Intervju avtorja ANDREJA JAKLIČA z naslovom Nobena forma ni
popolna, bistvo je v avtonomnosti procesa je v veliki meri
ustrezen povzetek mojega življenja in dela. Zato sem ga sklenil
dodati temu spletu. Intervju je izšel marca 2007 v reviji
Ampak
(letnik 48, št. 3).
Ustvarjalno
delo Kristijana Mucka se ne zgošča okrog ene same umetniške zvrsti.
Nasprotno, njegova ustvarjalnost sega od gledališke igre, kateri se
posveča praktično celotno ustvarjalno obdobje in se k njej kljub
občasnim prekinitvam vedno znova vrača, do pisanja esejev, pesmi,
dram, avtorskih gledaliških in likovnih projektov in režije, poseben
del njegovega ustvarjanja pa zavzema tudi dolgoletno pedagoško delo,
ki ga opravlja od začetka osemdesetih let. Celoten opus zaznamujejo
izrazito avtorski pristop, nevezan trdneje na katero od aktualnih
ali prevladujočih ustvarjalnih smeri, prepričljiv spoj družbenega in
intimnega angažmaja in želja po vedno vnovičnem preverjanju
elementarnih bivanjskih vprašanj. V svojem delu je zavezan lastnemu
umetniškemu izrazu, »zakodiranem« s specifično poetiko in zato tudi
večkrat po krivici medijsko prezrtim.
Odločitev za igralstvo je bila zelo zgodnja. V esejih, zbranih v
knjižnih izdajah Antigonino zrcalo in Med krinko in
obrazom ter v esejih, v zadnjem obdobju objavljenih v revijalnem
tisku, omenjate, da ste ogromno brali in se ukvarjali s stvarmi, ki
so bile za vas enako zanimive kot gledališče. Lahko zdaj, po petih
desetletjih ustvarjanja, že prepoznate ključni razlog oziroma vzgib,
ki vas je potisnil prav v gledališko ustvarjanje?
Nedvomno je bil elementarni mejnik predstava Arthurja Millerja,
Salemske čarovnice, v režiji Slavka Jana, v petdesetih
uprizorjena v SNG Drama Ljubljana. Na povsem drug način kot dotlej
mi je odprla pogled na vprašanja o vztrajanju človeka pri neki
odločitvi, o žrtvovanju za drugega in o odnosu do ljubezni v
preizkušnji mejne situacije. Občutje ob vsem tem me je navedlo k
trdnejši odločitvi za igralstvo.
Se pravi, da povod ni bilo sodelovanje pri projektih Balbine
Baranović, gledališča Alje Tkačev ter z Marjanom Belino pri
Delavskem odru?
Doživetje s predstavo v Drami me je privedlo do tega, da sem s
štirinajstimi leti začel sodelovati pri Baranovićevi v Mladinskem
gledališču kot igralec, v njenem Eksperimentalnem gledališču pa kot
inspicient in osvetljač. Z Aljo sem pri šestnajstih sodeloval na
gostovanjih njenega Komedijantskega ateljeja kot tehnični sodelavec.
Od Delavskega odra pa me je Belina še kot srednješolca pripeljal k
filmu.
V
obdobju odraščanja ste bili veliko v stikih s slikarjem Gabrijelom
Stupico. Če so vas Salemske čarovnice okužile z gledališčem,
je bil Stupica tisti, ki vas je zapeljal v svet kulture in
umetnosti?
Z njim smo kar nekaj časa živeli skupaj, bil je namreč poročen z
mojo sestro. Tako je bilo v hiši ves čas ogromno govora o likovni
umetnosti. Takšna klima je močno vplivala na to, da že začetkov
svojega ukvarjanja z igralstvom nisem občutil kot igre same zase
ampak v širšem pomenu, kot nekaj bolj temeljnega. Stupica ni bil
neposredni vodnik, vsekakor pa zgled, da moraš iti v vsem, česar se
v umetnosti lotevaš, do konca, saj drugače takšno početje nima
smisla.
Kaj so tiste elementarne razlike, ki gledališko
ustvarjalnost ločijo od literarne?
Igralstvo in z njim gledališče je doživljanje oziroma
interpretacija situacij in odnosov s telesom v konkretnem dejanju, v
določenem prostoru in času. S tem, da igralec ob svoji fizični
danosti z mislijo in skozi čustva seže v izvor bivanja, je njegova
ustvarjalnost sicer zožena v okvire posebnega koda, konvencijskega
dogovora z občinstvom. Je pa ob tem sam s seboj in v življenju z
drugostjo nekega lika ob nastajanju zvočne resonance lastnega telesa
priča izhodišču govora, s svojim gibom pa prehajanju v
komunikacijski sistem. Z videnji, ki so lahko tudi podzavedna, se v
njem vzpostavlja jezik, z arhitekturo svojih premikov in s
kompozicijo svojega časa, z razmerji do sveta torej, pa lahko seže
izven imanence. S tem je igralstvo kot optimum antropološko lahko
povezano z vprašanji konkretne eksistence, a tudi z notranjim
ontološkim odnosom. Kot razvoj, dinamična sprememba, kot ukinjanje
pa je, ob iskrenosti, neposrednosti ter osebni izpostavljenosti ter
ranljivosti, fenomenologija subjekta v skupnosti. Bistvo kontakta z
občinstvom je prav v tem. Podobna dogajanja, ki sem jih seveda le na
kratko orisal, so tudi v ustvarjalnih principih literarne
dejavnosti. Le da je področje pisateljeve predvsem duhovne
dejavnosti lahko veliko širše, bolj avtonomno, sega lahko tako rekoč
kamorkoli. Je pa stik med telesom in duhovnostjo tako ali drugače
prisoten v sleherni umetnosti oziroma ustvarjalnosti. Seveda so
izkušnje, način realizacije ter odnos temeljni. Vselej pa se pri tem
zastavlja vprašanje, kje začeti. Ali vselej znova iz nič ali v
iskanju identitete ali kot model ali kot izraz sveta. Toliko na
kratko o tem zapletenem vprašanju.
Že v vaši diplomski nalogi iz leta 1964 gre zaslediti idejna
izhodišča, ki vas spremljajo vse do danes, ko so seveda mnogo bolj
razčlenjena in sistematizirana. Je osnovna misel, namreč, da je
posameznik, ki se poskuša formirati kot avtonomni subjekt, ves čas v
konfliktni situaciji z okoljem in družbo, posledica že takrat
lastnega pogleda, lastne poetike, ali ste bili močneje navezani na
katerega od takrat prevladujočih umetniških tokov?
