Freising
v slovenskem spominu
povzetek
V
slovenskem laičnem spominu so s Freisingom povezani zlasti Brižinski spomeniki.
Iz splošne izobrazbe nekateri pomnijo tudi posestni odnos, ki je zlasti Loško
gospostvo v srednjem veku vezal na freisinško škofijo. Po dvestotih letih
prenehanja tega odnosa ni več zaslediti ljudskega izročila, ki bi pomnilo in
pričalo o občutkih tistih, ki so bili s to spremembo prizadeti v dobrem ali
slabem. Hočem reči, da na sam akt sekularizacije ni zaznati nikakršnega
spomina. V spominu pa je ostalo obdobje pred prenehanjem.
Nanj
spominjajo nekatera literarna dela, npr. Tavčarjev Amandus, še bolj je znana
bajka Škofjeloški grb, ki je izšla v zbirki loških pravljic in bajk Kamniti
most Lojzeta Zupanca.
Grb
z likom zamorca s krono v veliki
meri ohranja zavest o zgodovinski povezanosti s Freisingom.
Med
posamezniki in skupinami obeh mest, Freisinga in Škofje Loke, prihaja do dokaj
stalnih izmenjav obiskov in prireditev, tudi na ravni občinskih in cerkvenih
struktur. V preteklosti in še danes je ta povezava predmet obojestranskih
znanstvenih raziskav in manifestacij. Mesti nista pobrateni, saj se zavedata,
da uradno sklepanje pobratimstva ni potrebno – zgodovinska povezanost in lik
zamorca v grbu velja več kot izjava o pobratimstvu. Ne le med Škofjo Loko in
Freisingom, temveč med vsemi nekdanjimi freisinškimi kraji. Teh pa je v
prostoru, ki mu rečemo Alpe – Jadran prek 50.
V
svojem referatu se posebej dotikam prve omembe Loke in drugih krajev Loškega
gospostva, obenem pa prve omembe Kranjske v ohranjeni zgodovinski listini.
Neposredno s sekularizacijo pred dvesto leti pa se navezujem na sočasno
odkritje Brižinskih spomenikov v zapuščini istega Škofa Abrahama, s katerim se
je posestni odnos začel. Konec pred dvesto leti nas tako veže na začetek pred
1030 leti.
Freising
v slovenskem spominu
Peter
Hawlina
Ponujeno sodelovanje na simpoziju sem razumel, da naj bi kot laik predstavil splošno predstavo o pomenu Freisinga v slovenski zgodovini.
Priložnost sem imel nagovoriti nekaj sto naslovnikov, ki občasno prejemajo obvestila Slovenskega rodoslovnega društva. Odzvalo se je komaj kakih pet nagovorjenih. Ti so v glavnem odgovorili, da jih Freising spominja na Brižinske spomenike.
Omenjen
poskus ni bil kakšno resnejše ugotavljanje splošnega vedenja o vlogi Freisinga
v slovenski zgodovini. Vseeno bi od nekaj sto nagovorjenih pričakoval vsaj
nekaj odgovorov, ki bi presegli peščico površnih.
Tudi
sam se spominjam, da se je tega dotaknil pouk srednješolske zgodovine in
slovenskega jezika.
Ločani sicer o tem zagotovo vejo precej več kot prebivalci ostalih delov Slovenije. Nekaj več se o tem učijo v šoli, občasni dogodki budijo spomin na Freising v podzavesti. Posredno nas na Freising spominja grb, ki je ostalina zgodovinskega odnosa. Lik zamorca in sama beseda Freising se pojavlja v imenih lokalov in delovnih organizacij. Spomin je ohranjen v literarnih delih in celo v mitologiji. Značilen primer je bajka o loškem grbu. Zdi se mi dobra iztočnica za podajanje nekaterih dejstev in postavljanje hipotez, ki se ob tem ponujajo:
Škofjeloški grb
(Iz zbirke škofjeloških pravljic,
ki jih je pod naslovom Kamniti most
objavil Lojze Zupanc)
V Škofji Loki pripovedujejo, da je bilo prvemu
zemljiškemu gospodu, ki je na loškem ozemlju s krivo palico krotil tlačane, ime
Abraham. Ko je le-ta pred davnim časom prišel z Bavarskega v Loko, je gostoval
na loškem gradu vse dotlej, dokler se ni naučil po naše govoriti. Ves srečen,
da se bo poslej lahko sporazumeval s podaniki in tlačani, se je nekega
vigrednega dne napotil proti daljni Idriji. Spremljal pa ga je zamorec, ki ga
je loški gospodar dobil v dar iz bogatega Ogleja.
