FIZIKA V ŠOLI 2/2009

  POSPEŠEVALNIKI  
  Janez Strnad
Fakulteta za matematiko in fiziko Univerze v Ljubljani
 
  Povzetek – Jedra in delce raziskujejo s pospeševalniki. V tem prvem delu poskusimo
pregledati glavne korake v osemdesetletnem razvoju s fizikalnega gledišča.
Drugi del sestavka bo obravnaval nakopičevalne obroče in trkalnike.
Abstract – Nuclei and particles are studied with accelerators. In this first part
an attempt is made to survey the main steps in the eighty years long development
from the standpoint of physics. In the second part of the contribution storage rings
and colliders will be considered.
 
     
  KOTALNO TRENJE  
  Marjan Hribar
Pedagoška fakulteta v Ljubljani
 
  Povzetek – Trenje pri kotaljenju se pri pouku fizike komaj omenja. Članek kaže,
kako lahko običajno obravnavo trenja razširimo še na obravnavo kotaljenja.
Abstract – Rolling friction is scarcely mentioned in secondary school physics
classes. A possibility to include rolling friction into school physics is described.
 
     
  SPEKTROSKOPSKO DOLOČANJE
HITROSTI PLINOV NA POVRŠJU SONCA
 
  Sonja Jejčič
Tehniški šolski center Nova Gorica
 
  Povzetek – V tem prispevku se bomo osredotočili na spektroskopsko določanje
hitrosti gibanja plinov na površju Sonca glede na opazovalca (radialna
hitrost). Opazujemo pline blizu središča Sončeve ploskvice in vzhodnega Sončevega
roba, in sicer v zajetem spektru Sonca v okolici obeh natrijevih črt (Na-D2 in
Na-D1). S pomočjo atmosferske črte vode iz zajetega Sončevega spektra izmerimo
valovno dolžino svetlobe izbrane natrijeve absorpcijske črte in iz Dopplerjeve formule
izračunamo radialno hitrost.
Abstract – The purpose of this article is to demonstrate spectroscopic measurements
of the velocity of the gasses on the surface of the Sun relative to the
observer (radial velocity). Gasses near the center of the solar disk and east solar
limb are observed in the solar spectrum near both Sodium lines (Na-D2 in Na-D1).
By making a comparison with the telluric water line, the wavelength of the Sodium
absorption line is obtained from the scanned spectra. The radial velocity of different
region of the solar disk is calculated from the Doppler formula.
 
     
  MATEMATIZACIJA ODBOJA ŽOGE
ZA DRUGOŠOLCE IN MATURANTE
 
  Marina Rugelj in Tine Golež
Škofijska klasična gimnazija, Ljubljana
 
  Povzetek V prispevku pokažemo, kako lahko sodelovanje med srednješolskim
učiteljem matematike in fizike pomaga učencem, da povežejo snov obeh predmetov
v bolj enovito celoto. Z ultrazvočnim slednikom pri fiziki merimo prosti pad
žoge in dva odboja. Računalniški program nariše graf lege in hitrosti žoge v odvisnosti
od časa. Drugošolci že znajo pri matematiki na podlagi grafa kvadratne funkcije
napisati njeno enačbo. Iz tako dobljene enačbe razberejo tudi konstanti pospešek
pri prostem padu. Za maturante pa je to priložnost za praktično uporabo odvoda.
Abstract In this article we would like to show, how cooperation between
math and physics teachers helps students to connect the content from two different
subjects in a unified knowledge. With the help of motion sensor device we measure
two rebounds of a freely falling ball. The software plots x(t) and v(t) graphs for the
bouncing ball. Sophomore high school students are able to write the equation of
plotted quadratic function. From that function they are able to find out the acceleration
of gravity. In addition, senior high-school students could use this example for
the practical use of finding the derivative of given function.
 
     
  MOTOCIKEL, UHO IN LOGARITMI  
  Tine Golež
Škofijska klasična gimnazija, Ljubljana
 
  Povzetek – Obkrožajo nas linearni merilniki, sami pa smo logaritemsko bitje.
Tega dijakom ni lahko uvideti. V prispevku je razdelana primerjava med merilnikom
hitrosti in zaznavanjem glasnosti zvoka našega ušesa, ki skuša predstaviti pot, po
kateri bi tudi dijaki spoznali pomembnost obeh vrst zaznav.
Abstract – We are surrounded by linear measuring instruments, while ourselves
we are logarithmic beings. The article discusses the comparison between the
speedometer and the intensity of sound which we are capable of perceiving. The
aim is to present a way for pupils to discover the importance of both kinds of perception.
 
     
  HIDROSTATIČNI TLAK  
  Branko Beznec1 in Milan Svetec2
1 Osnovna šola Gornja Radgona
2 Regionalna razvojna agencija Mura Murska Sobota in Fakulteta za naravoslovje in matematiko Maribor
 
  Povzetek – Pri obravnavi hidrostatičnega tlaka v OŠ opravimo poskus z iztekanjem
vode iz posode skozi luknjice v različnih višinah. Poskus je prepričljiv, njegova
razlaga pa večkrat površna, saj učitelji prehitro postavimo ugotovitve, ki same po
sebi niso dovolj jasne. Sestavek poskuša učiteljem fizike v OŠ pomagati z didaktičnimi
napotki, hkrati pa jih spomniti na teoretično ozadje pojava.
Abstract – While discussing hydrostatic pressure in primary school, we use
the experiment where the water is leaking out of the container with three small holes
on three different heights. The experiment is convincing, but the interpretation
mostly superficial. The teachers often make conclusions which are not sufficiently
clear. The article would like to help the teachers of physics in primary school with
didactic instructions and in the same time remind them of the theoretical background
of the phenomenon.
 
     
  POUČEVANJE ASTRONOMIJE NA CENTRU
ŠOLSKIH IN OBŠOLSKIH DEJAVNOSTI
 
  Mirjana Jesenek Mori
Center šolskih in obšolskih dejavnosti Dom Škorpijon, Sv. Duh na Ostrem vrhu
 
  Povzetek – Članek opisuje, katere dejavnosti s področja astronomije se izvajajo
na našem Centru šolskih in obšolskih dejavnosti – Dom Škorpijon.
Abstract – The article describes astronomical activities carried out at the Dom
Škorpion center for school and extracurricular activities.
 
     
  SPOMLADANSKI ROK SPLOŠNE MATURE
IZ FIZIKE 2009
 
  Ruben Belina
Gimnazija Ledina, Ljubljana
 
  Povzetek – V članku so prikazani rezultati junijske mature(2009) iz fizike. Navedenih
in obravnavanih je nekaj zgledov, pri katerih so imeli dijaki nekoliko več
težav. Pri teh vprašanjih so navedeni tudi indeksi težavnosti.
Abstract – The article gives general information about final exam (matura) in
physics in year 2009. It also gives a brief rational analysis of some questions (and
answers) with interesting educometrical indexes.
 
     
  ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------  
     
  SI OPAZIL?  
  Kaj bo profesor fizike kupil sinu za 4. rojstni dan? Helijev balon bo kar prava igrača – za oba! Ko gre otrok zvečer v posteljo, se z balonom pozabava ati. Najprej ga toliko obteži, da je del vrvice že na tleh. Potem ga odnese ven, kjer je bolj hladno, saj je že oktober. Kaj se bo zgodilo?  
  Sem opazil in razumem... (glej rešitev!)