Osnovna
šola Cirkulane – Zavrč
Zavrč
14
2283
Zavrč
Učenci
zgodovinskega krožka
Osnovne
šole Cirkulane – Zavrč
Lokacija
Zavrč
Šolsko
leto 2004-2005
Zavrč,
marec 2005
Kazalo
slik
Slika
1 Delo na šolskem vrtu na srečanju VIC 26.5.2000.10
Slika
2 Šolski sadovnjak – 26.5.2005.11
Slika
3 Šolski sadonjak – 26.5.2000.14
Slika
4 Sadovnjak – 26.4.2000.14
Slika
5 Delo v sadovnjaku – 26.5.2000.15
Slika
6 Del udeležencev 4. srečanja VIC – 26.5.2000.16
Slika
7 OŠ Cirkulane - Zavrč,
lokacija Zavrč danes. Posnetek je bil narejen 26.5.2000.18
Slika
8 Vabilo na 4. srečanje VIC, 26.5.2000.19
Slika
9 Program 4. srečanja VIC, 26.5.2000.19
Slika
10 Razstava VIC 26.5.2000.21
Slika
11 Razstava VIC 26.5.2000.21
Slika
12 Razstava VIC 26.5.2000.21
Slika
13 Razstava VIC 26.5.2000.21
Slika
14 Delavnica izdelava sokov 26.5.2000.22
V
okviru raziskovalne naloge pod naslovom Šolske in obšolske dejavnosti na naši
šoli, smo se skupaj z mentorico odločile, da vam predstavimo obšolske
dejavnosti na OŠ Cirkulane – Zavrč, lokacija Zavrč od leta 1918 do
današnjih dni. Pri raziskovalni nalogi sva sodelovali dve učenki,
mentorica in drugi zaposleni, ki so nam tako ali drugače pomagali.
Z
vprašalnikom sva želeli povprašati
ljudi o dejavnostih, ki so jih
obiskovali. Izvedli sva tudi nekaj intervjujev z upokojenimi in zaposlenimi učitelji
oziroma delavci na naši šoli.
Kot
viri so nam zraven rezultatov anketiranja in intervjujev, služile tudi šolski
kroniki, ki ju hrani šola. Šolska kronika od 1961 do 1993 se je izgubila v
času rušenja stare šole.
Vire
navajamo sproti v opombah in na koncu naloge.
Poiskali
smo tudi podatke v šolskem arhivu, ki se nanašajo na 4. srečanje VIC-a
(Vzorčnih Izobraževalnih Centrov proizvodnih dejavnosti, ki delujejo v
okviru Zveze organizacij za tehnično kulturo Slovenije), ki je potekalo na OŠ
Cirkulane – Zavrč. Tam sva našli tudi veliko slik in skic ureditve vrta in
sadovnjaka.
Kot
boste ugotovili, ima naš vrt dolgoletno tradicijo, ki traja še danes. Sam
vrt je dandanes na drugi lokaciji, kot v preteklosti. Veliko upraviteljev je
skrbelo za njega, preživel je suše, zmrzali in vihro druge svetovne vojne.
Zatorej
ni nič nenavadnega, če smo se odločile za to temo. Upam, da boste z užitkom
vzeli v roke našo raziskovalno nalogo, ki je polna zanimivih stvari iz
zgodovine naše šole in vse do današnjih dni.
Završka
šola trenutno šteje v letošnjem šolskem letu 150 učencev, na lokaciji
v Cirkulanah pa jih je 160. Trenutno se na šoli izvajajo predvsem
likovni krožek, zgodovinski krožek, naravoslovni krožek, kemijski krožek,
tehnični krožek, pevski krožek, Vesela šola in računalniški krožek,
delujejo pa tudi še nekateri drugi.[1]
Vendar v preteklosti ni bilo tako. Šolska zgradba se je skozi vso obdobje
spreminjala, dobivala nove prizidke, šolo so večkrat prepleskali, prekrili z
novo streho, menjali pohištvo in učila.
Šolska
knjižnica se je skozi obdobja širila in povpraševanje po knjigah je iz leta
v leto raslo. Med drugo svetovno vojno pa je na šoli delovala tudi Ljudska
knjižnica in ustanovili so tudi čitalnice, vendar je bilo zanimanje majhno.