Potovala sta po Poljanski dolini. Ta je bila tisti
čas zarasla s hostami, koder je bilo toliko medvedov, da bi jih človek ne
preštel. Gorje potniku, če se je nameril brez orožja skozi te gozdove! A
zamorec, ki je spremljal svojega gospodarja, je bil bistroglavec. Oborožil se
je z lokom in tulom, polnim puščic.
Ko sta tako hodila in hodila, sta se sredi temne
hoste namahnila na velikanskega medveda. Knez Abraham je prestrašen obstal in
drgetal, njegov sluga pa je -- ne bodi len -- nategnil lok in izstrelil puščico
v medvedovo srce. Medved se je zvalil na črno zemljo. Gospodar je rešitelja
objel in del:
"Rešil si mi življenje, zvesti služabnik! Za
tvoje junaštvo te bom nagradil, da bodo še pozni rodovi vedeli, kakšen junak si
bil!"
In je koj zatem, ko se je živ in zdrav povrnil v
loški grad, zaukazal, naj v grb, ki bo še stoletja prikazoval veličino loških knezov,
naslikajo glavo njegovega rešitelja. Od takrat je v škofjeloškem grbu glava
črnega zamorca.
Zupanca
na žalost ne moremo več vprašati, ali je vsebino povzel iz ljudskega izročila
brez lastnih dodatkov. Znano je sicer, da je bil škof Abraham nekaj let v
izgnanstvu na Koroškem in Kranjskem. Ta čas naj bi živel na Otoku na Vrbskem
jezeru in v Loki. V 10. stoletju Škofje Loke še ni bilo. Bila je Loka. Kakšna
in kolikšna je bila, bi danes težko sklepali. Tudi današnji Oglej na zunaj ne
kaže na svoj dokazani zgodovinski pomen. O Loki pred 1000 leti tudi nimamo
slikovnega gradiva. To se pojavlja šele nekaj sto let kasneje, ko v sotočju
zraste mesto in grad nad njim. V drugi polovici 10. stoletja pa je Abraham
najverjetneje prebival v Loki, to je na kraju, ki mu danes rečemo Stara Loka
ali tudi Fara, saj je starološka 'župnija mati' Sv. Jurija obsegala obsežno
ozemlje celotnega Loškega gospostva v času njegovega največjega obsega. Mestna
župnija Sv. Jakoba je bila ustanovljena šele pred 200 leti.
Abraham
je torej bival v Loki. Cerkvene oblasti sicer ni imel. Lahko pa se vprašamo,
kaj je počel v tem času. Ne bom poskusil razložiti, kako je iz Loke lahko
upravljal freisinško škofijo, lahko pa verjamemo bajki, da je tudi potoval. Nič
nemogoče ni, da je zares imel črnega služabnika, toliko bolj bi lahko verjeli,
da ga je dobil v dar od oglejskega škofa. Tako tudi prigoda z medvedom postane
manj trivialna. Mimogrede – fabula o škofu in medvedu je znana še iz drugih
podobnih zgodb. Nemara je najbolj znana tista o škofu Korbinijanu, ki naj bi na
svojem potovanju v Rim otovoril medveda, potem ko mu je ta pobil osla ali mulo.
Zanimivo
je, da bajka posebej omenja, da se je škof naučil slovensko govoriti. Tudi v to
ne gre dvomiti. Tako Kranjska kot Koroška sta bili takrat večinsko poseljeni s
slovensko govorečim prebivalstvom. Besede slovensko in Slovenec takrat sicer še
niso poznali, tudi Slovenije še ni mogel nihče slutiti, vseeno smo vajeni
govoriti, da je bil jezik takratnih prebivalcev tega področja slovenski. Abraham
je torej obvladal jezik domačega prebivalstva.
