FIZIKA V ŠOLI 2/2010
POVRATEK V OZRAČJE | ||
Janez Strnad Fakulteta za matematiko in fiziko Univerze v Ljubljani |
||
Povzetek – Vesoljski poleti s človeško posadko še vedno pritegnejo pozornost. V srednji šoli jih lahko uporabimo, da dijakom pokažemo, kako široko uporabna je fizika, in s tem zbudimo njihovo zanimanje za fiziko. Vesoljski poleti so s fizikalnega in tehničnega gledišča zelo zapleteni. Poleg vzleta je najbolj tvegan del poleta povratek vesoljskega plovila v zemeljsko ozračje. Med povratkom pride tudi do radijskega molka. Na kratko obdelajmo pojave ob povratku, ki segajo v različne veje fizike. Abstract – Human space missions still attract attention. In high school they can be exploited to show to students the broad applicability of physics and to arouse their interest for physics. Space flights are very complicated from the physical and technical point of view. Besides takeoff, the most riskful part of the flight is the reentry of the space vehicle into the Earth atmosphere. During the reentry also radio blackout is encountered. Let us briefly consider phenomena at reentry belonging to different branches of physics. |
||
»SE ZRAK MED SEGREVANJEM VEDNO RAZTEZA IN LE DVIGUJE«, ALI MEJE POPULARNIH KVALITATIVNIH RAZLAG | ||
Marjan Hribar Pedagoška fakulteta v Ljubljani, Univerza v Ljubljani |
||
Povzetek – Članek kritično komentira rezultate raziskave otroških predstav o raztezanju zraka pri segrevanju. Abstract – A critical comment on the results of the investigation of children perception of air expansion during heating is given. |
||
JAMES BOND KOT FIZIK | ||
MATEJ FORJAN Šolski center Novo mesto, Srednja elektro šola in tehniška gimnazija |
||
Povzetek - Filmi predstavljajo enega glavnih virov zabave za današnje dijake, zato je ena od nalog učitelja fizike, da dijake motivira za kritično razmišljanje o realnosti akcijskih podvigov filmskih junakov. V članku je s pomočjo programskega orodja za gradnjo modelov Stella analiziran primer iz filma o tajnem agentu Jamesu Bondu. Abstract - Movies are one of the main sources of entertainment for today's students, so it is one of the tasks of physics teacher to motivate students to think critically about the reality of action movie heroes' ventures. In this paper, using the programming tool for model building Stella, a movie about secret agent James Bond is analysed. |
||
TERMOELEKTRARNA-TOPLARNA IN TOPLARNA-TERMOELEKTRARNA | ||
Tine Golež Škofijska klasična gimnazija, Ljubljana |
||
Povzetek - Entropijski zakon in s tem povezani slabi izkoristki toplotnih strojev so danost, ki jo je treba sprejeti. Z nekaj premisleka pa se da tudi neobhodne izgube spremeniti v koristno. Primer tega pristopa sta termoelektrarna-toplarna ter soproizvodnja toplote in elektrike, ki postaja zanimiva energijska rešitev tudi za stanovanjske hiše. |
||
KAKO NASTANEJO SVETLE LISE NA DNU BAZENA? | ||
Mojca Čepič Pedagoška fakulteta v Ljubljani, Univerza v Ljubljani |
||
Povzetek - V članku sta predstavljena dva obraza enega pojava - lokalnega povečanja svetlobnega toka zaradi loma svetlobe na valoviti vodni gladini. Pojav lahko opazujemo kot pramene svetlobe v nekoliko motni vodi ali kot igrivo premikanje mreže svetlobnih lis na dnu ali stenah bazenov. Nastanek obojega je razložen in opisan z enačbami, predlagane pa so tudi aktivnosti, primerne za izvedbo v razredu, ki jih lahko izvede učitelj na manj zahtevnem nivoju. Kvantitativna obravnava pomaga učitelju pri pripravi gradiv za aktivnosti v razredu. Abstract - Two faces of one phenomenon – the local increase of the intensity of light due to the refraction of light on the wavy water surface – are presented. The phenomenon can be observed as light beams in muddy water and/or the vivid network of light threads on the bottom and walls of the swimming pool. The origin of the phenomenon is explained qualitatively and quantitatively. Suggested are also classroom activities in a less demanding form appropriate also for younger students. The equations given in the text can help the teacher while preparing the materials for the classroom activity. |
||
VREMENSKA POSTAJA | ||
Petra Drnovšček OŠ Franceta Bevka Tolmin |
||
Povzetek - Prispevek opisuje vremensko postajo WS 3600 in njeno funkcionalno uporabo. Postaja omogoča spremljanje trenutnega stanja vremena, ki je prikazano na LCD zaslonu. V povezavi s spletom pa se obsežnost podatkov, ki so nam na voljo, bistveno poveča. Učenci na takšen način lahko spremljajo in opazujejo vreme ne glede na prostor in čas. Abstract - The contribution describes the weather station WS 3600 and presents its functionality. The device allows monitoring of current weather conditions, which are displayed on the LCD monitor. Automatic transmission of data along with an internet connection enable the students to monitor a vast range of weather measurements and their activites are not limited by the location and the time. |
||
MATURA IZ FIZIKE V JUNIJU 2010 | ||
Vitomir Babič Splošna in strokovna gimnazija Lava v Celju |
||
Povzetek - V članku so prikazani rezultati junijske mature iz fizike. Navedenih je nekaj zgledov, pri katerih so imeli dijaki nekoliko več težav. Ob koncu sledi komentar načrtovanih reform mature po letu 2012. Abstract - The article gives general information about the final exam (matura) in physics in year 2010. It also gives a brief rational analysis of some questions (and answers) with interesting educometrical indexes. Changes of the exam’s structure in the future (starting with 2012) are discussed. |
||
KROMPIRJEV TOP - REŠITEV | ||
Gregor Bregar Škofijska klasična gimnazija, Ljubljana |
||
Povzetek - Krompirjev top, ki je bil opisan v prejšnji številki, ponuja možnost izračuna hitrosti izstrelka prek integracije tlaka. Predstavljena je rešitev, ki jo lahko dijaki sami izračunajo, če krompirjev top vključimo v fizikalni krožek ali dodatne vaje za maturante. Abstract - The solution to the problem of the potato-gun is presented. The velocity of the projectile is calculated in a manner that is achievable to students. The potato-gun is an attractive experimental and theoretical exercise for the enthusiastic students. |
||
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- | ||
SI OPAZIL? | ||
Očala | ||
Sem opazil in razumem... (glej rešitev!) >> | ||