Šola je bila med tem obdobjem naročena na revije: Naš rod, Ciciban, Zvonček,
Sadjar in vrtnar, Naše gorice ter Vrtec. Blizu šole je bilo župnišče, v
katerem so poučevali verouk v skladu s poukom, šola je večkrat imela šolske
maše. Ob šoli sta bili tudi telovadišče, šolski vrt ter sadovnjak. Po
prvi svetovni vojni so na šoli delovala društva kot so Podmladek rdečega
križa in Podmladek jadranske straže. Šola se je podrla leta 1996 in od
takrat stoji nova moderno opremljena šola s telovadnico, igriščem, računalniško
učilnico, …
Pred
2. svetovno vojno je na šoli potekalo veliko nabiralnih akcij. Zbirali so
predvsem denar za revne otroke, pelin, zelišča ipd., denar so zbirali
predvsem za revne otroke s pomočjo Rdečega križa. Kot obšolske dejavnosti
se je štel tudi verouk, saj je bil neposredno povezan s šolskim delom.
Otroci so večkrat imeli maše.[2]
Učencem
sva razdelili 150 anketnih lističev, ki so jih doma izročili svojim staršem
oz. starim staršem.Vrnjenih je bilo 71 anketnih lističev. Največ vrnjenih
anketnih lističev je bilo od učencev, ki so šolo obiskovali v letih
1975-1985.
Predstavljava
vprašalnik:
Spoštovani!
Sva
učenki 8. razreda osemletke. Pri zgodovinskem krožku, pod vodstvom mentorice
Diane Bohak - Sabath,
delava raziskovalno nalogo o interesnih dejavnostih na šoli v Zavrču v 20.
stoletju.
Prosimo
Vas, da izpolnite anketni listič. Podatki bodo namenjeni raziskovalni nalogi
o interesnih dejavnostih v šoli v Zavrču. Vaše osebne podatke potrebujemo
zato, da Vas lahko še dodatno kaj vprašava , če bi bilo potrebno.
Hvala.
1.Katere
obšolske dejavnosti ste obiskovali?
2.Kaj
ste tam počeli in kdo jih je vodil?
3.Kje
so potekale in približno koliko učencev jih je obiskovalo?
4.Ste
se po pouku zadrževali na telovadišču oz. igrišču?
5.Ste
obiskovali šolsko knjižnico? Katere knjige ste si sposojali?
6.So
bile tudi v župnišču organizirane še kakšne dejavnosti (razen
verouka) in kdo jih je vodil?
7.Kako
ste doživljali pot iz šole proti domu?
8.Kaj
ste delali na šolskem vrtu? Kdaj? Kdo je vodil delo?
9.So
bila organizirana kakšna tekmovanja?
10.Katere
nabiralne akcije ste izvajali?
Pregled
vrnjenih anketnih lističev po obdobjih :
1930-1945
Učenci
so kot obšolske dejavnosti obiskovali šivanje, verouk, izdelava predmetov iz
lesa, pletenje, kvačkanje. Tam so našivavali
prtičke, izdelovalii razne lesene predmete,
pletli in kvačkali. Verouk je vodil župnik Jarh,
lesarski krožek Ivan Pretnar in ženska
1945-1955
Učenci
so kot obšolske dejavnosti
obiskovali ročna dela, pevski zbor, krožek za kmečke dejavnosti. Pri ročnih
delih so izdelovali preše, klopotce, pletli so in kvačkali – vodil ga je Kondrad
Vršič. Pri krožku za kmečke dejavnosti/šolski vrt so ličkali koruzo,
tolkli sončnice, pobirali krompir in repo. Pri pevskem zboru pa so peli. Obšolske
dejavnosti so potekale v šoli in na vrtu, obiskovala jih je večina učencev.
V šolskem vrtu so sadili, pleli, okopavali –
delo na vrtu so vodili kuharica ter učitelji. Večinoma se po pouku učenci
niso zadrževali na telovadišču. Večina učencev je v tem obdobju
obiskovala šolsko knjižnico, najbolj izposojene knjige so bile pravljice,
Deseti brat, Martin Krpan ter življenjepisi pisateljev …
V
župnišču niso bile organizirane kakršnekoli dejavnosti razen verouka.
Tisti, ki so se po pouku odpravili domov, so imeli pred sabo zanimivo pot,
hodili so peš in ob tem doživeli marsikaj zanimivega.
V
tistem času so bila organizirana tekmovanja iz nogometa, igre z žogo, skoki
v višino ter iz lepopisa.
