FIZIKA V ŠOLI 1/2013
O TOPLOTNIH STROJIH IN ENTROPIJSKEM ZAKONU |
||
Janez Strnad Fakulteta za matematiko in fiziko Univerze v Ljubljani |
||
Povzetek –
Razmišljanje srednješolskemu učitelju fizike ponuja
nekaj mogočih poti do izkoristka toplotnih strojev in do entropijskega
zakona. Pri tem se opre na energijski zakon in na plinsko enačbo, ki ju
dijaki poznajo. Kot pomoč vpelje entropijski izrek. Ostaja v okviru termodinamike
in ne predre do molekulske slike. Ob tem opozori na nekatere pasti. Sestavlja
okostje, ki mu učitelji po svojem premisleku lahko dodajo meso. |
||
MATEMATIČNO MODELIRANJE GIBANJA
TELES POD VPLIVOM GRAVITACIJSKE SILE |
||
Vladimir Grubelnik Fakulteta za elektrotehniko, računalništvo in informatiko, Univerza v Mariboru |
||
Povzetek –
V prispevku obravnavamo matematično modeliranje gibanja teles pod vplivom
gravitacijske sile. Zapišemo matematični model in izvedemo numerično simulacijo
za različne primere. Obravnavamo poseben primer gibanja v homogenem gravitacijskem
polju, gibanje teles okoli fiksne točke in gibanje teles okoli skupnega
težišča. Abstract – In the paper, mathematical modelling of bodies influenced by the gravitational force is discussed. The mathematical model is formulated and the numerical simulation is performed for different examples. The case of the motion of a body in homogeneous gravitational field, the motion of bodies around the fixed point, and the motion of bodies around the common center of mass is described. |
||
MATURITETNA VAJA OPTIKA | ||
Tine Golež Škofijska klasična gimnazija, Ljubljana |
||
Povzetek – Osrednji
del članka je navodilo za maturitetno eksperimentalno vajo. Avtor opisno
in s slikami predstavi tudi uporabljeno opremo. Zapiše še nekaj komentarjev
o samem poteku merjenja, kot ga pri svojih dijakih opazuje že več let. Na
koncu doda še primer rezultatov, ki sta jih pri vaji izmerila in preračunala
dva dijaka. Abstract – The article presents
the instructions for a matura - lab (a graduating student's lab) experiment.
|
||
INOVATIVNI MATERIALI PRI POUKU FIZIKE |
||
Jaka Banko Zavod RS za šolstvo, OE Kranj |
||
Povzetek – Zanimive
in nevsakdanje fizikalne lastnosti sodobnih materialov omogočajo učitelju,
da učencem predstavi fiziko kot moderno znanost, znanost prihodnosti, katere
tehnološke aplikacije imajo in bodo imele velik vpliv na njihovo življenje.
Motivacija učencev in s tem povezana popularizacija fizike je v veliki meri
odvisna od učiteljeve inovativnosti. S premišljenim uvajanjem sodobnih,
cenovno dostopnih materialov v fiziko dosežemo, da se bodo učenci zavedali
njene širine, lepote in koristnosti. V članku bom predstavil nekaj preprostih
eksperimentov z velikim motivacijskim učinkom in ogromno fizikalne soli.
Predstavljene bodo lastnosti pirolitskega grafita, nikelj-titanovih zlitin,
aerogela in možnosti za njihovo uporabo pri pouku fizike. Na koncu je opisan
postopek izdelave leč iz gela, s katerim lahko učitelj na dnevih dejavnosti,
prek eksperimentalnega dela, dopolni poglavje o svetlobi. Abstract – Interesting and unusual
properties of modern materials can be used as an instructional method
through which students can learn about physics as a modern science, a
science of the future, whose technological applications are to have a
great impact on their present and future lives. Students' motivation and
consequently, popularisation of physics greatly depends on their teacher's
innovative approaches. Well thought out methods of introducing modern,
inexpensive materials in physics classroom can enhance learners' awareness
of the breadth, beauty and usefulness of the subject. The article presents
some simple experiments which can have a great motivational impact and
contain lots of physical wisdom. Properties of pyrolytic graphite, nickel-titan
alloys, aerogel,
and possible ways of integrating them in teaching physics
are included. Finally, a procedure of making lenses from wax, suitable
for project days and experimental work, is described as a way of rounding
up the chapter on light and optics. |
||
PISNO PREVERJANJE ZNANJA IZ FIZIKE: GIBANJE
IN ENERGIJA |
||
Ambrož Demšar OŠ Simona Kosa Podbrdo |
||
|
||
ŠE EN TEST ZA TRETJEŠOLCE | ||
Tine Golež Škofijska klasična gimnazija, Ljubljana |
||
Šolanje Nikole Tesle (ob 70-letnici smrti) |
||
Stanislav Južnič Univerza v Oklahomi, Oklahoma |
||
Povzetek – Opisujemo
šolanje Nikole Tesle vključno z njegovim izvenšolskim postankom v Mariboru.
Prvi povzemamo dosežke obeh Teslovih poglavitnih učiteljev, Martina Sekulića
in Jakoba Pöschla. Abstract – Nikola Teslas student days are described including his unscholarly affair in Maribor. The achievements of Teslas most influential professors Martin Sekulić and Jakob Pöschl are put into the limelight. |
||
Slovenski učitelji prvič uradno na evropskem festivalu Znanost na odru | ||
Ambrož Demšar |
||
|
||