|
Pri izdelavi izdelka se vedno sprašujemo po njegovi končni kvaliteti.
Strokovni pristop in dosledno upoštevanje načrta sta pri izdelavi
neobhodno potrebna. To lahko še podrobneje opišemo:
pri delu moramo biti natančni
rezi morajo biti točni,
upoštevati moramo smeri teka vlaken v papirnih gradivih
enakomerno nanašanje lepil ...
solidna in trdna izdelava
uporaba najprimernejših veznih materialov -
trakov, sukancev, ustreznih vrst
lepil, in vseskozi solidno delo.
čisto delo
pogoj, ki ga je potrebno upoštevati v vseh fazah
dela,
še posebno pri delu z lepili.
Tudi čista miza, čisto orodje in čiste
roke so pogoj za izdelavo lepega izdelka.
MOST IZ PAPIRJA
1. Material:
3 listi šeleshamer papirja ali podobnih gradiv format A4 ( 210mm
x 297mm ),
pribor za risanje,
škarje in lepilo (Magnetin, Mekol ali UHU - pri slabših
lepilih je čakalna doba lepljenja predolga in onemogoča uspešno
delo).
2. Izdelava:
a) načrtovanje vozišča oznaka sredine,
b) načrtovanje trakov za konstrukcijo,
c) izdelava kotnih profilov iz trakov papirja,
d) ojačitev vozišča,
e) izdelava in lepljenje zgornje konstrukcije mostu,
f) izdelava in lepljenje spodnje konstrukcije,
3. Preizkus trdnosti mostu, analiza dela in ocenjevanje:
izdelke po izdelavi preizkusimo in ocenimo.
4. Èas za izdelavo: 2 šolski uri.
5. Zahtevnost: srednje zahteven izdelek.
Navodilo za izdelavo mosta:
Načrtovanje vozišča in oznaka sredine. (slika 1)
Na prvi list papirja narišemo po dolžini vozišče široko 100mm
(dolžina je 297 mm), na sredino pa še oznako voznega pasu - prekinjene
črte. Ta del izrežemo.
Načrtovanje trakov za konstrukcijo (slika2)
Na ostali del lista narišemo oznake po 10mm na zgornjem in spodnjem
robu. Oznake povežemo s črtami. List razrežemo tako, da imamo dva
pasova skupaj (trak širine 20 in dolžine 297mm). Kar ostane je odpadek.
Tudi iz ostalih dveh listov izdelamo trakove - narišemo razdalje 10mm,
jih povežemo s črtami in razrežemo po dva pasova skupaj. Trakove
lahko narežemo na zažetku ali pa med delom, kadar moramo po lepljenju počakati,
da lepilo "prime".
Izdelava kotnih profilov iz trakov papirja
Na vsak trak naredimo žleb za žlebni zgib - po narisani črti.
Uporabljamo ravnilo in šilo. Utor lahko naredimo tudi tako, da po črti
še enkrat trdo zarišemo s kemijskim svinčnikom. Sedaj oblikujemo
kotni profil - med ploskvama je kot 90 stopinj.
Slika 3
Ojačitev vozišča (slika4)
Na obe strani vozišča prilepimo kotni profil iz
papirja, ki je v oporo vozišču in za povezavo konstrukcije z voziščem.
Počakamo, da se lepilo osuši in med tem izdelujemo kotnike. Na obeh
straneh narišemo delitve na katere bomo lepili zgornjo konstrukcijo. Celotno
dolžino razpolovimo ( 148 mm) in oba dela še enkrat razpolovimo ( 74mm).
Izdelava in lepljenje zgornje konstrukcije mostu (slika5)
Iz dveh kotnikov izrežemo dele dolge 99 mm. Dobimo 6 navpičnih
nosilcev. Prilepimo tri na eno stran in tri na drugo. Pazimo na to, da
so navpično postavljeni in zrcalno enaki - glede na sredino vozišča.
Počakamo, da lepilo "prime" ( pomagamo si lahko tako, da vozišče
postavimo na rob mize).
Sedaj izdelamo iz kotnikov povezavo za leve in desne nosilce.
Predvidoma so dolgi 158 mm, dolžino preverjajte sproti. Izdelamo dva nosilca
za povezavo in ju prilepimo na zgornje konce pokončnih nosilcev.
Na vrsti so štirje nosilci, ki vežejo začetek mostu
spodaj z nosilci za povezavo. Na profilu izdelamo obliko za spajanje zgoraj:
delu profila navpične ploskve odrežemo 10mm dolžine in ostanek prepognemo.
Tako dobimo dodatek za lepljenje na zgornji vezni nosilec, drugi del prilagodimo
do ojačitve vozišča, tam kotnik odrežemo in ga zalepimo.
Za povezavo leve in desne strani nosilcev odrežemo dva profila dolžine
120mm in ju prilepimo na spoja zgornjih in poševnih nosilcev leve in desne
strani. Pazimo, da bodo navpični nosilci pravokotno postavljeni
glede na vozišče.
Mostu dodamo še diagonalne nosilce - dva na levi in dva
na desni strani. Postavimo ga na bok in iz profilov izrežemo obliko za
diagonalni nosilec. Nosilce prilepimo.
Izdelava in lepljenje spodnje konstrukcije mostu
Most obrnemo tako, da je dno vozišča zgoraj. Ne smemo preveč
pritiskati, da ne bi uničili nosilcev zgornje konstrukcije. Najprej
izrežemo iz profilov dva nosilca 100mm dolžine in ju prilepimo na obe strani
vozišča tako, da bosta onemogočala premikanje mostu na bregovih.
Za ojačitev na sredini pa dva nosilca 100mm zlepimo skupaj in na
mesto sredine mostu.
S tem je delo končano. Počakamo, da se lepilo posuši in
pripravimo most za preizkus trdnosti.
3. Preizkus trdnosti, analiza dela in ocenjevanje
Za preizkus trdnosti si lahko izdelamo vozilo, ki ga bomo obteževali
in vozili po vozišču skozi konstrukcijo.
Na mizo postavimo dva kosa lesa, nanju pa most. Da se ne bi premikale
ju lahko tudi prilepite na primerno podlago.
Določimo minimalno in maksimalno težo, ki jo mora konstrukcija
prenesti.
Glede na trdnost dobimo prvo tretjino ocene.
Za drugo tretjino pregledamo izdelavo mostu - dolžine nosilcev, kvaliteto
spojev in obliko mosta.
Tretji del pa so odnosi pri delu: sodelovanje s sošolci, natančnost
pri delu, varčevanje z materialom in lepilom in red na delovnem
mestu.
Glede na omenjene kriterije izdelek ocenimo.
Oglejte si še sliko ostalih vrst mostov.
Tako prišli smo do konca poglavja o papirju.
Preostala je še ena stran, ki vam ponuja preizkus osvojenega znanja
brez učitelja. Dobil-a boš tudi povratne informacije.
|