Izvedli
so veliko nabiralnih akcij v okviru Rdečega križa oz. šole. Nabirali so:
zelišča za zdravila, les za šolo, star papir, železo, hrano.
1955
- 1965
Učenci
so kot obšolske dejavnosti obiskovali: ročnodelski
krožek, pevski zbor, lutkovni krožek, fotografski krožek ter likovni krožek.
Pri teh dejavnostih so pletli predpražnike iz koruznega ličja (ročnodelski
krožek) in šivali – vodili sta jih Marta Boslij
in Ida Majcenovič. Pevski zbor je prav tako vodila Ida Majcenovič. Lutkovni
krožek je vodila Minka Novak. Pri fotografskem krožku so razvijali slike in
fotografije – vodil ga je Marjan Mrdaus. Obšolske
dejavnosti so potekale v šoli. Likovni in fotografski krožek je obiskovalo
približno 10 otrok, ostale dejavnosti pa vsi učenci. Na šolskem vrtu so
otroci kopali, pripravljali grede, sadili, pleli
– delo je potekalo med poukom gospodinjstva in ga je vodila učiteljica. Učenci,
ki se jim ni mudilo domov, so se občasno zadrževali na igrišču. Večina učencev
je obiskovala knjižnico, brali so Kekčeve dogodivščine ter razne
pravljice.
V
župnišču naj bi bil organiziran pevski zbor pod vodstvom Ivana Pucka ter
mladinski sestanki po nedeljski maši.
Med
potjo iz šole so se tepli, lovili, z nožki izrezovali debla dreves, se
smejali.
Na
voljo so bila tekmovanja iz nogometa ter odbojke. Otroci so nabirali pelin,
polže, staro železo, kostanje, stari papir ter denar za Rdeči križ.
1965
- 1975
Otroci
so obiskovali likovni, ročnodelski ter novinarski
krožek in pevski zbor.
Te
dejavnosti so potekale v šoli in ponavadi jih je obiskovala vsaj polovica
razreda. Med drugim so otroci pomagali pleti, okopavati ter saditi na šolskem
vrtu pod vodstvom Marte Bosilj ter Nade Kukovec.
Po
pouku se je večina otrok zadržala na šolskem igrišču, po poti domov pa so
se tepli, trgali torbe, peli, smejali, razbijali steklo.
Obiskovali
so tudi šolsko knjižnico, kjer so si sposojali partizanske knjige,
pravljice, različne knjige za domačo rabo. V župnišču so imeli
organizirane pevske in duhovne vaje, igre z žogo – vodil jih je župnik.
Organizirana
so bila tudi prav zaresna tekmovanja kot so kros, bralna značka.
Izvajali
so zbiranje starega papirja, nabiranje pelina, polžev, kostanjev, bezga,
krompirja, jabolk.
1975
- 1985
Otroci
so obiskovali pevski zbor, ročnodelski krožek,
gasilske vaje, športni krožek, kulturni krožek ter delo na šolskem vrtu.
Tam so peli, pletli, kvačkali, učili se gašenja, nogometa, različnih športov,
pisali spise, poezijo. Vse dejavnosti so potekale v šoli. Pevski zbor je
obiskovalo 25 učencev, ročna dela ter gasilske vaje pa približno 10 učencev.
Večina otrok je obiskovala šolsko knjižnico. Sposojali so si razne knjige
za domače branje, enciklopedije, Pesterno, Cvetje
v jeseni, Martin Krpan, Bratovščina sinjega galeba, Karl May,
… V župnišču so bile organizirane pevske ter duhovne vaje, med drugim so
čistili cerkev. Otroci so še zmeraj hodili iz šole peš, po poti so se
smejali, se tepli, pozimi so drsali po ledu v potoku, hodili so po njivah pšenice,
drug drugemu prodajali bonbone.
Bila
so organizirana že različna tekmovanja: kros, bralna značka, Vegovo
tekmovanje. Med drugim so izvajali razne nabiralne akcije: nabirali so
zelenjavo za šolo, star papir, pelin.