Nekaj lastnega pogleda sem prinesel iz otroštva, drug močan vpliv pa
je bil Oder 57 in ljudje okrog njega, predvsem Taras Kermauner,
Peter Božič, Dominik Smole. Sem pa bil približno 10 let mlajši od
takrat delujoče generacije in sem se, kar se mi danes zdi čudno,
usmerjal samo v igralstvo. Nisem razmišljal niti o svojem pisanju
niti o čem drugem, na primer o režiji, ampak le o tem, da bi v igri
prišel čim dlje. Z Odrom 57 sem sodeloval, ker sem čutil, da je tam
okolje, kjer se dogaja nekaj več kot le zgolj gledališče. Čeprav se
v ta krog, kot že rečeno, nisem nikoli popolnoma vključil.
Če ostaneva pri gledališki igri. Je pri njej šlo za
raziskovanje oblikovanja konkretne odrske podobe oziroma stila, ali
za raziskovanje samega pojma igralstva?
Predvsem je šlo za slednje. Vsak lik naj bi začeli
ustvarjati, kot da o igri kot sredstvu vplivanja na gledalca dotlej
ne vemo ničesar, iz kaosa tako rekoč. Seveda je nujno vzpostaviti
komunikacijo z občinstvom, saj bi sicer igrivost sama na sebi, brez
izpovednega dejanja v okviru neke situacije ostajala zgolj
dogajanje. Šele sprememba v dogodek z notranjimi odnosi ter
relacijami v širšem kontekstu poveže igralca oziroma gledališče z
gledalcem. V tem procesu so možne različne smeri pristopa, iz
realnosti, iz imaginacije, kot indukcija ali dedukcija, kot misel,
kot občutje. Vendar je bistvo v avtonomnosti procesa. V liku vselej
ostaja sled takšnih ali drugačnih postopkov. Danes se zavedam, da
sem že v zgodnjem iskanju samega sebe in svojega odnosa do sveta
izhajal iz takšnih gledanj na ustvarjalnost. Mislim, da me je
dokončno privedlo v gledališče prav to. Po drugi strani pa je
zaradi tega, a tudi zaradi konkretnih izkušenj s procesi v
igralstvu, moja literatura takšna kot je. In v principu drugačna ne
more biti. Zato gre tudi v moji dramatiki večkrat za izhodišča ali v
realnosti ali v videnjih oseb, ali v gostobesednosti samogovorov ali
v eliptičnosti dialoga, predvsem pa za iskanje dramaturgije, v
kateri ne bi šlo v prvi vrsti za literarno organizirano strukturo,
temveč za povzemanje notranjih procesov. Če poenostavim. V življenju
ali v sanjarjenju ne govorimo vselej razvidno in organizirano, tudi
dramski tekst in dialog zato nista nujno takšna, saj jima živost,
verjetnost, predvsem pa neposredno dojetje odnosov ali stanj,
vsebino njihovega suspenza, toliko bolj lahko da odrska
konkretnost. Ob vsem tem pa, kot nujno uravnoteženje, kot
opozorilo samemu sebi, vzpostavljam področja izrazite urejenosti,
tak ali drugačen, tudi klasičen verz. Vez s časom, ki ni naš. Ki
lahko sega onkraj realnega.
So leta pri Odru 57 torej močnejša gledališka ali intelektualna
izkušnja?
Oboje. Precej smo debatirali, tudi ponoči po kavarnah, veliko se je
pilo, a tudi veliko pametnega reklo. Pri Odru 57 je šlo manj za
gledališke raziskave, v ospredju je bilo predvsem vzpostavljanje in
uveljavljanje novejše domače dramatike in z njo spodbijanje tedanje
pa tudi sleherne idejne ekskluzivnosti. S takšnim delovanjem se je
ta skupina vtkala v slovensko kulturno identiteto.
Bolj za vzpostavljanje angažirane kulturne opozicije
kot političnega disidentstva?
Sam nisem imel nobene zveze z resničnim
disidentstvom. Čeprav sem na primer stal na odru Križank v trenutku,
ko je prišlo do prekinitve predstave Rožančeve Tople grede.
Morda so me takrat posebej vzeli pod lupo. Vem, da sem pri vojakih
imel v dosjeju oznako politično nezanesljivega. Morda tudi zato, ker
sem v takratnem nočnem življenju odkrito in pogosto, seveda javno
nastopal zoper režim. V primerjavi z drugimi, ki so se direktno
angažirali, to ni pomenilo kaj posebnega. Res pa je, da sem zaradi
poskusov organiziranja drugačnih pogledov na institucijo, pri
takratnem vodji drame v svoji karieri potegnil kratko. Lahko bi se
torej, kot so se nekaj časa nekateri, tolkel po prsih, češ, bil sem
zatiran. Kako neki, saj sem l. 1980 brez težav postal docent na
AGRFT. Res pa je predvsem to, da človeka, ki je v kulturni
opoziciji - v kolikor gre pri tem za odpor do sleherne, tudi
prikrite ideološkosti - javnost ne glede zgodovinski čas potisne
vstran. A kaj vemo, morda je prava svoboda prav tam, na robu.
Zelo zgodaj, že v času študija igralstva na Akademiji v začetku
šestdesetih, ste začeli nastopati tudi v SNG Drama Ljubljana, ki se
je glede organiziranosti, takrat prevladujoče estetike in načina
delovanja sigurno precej razlikovala od Odra 57. Katere so bile
bistvene razlike in katera zvrst gledališča vam je bolj odgovarjala?
Igralec v mladih letih še išče prave in osnovne igralske vzgibe. V
prvih desetih letih, vsaj moje izkušnje so takšne, gre bolj za
definiranje samega sebe in svojega igralstva. Štiri leta šolanja,
kar pa ni strogo pravilo, ni dovolj, da se igralec izoblikuje. Zato
ne morem reči, katero gledališče mi je bolj odgovarjalo. Pri Odru 57
smo delali ponoči, po končanih obveznostih v Drami. Najmanj deset
let svojega življenja sem preživel - tudi v drugih tedanjih
neinstitucionalnih skupinah - na nočnih vajah. Res pa je, da sem se
želel uveljaviti tudi znotraj takšne institucije kot je Drama.
