FIZIKA V ŠOLI 2/2012

 

 

DO HIGGSOVEGA BOZONA

 
  Janez Strnad
Fakulteta za matematiko in fiziko Univerze v Ljubljani
 
 

Povzetek Poskusimo slediti poti, ki je pripeljala do napovedi Higgsovega bozona in njegovih lastnosti. Najprej obdelamo invariantnosti ali simetrije. Umeritveno invariantnost klasične elektrodinamike povežemo s kvantno mehaniko. To pripelje do enačbe gibanja za naelektrene delce v električnih in magnetnih poljih. Omenimo neuspel poskus, da bi z umeritveno teorijo opisali proton in nevtron. Umeritvena teorija pa uspešno zajame elektromagnetno in šibko interakcijo. V njej vpeljejo Higgsov bozon.

Abstract An attempt is made to follow the way to the prediction of the Higgs boson and its characteristics. First the invariances or symmetries are considered. The gauge invariance of classical electrodynamics is connected with quantum mechanics. This leads to the equation of motion for charged particles in electric and magnetic fields. The unsuccessful attempt is mentioned to describe the proton and neutron within a gauge theory. A gauge theory, however, successfully encompasses the electromagnetic and weak interaction. In it the Higgs boson is introduced.

 
     
  PO TREH POTEH DO VZTRAJNOSTNEGA
MOMENTA ŽOGE
 
  Tine Golež
Škofijska klasična gimnazija, Ljubljana
 
  Povzetek Opisane so tri različne meritve vztrajnostnega momenta žoge okoli geometrijske osi, ki gre skozi središče žoge.

Abstract Three different measurements of the moment of inertia (about any axis passing through the center of the ball) of an ordinary ball are described.
 
     
  OPAZUJMO GLOBOKO VESOLJE  
  Boris Kham
Gimnazija Jožeta Plečnika, Ljubljana
 
  PovzetekČlanek obravnava pristope k opazovanju globokega vesolja in predlaga tudi nekatere načine opazovanja. Opozori nas, da so za dobro opazovanje potrebni trije koraki: priprava, opazovanje in analiza. Poudari, da je pomembno, da se na terenu potrudimo in zapišemo podrobnosti (vreme, čas, koordinate opazovališča, višina nebesnega objekta, opazovalni pogoji (Bortle Dark-Sky Scale), kvaliteta neba (meritev s Sky Quality Meter)), saj le tako pridemo do kvalitetnega opazovanja. Članek nas tudi opozori, da je učence težko motivirati za poglobljeno opazovanje globokega vesolja.

Abstract The article deals with deep-sky observation. It reminds us that three steps are necessary for good observation: preparation, observation and analysis. It stresses the importance of putting effort in recording details (weather, time, coordinates of the observation site, height of the sky object, observation conditions (Bortle Dark-Sky Scale), sky quality (measuring with Sky Quality Meter) and commentary), which is the only way to quality in observation. The article also points out that students are difficult to motivate for in-depth observation of deep sky.

 
     
 

PALICA, SVETILO IN SENCE

 
  Nada Razpet
Pedagoška fakulteta, Koper
 
  PovzetekSenca je gotovo eden izmed pojavov, s katerim se srečujemo vsak dan. V razredu lahko pripravimo celo vrsto poskusov. Potrebujemo le palico, svetilko, zid in zatemnjen prostor. S spreminjanjem lege palice ali svetilke lahko poiščemo (matematično) povezavo med lego palice in velikostjo sence.

Abstract Shadows are one example of phenomena that we experience in everyday life. We can prepare several experiments in the classroom. We only need a stick, a light source, a dark room and a wall. Varying the position of the stick (or the light source), we find a (mathematical) relation between the stick’s position and the length of the shadow on the wall.

 
     
  NARAVOSLOVNI DAN S FIZIKALNIMI VSEBINAMI V SEDMEM RAZREDU OSNOVNE ŠOLE
 
  Boštjan Ketiš
Osnovna šola bratov Letonja, Šmartno ob Paki
 
  PovzetekEksperimentalno delo pri pouku fizike je pomembno. Ker učenci niso bili dovolj spretni pri eksperimentalnem delu, sem uvedel naravoslovni dan s fizikalnimi eksperimenti. Učenci se seznanijo s prvimi koraki k spoznavanju vseh sestavin skupinskega dela in tudi sami izvedejo različne poskuse.

Abstract Experimental work in physics is important. Since students were not sufficiently effective in experimental work, I introduced a science day with physical experiments. During this day, students took the first steps in all parts of group work and tried various different experiments.

 
     
  PREDPONOVITVENI TEST  
  Tine Golež
Škofijska klasična gimnazija, Ljubljana
 
     
     
  FIZIKA PRVEGA SLOVENSKEGA BALONARJA
(ob 200-letnici prvega slovenskega poleta)
 
  Stanislav Južnič
Univerza v Oklahomi, Oklahoma
 
  PovzetekOpisana so dejanja in nehanja prvega slovenskega letalca in začetnika balonarstva Gregorja Kraškoviča. Fizikalna plat njegovih pionirskih poletov je izpostavljena kot vzor balonarjem na Slovenskem.

Abstract First Slovenian Under the Balloon (celebrating bicentenary of the first Slovenian Flight) The life and work of the very first Slovene airman and the pioneer of ballooning is described. The physics of his achievements in the air should become a guide for future balloon flights in Slovenia.

 
     
  SI OPAZIL? RAVNILO IN SENCA  
  Tine Golež
Škofijska klasična gimnazija, Ljubljana