Jadranje, 20.-22. listopada 2009
Novembrsko, poznojesensko

Kornati

petek
Od začetka septembra so priprave tekle tako gladko, da se je nekje moralo zalomiti, in - kapitan je ozdravel šele sredi oktobra. V začetku novembra smo spet začeli sanjariti, v drugi polovici meseca pa se je v resnici pojavila ugodna konstelacija planetov. Žal se je bilo treba za dobro voljo morskih bogov odkupiti z dvema ustanovnima članoma. Brez milosti smo ju pustili doma, na pot pa je krenila le peterica hrabrih.
Vožnjo je zaznamovala Sirotova saga o "nakupu" gum prek spletnega Guma-direkta.

Ko zaslišiš dalmatinsko izjavo "Barka je pripravljena", veš, da bo treba še kako urico gledati v zrak. Čakajoč na zamenjavo praznega gumenjaka (z enako slabo napumpanim), na manjkajočo manico (ročico vitla) in podobne opravke, ki jih je vnaprej "nemogoče predvideti" ...

Navdušeni štart se je v nekaj sekundah spremenil v največjo blamažo moje kapitanske kariere. Ne poznavajoč lastnosti barke in verujoč v zagotovila s premca, da bo šlo, sem dal pogumno po gasu, vendar se zavoj iz "parkirnega boksa" na "ulico" med pomoli ni izšel po željah - naša kobilica se je zahaklala za muringa dveh bark z nasprotnega pomola in bila je sama sreča, da se ni kaj potrgalo. Izvlekla sta nas uslužbenca stisnjenih ustnic...
Iz marine v Biogradu smo izpluli četrt pred 11., kar je pomenilo, da nam je do mraka ostalo slabih šest ur. Sonce je končno prebilo jutranjo nizko oblačnost in nastal je prijeten "ugođaj", še posebno ker smo do konca Pašmana pluli z vetrom, tako da je bilo na palubi praktično brezvetrje. Šele ko smo zavili proti zahodu in začutili veter, se je pokazalo, da november le ni isto kot september. - Takoj kapo na glavo. V takih trenutkih tudi spoznaš vrednost spray-hooda.
Vetra je bilo v Srednjemu kanalu več kot so napovedovali, ravno prav za uživaško orcanje s polnimi jadri. Severozahodnik je pihljal s povprečno 13 vozli (max 17), mi pa jadrali s hitrostjo do 6,8. Žal je bilo treba z ekološkim premikanjem, če nismo želeli sidrati v temi, končati že po poldrugi uri.
Ko smo jadra zvili, je prišlo na spored nekaj povsem drugega. Vrh Sita smo ujeli pred nekaj uricami "odsukanega" Marka Pola, največji Jadrolinijin trajekt, ki so ga bili prejšnji mesec parkirali na otok. Oblegali smo ga kot tolpa sestradanih foto-hijen.
mojstra vlačilca bulb
Sledilo je vijuganje po labirintu otočkov okoli Kurbe Male (ime je obetalo več) in ogled Vele Proverse. Ker je bilo časa še dovolj, smo nazadnje odmotorirali skozi Malo Proverso (Velika je za jadrnice preplitva, sploh ob oseki) in se zasidrali povsem na koncu luke Telašćice, v uvali Magrovica. Letnemu času primerno smo bili popolnoma sami.
Mala Kurba debater kelnarr oznake Mop

Prvi tarokaški večer je tradicionalno pripadel kapitanu.
Nova izkušnja: vino je konec novembra bolj pitno v kuhanem stanju. Nacoprali smo ga s pomočjo "rabljenih" klinčkov iz popite medice (le-ta je bila žrtev temeljitega tehtanja argumentov za in proti cepljenju proti svinjski gripi).

Izrek dneva, prosto po Zlatem Bažantu: (slovaški minister svetuje) "Píte rôzumne!"
dnevnik