1985
- 1995
Otroci
so obiskovali ročna dela (menotrica Ida Majcenovič),
pevski zbor (mentor Rudi Mohorko), pravljični krožek (mentorici Tanja Cvetko
in Metka Skočir), taborniški krožek (mentorica Andreja Emeršič), prometni
krožek (mentor Mirko Šoba), gospodinjski krožek, obdelovanje šolskega vrta
(mentorica Marija Belak). Pri ročnih delih so pletli, kvačkali; pri pevskem
zboru so peli, pri pravljičnem krožku so prirejali lutkovne igre, poslušali
pravljice; pri taborniškem krožku so streljali z zračno puško; pri
prometnem krožku so se učili prometnih znakov. Na šolskem vrtu pa so
okopavali, sadili zelenjavo, pleli – med
gospodinjstvom, ki ga je vodila Marija Belak ali pod vodstvom kuharice Nade Kukovec.
Te dejavnosti je v povprečju obiskovalo 15 otrok.
V
župnišču so bile organizirane pevske vaje, za ministrante pa so
organizirali dvodnevne počitnice.
Pot
iz šole opisujejo kot doživetje, nekateri so hodili peš, drugi pa z
avtobusom. Pozimi so se kepali.
Fantje pa so nagajali puncam.
Organizirana
so bila različna športna tekmovanja, bralna značka.
Izvajali
so nabiranje pelina, kostanjev, starega papirja.
Otroci
so obiskovali zgodovinski, kemijski, likovni, računalniški, geografski krožek
ter Veselo šolo. V teh krožkih so se pripravljali za tekmovanja. Obiskovalo
jih je manjše število učencev – 15 ali še manj. Po pouku so se zadrževali
na telovadišču.
V
knjižnici so si izposojali knjige, ki so bile predpisane za domače branje in
tiste, ki so bile takrat popularne.
V
župnišču niso bile organizirane nobene dejavnosti. Pot iz šole ni bilo
nobeno posebno doživetje, saj smo domov hodili z avtobusom.
Na
šolskem vrtu so delali v okviru gospodinjstva in med poukom – družbeno
koristno delo. Urejali so grede, sejali, sadili.
Tekmovanj
je bilo zelo veliko. Nabirali so star papir ter pelin.
OD
KDAJ VODITE ŠOLSKI VRT?
Vodim
ga od leta 2002. Prej ga je vodila ga. Marta Bosilj.
Slika
1
Delo na šolskem vrtu na srečanju VIC 26.5.2000.
ALI
UPORABLJATE PRIDELKE TUDI V ŠOLSKI KUHINJI?
Da,
vse pridelke uporabljamo. Nekatere tudi spravimo za ozimnico.
KDO
VAM POMAGA PRI DELU?
Hišnik
g. Zvonko Pravdič, kuhar in učenci.
KAKO
IZBIRATE PROJEKTE?
Projekte
nam določijo pri VIC-u. Drugih projektov, razen
Zdrave šole in VIC-a ni bilo. Smo pa tudi izdelali nekaj likovnih izdelkov za
vrt (kazala, strašila, okraševanje kozarcev za vlaganje ...).
UČENCI
KATERIH RAZREDOV DELAJO NA VRTU?
Na
vrtu so pomagali učenci od petega do osmega razreda v okviru naravoslovnih
dni. Kako pa bo v devetletki, pa ne vem.
KDAJ
SE PRIČNE DELO NA VRTU ZA ZAPOSLENE IN KDAJ ZA UČENCE?
Odvisno
od vremenskih razmer. Najprej hišnik prekoplje vrt, kasneje pa se v delo
vključijo še učenci.
ALI
ŠE VEDNO DELUJETE V ZDRAVI ŠOLI IN VIC-U?
Še
vedno aktivno sodelujemo v teh projektih.
KAJ
POUDARJA PROJEKT ZDRAVA ŠOLA?
Projekt
poudarja predvsem ekološko pridelavo pridelkov.
Slika
2
Šolski sadovnjak – 26.5.2005.
SE
JE VRT V ČASU VAŠEGA VODENJA KAJ SPREMENIL?
Vrt
je ostal nespremenjen.
KDO
PA VODI SADOVNJAK V BLIŽINI VRTA?
Sadovnjak
vodi hišnik Zvonko Pravdič.
ALI
UČENCI POMAGAJO TUDI V SADOVNJAKU?
Ne.
Učenci bolj opazujejo, saj tudi ne morejo pomagati.
Od
katerega leta ste delali na šoli ?
Na
šoli sem delala od leta 1961.
Katero
delo ste opravljali?
Učila
sem drugi, tretji, peti razred ter glasbo in zbor, saj je primanjkovalo učiteljskega
kadra.
