FIZIKA V ŠOLI 1/2013

 

 

O TOPLOTNIH STROJIH IN ENTROPIJSKEM ZAKONU

 
  Janez Strnad
Fakulteta za matematiko in fiziko Univerze v Ljubljani
 
 

Povzetek Razmišljanje srednješolskemu učitelju fizike ponuja nekaj mogočih poti do izkoristka toplotnih strojev in do entropijskega zakona. Pri tem se opre na energijski zakon in na plinsko enačbo, ki ju dijaki poznajo. Kot pomoč vpelje entropijski izrek. Ostaja v okviru termodinamike in ne predre do molekulske slike. Ob tem opozori na nekatere pasti. Sestavlja okostje, ki mu učitelji po svojem premisleku lahko dodajo meso.

Abstract This deliberation offers to the high school physics teacher some possible ways to the efficiency of thermal engines and the entropy law. It is based on the energy law and the molar gas equation that are known by students. As a remedy the entropy theorem is introduced. It remains within the realm of thermodynamics not progressing to the molecular viewpoint. Thereby the attention is called to some pitfalls. A skeleton is presented to whom flesh can be added by the teacher according to her or his preferences.

 
     
  MATEMATIČNO MODELIRANJE GIBANJA TELES POD VPLIVOM
GRAVITACIJSKE SILE
 
  Vladimir Grubelnik
Fakulteta za elektrotehniko, računalništvo in informatiko, Univerza v Mariboru
 
  Povzetek V prispevku obravnavamo matematično modeliranje gibanja teles pod vplivom gravitacijske sile. Zapišemo matematični model in izvedemo numerično simulacijo za različne primere. Obravnavamo poseben primer gibanja v homogenem gravitacijskem polju, gibanje teles okoli fiksne točke in gibanje teles okoli skupnega težišča.

Abstract In the paper, mathematical modelling of bodies influenced by the gravitational force is discussed. The mathematical model is formulated and the numerical simulation is performed for different examples. The case of the motion of a body in homogeneous gravitational field, the motion of bodies around the fixed point, and the motion of bodies around the common center of mass is described.
 
     
  MATURITETNA VAJA – OPTIKA  
  Tine Golež
Škofijska klasična gimnazija, Ljubljana
 
  PovzetekOsrednji del članka je navodilo za maturitetno eksperimentalno vajo. Avtor opisno in s slikami predstavi tudi uporabljeno opremo. Zapiše še nekaj komentarjev o samem poteku merjenja, kot ga pri svojih dijakih opazuje že več let. Na koncu doda še primer rezultatov, ki sta jih pri vaji izmerila in preračunala dva dijaka.

Abstract The article presents the instructions for a matura - lab (a graduating student's lab) experiment.
The author describes the equipment used with accompanying photos. As an exprienced teacher, he comments on the students' method in carrying out the experiment. To conclude, the results obtained by 2 students, were presented in a lab report.

 
     
 

INOVATIVNI MATERIALI PRI POUKU FIZIKE

 
  Jaka Banko
Zavod RS za šolstvo, OE Kranj
 
  PovzetekZanimive in nevsakdanje fizikalne lastnosti sodobnih materialov omogočajo učitelju, da učencem predstavi fiziko kot moderno znanost, znanost prihodnosti, katere tehnološke aplikacije imajo in bodo imele velik vpliv na njihovo življenje. Motivacija učencev in s tem povezana popularizacija fizike je v veliki meri odvisna od učiteljeve inovativnosti. S premišljenim uvajanjem sodobnih, cenovno dostopnih materialov v fiziko dosežemo, da se bodo učenci zavedali njene širine, lepote in koristnosti. V članku bom predstavil nekaj preprostih eksperimentov z velikim motivacijskim učinkom in ogromno fizikalne soli. Predstavljene bodo lastnosti pirolitskega grafita, nikelj-titanovih zlitin, aerogela in možnosti za njihovo uporabo pri pouku fizike. Na koncu je opisan postopek izdelave leč iz gela, s katerim lahko učitelj na dnevih dejavnosti, prek eksperimentalnega dela, dopolni poglavje o svetlobi.

Abstract Interesting and unusual properties of modern materials can be used as an instructional method through which students can learn about physics as a modern science, a science of the future, whose technological applications are to have a great impact on their present and future lives. Students' motivation and consequently, popularisation of physics greatly depends on their teacher's innovative approaches. Well thought out methods of introducing modern, inexpensive materials in physics classroom can enhance learners' awareness of the breadth, beauty and usefulness of the subject. The article presents some simple experiments which can have a great motivational impact and contain lots of physical wisdom. Properties of pyrolytic graphite, nickel-titan alloys, aerogel,… and possible ways of integrating them in teaching physics are included. Finally, a procedure of making lenses from wax, suitable for project days and experimental work, is described – as a way of rounding up the chapter on light and optics.

 
     
  PISNO PREVERJANJE ZNANJA IZ FIZIKE: GIBANJE IN ENERGIJA
 
  Ambrož Demšar
OŠ Simona Kosa Podbrdo
 
 

 

 
     
  ŠE EN TEST ZA TRETJEŠOLCE  
  Tine Golež
Škofijska klasična gimnazija, Ljubljana
 
     
     
  Šolanje Nikole Tesle
(ob 70-letnici smrti)
 
  Stanislav Južnič
Univerza v Oklahomi, Oklahoma
 
  PovzetekOpisujemo šolanje Nikole Tesle vključno z njegovim izvenšolskim postankom v Mariboru. Prvi povzemamo dosežke obeh Teslovih poglavitnih učiteljev, Martina Sekulića in Jakoba Pöschla.

Abstract Nikola Tesla’s student days are described including his unscholarly affair in Maribor. The achievements of Tesla’s most influential professors Martin Sekulić and Jakob Pöschl are put into the limelight.

 
     
  Slovenski učitelji prvič uradno na evropskem festivalu Znanost na odru  
  Ambrož Demšar