Takrat je bil to zame izziv, hotel pa sem ostati v središču
dogajanja tako v Drami kot v eksperimentalnih gledališčih.
Kaj pa naslednja generacija eksperimentalnih odrov, s katerimi ste
sodelovali, Eksperimentalno gledališče Glej in Pekarna?
Zame je bil Glej ključen predvsem zaradi vloge Kasparja v
istoimenski drami Petra Handkeja. Takrat sem doživel, da je
igralstvo lahko nekaj absolutnega, hkrati ekstatičnega in popolnoma
obvladanega. Da je možno v njem zajeti v paradoksalni sklop
posvečenost, osebni izraz, odnos do sveta, tehnično izdelanost, kaos
in urejeno strukturo. Upam si trditi, da mi je to takrat uspelo. Od
takrat dalje je to bilo tudi merilo, ki sem ga zase zahteval, za
katerega pa bi bilo potrebno najti pogoje in ustvarjalno sredino,
saj je šlo za igralstvo, za iskanje, ki ga potem ni bilo več možno
razvijati v takšni smeri. Se pa v zadnjem desetletju ponovno
pojavlja. Kot primer naj navedem predstavo Edvard II. Christopherja
Marlowa v režiji Diega de Bree, konec sezone 2004/2005 uprizorjene v
SNG Drama Ljubljana, v kateri sem s krajšim nastopom sodeloval tudi
sam.
Kako to, da je moralo preteči toliko časa, dobrih
trideset let, da se je ponovno pojavil podoben občutek?
Gre po vašem mnenju za slučaj ali temeljno spremembo domače
gledališke situacije?
Težko bi rekel, da gre za nekaj temeljnega.
Značilnost našega časa je, da obstaja cel niz, ogromna paleta
različnih usmeritev. Kar je načeloma dobro. Vendar mislim, da je v
mlajši gledališki generaciji vse več iskanja, ki beži stran od
splošne reifikacije, mimetizma kot vere v nespremenljivost obstoja,
kakršen se nam kaže v medijih, v politiki, v družbi. Noben čas ni
tisto, kar je, ampak je sestavljen iz različnih segmentov, prostorov
svojega razvoja. V njih je notranja dinamika vsega, kar nas razdvaja
družbeno, razceplja osebno, a obenem vzpostavlja v nas in med nami
dialog. Ki ni razgovor o tem, kako smo si interesantno različni,
ampak je proces, ki se začne kot pot skozi sebe.
Ob prebiranju kritik o vašem igralskem delu se jasno vzpostavi vaša
igralska specifika. Skozi različne vloge v različnih žanrih vas
spremljajo oznake groteska, karikiranje, absurd, črni humor,
telesnost, vokalna ekspresivnost. Gre za izrazit odmik od »klasično
psihološkega« igralskega načina.
Takšen način mi je vselej bil bližji in me je bolj zanimal. Povezan
je z mojim občutenjem igralstva, v katerem v končni fazi ni nujna
neposredna identiteta z likom, pač pa način povezave med svetom
dramske osebe in sabo. Seveda pa mora igralec vseeno najprej
vzpostaviti stik z likom in ga šele potem preoblikovati v širši,
dandanes na primer konceptualni spoj. Moja osnovna igralska
naravnanost je torej bila v osebno izpovedni smeri, katere izhodišče
je bil celostni pogled na svet. Nenavadno je, a prave izkušnje o
realizmu v igralstvu, vsaj v tistih časih, nisem dobil. Pravi stik z
igralskim realizmom, katerega izhodišče je konkretna, a dinamična
kompozicija dejstev, ki jih igralec izvede ali izreče kot dejanje,
ki je v skladu z življenjem in z igralčevo naravno eksistenco, sem,
čeprav je šlo za komedijsko strukturo, notranje jasno doživel pri
režiserju Petru Lotschaku leta 1970 v Molierovih Scapinovih
zvijačah, uprizorjenih v ljubljanski Drami.
Igralsko ste bili aktivni tudi v tujini.
To je izjemna izkušnja. Povezal sem jo tudi s svojim pisanjem o
praktični igralski pedagogiki, s t.i. metodo izjave. V nji gre,
poenostavljeno, za to, da so korenine razmišljanja v vseh jezikih
iste. Spoznal sem in predvsem občutil, da razmišljamo v univerzalnem
jeziku. Tudi v tem je neko zavedanje celosti. Hkrati pa je to
izkušnja, da je svet neverjetno, skoraj čudežno drugačen od
običajnega dojemanja o njem. Torej je v tem tudi odmik od
poenostavljenega videnja celosti sveta. Zadnjikrat, leta 1998, sem v
nemščini igral v Celovcu, ko sem z zdaj že pokojnim Ulrichom
Wildgruberjem, vrhunsko osebnostjo nemškega igralstva, odigral večji
prizor s precej dolgim monologom v drami Gerta Jonkeja Es singen
die Steine. Res ogromno teksta, ki je bil težak tudi za nemško
govoreče igralce. Priti do konca resničnosti izraza in hkrati
govoriti perfektno v zelo zapleteni avtorjevi dikciji v jeziku, ki
ni moj lastni, je bila zelo težka preizkušnja in muka v pravem
pomenu besede. Od takrat dalje imam dovolj tovrstnih izkušenj. Ne bi
šel več v to.
V
osemdesetih ste ustvarjali tudi avtorske gledališke projekte. Jih
gre razumeti kot vez med igro in pisanjem ali gre pri njih bolj za
raziskavo medijev?
Po eni strani je res, da je to še vedno vez z gledališčem, istočasno
pa pomenijo tudi vstop v literaturo. A so v njih tudi še dodatna
raziskovanja v smeri, ki mi jo je zastavil Kaspar. V bistvu
sem poskušal priti izza igre kot igralstva. Zanimalo me je, če se da
igro razkrojiti, hotel sem preveriti ali za njo obstaja še nekaj
bolj temeljnega. Nekaj, kar bi obenem bilo vir drugih
ustvarjalnosti, torej tudi pisanja.
Kakšni so zaključki/rezultati raziskav?