Koliko
razredov je bilo takrat na šoli ?
Takrat
je bilo na šoli 7 razredov.
Je
šolski vrt takrat že deloval?
Da,
že dolgo pred tem.
Kdo
ga je vodil?
Takrat
ga je obdelovala kuharica z nekaterimi učitelji, ki so se morali predhodno
posvetovati s kuharico.
Kaj
ste sadili?
Sadili
smo predvsem zelenjavo. Na šolski njivi pa predvsem koruzo za prodajo.
Kaj
so delali otroci?
Otroci
so na njivi okopavali in spravljali pridelek, ki smo ga kasneje prodali pod
vodstvom pionirja.
Otroci
katerih razredov so takrat delalI na vrtU in v okviru katere dejavnosti?
Na
vrtu so takrat delali učenci višjih
razredov.
Ali
je delovala tudi drevesnica oz. sadovnjak in čebelnjak?
Ne.
Imate
kakšno sliko, dokument, ki nam prikazuje delo na vrtu?
Predvsem
v kronikah, obstaja pa tudi knjiga o šoli.
Ali
ste uporabljali pridelke tudi v
šolski kuhinji?
Pridelke
z vrta smo uporabljali predvsem v kuhinji.
Kje
je takrat stal vrt?
Vrt
je stal zahodno od današnje šole, proti današnji mrliški vežici. Bil je
veliko večji od današnjega.
Ali
je bil šolska last?
Vrt
je bil šolska last, vendar so kasneje del zemlje odkupili za izgradnjo mrliške
vežice. Vendar nam je ostalo še precej zemlje. Njivo je odkupil kombinat.
Kaj
počnete na vrtu?
Na
vrtu okopavam, prekopavam in lopatam, …
Kdaj
pričnete Z deli na vrtu?
Z
deli začnem aprila, odvisno od vremena.
Slika
3
Šolski sadovnjak – 26.5.2000.
Skrbite
za sadovnjak?
Da,
skrbim za sadovnjak.
Kaj
počnete v sadovnjaku?
Predvsem
obrezujem, gnojim, …
Koliko
dreves raste v sadovnjaku?
V
sadovnjaku raste 16 dreves.
Od
kdaj upravljate sadovnjak?
Za
sadovnjak skrbim od leta 1998.
Ali
je že prej deloval sadovnjak?
Ne,
sadovnjak ni deloval prej.
Slika
4
Sadovnjak – 26.4.2000.
Ne,
saj ga je zelo malo, ker ga otroci prej pojedo.
Od
katerega leta ste delali na šoli ?
Na
šoli sem delala od leta 1965.
Katero
delo ste opravljali?
Vse
po potrebi, ker je takrat primanjkovalo učiteljev.
Koliko
razredov je bilo takrat na šoli ?
Na
šoli je takrat bilo 5 razredov. Ker je bilo veliko otrok,
je bilo 8 oddelkov.
Je
šolski vrt takrat že deloval?
Da,
še veliko prej.
Kdo
ga je vodil?
Takrat
ga je vodil učitelj, ki je v 5. razredu poučeval tehnični pouk.
Kaj
ste sadili?
Predvsem
smo sadili zelenjavo.
Slika
5
Delo v sadovnjaku – 26.5.2000.
Kaj
so delali otroci?
Otroci
so predvsem prekopavali, sadili, sejali, obirali in pobirali bogat pridelek.
Otroci
katerih razredov so takrat delali na vrtU in v okviru katere dejavnosti?
Takrat
so to delo opravljali najstarejši – 5. razred v okviru tehničnega pouka.
Ali
je delovala tudi drevesnica oz. sadovnjak in čebelnjak?
Takrat
ni bilo ne drevesnice, ne čebelnjaka. Imeli smo le eno češnjo.
Imate
kakšno sliko, dokument, ki nam prikazuje delo na vrtu?
Ko
sem vodila projekt 4. srečanja Vic, je naša šola izdala bilten projektnega
dela učencev, pod naslovom Zelenjave košara, bolezni ne mara.
Ali
ste uporabljali pridelke tudi v šolski kuhinji?
Da,
takrat so bili učenci zelo revni in smo zato večino zelenjave, pridelane na
šolskem vrtu, uporabili v šolski kuhinji.
Kje
je takrat stal vrt?
Vrt
je bil zahodno od današnje šole.
Ali
je bil šolska last?
