Boštjan
Debelak +/- 100m2
arhitektura /
architecture
oblikovanje / design
kontakt / contact
koncept +/- 100m2
info
< domov / home
< ostali projekti / next projects
hiša / house Andrašec 141m2+klet
< drugo / other
nizkoenergijska hiša /
low-energy house, Glince pri Ljubljani, 2007
hiša z mostom / a house with the bridge
več/more > foto Miran Kambič
2016 OHS, Hiša z mostom, Ljubljana
most / the bridge
1 tono težka drsna kamnita stena s knjižnimi policami /
1 ton weighty sliding stone wall with the bookshelfs
foto: B.Debelak
besedilo: Katarina Nemanič
(iz objave v Delo in dom, 10.3.2010: Majhna hiša je poklon naravi)
Vsaka
hiša, ki jo je Boštjan Debelak ne le zasnoval, temveč od
začetka do konca nadzoroval tudi njeno gradnjo in izvedbo vseh detajlov
zunaj in notri z oblikovanjem opreme vred, je energijsko varčna in ta,
ki smo jo obiskali mi, ni nič drugačna. Vendar je treba takoj povedati,
da arhitekt energijske varčnosti ne razume in ne sprejema kot
izpolnitev tehničnih in računskih zahtev, rezultat katerih je majhna
raba energije za ogrevanje, zato se je o tem z njim skoraj da nemogoče
pogovarjati. Zanj je energijska varčnost veliko več kot le debel sloj
izolacije na stenah, izjemno toplotno varčna okna in učinkovita
ogrevalna naprava. Energijo in varčnost dojema širše in
jo najprej povezuje z gospodarnostjo. Gospodarnostjo pri uporabi
prostora, v katerega je oziroma bo hiša umeščena,
prostora, namenjenega bivanju in izbire materialov iz katerih bo
grajena. Koncept njegovega ustvarjanja temelji na razmišljanju,
da se je v življenju treba omejiti in pri tem, če je le možno, ničesar
zanemariti. Čeprav je pri iskanju najboljših rešitev in
načrtovanju predvsem detajlov, brezkompromisen, pa ves čas išče
kompromise med omejitvami in kakovostjo bivanja.
Izbrani materiali na majhnem prostoru
Energijsko varčna hiša na Glincah je majhna, pravi
Boštjan Debelak. Omejitev prostora je bistvo iz katerega mora
izhajati arhitektura. Majhna hiša, ki mora seveda zagotoviti
dovolj udobja za bivanje, pomeni manjšo obremenitev za okolje.
Za njeno gradnjo se porabi manj materialov in zato v njihovo predelavo
vloži manj energije. Majhna hiša je tudi manjši
strošek za naročnika. Zaradi manjše površine pa bo
raba energije v njej manjša kot v primerljivi ali celo bolje
toplotno izolirani veliki hiši, pojasnjuje varčnost gradnje,
tudi energijske, Debelak. Z racionalizacijo prostora oziroma tlorisa
hiše brez težav izpolnimo tudi vse prostorske predpise. Tlorisi
hiš, ki jih načrtuje Boštjan Debelak, so običajno
manjši, kot ga dovoljujejo predpisi na posamezni parceli, kar
pomeni, da pozidajo manj površine, kot je to dovoljeno. Pri
hiši na Glincah je bilo treba upoštevati le dovoljeno
višino in ji prilagoditi etaže.
Drugi temelj načrtovanja je izbira materialov. V hiši
prevladujejo les, glina, železo in kamen. Vsi sodijo med tradicionalne,
preverjene, in kar je najpomembneje, naravne materiale, ki jih je
dovolj v bližini. Vendar kot iz izkušenj ve Debelak, se predvsem
železa in nezaščitenega lesa ljudje pogosto bojijo. Ob misli, da
bi v notranjost vgradili železo jih zmrazi, o nezaščitenem lesu,
ki na zraku dobi naravno patino in se tako zaščiti pred vodo in
soncem, pa sploh ne želijo razmišljati. Lastnik hiše na
Glincah pri izbiri predlaganih materialov ni imel nobenih pomislekov.