sobota
Po umirjenem zajtrku ob Beethovnovem 5. klavirskem koncertu je za prvo akcijo poskrbelo sidro, katerega dvig je bil vse prej kot gladek. Zataknjene verige smo se najprej lotili z argolo, kapitulirala pa je šele pod kladivom. Sidro smo dvignili iz vode skupaj z ogromno kepo mulja.
Prestavili smo se na bojo v uvali Mir. V propadajočem iskrškem kampu nas je sprejela čredica priljudnih oslov (veliko jih imamo tudi v Iskrah, le da niso simpatični; op. Cif), nato pa smo se sprehodili do slanega jezera (bilo je hladnejše od morja, saj se zaradi manjšega volumna ogreva in ohlaja precej hitreje) in do vrha pečin na zunanji strani. Poleg množice mravljinčjih "vulkančkov" so nas navdušili "filigranski" kotniki na varnostnih ograjah.
osliček kamp jezero vulkanček kotnik
čuvaj Na pomolu se je razvila debata s prijaznim čuvajem Parka narave Telašćica
Čuvaj: - A, jel imate karte?
Keptn: - Paaa, samo smo se malo zaustavili.
Čuvaj: - E, pa svi se samo malo zaustave!
gliser
Ko smo izpluli, nam sprva ni bilo preveč toplo, saj je sivemu oblačnemu jutru asistiral hladen severozahodnik (za jadranje žal prešibek), takoj ko smo zavili proti JV, z vetrom, pa je postalo prijetno. Na vstopu v Kornate se je oblačnost končno razkrojila in dan je postal popolnoma drugačen. Sonce, toplota in skoraj brezvetrje = idila. Za razliko od leta 2003, ko smo začeli po zunanji strani, smo tokrat zapluli naravnost v Kornatski kanal, ki je sprva precej labirintski. K sorazmerni sproščenosti pri vijuganju med otočki je precej prispeval ploter z navtično karto, predvsem pa dejstvo, da smo motorirali. Jadranje tam skozi je gotovo adrenalinsko.
Mimogrede smo naredili dva kratka leteča ogleda, najprej Lučice, v kateri so se domačini ravno izkrcavali z majhnega trajekta, zatem cerkvice Gospe od Tarca.
Lučica Kornatski kanal cerkvica trajekt delovna ladja
Naš drugi cilj dneva je bila Krav(l)jačica, v kateri nas je pričakala praktično bonaca. Vse je mirovalo, tišina je bila otipljiva. Vasica je bila polna umirjenih domačinov pri jesenskih opravilih, naokoli so se sprehajali mačkoni in osli. Pravo tihožitje.
Odpravili smo se na izlet čez polje Tarac do cerkvice in bizantinske nadzorne utrdbe. S sedla nad vasico se nam je odprl pogled na presenetljivo široko polje, kakršnega z morja ni slutiti. Pot med suhozidi nas je popeljala mimo novih nasadov oljk, unikatno zaščitenih z zarjavelimi kovinskimi sodi brez dna. Oljke na polju so bile mnogo starejše, manjkale pa niso niti smokve (se pravi, fige) in še nekaj drugih vrst, ki jih nismo poznali. Sadovnjak je hkrati tudi pašnik za ovce. Bolj ko smo se pomikali proti sredini polja, več stezic je bilo, sadno drevje pa je zamenjala vse gostejša trnova goščava. Nazadnje smo se znašli prav v centru, ob presenetljivi s trsjem obdani lokvi, od koder ni bilo drugega izhoda kot vrnitev nazaj. Lepo, preprosto cerkvico Gospe od Tarca, zgrajeno na ostankih poznoantične, smo potem brez težav dosegli v daljšem desnem loku. Ključ vhodnih vrat je obiskovalcem dostopen kar v kamniti reži na zunanji cerkveni steni. Skupna ugotovitev: taka je resnična božja hiša, ne pa tiste zaklenjene, polne bogastva. Sledil je vzpon na bližnji markantni grič, vrh katerega stoji lepo ohranjena ruševina bizantinske trdnjave iz 6. stoletja našega štetja. Gori nas je še posebno navdahnil širok razgled, nekaj manj prijeten pa je bil zadah razpadajočih trupel ovac, posejanih sem in tja po pečevju.
Tarac lokev notranjost cerkvice trdnjava
Ob 14:30 smo bili nazaj na krovu. V kokpitu smo se podprli s konjsko salamo, Poličarjevim sirom in Sirotovo solato, vse skupaj podmazano in poplaknjeno s travarico in pirom. Za razvedrilo so skrbeli zabavni osli pred hiškami, ki so nas nasploh presenetili s svojim vedenjem. Veliko bolj so podobni domačim psom in mačkam kot pa kakšnim konjem ali kravam.
Metlina
Če nismo želeli sidrati v temi, uro pozneje nismo več smeli odlašati. Med izplutjem se je Kornat že obarval v gosto rumeno, med motoriranjem skozi Kornatski kanal pa so se barve hitro spremenile v bolj kovinske, saj dan konec novembra res hitro ugaša. Takoj se je poznalo tudi pri temperaturi, vendar pa je bilo z nekaj dodatne obleke še vedno prijetno, saj smo še vedno pluli z vetrom. Ob 16h smo občudovali lep zaton sonca za bližnjim otokom. Moj izračun se je izkazal za natančnega, saj smo v Lavso pripluli vsega minuto po sončnem zahodu. Zaliv je bil - kot vsi dotlej - popolnoma prazen. Notranji del je zelo plitev (zavil sem na vsega 2,9 m) in skoraj povsem peščen (oz. mivkast), zato se je dno kljub slabi svetlobi še vedno videlo. Med sidranjem je treba paziti le na betonske bloke na dnu, med katerimi pa ni bilo več videti verig, s katerimi grozijo peljarji.
padajoče sonce
Posedli smo se v kokpit, najprej ob kavici, nato antigripinu. Za razliko od prejšnje temne se je napovedovala mnogo lepša noč, saj je bilo jasno. Posvetil je lunin krajec, prižigale so se prve zvezde. Tišina je bila popolna, vendar povsem izgubljeni v vesolju le nismo bili, kajti v dveh hišicah na obali sta čez čas zagoreli luči, pozneje pa sta pripluli in odpluli tudi dve ribiški barčici.
skriti kotiček
Ponoči se je, poleg zvezd na nebu, vse svetlikalo tudi v morju, ki je bilo polno planktona.