Da,
bil je naša last.
Razgovore
sva opravili v marcu 2005.
Slika
6
Del udeležencev 4. srečanja VIC – 26.5.2000.
Vrt
je na začetku deloval na župnijskem zemljišču, kateremu je šola plačevala
najemnino. Učenci so delali na vrtu v okviru Kmetijskega pouka. Pobijali so
razne škodljivce in plevel, okopavali so, sejali, presajali. Šola je imela
tudi čebelnjak, vendar so kasneje
čebele pomrle. Deloval je tudi sadovnjak in vinograd. Vrtni plot so večkrat
prebarvali. Deklice so bile predvsem na gredicah s cvetlicami. Za boljše
obdelovanje je bila šola naročena na revijo Slovenski vrtnar.
Na
začetku delovanja je v okviru šolskega vrta delovala še drevesnica, majhen
vinograd, sadovnjak ter čebelnjak. Na šolskem vrtu, ki ga je vodil šolski
upravitelj, so v okviru pouka delali tudi učenci. Deklice so delale na vrtu,
sadile rože, plele. Dečki pa so se učili
odpravljati razne škodljivce.
Že
naslednje leto so popravili šolski vrt za 260K, učencem so oddali 32
cepljivk in na novo posadili 40 jablan (divjakov).[3]
Šola
je bila v šolskem letu 1923/24 naročena na slovenski časnik: Sadjar in
vrtnar. Otrokom so zaradi dobre letine včasih razdelili sadike malin in rdečega
grozdja. Delo na vrtu pa se je štelo kot praktični pouk.[4]
V naslednjih letih se je sistem poučevanja rahlo spremenil, in delo na vrtu
se je štelo v okvir kmetijskega pouka. Ob šolskem vrtu je še vedno stala
drevesnica, kjer so morali zaradi vremena izkopati 65 divjakov. Cepljene
divjake pa so razdelili med otroke.[5]
Naslednje leto je zima uničila veliko trsov. Vinski pridelek je bil slab,
vendar je imelo sadje dobro ceno.[6]
Leto zatem je dobro rodila vinska trta, posledično se je vino dobro
prodajalo, saj je imelo v obdobju vojne dobro ceno.[7]
Naslednji podatek, ki ga zasledimo, je obnovitev šolskega vrta v letih
po drugi svetovni vojni, ki je bil v slabem stanju. Vrt je obdeloval učitelj
verouka, ker se šolski upravitelj ni zanimal zanj.[8]
Zasledimo, da je bil šolski vrt dobro obdelan in da so pridelki šli v namen
kuhinje.[9]
(V naslednjih letih, za katere je kronika izgubljena, sva podatke črpali iz
intervjujev in anket.) Okrog leta 1960 je imela šola v lasti njivo, na kateri
so otroci vzgajali koruzo in jo prodajali zadrugi. Kmalu si je to njivo
odkupil kombinat. Šola je sicer imela šolski vrt, ampak na njem so gojili
zelenjavo za potrebe šolske kuhinje. Vodila ga je kuharica s pomočjo učiteljic,
ki so na oknih v razredih gojile različne rastline. Ta vrt je ležal zahodno
od naše nove šole, ampak kmalu si je tudi ta vrt pridobilo župnišče in začelo
po njej širiti pokopališče. Šola je ostala brez velikega dela vrta. Kljub
temu pa so vso zelenjavo uporabljali izključno v kuhinji. Jedli so razne
enolončnice (luščen fižol, krompirjeva enolončnica, …). Ko je njivo
dobil v last Kmetijski kombinat, nekaj let niso otroci na vrtu delali nič.
Okrog leta 1970 pa se je spremenil šolski program in se je pouku priključilo
gospodinjstvo, so dekleta začela spet okopavati, pleti in saditi zelenjavo na
šolskem vrtu. Fantje pa so pomagali pri težjih delih. V kasnejših letih se
je vrt razvijal zelo intenzivno, čeprav na majhnem kosu zemljišča.
Od
leta 1993 pa do leta 1996 so učenci delali na vrtu v okviru družbeno-koristnega
dela, delali so otroci od četrtega do petega razreda [10].
Leta 1996 se je naša stara šola porušila. Leta 1997
se je zgradila nova šola, ob kateri se sedaj nahajata sadovnjak in
vrt. [11]
Šola je od leta 1996 vključena v projektno delo VIC.[12]
Slika
7
OŠ Cirkulane - Zavrč, lokacija
Zavrč danes. Posnetek je bil narejen 26.5.2000.