Brez njih nikakor ne bi mogel zajeti vsega, kar se mi
danes razkriva kot beseda, ki nastaja v telesu in je v svoji
pojmovni razvejanosti usmerjena v celoto vseh jezikov, vseh načinov
izražanja. Preko mišljenja do tja, kjer se resnica in resničnost
srečujeta v smislu, ki ni pomen tega sveta. Sem pa te raziskave že
skoraj opustil. Saj je subjekt sam v svoji notranji različnosti in
dinamiki dovolj velik prostor za dialog – celote. Nadaljna iskanja
te vrste bi bila moje igračkanje z orodji in postopki ter
fascinacija nad njimi.
Zanimivo, da je literarna predloga v vaših avtorskih projektih, če
obstaja, vedno poezija.
Da. V projektu Za jezom neba sem poezijo na primer poskušal
izčistiti, vzpostaviti besede v odnosu z onkrajnostjo in postaviti
minimalističen performans. V projektu Apno ogorki pa sem jo
nasprotno hotel konkretizirati in ironizirati v smislu, da poezija
ni nujno sveta. Zdi se mi odveč, da umetnost samo sebe posvečuje.
Svetloba maternice je bil izrazitejše intermedialni preizkus,
Energeia pa na primer happening.
Kako to, da ste se s projekti ukvarjali zgolj določeno obdobje?
Razlog za to, da sem se odvrnil od gledaliških avtorskih projektov,
je bil v veliki meri občutek dolžnosti, da moram na neki način,
predvsem pa avtentično, reagirati na čas, na obdobje, kakršno je
bilo ob koncu osemdesetih. S pisanjem sem se vrnil nazaj k človeku,
ki je vedno enkraten, tudi na vsaki predstavi. To je nekaj, kar
gledališča ne more nikoli nadomestiti. Vrnitev je bila nagla in
zavestna. V subjektu, vrženem v nič sveta, je velika drama smisla.
Drama Kaspar Petra Handkeja je bila v Eksperimentalnem
gledališču Glej v režiji Iztoka Toryja uprizorjena leta 1970, malo
preden se je začela t.i. kriza Drame, v kateri ste bili tudi aktivno
udeleženi in po kateri se je začel vaš postopni umik iz
profesionalnega igralskega življenja oziroma načrten vstop v
pedagogiko. Vseeno se mi zdi, da je temeljni vzrok umika izkušnja s
Kasparjem, v kateri ste odigrali naslovno vlogo, in ne
problemi v Drami.
Nedvomno. Čeprav sem se takrat - a šele po bojkotu slovenskih
režiserjev - z vero, da se da institucijo prenoviti, zelo angažiral
in spopadel z vzroki problemov v Drami. V to sem vložil veliko
energije, prihajal v kočljive situacije, tudi politično neprijetne.
Vendar do prenovitve institucije ni prišlo, trmasto sem vztrajal,
bil tudi močno čustveno vpleten. A se z mojim delovanjem ni ničesar
spremenilo.
Bili ste član kriznega odbora in predsednik Sveta Drame, kar je bila
v tedanji situaciji tako rekoč politična funkcija. Od takrat se
niste več aktivno ukvarjali s politiko, vsaj ne na tako neposreden
način. Zgodnejši eseji pa prinašajo komentar krize Drame, bojkota na
Akademiji, videnje, kakšne naj bi po vašem morale biti omenjene
institucije. Vendarle torej gre za neko željo po družbenem
angažmaju, ki sicer ni bila neposredna, je pa vendarle bila
prisotna.
To je bil čas samoupravljanja in mislil sem, da je možno v
obstoječem sistemu nekaj narediti. Človek vzpostavi neko vizijo,
življenje pa je veliko bolj banalno. Ljudje pograbijo prvo priliko,
da se lahko na čim bolj enostaven način prebijejo naprej. Takrat sem
se res bližal politiki, ponudili so mi, da bi z vstopom v Zvezo
komunistov bolj neposredno in odločilno deloval v kulturi, vendar
sem se odločil, da me zanima samo in izključno področje umetnosti.
Sem pa bil zaradi tega, ker je šlo vse to ukvarjanje v prazno, zelo
zagrenjen. Ta svet gre pač po svoje naprej tudi brez idealizma.
Pisanje esejev, poezije in avtorski gledališki projekti pa so
vendarle stvar globlje, osebne odločitve.
Začetek sedemdesetih, po uprizoritvi Kasparja, ki me je med
drugim tudi vzpodbudil k intenzivnejšemu pisanju, je sovpadal z
mojim razmišljanjem o vprašanjih institucije. To z Dramo so bile
precej mučne stvari in v tistem trenutku tudi ključne za širšo
kulturno, deloma tudi za politično okolje. Istočasno pa me je skoraj
obsedla želja po pisanju. Dramatike sem se sicer loteval že kot
srednješolec, potem pa sem jo opustil, saj sem imel občutek, da imam
premalo življenjskih izkušenj. Vedno sem imel takšne ali drugačne
celostne vizije, kar sicer na prvi pogled ne gre skupaj z
igralstvom. Poskušal sem zajeti objektivno širši svet. Vselej me je
tudi vleklo v dialoško, lahko bi rekel filozofsko soočenje s sabo in
s svetom. Vendar sem na dramatiko ponovno resneje pomislil šele v
osemdesetih.
V
svojem umetniškem delovanju se podajate na mnoga ustvarjalna
področja.
To ljudi bega, stvar pa je v resnici zelo enostavna. Celostna
umetnina, t.i. »Gesamtkunstwerk« se mi zdi nekaj uresničljivega. Pri
mojih iskanjih gre tako ali drugače za neko celostno vizijo, ki jo
je mogoče izraziti na različnih področjih ali z več sredstvi hkrati.
V nekem obdobju na primer, ob tesnih stikih s Francijem
Zagoričnikom, tudi s projekti konkretističnih razstav. Ves čas
poskušam graditi celoto. Poiskati isto v različnosti in se, kot
rečeno, dokopati do skupnega vira ustvarjalnosti. S tem seči onkraj
mišljenja kot takega.
Se vam zdi, da je bilo na račun tako širokega spektra delovanja
katero področje prikrajšano?
