PAPIR -izdelki 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 
 
 

Pri izdelavi izdelka se vedno sprašujemo po njegovi končni kvaliteti. Strokovni pristop in dosledno upoštevanje načrta sta pri izdelavi neobhodno potrebna. To lahko še podrobneje opišemo: 
      pri delu moramo biti natančni  
        rezi morajo biti točni, 
        upoštevati moramo smeri teka vlaken v papirnih gradivih 
        enakomerno nanašanje lepil ... 
      solidna in trdna izdelava 
        uporaba najprimernejših veznih materialov - 
        trakov, sukancev, ustreznih vrst 
        lepil, in vseskozi solidno delo. 
        čisto delo  
        pogoj, ki ga je potrebno upoštevati v vseh fazah dela, 
       še posebno pri delu z lepili. 
   Tudi čista miza, čisto orodje in čiste roke so pogoj za izdelavo lepega izdelka. 
 
 

MOST IZ PAPIRJA  

 

1. Material: 

3 listi šeleshamer papirja ali podobnih gradiv  format A4 ( 210mm x 297mm ), 
   pribor za risanje, 
   škarje in lepilo (Magnetin, Mekol ali UHU - pri slabših lepilih je čakalna doba lepljenja predolga in onemogoča uspešno delo). 
 

2. Izdelava: 

    a)  načrtovanje vozišča oznaka sredine, 
    b)  načrtovanje trakov za konstrukcijo,
    c)  izdelava kotnih profilov iz trakov papirja,
    d)  ojačitev vozišča,
    e)  izdelava in lepljenje zgornje konstrukcije mostu,
    f)  izdelava in lepljenje spodnje konstrukcije,

3. Preizkus trdnosti mostu, analiza dela in ocenjevanje: 

     izdelke po izdelavi preizkusimo in ocenimo. 

4.  Èas za izdelavo: 2 šolski uri. 

5.  Zahtevnost: srednje zahteven izdelek. 


 Navodilo za izdelavo mosta: 

Načrtovanje vozišča in oznaka sredine. (slika 1) 
Na prvi list papirja narišemo po dolžini vozišče široko 100mm (dolžina je 297 mm), na sredino pa še oznako voznega pasu - prekinjene črte. Ta del izrežemo. 
 

Načrtovanje trakov za konstrukcijo (slika2) 
Na ostali del lista narišemo oznake po 10mm na zgornjem in spodnjem robu. Oznake povežemo s črtami. List razrežemo tako, da imamo dva pasova skupaj (trak širine 20 in dolžine 297mm). Kar ostane je odpadek. Tudi iz ostalih dveh listov izdelamo trakove - narišemo razdalje 10mm, jih povežemo s črtami in razrežemo po dva pasova skupaj. Trakove lahko narežemo na zažetku ali pa med delom, kadar moramo po lepljenju počakati, da lepilo "prime". 

 

Izdelava kotnih profilov iz trakov papirja  
Na vsak trak naredimo žleb za žlebni zgib - po narisani črti. Uporabljamo ravnilo in šilo. Utor lahko naredimo tudi tako, da po črti še enkrat trdo zarišemo s kemijskim svinčnikom. Sedaj oblikujemo kotni profil - med ploskvama je kot 90 stopinj. 

Slika 3 

Ojačitev vozišča (slika4) 
 Na obe strani vozišča prilepimo kotni profil  iz papirja, ki je v oporo vozišču in za povezavo konstrukcije z voziščem. Počakamo, da se lepilo osuši in med tem izdelujemo kotnike. Na obeh straneh narišemo delitve na katere bomo lepili zgornjo konstrukcijo. Celotno dolžino razpolovimo ( 148 mm) in oba dela še enkrat razpolovimo ( 74mm). 

Izdelava in lepljenje zgornje konstrukcije mostu (slika5) 
Iz dveh kotnikov izrežemo dele dolge 99 mm. Dobimo 6 navpičnih nosilcev. Prilepimo tri na eno stran in tri na drugo. Pazimo na to, da so navpično postavljeni in zrcalno enaki - glede na sredino vozišča. Počakamo, da lepilo "prime" ( pomagamo si lahko tako, da vozišče postavimo na rob mize). 
Sedaj izdelamo iz kotnikov povezavo za leve in desne nosilce. Predvidoma so dolgi 158 mm, dolžino preverjajte sproti. Izdelamo dva nosilca za povezavo in ju prilepimo na zgornje konce pokončnih nosilcev. 

 

 Na vrsti so štirje nosilci, ki vežejo začetek mostu spodaj z nosilci za povezavo. Na profilu izdelamo obliko za spajanje zgoraj: delu profila navpične ploskve odrežemo 10mm dolžine in ostanek prepognemo. Tako dobimo dodatek za lepljenje na zgornji vezni nosilec, drugi del prilagodimo do ojačitve vozišča, tam kotnik odrežemo in ga zalepimo. 

 

Za povezavo leve in desne strani nosilcev odrežemo dva profila dolžine 120mm in ju prilepimo na spoja zgornjih in poševnih nosilcev leve in desne strani. Pazimo, da bodo navpični nosilci pravokotno postavljeni glede na vozišče. 
 Mostu dodamo še diagonalne nosilce - dva na levi in dva na desni strani. Postavimo ga na bok in iz profilov izrežemo obliko za diagonalni nosilec. Nosilce prilepimo. 

  

Izdelava in lepljenje spodnje konstrukcije mostu  
Most obrnemo tako, da je dno vozišča zgoraj. Ne smemo preveč pritiskati, da ne bi uničili nosilcev zgornje konstrukcije. Najprej izrežemo iz profilov dva nosilca 100mm dolžine in ju prilepimo na obe strani vozišča tako, da bosta onemogočala premikanje mostu na bregovih. Za ojačitev na sredini pa dva nosilca 100mm zlepimo skupaj in na mesto sredine mostu. 

S tem je delo končano. Počakamo, da se lepilo posuši in pripravimo most za preizkus trdnosti. 

3. Preizkus trdnosti, analiza dela in ocenjevanje  

Za preizkus trdnosti si lahko izdelamo vozilo, ki ga bomo obteževali in vozili po vozišču skozi konstrukcijo. 
Na mizo postavimo dva kosa lesa, nanju pa most. Da se ne bi premikale ju lahko tudi prilepite na primerno podlago. 
Določimo minimalno in maksimalno težo, ki jo mora konstrukcija prenesti. 
Glede na trdnost dobimo prvo tretjino ocene. 
Za drugo tretjino pregledamo izdelavo mostu - dolžine nosilcev, kvaliteto spojev in obliko mosta. 
Tretji del pa so odnosi pri delu: sodelovanje s sošolci, natančnost pri delu, varčevanje z materialom in lepilom in red na delovnem mestu. 
 
Glede na omenjene kriterije izdelek ocenimo.

Oglejte si še sliko ostalih vrst mostov. 



  Tako prišli smo do konca poglavja o papirju. Preostala je še ena stran, ki vam ponuja preizkus osvojenega znanja brez učitelja. Dobil-a boš tudi povratne informacije. 

Veliko uspeha pri reševanju ! 
 
    NAZAJ                                .                                NAPREJ