V
projektu VIC sodelujemo zelo aktivno. Leta 2000 smo organizirali tudi 4. srečanje
Vzorčno izobraževalnih centrov Slovenije,
ki se ukvarjajo s proizvodno dejavnostjo. Želeli smo predstaviti
projekt Naš zelenjavni vrt ter
prikazati uporabo pridelkov v prehrani.
Slika
8
Vabilo na 4. srečanje VIC, 26.5.2000.
Slika
9
Program 4. srečanja VIC, 26.5.2000.
Izdali
smo tudi brošuro na to temo, za katero smo iskali podatke predvsem v raznih
revijah, brošurah in v ustnem izročilu. Organizirali smo tudi 6 delavnic na
temo dela na vrtu, kjer so se lahko otroci kaj naučili in se zabavali. V
delavnicah pod vodstvom mentorjev
so otroci lahko sodelovali v raznih programih, kjer so si lahko naredili
sokove, načrtovali šolski vrt, lahko so delali na vrtu (sejanje solate in
druge zelenjave), pripravili so kompost, izdelovali so vrtno orodje –
grablje. V delavnicah so sodelovali učenci desetih šol iz vse Slovenije[13].
Ker vsi želimo, da bi bila naša šola prijazna,
smo zato tudi vključeni v projekt Zdrava šola, ki daje poudarek predvsem na
ekološki pridelavi živil. Učenci aktivno sodelujemo pri urejanju okolice naše
šole in pomagamo na vrtu po naših sposobnostih. Vrtu posvečamo večjo
pozornost pri naravoslovnih dnevih. Šolo obdaja lepa okolica in učenci se
trudimo to tudi ohraniti. V brošuri »Zelenjave košara, bolezni ne mara«,
so opisane vrtnine, njihova pridelava, škodljivci, priprave tal, izvor
vrtnin, sejalni načrt, zdravilnost vrtnin, shranjevanje zelenjave, naravna škropiva
in gnojila, koristne živali na
vrtu, ljudske modrosti … Otroci so na to temo pisali pesmi ter svoja razmišljanja.
Nekateri so tudi likovno ustvarjali( Zelenjave košara, bolezni ne mara,
bilten projektnega dela učencev osnovne šole Zavrč). Sama tema je bila
obravnavana tudi pri gospodinjstvu, biologiji in kemiji (v osemletki)[14].
Učitelji so podali poročila o delu in delo v vseh delavnicah je bilo
ocenjeno kot uspešno. Učitelji so delo vodili sistematično, o njem so
vodili zapiske. [15]
Ob
koncu smo pripravili tudi razstavo izdelkov in predstavitev šol in njihovih
posebnosti. Na koncu smo bili vsi učenci zadovoljni, prav tako mentorji, saj
so dobili veliko pohval. Na koncu smo se razšli z obljubo, da se kmalu spet
snidemo in da nas bodo še kdaj obiskali.
Za
konec pa še misel:
Zemlja
je mati pridelka, trud je njegov oče.
Ujgursk
Slika
10
Razstava VIC 26.5.2000.
V
šolskem letu 2004-2005 smo se na OŠ Cirkulane – Zavrč odločili
sodelovati pri pripravi zgodovinske raziskovalne naloge, na temo Šolske in obšolske
dejavnosti. V začetku sva se tega izziva bali, vendar ga potem sprejeli
zaradi zanimive teme. Pri raziskovalni nalogi sodelujva dve učenki iz 8/8. Z
delom sva pričeli septembra s prebiranjem in izpisovanjem iz šolskih kronik.
Prva kronika je napisana v nemščini. Tretja kronika je bila izgubljena, v času
ko se je porušila stara šolska stavba. Anketne lističe sva razdelili med
zimskimi počitnicami, učenci so jih odnesli domov in jih predali starim staršem
ali staršem. Vprašanja sva sestavili sami. Vrnjenih je bilo več anketnih
lističev in sva lahko dobile več podatkov. Obenem pa je bilo tudi veliko časovnih
obdobij obiskovanja šole.
Nekaj
dela sva opravile tudi na terenu, to so bili intervjuji z upokojenimi oz.
zaposlenimi delavci šole. Tako sva izvedeli, kar nekaj podatkov o delovanju
šolskega vrta, kdo je v tem času vodil vrt, kdo je delal na vrtu itd.