Upravičen pomislek. Vendar gre predvsem za to, da sem poskušal, na
primer v literaturi, povezovati oziroma vzpostavljati eno ob drugem
organsko sled raziskovalnega procesa o fenomenologiji besede,
izhajajočega iz kaosa oziroma začetnega niča, in krajša jasno
strukturirana izpovedna mesta, ki stremijo k izrazu celote. Na
primer knjiga V tkivo ognja. Tam so področja, ki so sama po
sebi težko razumljiva. Ampak svet dojemam kot kaos, ki pa se v
naslednjem trenutku vzpostavi kot red. To hkratnost je v času
nemogoče zajeti. Je pa v njeni dvojnosti eden od ključev tega, kar
danes iščemo v umetnosti. Pisava je seveda, kot temu rečejo, večkrat
gosta, a z njo poskušam vzpostavljati možnost za hkratni vpogled v
bit in bivanje.
Že nekaj časa vedno bolj prevladuje pisanje. Obstaja za to konkreten
razlog ali je to stvar notranjega občutka oziroma inercije?
To počnem zavestno. Raziskavo na sebi sem naredil v avtorskih
projektih, igralsko izkušnjo, z začetki v tedanjem Mladinskem
gledališču, imam že od svojega štirinajstega leta. Zavestno sem se
odmikal od sodelovanj, večkrat sem imel namen popolnoma prekiniti z
igro.
Obstaja kljub temu temeljni vir, kateremu v svojem pisateljskem
iskanju sledite?
Nekako se povezujem z vsem, kar je v umetnosti obstajalo v XX.
stoletju. Zato bi morda lahko rekli, da sem postmodernist. Velik
pomen ima, da sem odraščal v likovnem svetu. Osnovni vir, ki sem ga
odkril sam, in kjer se je začela moja poezija, to vidim z današnje
perspektive, je ta, malce čudno se sliši, da ne verjamem besedi, da
ne verjamem zgodbi sami na sebi. Vedno me je preganjalo, kaj je
resnični smisel besede z veliko začetnico in zakaj se pojavi zgodba,
zakaj jo potrebujemo. Seveda zato, ker smo vpeti v čas. Ker z zgodbo
širimo njegov – prostor. Z vprašanji o času v filozofsko-fizikalnem
smislu se odpirajo temeljna vprašanja estetike in etike pa tudi
družbenega konteksta našega obdobja. Za razliko od povsod prisotne
religije o trajanju kot označbi užitka ter obče zaverovanosti v
vsemogočni – zdaj. Čas, to je glavni motiv mojih zadnjih esejev, ki
sem jih sklenil v knjigo z naslovom Hoja skozi hip. Če bo
založnik.
Kje gre danes iskati tragično in kaj naj bi omogočalo
njegovo katarzo?
Pojem tragičnega je vselej v veliki meri kategorija
neke določene skupnosti. S tem gledališča. In je zato lahko
različen. Neposredno je povezan s pojmom subjekta. Kako naj v
današnjem času vsestranske relativnosti v naši civilizaciji in v
razlikah v občutenju sveta med - naj zelo poenostavim - revnimi in
bogatimi, med globalnim optimizmom in globokim strahom posameznika
zaznamo vprašanje resnične individualnosti? Če se v splošno
irelevantnem odnosu do avtonomije samostojnega posameznika nenadoma
pojavi neizprosno iskanje smisla, vsaj zavest o tem, je to lahko že
neko očiščenje. Toda, ali je potisnjenost v osamo – ali Ojdipova v
njegovi fizični slepoti ali Antigonina na poti v grob – danes
dovolj, da občinstvo začuti, da je nekdo v svoji vztrajnosti žrtev
ali usode ali svobodne volje? Ali še premoremo dovolj notranjega
miru, da bi se posvetili tistemu, ki je izgubil svojo subjektivno
integriteto? Se zavedamo, da smo sami prav tako izgubljeni? Je torej
možno neko resničnejše sočutje? Ga je vredno iskati? Zakaj, čemú?
V
esejih se dotikate ključnih dramaturških pojmov, katarze,
tragičnega… kako to, da se podajate v vnovično preverjanje
elementarnih dramaturških in gledaliških aksiomov?
V odnosu do njih je ena od možnosti, da začnemo ponovno verjeti v
odprto komunikacijo, ki je sprejemanje drugega kot drugega. Ki se
lahko zgodi v ljubezni za nič kot možnosti žrtvovanja. Kar je
ključni razlog, zakaj me to še vedno vznemirja. Danes je katarza
predvsem nekaj, s čimer dojamemo smisel naše eksistence. Vendar pa
naj bi bila preizkušnja, v kateri se lahko tega zavemo - katere
model je na primer gledališče - izjemna in skrajna. Sodobno
gledališče takšno skrajnost večinoma išče v fascinaciji nad zlom, v
poizkusih, da bi bilo močnejše od virtualnega zla, ali
uprizorjenega ali dokumetarnega, ki nam ga prednašajo mediji. Sam
vidim pot v iskanju odgovornosti za zlo najprej v sebi samem. V
avtorefleksiji kot kritičnem temelju umetnosti.
Vaša poezija je stilno in tematsko zelo raznolika. Sega od intimne,
družbene do politično angažirane. Zakaj tako radikalno različni
izrazi?
Večina bralcev me pozna le po eni ali drugi izraznosti in zato tudi
nima realne predstave o celoti mojega dela oziroma iskanj. Svet in
človek z njim ima mnogo izrazov, obrazov in oblik. Ne rečem, da me
niso zanimale raziskave forme same. V tekstih, ki so blizu
anarhičnosti je večkrat šlo tudi za krizna obdobja, ko se mi je
podiral osebni svet. Izražal sem jih neposredno, včasih celo s
poskusi, da bi zapisal notranje zvoke in glasove, onkraj pomena in
smisla. A sem v skoraj istem obdobju s formo poskušal tudi premagati
kaos v sebi. Forme v koncu osemdesetih pa so v neposredni zvezi z
družbenim in političnim dogajanjem. Čutil sem, da moram s kolikor
mogoče izrazito jasnostjo izraza nasprotovati razpadanju sveta in
kaosu, ki nam je grozil. Seveda je to osebna perspektiva, brez
direktnega političnega angažmaja. Navsezadnje je sklop besedil
Imena igre, poleg proznih vpeljav, uvodnega Portimăa in
zaključne farse Na zlatih parcelah, z osrednjo trilogijo (Zgubljeni
sli, Yama, Crist.doc.), ki je na prvi pogled lahko videti
nepregleden, izrazito natančno oblikovana dramska kompozicija.