nedelja
Jutro je bilo znova sivo. Po zajtrku smo odmotorirali okoli rta do zaprte marine Piškere (ime ima po večjem otoku, vendar stoji ob obali sosednjega otočka Panitule!), na katere pomolih sta delavca ravno ščitila stebričke z napeljavami. Z našim kilavim "zajcem" smo se v dveh izmenah prepeljali do pomola pred (seveda prav tako zaprto) restavracijo na Piškeri in si ogledali zapuščene okoliške zgradbe - kamnito ovčjo stajo s kupi gnijoče volne, ostanke mostu, ki je nekdaj povezoval Piškero in Panitulo ter še drugo od dveh kornatskih cerkvic. Pozornost je pritegnil električni raženj ob eni od zaprtih konob, ki bi s svojimi golimi žicami, sponkami in "zračnim" motorjem zlahka našel mesto v učbenikih za "varstvo pri delu".
Piškera raženj
Nadaljevali smo po zunanji strani otočja in si pobliže ogledali najvišjo kornatsko krono (steno) na otoku Klobučarju. Za njim smo zavili nazaj med zunanjo vrsto otočkov, proti Ravnemu Žakanu. Ves čas je bil na delu avtomatski pilot, kateremu smo samo občasno popravili smer. Do pol 12h se je večji del tanke oblačnosti razkrojil, videti je bilo vse več svetlomodrega neba, nas pa so sončni žarki obsijali šele ko smo se poslovili od hitroogledanega bivšega carinskega pomola na Ravnem Žaknu (odlično mesto za privez!, z dovolj globine na obeh straneh pomola). No, potem se je naredil prav topel jesenski sončni dan.
regrat Klobučar
V zalivu Vele Smokvice je bilo povsem zavetrno, bonaca. Po sidranju smo Cifa pustili v miru pripravljati kosilo in skočili v čoln. Za spremembo smo proti bližnji obali odveslali, ne odprdeli, saj je bilo v tem primeru to veliko hitreje. Čas se nam je pač iztekal, zato ni kazalo zavreči nobene minute. Obisk otoka se je začel s sprehodom mimo obalnih hišic, ki so bile še bolj simpatične kot tiste v Kravjačici (razlika je bila tudi v tem, da tu ni bilo oslov), nato pa smo imeli časa samo še za vzponček do polovice dolinice, ki razpolavlja otok. Pobočji na obeh straneh sta s suhozidi razdeljeni v gosto mrežo parcelic, na katerih rastejo predvsem oljke. Na levi strani je nekaj domačinov ravno kopalo luknje za sadike, vendar z značilnim dalmatinskim delovnim zagonom, zato nas ni začudilo, ko je do nas priletela ponudba: "Za eno luknjo dam liter olja!" (oljčnega, seveda) Če bi imeli čas, bi bil sam takoj za to, tako pa smo se samo nasmejali in se obrnili nazaj proti obali.
Smokvica
Na barki smo že po nekaj minutah vžgali motor in se usmerili proti izhodišču. Delal je avtomatski pilot, dan je bil topel, do Biograda smo imeli dobri dve uri, zato smo mirno odprli pirovske piksne in uživali do konca. Ker od zajtrka še ni bilo tako dolgo, smo se prebranca lotili šele sredi Murterskega morja. Ocena: pomazano do konca, kaj pa drugega! Ritem našemu mlaskanju so tokrat dajali Aerosmithi, ki jih je pohvalil celo Cif.

V Biogradu smo najprej zavili na črpalko, v marini pa pristali povsem sami, saj se je Burinovec prikazal šele, ko smo vso svojo prtljago že naložili v avto. Je pa res, da potem ni kompliciral, razduženi smo bili v 10 minutah.
Po zaključni pijači pred najbližjim kafičem smo iz Biograda štartali ob 16:25 in ob 21:30 sem bil že doma.



pot moštvo
Ugotovitve po prvem tako poznem križarjenju:
- topla obleka je obvezna, potrebno pa jo je tudi uporabljati, sicer hitro pride do kakega prehlada
- dan je kratek, zato velja izpluti čim bolj zgodaj
- vino je konec novembra najboljše v kuhanem stanju (Siro se pod to seveda ne podpiše)