Prav
tako sva uporabili gradivo s srečanja VIC, ki so nama bili v veliko pomoč še
posebej pri novejših obdobjih. V
gradivih je bilo veliko slikovnega materiala, ki sva ga uporabili v
raziskovalni nalogi.
Število
interesnih dejavnostih se je po drugi svetovni vojni povečalo. Pred vojno in
med njo je na šoli potekalo malo dejavnosti oziroma nič, po njej pa so z
novimi načrti za šolstvo bile uvedene mnoge nove dejavnosti. Otroci so
veliko več obiskovali knjižnico in se svoje spretnosti preverjali pri raznih
tekmovanjih.
O
šolskem vrtu sva zvedeli veliko novega. Vrt se je čez vsa obdobja
spreminjal. Zamenjal je veliko lastnikov, v začetku je vrt bil na drugi legi
in veliko večji, a kmalu si ga je prilastilo župnišče. V času nove šole
vrt leži ob cerkvi. Ob vrtu je sadovnjak, ki ga po obdobju druge svetovne
vojne ni bilo. Učenci sprva sploh niso delali na vrtu, po končani vojni pa
se je delo vpeljevalo pod okvirom gospodinjskega pouka in naravoslovnih dni
ter družbeno koristnega dela.
Zanimivo
je bilo tudi to, da so do leta 1990 otroci v večini odhajali domov peš, s
povečanjem prometa in izboljšanjem cestnih povezav pa z avtobusom oziroma s
kolesi. Pot, po kateri so hodili peš, je bila veliko zanimivejša, saj so doživeli
veliko zanimivega in lepega ter ugnali marsikatero neumnost.
Odkrili
sva, da je največ podatkov na temo šolskega vrta, ki ima pri nas dolgoletno
tradicijo. Prvič ga zasledimo v
letu 1918 (če izvzamemo prvo kroniko). Vrt je preživel marsikatero
spremembo. Že od nekdaj uporabljajo pridelke
v šolski kuhinji. Danes je vrt na novem zemljišču, vendar nam še
vedno daje bogat pridelek.
Pri
delu naju je usmerjala najina mentorica s koristnimi nasveti in napotki, brez
katerih ne bi uspele te naloge izdelati. Ta naloga je za naju predstavljala
velik izziv iz katerega sva se veliko naučili.
1.
Šolska kronika 1918 – 1961. Dokument hrani
šolski arhiv.
2.
Anketni vprašalniki . Hrani jih zgodovinski krožek OŠ Cirkulane – Zavrč.
3.
Intervjuji s Karlo Domjan, Ido Majcenovič, Marto Bosilj
in Antonom Pravdičem.
4.
Šolska kronika 1993 – 2004. Dokument hrani
OŠ Cirkulane – Zavrč.
5.
Gradivo 4. srečanja Vzorčno - izobraževalnih centrov proizvodno interesnih
dejavnosti. Gradivo hrani šolski arhiv.
6.
Zelenjave košara, bolezni ne mara – Bilten
projektnega dela učencev osnovne šole Zavrč.
Gradivo
hrani šolski arhiv.
Mentorica Diana Bohak – Sabath.
[1]
Šolska publikacija 2004 – 2005.
[2]
Šolska kronika 1918 – 1961; Šolska kronika 1993 – 2004.
[3]
Šolska kronika 1918-1961, šolsko leto 1921-1922.
[4]
Šolska kronika1618-1961, šolsko leto 1923-1924.
[5]
Šolska kronika 1918-1961, šolsko leto 1928-1929.
[6]
Šolska kronika 1618-1961, šolsko leto 1929-1930.
[7]
Šolska kronika 1618-1961, šolsko leto 1930-1931.
[8]
Šolska kronika 1618-1961, šolsko leto 1948-1949.
[9]
Šolska kronika 1618-1961, šolsko leto1952-1953.
[10]
Šolska kronika 1993-2004, šolsko leto: 1993-1994, 1994-1995, 1995-1996.
[11]
Šolska kronika1993-2004, šolsko leto 1996-1997.
[12]
Zelenjave
košara, bolezni ne mara, Bilten projektnega dela učencev osnovne šole
Zavrč, 26.5. 2000.
[13]
Večer, junij 2000; Narava, vrt,živali.
[14] Učno- vzgojni program učencev od 1 -8 razreda.