V
vašem pisanju se že od zbirke Za jezom neba vse pogosteje
vpleta tematika božjega, tudi Boga. Je božje metafora celosti,
ideal, kateremu se skušate skozi pisanje približati?
Osebno mislim in čutim, da je nujno razlikovati med svetostjo in
božjim. Svetost je še vedno lahko zgolj krinka in še vedno ne
vsebuje tistega, kar bi lahko bilo izza krinke sveta, ko ga dojemamo
kot v sebi zaključeno, dandanes tudi razvojno identiteto. Božje sem
občutil najprej kot uvid v nekaj, kar je za videzom, kakršnega
vzpostavlja umovanje, kot nekaj, kar je celo onkraj metafizike. Če
se človek poskuša odpirati v smeri celostnega dojemanja obstoja
onkraj sebe in svojih projekcij, je v tem lahko smisel umetnosti,
bivanja, človeštva. Kaj več, na primer mišljenje, ki bi samo sebe
zasnovalo na takšnih videnjih ali jih zvajalo v sistem, bi bila
špekulacija in, čeprav nehote, tudi manipulacija ter ponovno
vzpostavljanje krinke svetosti, ki omogoča samoposvečenost
posameznika ali skupnosti. Takšni procesi se ne glede na zgodovinski
čas, preteklost ali prihodnost, končajo kot absolutno poistovetenje
ali totalno razločevanje med svetom in človekom. Kot fašizacija in
alienacija. V nekem trenutku pa me je presunilo, da subjekt sploh
obstaja, čeprav me je ta pojem seveda vselej vznemirjal. Torej, da
obstaja subjekt, ne enota ali številčno razmerje, ali zgolj bit in
nič v času, pač pa da v našem kozmosu obstaja ob mrtvi naravi tudi
človek, ki je sposoben dialoga. Nekako iz takšnih osnov se mi je
odpirala možnost, da obstaja Bog. Ker če obstaja subjekt v razgovoru
s svetom, je verjetnost, da obstaja tudi nek njegov širši vidik. In
s tem smisel sveta. Sam sem bil nekoč prepričan, da je, preprosto
rečeno, vse zgolj nič.
Ena od podobnosti med zgodnejšim delom V tkivo ognja, in
dramsko trilogijo Imena igre je njuna zgradba, ki je nekakšen
mozaik različnih žanrov, spleten v izvirno kompaktno celoto, ki pa
oblikovno v mnogočem spominja na postmodernistične poteze pisanja.
Gre za načrtno navezavo ali za naključno sovpadanje z omenjeno
poetiko?
Zveza s postmoderno je bolj naključje. Čeprav sva skupaj s slikarko
Bredo Jontes l.1980 postavila obširno razstavo z značilnim naslovom
Razporedja. Vendar sem knjigo V tkivo ognja ustvarjal
enajst let, začel sem sredi sedemdesetih, ko postmodernizem sploh še
ni bil tako poznan. Teoretski vir niti slučajno ni
postmodernističen, čeprav forma na videz je. Podobno je tudi z
Imeni igre.
V
Imenih igre se človek ne vzpostavlja le kot avtonomni subjekt
ampak tudi kot politično bitje.
Gre za spoznanje in zavestno odločitev, da je antagonizme na nivoju
družbe, politike in tudi umetnosti v realnosti skoraj nemogoče
razreševati, saj jih je v njihovem bistvu in temelju mogoče dojemati
in razumeti šele v področju onkraj biti sveta. Iz takšne perspektive
je na primer šele možno bolje dojeti tisto, kar naj bi v Sloveniji
bila državljanska sprava. Ta naj bi se zgodila v vsakem posamezniku
osebno. Politika bi morda postala drugačna kvaliteta, če bi šlo
dovolj samostojnih subjektov skozi neko mejno preizkušnjo na ta
način, da bi dojeli zlo in dobro v sebi samem ter s tem doživeli
katarzo, smisel kot vero v svet drugega. Tedaj seveda to ne bi bila
več politika v današnjem pomenu, tudi država ne, kakršno imamo
danes.
V
knjigi V tkivo ognja gre za zanikanje, razsutje, izgubo vere
v besedo oziroma iskanje novih temeljev jezika. V kasnejših delih pa
se beseda ponovno vzpostavi kot ključni komunikacijski kod. Se vam
zdi jezik najkompleksnejša oblika sporazumevanja?
Ponovno sva pri tem, zakaj sem se ukvarjal z različnimi področji. V
nekem času sem bil na primer mnenja da je najbližja resnici o bistvu
glasba, kasneje pa ponovno likovnost. A nobena forma ni popolna, ni
hkrati resničnost in resnica. Ideal bi bil vse v vsem, neka forma,
nek panroman ali hipergledališče ali onkrajglasba. To je nora ideja,
ki se je ne da ali pa je ne znam realizirati. Še vedno pa je jezik,
če ga razstaviš do nepredvidljivih delcev in odnosov, kar sem počel
predvsem v osemdesetih, z Imeni igre na svoj način tudi v
devetdesetih, tisti, ki mi podeljuje nekakšno legitimiteto, s katero
se lahko vsaj poskušam bližati opredeljevanju sveta.
Vsi vaši projekti imajo vgrajen določen, precej zapleten kod vstopa
v tematiko vašega dela. Se vam zdi, da je v tem vzrok skromni
medijski in kritiški odzivnosti vašega delovanja?
V veliki meri res, ni pa to nujno. Bolj verjetno je razlog v tem, da
se nisem vezal na določene generacije ali skupine. Deloma je to
stvar spleta okoliščin, deloma moje osebne naravnanosti, deloma
tega, da v svojih začetkih nisem vedel, kaj je tisto temeljno, kar
me vznemirja. Zelo intenzivno sem se iskal. A tudi svet je zelo
kompleksen. Že vprašanja o njem so lahko zastavljena neustrezno.
Vstopanje vanje lahko destabilizira celoto njegovih resničnosti in s
tem celovitost nedoumljivosti resnice o njem.
Kritike projektov so bolj opisne kot analitične.
To me preseneti vedno znova. Rasel sem s tem, da je v umetnosti
nujno postavljati velika vprašanja, sicer je bolje, da se lotiš česa
drugega. Če živiš v njej kot opazovalec, kritik ali analitik, moraš
takšna vprašanja predvidevati in boš ustvarjalnost načeloma tako
tudi sprejemal. Če pa ne, potem jo boš le opisoval oziroma odklonil.