Kdo
lahko poskusi uganiti, kakšna je bila Loka pred prihodom Abrahama? Koliko
prebivalstva je imela? Jaz si ne upam niti začeti. Znano je le, da sta se tu
križali vsaj dve pomembni poti. Je bil to razlog, da je bila Loka poznana? Saj
jo je najbrž moral poznati tako Abraham, ki jo dobi v dar, kot naš takratni
cesar Oto II., ki mu jo izroči. Sta jo poznala že od prej? Abraham in Otto sta
prijatelja. Kakšna in od kdaj, tega najbrž ne ve nihče. Znano je, da je Otto
II. že mlad zasedel prestol. Veliko se je bojeval in čisto mogoče je, da ga je
kdaj pot vodila tudi čez Kranjsko. Sta potovala skupaj? Oženil se je z
bizantinsko princeso Teofano. Si jo je ogledal na bizantinskem dvoru ali so se
dogovorili na daleč? Sta Otto in Abraham Loko med vsemi drugimi kraji izbrala
na slepo ali kot poznavalca? V listini je sicer omenjena tudi Otova mati Adela
Burgundska, ki naj bi botrovala podaritvi. Na priporočilo naše matere… pravi
besedilo listine. Lahko bi to razumeli tudi tako, da je mati vedela za pomen
Loke in jo je zato priporočila. Dejstvo je, da je bilo Loško ozemlje prvi
predmet tovrstne daritve v 'naših krajih'. Druga področja so postala zanimiva
kasneje.
Abraham
v Loškem gospostvu in v ostalih zemljiškim posestih ni imel cerkvene oblasti,
gotovo pa je imel opravka tudi v cerkvenih zadevah. O prijateljskih stikih z
Oglejem govori celo bajka. Zakaj načenjam vprašanje pastoralnega delovanja?
Delno zato, ker je bilo krščanstvo v naših krajih takrat še mlado in je bilo tudi
v interesu države, da se trdneje uveljavi, predvsem pa zato, ker so bila
besedila v slovenskem jeziku najdena prav v njegovi osebni zapuščini.
Abraham
se je po smrti Otona II. vrnil v Freising in tam umrl. Njegovo zapuščino so
shranili v arhiv, kjer je verjetno nedotaknjena čakala vse do pred dvesto leti,
ko je bilo treba ob posledičnih sekularizacijskih ukrepih škofijski freisinški
arhiv prenesti v München. Takrat so pri pregledovanju in najbrž tudi odbiranju
gradiva postali pozorni na besedila, za katera so jezikoslovci ugotovili
slovanski (slovenski) izvor. Trije pergamentni listi so bili sestavni del
Abrahamovega popotnega obrednika. Zakaj bi imel škof popotni obrednik, če ne bi
opravljal tudi pastoralne dejavnosti? Zakaj bi imel besedila v slovenskem
jeziku, če ne zato, ker jih je pri tej dejavnosti uporabljal? Bi lahko našli
težji 'corpus delicti' kot je najdba slovenskih tekstov pri škofu, ki je
precejšen del svojega pregnanstva prebil v Loki?
To
je tisto, zaradi česar bi Slovenci morali vedeti za Freising, pa čeprav so
omenjena besedila tam ostala najbrž samo po srečnih okoliščinah. Sekularizacija
je dala povod za 'pospravljanje' arhiva in s tem ob 200-letnici sekularizacije
beležimo tudi 200-letnico odkritja za Slovence tako dragocenih dokumentov –
dokumentov, katerim res lahko rečemo spomeniki.
Besedil
v slovenskem jeziku je bilo takrat, prej in kasneje še bogvekoliko. Ohranili pa
so se ti, za njimi pa šele nekaj sto let kasneje Videmski in Čedajski rokopisi.
Omenil
sem dva dragocena ohranjena dokumenta, oba iz druge polovice 10. stoletja:
podelilno listino in Brižinske spomenike. Oba sta neposredno povezana s škofom
Abrahamom, prvi vzpostavlja posestni odnos med Loškim gospostvom in freisinško
škofijo, drugega obudi iz pozabe konec tega posestnega odnosa.
