UVOD
Zgodovinski krožek OŠ Cirkulane, podružnica Zavrč se je tudi letos odločil sodelovati pri raziskovalni nalogi, tokrat nalogi Bivanjske razmere naših prednikov. Naslov se nam je zdel zanimiv in hkrati tudi poučen, zato smo se naloge hitro in marljivo lotili. Čeprav nas je krožkarjev, v primerjavi z lanskim letom, letos bolj malo, smo morali pohiteti in združiti misli in moči, da smo lahko sestavili vprašanja, s katerimi bi naše prijazne in domače ljudi povprašali o rojstni hiši, starosti hiše in podobno. Zato so vprašanja in besede kar polzele na list in kot bi mignil, je bil vprašalnik nared. Še v tisk in v nekaj dneh smo že obiskali prijazne domačine, ki so nas kar zasipali s polno vrečo podatkov. Zadovoljni in hvaležni tem ljudem smo se temeljito lotili pregleda in opisovanja in tu bi dodala, da je bilo nekoč življenje kljub trdemu in sila napornemu delu vseeno družabno in veselo. Sklenili smo, da našo nalogo popestrimo s fotografijami, skicami in risbami, ki so jih z velikim veseljem ustvarjali naši učenci 5. razreda. Te čudovite risbe našo nalogo obarvajo, popestrijo in naredijo še zanimivejšo. Tudi na nekdanjega domačina Zavrča, pisatelja Adija Žunca in njegovo knjigo "Otroštvo v Halozah" nismo pozabili. Kako prijazno in resnično je naše kraje opisal in orisal v zgodbi "Lep je ta haloški svet". In kako je pravzaprav nekoč bilo, vam bomo razkrili v nadaljevanju.
KAKO SO STANOVALI NAŠI PREDNIKI
Tudi
učenke osmih razredov OŠ Cirkulane smo se odločile, da
raziščemo, kako so stanovali naši predniki. Žal pa odziv ni
bil tako velik in zato smo v skupini le štiri učenke in
mentorica. Ker nas je malo, smo se odločile, da opišemo
kuhinjo, saj bi bil opis cele hiše za nas prevelik zalogaj. Za
kuhinjo smo se odločile, ker je bila osrednji prostor, kjer se
je vse dogajalo. Osredotočile smo se tudi na hrano, ki so jo
jedli in skušale izvedeti za čimveč receptov takratnih jedi.
Najprej smo se dogovorile za način dela. Kot prvo smo naredile
anketo z vprašanji o kuhinji in jedeh. Ker same ne bi zmogle
anketirati ljudi v našem okolišu, smo anketo razdelile med
učence od 5.- 8. razreda. Razdelile smo 111 anket, mentorica pa
je učencem podala tudi navodila za anketiranje. Vrnjenih je bilo
82 vprašalnikov, kar je dovolj za posplošitve. Učenci so
anketirali dedke, babice ali druge starejše ljudi. Zelo so se
potrudili, saj smo dobili ogromno opisov in s tem kup novih
informacij. Ker so bili opisi večinoma podobni, smo naredile le
skupne povzetke. Nekateri opisi pa so bili tako zanimivi, da smo
jih kar v celoti citirale - napisale.
Seveda pa smo tudi same prispevale dokaj natančne opise.
Narisale smo tudi skice hiš naših dedkov in babic in skice
hiš, v katerih živimo danes. Nekatere danes še stojijo, druge
so narisane po spominu. Primerjali smo jih s sedanjimi v katerih
živimo me. Posodo, ki je še ohranjena, smo narisale, ali pa
fotografirale. Učenci 5. razreda so nam pomagali tako, da so pri
likovnem pouku narisali risbe z naslovom "kuhinja moje
babice, dedka". Mladi umetniki so se odlično odrezali. Pri
vsem tem so nam dedki in babice zelo radi pomagali, celo
razveselili so se nas, mladih z anketami, saj so lahko obujali
spomine. Opisovali so nam lahko lepe, kot tudi hude trenutke.
Pri izdelovanju te naloge smo izvedele marsikaj, česar si o
naših dedkih in babicah ne bi mislile. Delo je bilo zanimivo in razburljivo in tokrat
smo se še posebej potrudile.
Dodale smo tudi utrinke iz literature, čeprav nam je bil cilj
pobrskati predvsem po virih na terenu, ohranjenih na to temo, v
našem šolskem okolišu (nekdanja krajevna skupnost Cirkulane).
Uporabile smo torej različne metode dela: anketiranje,
opisovanje, risanje, fotografiranje... Zato se tudi kam v muzeje
ali druge ustanove nismo podajale, pa tudi oddaljeno je vse to od
nas.
Naloga zajema naslednja poglavja: Uvod, Predstavitev anketnega
vprašalnika, Kako so stanovali naši predniki - predstavitev
kuhinje, In kako je bilo pri nas doma - avtorice predstavimo
bivanje svojih prednikov, Iz kuharske zakladnice naših babic -
nekateri recepti značilnih jedi v tem delu Haloz, Kaj govorijo
mladi risarji?, Zaključek, Uporabljeni viri, Seznam oseb, ki še
hranijo gradivo, Zahvala, Kdo je nalogo pripravil?