Velikokrat me začudi, da je moje delo razumljeno kot preveč
razmišljajoče, hermetično. Nesporazumi sicer obstajajo že v zvezi s
tem izrazom, saj izhaja od okultizma Opusa hermeticuma, od
Hermesa Trismegista, iz duha renesanse, ki mu racionalizem ni
prijazen, ki zavrača alkimistično idealiziranje prerojevanja. Kar je
zgodovinsko seveda določen napredek. A sodobna fizika nam odpira
svetove, ki jim ne zmoremo slediti, beseda je zato ujeta v lastno
skrivnost, obenem pa je kot formulariziranje usodno eksplozivna.
Zakaj se torej ne bi vselej znova soočali s – klasiko? S tistim, kar
še vedno obstaja v našem času, pred čimer si histerija urbane
realnosti zatiska oči in ušesa. Resnično, panika je latentno stanje
našega časa, a v V tkivo ognja sem jo poskusil prežeti tudi v
alkimističnih postopkih, kjer so ob risbah, ob razglabljanju konjev
o fiziki, bili elementi renesanse, antike, arhaičnega. Iskanje, ki
je nekje v izhodišču in načinu mojega dojemanja in odzivanja. V
smotru, da iščem besede, s katerimi naj bi izrazil nepregledno
kompleksnost sveta. Kot je v pesmi Lipicanci zapisal Edvard
Kocbek: »Nič temnejšega ni od jasne govorice in nič resničnejšega ni
od pesmi, ki je razum ne more zapopasti.« Kajti, kako naj v času
vsesplošnega relativizma, ki sicer vzpostavlja pojem demokracije,
zvedene na mimetično presnavljanje virtualnega sveta, presežem
razloko med svetom in človekom, med bivajočim in bitjo? Morda z
ozaveščanjem o dvojnikih v samem sebi. V njihovem dialogu? Bi naši
družbi v neskončnost vpet dialog o sebi dal več smelosti? In s tem
identitete. Moči, ki bi jo tudi drugod, čeprav je naša, sprejemali
kot zase nujno kvaliteto.
Ena prvih opaznih značilnosti trilogije Imena igre je njena
kvantiteta.
Prvi vzrok je paradoks. In je, kot že rečeno, v tem, da ne verjamem
besedi in zgodbi kot takšni. Drugi razlog je utopija. Da naj bi
namreč tisto, kar je naš realni svet, videli od onkraj in ga šele
nato živeli. Da bi vzpostavil eno in drugo, je potrebna neka
dramaturgija, ki vsebuje kompleksnost takšnega gledanja. Zanjo sta
potrebna prostor in čas. Da bi se v njiju kot dejanje vzpostavila
dialektičnost med osebno igralčevo eksistenco in tem, kar je ne le
igra na odru, ampak igra sveta v širšem pomenu. Obsežnost Imen
igre, predvsem trilogije v njih, izvira tudi iz situacije konec
osemdesetih let. Osebno sem pričakoval, da bo šla Slovenija skozi
hudo, morda katastrofalno izkušnjo. Zdelo se mi je nujno, da
zastavim vprašanja o konkretnem prostoru in času oziroma o tem, od
kod in čemu živimo v realnem svetu tako nenavadno surovo, a tudi
drug z drugim. Pa še nekaj je. Sodobno gledališče je na razpolago
režiserju, po drugi strani pa je premalo odprto igralcu in bistvu
igre. Iščem dramaturgijo, ki bi združevala oboje, predvsem pa
omogočala igralcu bivanje na vidnem robu med igro in osebno notranjo
resničnostjo. Na začetku Imen igre natančno piše, da gre v
njih za izris gradiva. Kar pomeni, da je besedilo na razpolago in da
lahko uprizoritev trilogije zasleduje različne dele in smeri zgodbe
ter seveda izrise zastavljenih problemov. Trilogija v Imenih igre
je nekakšen referenčni material, ki pa je sam na sebi literatura z
epsko strukturo, z avtonoetsko dramaturgijo, poetiko igralstva ter
povzetkom različnih gledaliških izrazov. Ima dvoje med sabo
prepletajočih se nivojev, realnega – ta obsega čas od l. 1945 do l.
1991 - in irealnega – ta vsebuje proces v notranjem svetu igralcev
-, ter omogoča trinajstim igralcem, da se izpostavijo v različnih
osebah oziroma likih. Seveda bi si želel, da bi bilo besedilo
uprizorjeno predvsem iz vsebine vprašanj, zaradi katerih je
napisano. Čeprav ga nisem pisal z obremenitvijo, ali bo to še v času
mojega življenja. Svet igralstva za to besedilo šele nastaja. A je
bližje kot sem pričakoval. In sega na področje, ki sem ga imenoval z
naslovom knjige esejev Med krinko in obrazom.
V
V tkivo ognja zapišete, da ne veste, kaj je bilo v vas prej,
gledališče ali težnja po celosti?
Prej je bila težnja po celosti, samo, da se je nisem zavedal. Prvič
se je zaveš, ko na primer gledaš Salemske čarovnice, drugič,
ko odigraš Kasparja, nato ko ti uspe napisati Imena igre,
kar je bil desetletni načrt, ali pa odigrati zadnjo vlogo v
nemščini. Pa tudi, kadar se ti posreči narisati v nekaj potezah neko
stvar, ki izraža širšo celoto ali pa napisati takšno pesem. Ne moreš
pa narediti enostavne stvari, če v sebi ne predelaš ogromno gradiva.
Taras Kermauner v analizi vaše uprizorjene drame Portimăo boj
junakov interpretira kot boj za drugost. S tem razume zanikanje
vsakršne ideološke ali idejne konstrukcije, ki se izkaže kot utvara,
slepilo. Vi govorite o pojmu celosti, on o drugosti. Oba zanikata
pojem identitete kot vzpostavljanje lastne, individualne resnice, ki
pa je že utvara, slepilo. Kakšen je odnos med celostjo in drugostjo
na eni ter identiteto na drugi strani?