Na
čas posestne podrejenosti freisinški škofiji pa krepko spominja še danes
uporabljani loški grb. Lik zamorca v freisinškem grbu je bil in je še predmet
mnogih ugibanj in poskusov razlag. Nobena od njih ni znanstveno sprejeta in vse
manj je možnosti, da bi kdaj prišli do zanesljive razlage. Freisinški škofje so
začeli lik zamorca v grbu uporabljati v drugi polovici 13. stoletja. Od takrat
je ohranjena najstarejša prisotnost tega lika v grbu škofa Emicha. Ni znano, da
bi se ta lik pojavljal že tudi pred tem časom. To je kakih tristo let po tem,
ko naj bi črni služabnik rešil življenje škofu Abrahamu. Je teh 300 let
predolga doba, da bi se ohranil spomin na ta dogodek? Morda. Vendar imamo v
Freisingu še en znani grbovni motiv. To je otovorjeni medved svetega
Korbinijana. Ta je živel še nekaj sto let pred 'našim' Abrahamom, ki je postal
škof leta 957, umrl pa je 7. 6. 994. V Rim, kjer ga je papež Konstantin I.
imenoval za škofa, naj bi Korbinijan romal okrog leta 710, grb z otovorjenim
medvedom pa se pojavi leta 1340 ( http://www.ngw.nl/int/dld/f/freising.htm
). Torej dobrih 600 let kasneje. Obe legendi sta nemara povsem izmišljeni,
čeprav so bila srečanja z medvedi v tistih časih vse prej kot redkost,
protagonista iz ene in druge pa po nekaj sto letih dobita mesto v krajevni in
škofijski simboliki. V tej primerjavi legenda o nastanku grba zgubi svojo
trivialnost. Nasprotno: z vsemi drugimi elementi se presenetljivo dobro ujame z
zgodovinskimi dejstvi.
Po
sekularizaciji se je freisinška škofija združila z veliko mlajšo sosednjo
münchenško, ki jo je v stoletjih krepko prerasla in je ob tem prenehala
uporabljati tudi svoj grb. Kakih dvajset let se je iskalo novega, dokler se
niso odločili, da bo zamorc kraljeval tudi v novem grbu združene škofije.
Težko
bi bilo ugotavljati, kakšna je bila usoda zamorcev, ki so bili umeščeni v grbe
številnih freisinških posesti. Po sekularizaciji bi bilo pričakovati, da se
bodo spremenili tudi grbi teh krajev in se bo zamorc s krono iz teh krajevnih
simbolov umaknil.
Pa
se ni!
Zakaj?
Kdo ve? Morda najbolj zaradi neosveščenosti, morda zaradi komoditete, zaradi
izogiba stroškom? Saj tudi leva sv. Marka še danes videvamo v skoraj vseh
vhodih v mesta, ki so nekoč pripadala Beneški republiki.
Bi
danes kdo v svoja mestna vrata še vstavil beneškega leva? Bi danes kdo v svoj
grb umestil zamorca s krono? Na to vprašanje odgovarjam iz lastne izkušnje. Ob
reorganizaciji lokalne samouprave so v loškem gospostvu nastale štiri občine.
Samo Občina Škofja Loka je obdržala in z odlokom ponovno določila grb z
zamorcem. Ostalim trem – Žirem, Železnikom in Gorenji vasi-Poljane je bila
ponujena sistemska rešitev občinske simbolike z usklajenimi zastavami in z
zamorcem v grbu. Predlog je bil povsod odločno odklonjen.
S
freisinško zgodovino je pomembno povezana tudi kolonizacijska poselitev na
Sorškem polju in na Selškem in Poljanskem. Ti priseljenci so bili nemško in
slovensko govoreči. Najbrž pa jih je bilo zelo malo iz Freisinga, čeprav je med
velikim številom Ločanov prisotno prepričanje, da so bili njihovi davni
predniki iz Freisinga. Med prišleki so sicer bili Bavarci, več pa jih je bilo
iz Tirolske in Koroške. Ti so bili po govorici bližji Slovencem kot Nemcem.