FIZIKA V ŠOLI 2/2012
DO HIGGSOVEGA BOZONA |
||
Janez Strnad Fakulteta za matematiko in fiziko Univerze v Ljubljani |
||
Povzetek –
Poskusimo slediti poti, ki je pripeljala do napovedi
Higgsovega bozona in njegovih lastnosti. Najprej obdelamo invariantnosti
ali simetrije. Umeritveno invariantnost klasične elektrodinamike povežemo
s kvantno mehaniko. To pripelje do enačbe gibanja za naelektrene delce
v električnih in magnetnih poljih. Omenimo neuspel poskus, da bi z umeritveno
teorijo opisali proton in nevtron. Umeritvena teorija pa uspešno zajame
elektromagnetno in šibko interakcijo. V njej vpeljejo Higgsov bozon. |
||
PO TREH POTEH DO VZTRAJNOSTNEGA MOMENTA ŽOGE |
||
Tine Golež Škofijska klasična gimnazija, Ljubljana |
||
Povzetek –
Opisane so tri različne meritve vztrajnostnega momenta žoge okoli geometrijske
osi, ki gre skozi središče žoge. Abstract – Three different measurements of the moment of inertia (about any axis passing through the center of the ball) of an ordinary ball are described. |
||
OPAZUJMO GLOBOKO VESOLJE | ||
Boris Kham Gimnazija Jožeta Plečnika, Ljubljana |
||
Povzetek – Članek
obravnava pristope k opazovanju globokega vesolja in predlaga tudi nekatere
načine opazovanja. Opozori nas, da so za dobro opazovanje potrebni trije
koraki: priprava, opazovanje in analiza. Poudari, da je pomembno, da se
na terenu potrudimo in zapišemo podrobnosti (vreme, čas, koordinate opazovališča,
višina nebesnega objekta, opazovalni pogoji (Bortle Dark-Sky Scale), kvaliteta
neba (meritev s Sky Quality Meter)), saj le tako pridemo do kvalitetnega
opazovanja. Članek nas tudi opozori, da je učence težko motivirati za poglobljeno
opazovanje globokega vesolja. Abstract – The article deals
with deep-sky observation. It reminds us that three steps are necessary
for good observation: preparation, observation and analysis. It stresses
the importance of putting effort in recording details (weather, time,
coordinates of the observation site, height of the sky object, observation
conditions (Bortle Dark-Sky Scale), sky quality (measuring with Sky Quality
Meter) and commentary), which is the only way to quality in observation.
The article also points out that students are difficult to motivate for
in-depth observation of deep sky. |
||
PALICA, SVETILO IN SENCE |
||
Nada Razpet Pedagoška fakulteta, Koper |
||
Povzetek – Senca
je gotovo eden izmed pojavov, s katerim se srečujemo vsak dan. V razredu
lahko pripravimo celo vrsto poskusov. Potrebujemo le palico, svetilko, zid
in zatemnjen prostor. S spreminjanjem lege palice ali svetilke lahko poiščemo
(matematično) povezavo med lego palice in velikostjo sence. Abstract – Shadows are one example
of phenomena that we experience in everyday life. We can prepare several
experiments in the classroom. We only need a stick, a light source, a
dark room and a wall. Varying the position of the stick (or the light
source), we find a (mathematical) relation between the sticks position
and the length of the shadow on the wall. |
||
NARAVOSLOVNI DAN S FIZIKALNIMI VSEBINAMI
V SEDMEM RAZREDU OSNOVNE ŠOLE |
||
Boštjan Ketiš Osnovna šola bratov Letonja, Šmartno ob Paki |
||
Povzetek – Eksperimentalno
delo pri pouku fizike je pomembno. Ker učenci niso bili dovolj spretni pri
eksperimentalnem delu, sem uvedel naravoslovni dan s fizikalnimi eksperimenti.
Učenci se seznanijo s prvimi koraki k spoznavanju vseh sestavin skupinskega
dela in tudi sami izvedejo različne poskuse. Abstract – Experimental work in physics is important. Since students were not sufficiently effective in experimental work, I introduced a science day with physical experiments. During this day, students took the first steps in all parts of group work and tried various different experiments. |
||
PREDPONOVITVENI TEST | ||
Tine Golež Škofijska klasična gimnazija, Ljubljana |
||
FIZIKA PRVEGA SLOVENSKEGA BALONARJA (ob 200-letnici prvega slovenskega poleta) |
||
Stanislav Južnič Univerza v Oklahomi, Oklahoma |
||
Povzetek – Opisana
so dejanja in nehanja prvega slovenskega letalca in začetnika balonarstva
Gregorja Kraškoviča. Fizikalna plat njegovih pionirskih poletov je izpostavljena
kot vzor balonarjem na Slovenskem. Abstract – First Slovenian Under the Balloon (celebrating bicentenary of the first Slovenian Flight) The life and work of the very first Slovene airman and the pioneer of ballooning is described. The physics of his achievements in the air should become a guide for future balloon flights in Slovenia. |
||
SI OPAZIL? RAVNILO IN SENCA | ||
Tine Golež Škofijska klasična gimnazija, Ljubljana |
||
|
||