Gradnja hiše je odgovornost do okolja, je prepričan. Ta pa se
najbolje kaže prav skozi filozofijo omejitve prostora in izbiro
materialov, še pravi in doda, da je lesa v Sloveniji dovolj,
tudi ilovice, kamna in železa, ki v obliki premišljenih detajlov
deluje prej toplo kot hladno. Materiale je treba le kombinirati tako,
da kar naj bolje služijo svojemu namenu, hkrati pa z njimi lahko
oblikujemo kreativne rešitve, ki jih pogosto ne znamo razložiti,
niti jih ni treba, pomembno je, da se podajo k hiši in okolju,
pojasni arhitekt.
Hiša je zgrajena na robu gozda, zato je na jugo-vzhodni strani
oblečena v fasado iz slovenskega macesna, ki se smiselno začne in
zaključi. Les obdaja edino izboklino na pravokotni, precej
tradicionalni osnovi in se zaključi pri masivnem lesenem stebru ob
dvojnih steklenih vratih, ki povezujejo dnevno sobo in jedilnico z
vrtom. Steber, ki sega vse do strehe, ni tam naključno. Zaključuje del
hiše, ki je odprt proti sosednjim in postavlja mejo med javnim
in zasebnim, hkrati pa deluje kot likovni element. Ves les z lesenimi
okni vred, ki je vgrajen zunaj je nezaščiten in v surovem
naravnem stanju. V notranjosti vgrajen les pa je zaradi lažjega
čiščenja premazan z naravnimi voski.
Detajli jo povezujejo z naravo
Čeprav je skupni imenovalec Debelakovih hiš njihova majhnost in
racionalizacija bivalnega prostora ter zaradi tega tudi energijska
varčnost, pa se seveda razlikujejo. Predvsem detajli so tisti, ki jih
ločijo. V hiši, ki smo jo obiskali, so eden od teh zagotovo
izpod zaključkom bakrene strešne kritine podaljšani vidni
špirovci, ki tvorijo strešni venec v obliki pergole. To
je detajl, ki ga spremljajo zanimive zgodbe iz časa gradnje. Nekaj
sosedov je prišlo vprašat ali so mojstri pozabili zapreti
napušče in kdaj nameravajo to narediti. Sprva so bili
prepričani, da gre za navadno "šlamparijo", se smeje lastnik. Ko
je bila hiša končana so dvomi o tem izginili. Špirovci
zaradi svoje transparentnosti vizualno mehčajo prehod iz naravnega v
grajeno okolje, pojasni svojo kreativnost arhitekt.
Zunanjo podobo hiše zaznamuje tudi lega oken v fasadi. Različnih
velikosti, pri katerih arhitekt ni dosledno sledil zapovedim energijsko
varčne gradnje zaradi lokacijskih omejitev, so razporejena v več
nivojih, ki ne sledijo nujno etažam v notranjosti. Lege, oblike in
velikosti so najprej pogojene z zadostno osvetljenostjo, potem pa z
razgledi, ki jih stanovalci in obiskovalci lahko opazujejo iz različnih
položajev, glede na to, kje so in kaj počnejo. Hkrati lega okna
ščiti pred zunanjimi pogledi in zagotavlja intimnost prostora.
Hiša zato od zunaj deluje kot živa organska oblika. Med zunanjim
oblikovnimi detajli velja izpostaviti še železni transparentni
balkon, ki kljub materialu deluje zelo lahkotno in nevsiljivo, ter
dvižni železni most, ki se na dvorišče spusti iz spalnice v
drugem nadstropju, v dvignjenem stanju pa služi kot okenska
rešetka. Hiša je na zahodni strani namreč delno vkopana v
hrib, kjer se tudi naslanja na zakopano garažo.
