FIZIKA V ŠOLI 1/2011

 

  OD TELEGRAFA DO SPLETA  
  Janez Strnad
Fakulteta za matematiko in fiziko Univerze v Ljubljani
 
 

Po prispevku na strokovnem srečanju Društva matematikov, fizikov in astronomov Fizika in tehnika jeseni2010.

Povzetek – V zadnjih desetletjih smo bili priče "komunikacijski revoluciji". Članek kratko opiše glavne korake v razvoju tehnike, ki so jih spodbudila odkritja v fiziki. Nadaljevanje se bo dotaknilo prenosa znanja v proizvodnjo.


Abstract – In recent decades we witnessed the "communication revolution". In the article, the main steps in the development of technologies incited by discoveries in physics are briefly described. In a sequel, the transfer of knowledge into production will be discussed.

 
     
  PLEZALEC NA VRVI  
  Stanislav Toplak
Osnovna šola Cerkvenjak – Vitomarci
 
  Povzetek – Ob reševanju fizikalnih nalog na konkretnih primerih si včasih zamislimo nalogo v splošnejši, bolj odprti obliki. Torej vnesemo v nalogo dodatne spremenljivke. Reševanje naloge na tem nivoju postane še zanimivejše, hkrati pa zahteva zlasti več matematičnega znanja.
Abstract – Specific physics problems sometimes give rise to more general and more open questions. To answer those, one often needs to introduce additional parameters. Arriving to solutions at this level becomes even more interesting and at the same time more mathematically demanding.
 
     
  LABORATORIJSKE VAJE DIJAKOV – IZ PRAKSE ZA PRAKSO  
  Tine Golež
Škofijska klasična gimnazija, Ljubljana
 
  Povzetek – V članku je opisana ena izmed eksperimentalnih vaj, ki jo opravljajo dijaki v tretjem letniku gimnazije. Gre za snov, ki je v celoti nismo obravnavali pri pouku, tako da je namen vaje tudi raziskovanje novega področja.
Abstract – An experiment which is carried out by high school third grade students is described. The topic is only partly covered during physics lessons, therefore the students are given a chance to learn by discovering.
 
     
  ULTRAZVOČNA ANALOGIJA KVANTNO-MEHANSKEGA NAČELA NEDOLOČENOSTI  
  Iztok Kukman
Škofijska klasična gimnazija, Ljubljana
 
  Povzetek – Opisana je podobnost med kvantno-mehanskim načelom nedoločenosti in omejitvijo natančnosti pri sočasnem merjenju razdalje in hitrosti objekta z odbojem valovnega signala. S sklicevanjem na pojav utripanja lahko podobnost z načelom nedoločenosti nazorno predstavimo srednješolcem.
Abstract – The article describes an analogy between indetermination principle in quantum theory and restrictions in accuracy of simultaneous measurements of velocity and position, using reflection of a wave signal. Using simplified model, this analogy can be demonstrated on the secondary school level.
 
     
  HARMONIČNO NIHANJE KOT PROJEKCIJA ENAKOMERNEGA KROŽENJA – PREPROST DEMONSTRACIJSKI POSKUS  
  Vida Kariž Merhar
Gimnazija Vič, Ljubljana
 
  Povzetek – V članku je opisan preprost demonstracijski poskus, ob katerem dijakom nazorno predstavimo spreminjanje lege, hitrosti in pospeška pri harmoničnem nihanju.
Abstract – The article presents a simple experiment to explain position, velocity and acceleration of harmonic motion.
 
     
  MERJENJE ODDALJENOSTI LUNE S PARALAKSO  
  Tine Golež
Škofijska klasična gimnazija, Ljubljana
 
  Povzetek – V članku je podrobno opisana meritev oddaljenosti Lune s paralakso in dodana so praktična navodila za izvedbo te meritve. Računski del je izpeljan za osnovne šole tako, da z nekaj premisleka obidemo sicer potrebne trigonometrijske enačbe. Izpeljava s temi enačbami pa je zapisana v delu, ki je primeren za srednješolce.
Abstract – The article describes in detail Earth-Moon distance measurement using the parallax method and gives also detailed instruction of all the necessary steps. The calculations proposed for lower secondary school students replace the usual trigonometric equations by an innovative approach. However, trigonometric equations are provided in the part aimed towards upper secondary school students.
 
     
  MOJ ČASOPIS JE LAHKO BALON  
  Franc Napast
OŠ Preserje pri Radomljah, Radomlje
 
  Povzetek – Opisana je izdelava velikega toplozračnega balona iz časopisnega papirja. Dejavnost je eden najzanimivejših dogodkov naravoslovnega tabora za osmošolce. Nekaj ur potrpežljivega in ustvarjalnega dela je nagrajeno s suverenim poletom krhkega velikana. Zapis je dopolnjen še s preprostim računom, ki opisuje lebdenje balona.
Abstract – A summer camp activity for 13 year old pupils is described. The topic is a construction of a big hot air balloon using ordinary newspaper. The laborious work is rewarded by a spectacular flight of the fragile giant. A short calculation, describing the floating of the balloon in air, is also provided.
 
     
  POUK FIZIKE V NOVEM MESTU PRED DVEMA STOLETJEMA  
  Stanislav Južnič
Univerza v Oklahomi, ZDA
 
  Povzetek – Začetki novomeškega pouka fizikalnih ved so bili zasnovani na fizikalnem rokopisu Bavarca Zinsmeistra iz leta 1799. Zinsmeister je pozneje svoje delo dopolnjeval z dognanji fizikov iz Münchna; bil je prvi znani profesor na javni gimnaziji in zasebni višji filozofski frančiškanski šoli v Novem mestu. Njegov gimnazijski pouk je pozneje prerasel v sodobno novomeško gimnazijo. Ob Zinsmeistru so kranjski frančiškani uporabljali tudi bavarski fizikalni učbenik Castula Huberja. Oba dokumenta ob tej priložnosti prvič predstavljamo slovenskim bralcem.
Abstract – The early physics education in Novo Mesto is described. The manuscript textbook of Bavarian professor Zinsmeister is put into the limelight. He later added notes to his textbook considering the ideas of his Munich professor. In 1803 Zinsmeister began lecturing mathematical sciences on the public High School and Franciscan Higher Studies in Novo Mesto as the earliest known expert of physics. His teaching later evolved into modern Novo mesto High School. Besides Zinsmeister, Carniolan Franciscans also used Castul Huber's textbook of physics. Both documents are presented to Slovenian audience for the first time.