FIZIKA V ŠOLI 2/2009
POSPEŠEVALNIKI | ||
Janez Strnad Fakulteta za matematiko in fiziko Univerze v Ljubljani |
||
Povzetek – Jedra in delce raziskujejo s pospeševalniki. V tem prvem delu poskusimo pregledati glavne korake v osemdesetletnem razvoju s fizikalnega gledišča. Drugi del sestavka bo obravnaval nakopičevalne obroče in trkalnike. Abstract – Nuclei and particles are studied with accelerators. In this first part an attempt is made to survey the main steps in the eighty years long development from the standpoint of physics. In the second part of the contribution storage rings and colliders will be considered. |
||
KOTALNO TRENJE | ||
Marjan Hribar Pedagoška fakulteta v Ljubljani |
||
Povzetek – Trenje pri kotaljenju se pri pouku fizike komaj omenja. Članek kaže, kako lahko običajno obravnavo trenja razširimo še na obravnavo kotaljenja. Abstract – Rolling friction is scarcely mentioned in secondary school physics classes. A possibility to include rolling friction into school physics is described. |
||
SPEKTROSKOPSKO DOLOČANJE HITROSTI PLINOV NA POVRŠJU SONCA |
||
Sonja Jejčič Tehniški šolski center Nova Gorica |
||
Povzetek – V tem prispevku se bomo osredotočili na spektroskopsko določanje hitrosti gibanja plinov na površju Sonca glede na opazovalca (radialna hitrost). Opazujemo pline blizu središča Sončeve ploskvice in vzhodnega Sončevega roba, in sicer v zajetem spektru Sonca v okolici obeh natrijevih črt (Na-D2 in Na-D1). S pomočjo atmosferske črte vode iz zajetega Sončevega spektra izmerimo valovno dolžino svetlobe izbrane natrijeve absorpcijske črte in iz Dopplerjeve formule izračunamo radialno hitrost. Abstract – The purpose of this article is to demonstrate spectroscopic measurements of the velocity of the gasses on the surface of the Sun relative to the observer (radial velocity). Gasses near the center of the solar disk and east solar limb are observed in the solar spectrum near both Sodium lines (Na-D2 in Na-D1). By making a comparison with the telluric water line, the wavelength of the Sodium absorption line is obtained from the scanned spectra. The radial velocity of different region of the solar disk is calculated from the Doppler formula. |
||
MATEMATIZACIJA ODBOJA ŽOGE ZA DRUGOŠOLCE IN MATURANTE |
||
Marina Rugelj in Tine Golež Škofijska klasična gimnazija, Ljubljana |
||
Povzetek – V prispevku pokažemo, kako lahko sodelovanje med srednješolskim učiteljem matematike in fizike pomaga učencem, da povežejo snov obeh predmetov v bolj enovito celoto. Z ultrazvočnim slednikom pri fiziki merimo prosti pad žoge in dva odboja. Računalniški program nariše graf lege in hitrosti žoge v odvisnosti od časa. Drugošolci že znajo pri matematiki na podlagi grafa kvadratne funkcije napisati njeno enačbo. Iz tako dobljene enačbe razberejo tudi konstanti pospešek pri prostem padu. Za maturante pa je to priložnost za praktično uporabo odvoda. Abstract – In this article we would like to show, how cooperation between math and physics teachers helps students to connect the content from two different subjects in a unified knowledge. With the help of motion sensor device we measure two rebounds of a freely falling ball. The software plots x(t) and v(t) graphs for the bouncing ball. Sophomore high school students are able to write the equation of plotted quadratic function. From that function they are able to find out the acceleration of gravity. In addition, senior high-school students could use this example for the practical use of finding the derivative of given function. |
||
MOTOCIKEL, UHO IN LOGARITMI | ||
Tine Golež Škofijska klasična gimnazija, Ljubljana |
||
Povzetek – Obkrožajo nas linearni merilniki, sami pa smo logaritemsko bitje. Tega dijakom ni lahko uvideti. V prispevku je razdelana primerjava med merilnikom hitrosti in zaznavanjem glasnosti zvoka našega ušesa, ki skuša predstaviti pot, po kateri bi tudi dijaki spoznali pomembnost obeh vrst zaznav. Abstract – We are surrounded by linear measuring instruments, while ourselves we are logarithmic beings. The article discusses the comparison between the speedometer and the intensity of sound which we are capable of perceiving. The aim is to present a way for pupils to discover the importance of both kinds of perception. |
||
HIDROSTATIČNI TLAK | ||
Branko Beznec1 in Milan Svetec2 1 Osnovna šola Gornja Radgona 2 Regionalna razvojna agencija Mura Murska Sobota in Fakulteta za naravoslovje in matematiko Maribor |
||
Povzetek – Pri obravnavi hidrostatičnega tlaka v OŠ opravimo poskus z iztekanjem vode iz posode skozi luknjice v različnih višinah. Poskus je prepričljiv, njegova razlaga pa večkrat površna, saj učitelji prehitro postavimo ugotovitve, ki same po sebi niso dovolj jasne. Sestavek poskuša učiteljem fizike v OŠ pomagati z didaktičnimi napotki, hkrati pa jih spomniti na teoretično ozadje pojava. Abstract – While discussing hydrostatic pressure in primary school, we use the experiment where the water is leaking out of the container with three small holes on three different heights. The experiment is convincing, but the interpretation mostly superficial. The teachers often make conclusions which are not sufficiently clear. The article would like to help the teachers of physics in primary school with didactic instructions and in the same time remind them of the theoretical background of the phenomenon. |
||
POUČEVANJE ASTRONOMIJE NA CENTRU ŠOLSKIH IN OBŠOLSKIH DEJAVNOSTI |
||
Mirjana Jesenek Mori Center šolskih in obšolskih dejavnosti Dom Škorpijon, Sv. Duh na Ostrem vrhu |
||
Povzetek – Članek opisuje, katere dejavnosti s področja astronomije se izvajajo na našem Centru šolskih in obšolskih dejavnosti – Dom Škorpijon. Abstract – The article describes astronomical activities carried out at the Dom Škorpion center for school and extracurricular activities. |
||
SPOMLADANSKI ROK SPLOŠNE MATURE IZ FIZIKE 2009 |
||
Ruben Belina Gimnazija Ledina, Ljubljana |
||
Povzetek – V članku so prikazani rezultati junijske mature(2009) iz fizike. Navedenih in obravnavanih je nekaj zgledov, pri katerih so imeli dijaki nekoliko več težav. Pri teh vprašanjih so navedeni tudi indeksi težavnosti. Abstract – The article gives general information about final exam (matura) in physics in year 2009. It also gives a brief rational analysis of some questions (and answers) with interesting educometrical indexes. |
||
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- | ||
SI OPAZIL? | ||
Kaj bo profesor fizike kupil sinu za 4. rojstni dan? Helijev balon bo kar prava igrača – za oba! Ko gre otrok zvečer v posteljo, se z balonom pozabava ati. Najprej ga toliko obteži, da je del vrvice že na tleh. Potem ga odnese ven, kjer je bolj hladno, saj je že oktober. Kaj se bo zgodilo? | ||
Sem opazil in razumem... (glej rešitev!) | ||