Odprto ognjišče je duša doma
Notranjost v vseh etažah zaznamujejo organske oblike, le redko kje
lahko vidimo pravi kot, in zemeljske barve na stenah in stropih, ki so
ometani z ilovnatimi ometi brez dodanih pigmentov, kar poudarja
domačnost. Z zaobljenimi stenami in nepravimi koti so se namerno želeli
upreti konformizmu, ki nas sicer spremlja na vsakem koraku v življenju,
za domačimi štirimi stenami pa lahko naredimo stvari čisto po
svoje in se zato odlično počutimo, pojasni odločitev lastnik
hiše. Domačnost je dodatno oziroma kot se strinjata arhitekt in
naš gostitelj, najbolj izražena z odprtim kaminom, v katerem
prav vsak večer, pogosto tudi poleti, gorijo polena. Odprt kamin je ena
velika kršitev energijske varčnosti, vemo vsi, ki med obiskom
sedimo ob njem in praktično ne umaknemo pogleda od ognja, ki gori v
njem. A ne oporekamo, ko Boštjan Debelak zelo prepričljivo
poudari, da je odprto ognjišče duša vsakega doma in
zbirališče družine. Gre za arhaični element, ki ga iz sodobnih
domov mečemo le zaradi energije, kar je absurdno, se skoraj razburi.
Gostitelj in njegova družina se mu za nič ne bi odrekli, zato sta z
arhitektom hitro našla skupni jezik. Odprt železni kamin je
oblikoval Boštjan Debelak, postavili pa so ga v dnevni prostor,
pred s kamnom obloženo steno, ki je akumulator toplote. Energijsko
varčnost so poleg z majhnostjo hiše (140 kvadratnih metrov)
zagotovili z vgradnjo zadostne toplotne izolacije, talnega in stenskega
gretja, toplotno črpalko in sončnimi sprejemniki, zato res ni razloga,
da bi se obremenjevali, ker v odprtem kaminu pokurijo nekaj polen.
Odločitev, ali je tak kamini v energijsko varčni hiši
kršitev in ga zato ne imeti, je nesmiselna, pojasni lastnik.
Povezanost in zasebnost nadstropij
Za izboklino, ki je vidna na južni strani hiše, je zavito
stopnišče z železno ograjo, ki vodi iz dnevne sobe v zgornje
nadstropje, kjer so spalnica, dva manjša kabineta za oba
starša in kopalnica. Posebnost, ki takoj pritegne pogled
obiskovalca, je več kot eno tono težka drsna stena obložena s kamnom,
ki prostora za njo ločuje od hodnika nad galerijo. Navdušujoča
pa ni le njena izjemna teža in lahkotnost s katero jo lahko premikamo,
temveč predvsem njena večnamembnost. Poleg tega, da njeno premikanje po
železnem tiru omogoča, da starša po potrebi zapirata vsak svoj
kotiček in se tako umikata v mir, stena služi kot dober akumulator
toplote, saj je postavljena nasproti največjega okna na južni fasadi,
ki osvetljuje vse tri etaže. Toploto, ki prodira skozi to okno, lahko
učinkovito lovijo s premikanjem stene glede na kot vpada sončnih žarkov
ter je tako akumulirajo kar največ. Poleg tega pa so to drsno steno na
strani, ki gleda na hodnik, izkoristili še za knjižne police.
V najvišjem nadstropju, od koder pogled z vrha stopnišča
seže vse do dnevne sobe, imata svoje kraljestvo otroka. Zaradi
odprtosti sta lahko v vsakem trenutku povezana s starši in
dogajanjem v pritličju ali srednjem nadstropju, lahko pa se umakneta
vsak v svojo sobo. Njuna zasebnost je zagotovljen tudi z njima lastno
kopalnico. Nekoč bo morda to nadstropje prazno, saj bosta
staršema zadostovali prvi dve etaži, zato je Boštjan
Debelak naročnika sprva želel prepričati, da tretje etaže sploh ne
potrebujejo, saj štiričlanska družina lahko udobno biva tudi na
100 kvadratnih metrih. To je še vedno več, kot meri povprečno
tri- ali celo štirisobno stanovanje v bloku, vendar se
starša nista želela odpovedati udobju, ki ga nudita kabinetna
kotička v medetaži. Tretje nadstropje je zato načrtovano tako, da se ga
lahko zaklene in izključi iz ogrevalnega sistema.
na vrh / top