Ena velikih stvari v življenju je, da ugotoviš, kaj je tvoja
identiteta, kdo sploh si. To je nekaj normalnega. Vendar vidimo svet
in razmišljamo ter razpravljamo o njem skozi lastno identiteto, ne
da bi jo najprej občutili kot kritično zavest o sebi. Taras pravi
temu identitetno mišljenje. V naši komunikaciji je mišljenje, ki ne
vsebuje temeljne avtorefleksije, ves čas prisotno, v njem pa je
prikrita težnja, da naj vsakdo tudi ravna zgolj – po moje. Sam s
svojo dejavnostjo poskušam razkrajati takšno identiteto. Tudi pri
samem sebi. Zato nesporazumi z mojim delom, saj se poskušam prebiti
do področja, kjer takšnega mišljenja ne bi bilo. Celost in drugost
pa sta različna pojma. Drugost je, če naj izrazito na kratko in vsaj
približno povzamem Tarasa, v tem, da poskušam svet in v njem vsakega
posameznika videti kot drugega, kot subjekt, ki ni zgolj moja
lástnost. Gre za uvid, ki v svojem občutju lahko seže v drugost kot
mišljenju nedojemljivo območje izven para življenje – smrt. Ki pa ni
zrenje, temveč potencialna možnost. V odreševanju niča-biti. Z
avtonomnim dejanjem, s terjatvijo po skrajni kritičnosti do sebe ne
glede na brezizhodnost. Celost pa je enostavnejši pojem. Na kratko,
v umetnosti zame pomeni na primer to, da glasba vsebuje globinski
smisel jezika.
V tkivo ognja
začenja lok, nadaljujejo ga eseji, zaključi pa trilogija Imena
igre, ki povzema vse idejne in oblikovne forme predhodnega
pisanja. Je bil to načrtni proces?
Prav za prav je šlo moje pisanje v dveh velikih lokih, čeprav gre
ves čas za poglabljanje izhodiščnih vprašanj. V prvi lok spada dvoje
med sabo dopolnjujočih se izraznih načinov. Iz zavestnega kaosa
izhajajoč zbir proze, poezije in risb s knjigo V tkivo ognja
kot osrednje gibalo mojega pisanja, ki išče vire samega sebe in s
tem pojavnosti sveta. Ob njem je nastajala v razvidnejših poetskih
formah zbirka pesmi Za jezom neba. Oboje zaokrožujejo
avtorski gledališki oziroma likovni projekti. Podobno je z eseji v
Antigoninem zrcalu, ki so reflektiranje tega obdobja, in s
knjigo Apno, ogorki, ki so neposredni izraz osebne krize v
določenem času. Zoon politikon kot takojšnji odziv na
družbeno stanje tik pred koncem osemdesetih je nekakšen prelom.
Podobno zbirka proze Zvonove zgodbe, saj sem se z njo pobiral
iz osebnostnih zagat, a je izšla veliko pozneje. Drugi lok
predstavljajo Imena igre, tudi kot iskanje virov, a tokrat
igre sveta in človeka. Dopolnjujeta jih ponovno pesniški zbirki v
čistejših oziroma klasičnih literarnih formah, Eden in
Bleščice ter ponovno spremljajoči eseji Med krinko in obrazom.
V tem tisočletju gre, upam, za nov zagon in podobno dvojnostno
iskanje v doslej izdani drami Zalog ter v pesniški zbirki
Sinji klici.
Katere so temeljne vsebinske in oblikovne razlike med trilogijo
Imena igre in zadnjo dramo Zalog?
Če gre v Imenih igre, predvsem v osrednji trilogiji,
po eni strani v realnih sekvencah za prizanesljivo in blagohotno
kritiško opazovanje nastajanja slovenske države, po drugi pa za
osvetlitev razmerja med bitjo in bivajočim v njenih irealnih
prizorih ter s tem za fenomenologijo igre, gre v Zalogu za
izrazito razočaranje nad načinom, kako naša država oziroma njena
družba dejansko živita. Oblikovno gre tokrat za zgostitev
dramaturškega principa iz trilogije Imen igre. Tam se
zaporedno menjavajo deli realne zgodbe in irealni notranji svet, ki
zadeva konkretne igralce. Pri Zalogu je prvi del mimetičen v
pravem pomenu, nekatere osebe in njihove življenjske situacije so
povzete skoraj dokumentarno ter privedene do dramaturškega vrhunca,
ki se v drugem delu zavestno strukturno razruši v prizore, v katerih
kot dvojniki nastopajo liki, o katerih osebe v prvem delu zgolj
govorijo. Notranja vsebina prizorov drugega dela so predsmrtna
videnja človeka, v trenutku ko dobi strel v glavo. Rdeča nit celotne
strukture je sonetni venec, ki se v okviru dogajanja pojavlja v
odlomkih na različne načine, njegova ključna vloga je prebijanje k
drugosti, a od zgodbe ob vsesplošni katastrofi na koncu ostane samo
Magistrale.
Iz vašega pisanja je čutiti igralstvo kot način življenja, kot
svetovni nazor. To pomeni, da kljub temu, da se ukvarjate še s
številnimi drugimi ustvarjalnimi postopki, še vedno ostajajte
igralec?
Verjetno res. Deloma. A tudi mislim, da smo na nek način vsi ljudje
igralci. Dokler se ne razkrije onkraj, o katerem sva govorila, je
vse igra. V igri kot igri pa med drugim obstaja možnost, da se v nji
razkrije krutost. V mislih imam Artauda, ko govori o resničnosti
neizprosnega notranjega bistva sveta.
Tako Portimăo kot trilogija Imena igre opravičujeta
smisel angažmaja, vztrajanja. Ne glede na situacijo, ki je lahko
zelo katastrofična, se obe zgodbi iztečeta v pozitivnih tonih, pa
čeprav jih je zaslutiti šele v zasmrtju. So to v osnovi tragična
besedila?
Načeloma me vedno znova vleče, da stvari optimistično končam.
Pogosto sem presunjen, ker mi, ko sledim resničnosti, to ne uspe.
Večkrat pa se mi kar vsiljuje, vsemu navkljub, vera. Preprosto, ker
ima človek vsaj možnost iskanja resnice. In vero, smisel bi rad
vedno predal ljudem, ne glede na to, kaj in kako pišem.
Že v zgodnjem pisateljskem obdobju je odnos do smrti zelo nazorno
razgrajen. Vzpostavite izhodišče, da
je za premagovanje smrti ključni pojem ljubezen. Je danes še vedno
tako?
Je. |