FIZIKA V ŠOLI 1/2010
NAKOPIČEVALNI OBROČI IN TRKALNIKI | ||
Janez Strnad Fakulteta za matematiko in fiziko Univerze v Ljubljani |
||
Povzetek – Del kinetične energije izstrelka, ki je pri trku z enakim mirujočim delcem na voljo za nastanek novih delcev, pojema z naraščajočo energijo. Tej nevšečnosti so se izognili z nakopičevalnimi obroči in trkalniki. V tem drugem delu sestavka poskusimo pregledati glavne korake v štiridesetletnem razvoju s fizikalnega gledišča. Abstract – The fraction of the kinetic energy of a projectile that may be used for production of new particles deminishes with growing energy. To avoid this shortcoming storage, rings and colliders were introduced. In this second part of the contribution an attempt is made to survey the main steps in the forty years long development from the standpoint of physics. |
||
NIHANJE JEZIČKOV | ||
Iztok Kukman Škofijska klasična gimnazija, Ljubljana |
||
Povzetek – Opisan je preprost poskus, s katerim je mogoče meriti osnovno frekvenco na enem koncu vpetega plastičnega ravnila ali kovinskega traku. Podana je analiza opravljenih meritev. Poskus je mogoče opraviti kot del laboratorijskih vaj za maturante ali v okviru fizikalnega krožka. Abstract – A simple experiment for measuring the fundamental frequency of a plastic ruler is described. Included are the experimental results, which are in good agreement with the theoretical model. This experiment can be used as a student laboratory work exercise. |
||
SILE NA KLANCU | ||
Marjan Hribar1 in Nada Razpet1,2 1 UL, Pedagoška fakulteta v Ljubljani 2 UP, Pedagoška fakulteta Koper |
||
Povzetek - Razstavljanje teže na klancu na statično in dinamično komponento se zdi brez prave osnove, dokler ne spoznamo gibanja po klancu. V članku je predlog za didaktično obravnavo, ki se skuša izogniti tem pomislekom. Abstract - On the incline the weight of the body is usually decomposed into the dynamic and the static component. This representation seems rather arbitrary unless the free motion along the incline is taken into respect. A didactic path is proposed in the paper that could avoid these objections. |
||
PET POSKUSOV S »ŠTIRIDESETSVEČNO« | ||
Tine Golež1 in Barbara Šetina Batič2 1 Škofijska klasična gimnazija, Ljubljana 2 Inštitut za kovinske materiale in tehnologije |
||
Povzetek - Predstavljenih je nekaj poskusov z navadno volframovo žarnico. |
||
HITROST MOLEKUL V KAPLJEVINI IN PLINU | ||
Marjan Hribar UL, Pedagoška fakulteta v Ljubljani |
||
Povzetek - Ena od nalog mednarodne raziskave TIMSS odkriva razširjeno predstavo o hitrostih molekul v kapljevini in plinu. V članku je predstavljeno ravnovesje med plinom in kapljevino na osnovi kinetične teorije oziroma statistične mehanike. Abstract - A widespread comprehension of molecular velocities in liquids as compared to the molecular velocities in gases has been discovered by one of the questions in TIMSS 2007 study. A statistical mechanics view of the equilibrium of liquid and gaseous phases is represented in the article. |
||
SILA IN MOČ PROPELERJA | ||
Gregor Bregar Škofijska klasična gimnazija, Ljubljana |
||
Povzetek - V članku predstavljam eksperimentalno vajo, pri kateri dijaki merijo silo, ki jo ustvari propeler na elektromotorju, in moč, ki jo za to porabi. Vaja je tehnično zanimiva, ker ponuja fizikalni vpogled v aerodinamiko in uporabo propelerjev na letalih. Abstract - An experimental exercise is presented in which students measure the force and the power consumption of a small propeller attached on an electric motor. The exercise opens some insight into aerodynamics and the use of propellers on airplanes. |
||
PROSTORSKA PRESLIKAVA Z LEČO | ||
Katarina Susman1, Nada Razpet1,2 in Mojca Čepič2 1 UL, Pedagoška fakulteta, Ljubljana 2 UP, Pedagoška fakulteta Koper |
||
Povzetek - Obravnava preslikav z lečami se v šoli pogosto omeji le na predmete, ki so tanki in ležijo blizu optične osi. Poudarek je na risanju žarkov, s katerimi določimo lego in višino slike, redko pa se sprašujemo, kakšna je prostorska slika razsežnega (debelega) predmeta. S primerno izbranimi poskusi dijakom lahko prikažemo preslikave realnih predmetov, jih uvedemo v računanje globinske povečave in razumevanje pojma globinska ostrina pri fotografiji. Abstract - Lessons of image formation in lenses at high school level are usually focused on considerations of thin objects positioned near the optical axis. The main emphasis is on drawing the light rays to determine the position and the height of the image, but only rarely do we also take into account the spatial image of a thick object. With some well-selected experiments it is also possible to show to the students the image formation of realistic objects, which further leads to calculations and a better understanding of the depth-of-field concept used in photography. |
||
METODA TEKMOVANJA MED SKUPINAMI PRI POUKU FIZIKE | ||
Maja Jug Osnovna šola Božidarja Jakca, Ljubljana |
||
Povzetek - Prispevek opisuje načrtovanje in potek učne ure, v kateri združimo prvine aktivnega in sodelovalnega učenja. Pri takšnem načinu dela poskušamo učence motivirati za delo, v njih razvijamo občutek odgovornosti do sošolcev, spodbujamo pozitivno tekmovalnost in jih navajamo na skupinsko delo. Abstract - The article talks about how to plan and organize classroom activities which contain elements of active and cooperative learning. This kind of learning has many advantages because pupils get more motivated and they become more responsible towards their classmates. By using this teaching method we develop positive competitiveness and we encourage pupils to group work. |
||
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- | ||
SI OPAZIL? | ||
Igralo, ki deluje kot ksilofon | ||
Sem opazil in razumem... (glej rešitev!) >> | ||