Svečana akademija ob 10-letnici združenja
Mednarodno prijateljsko srečanje je potekalo od 10. - 12. junija 2006 na FF.
________________________________________________________________
Predstavitev
Vloga in pomen ZUIS za slovenski narod
Usklajevanje družine in poklica
Mednarodna srecanja
17. okt. 2001
Za ovrednotenje ženske vloge v družbi smo leta 1994 osnovale Združenje
univerzitetnih izobraženk Slovenije (skrajšano ZUIS). Sedaj imamo 142 članic,
a plačuje jih pičlo 50. Delujemo v okviru Mednarodne zveze univerzitetnih žensk
(skrajšano MZUŽ) - IFUW , sprva kot pridružene, sedaj kot polnopravne članice z
glasovalno pravico. IFUW obstaja že od leta 1919 dalje. Sedež je v Ženevi,
ima pa tudi podzvezo za Evropo, UWE. Povezuje preko 270 tisoč izobraženk v 69 državah
na vseh celinah sveta in to ne glede na raso, narodnost, vero, ideologijo in
politično opredelitev. Njen cilj je spodbujati medsebojno spoznavanje ter
razumevanje s strpnim dialogom in solidarnostjo ter tako ustvarjati prijateljske
povezave. Gre za vzajemno humanizacijo za utrjevanje miru v svetu.
Naše Združenje je predlagalo, da se v okviru UWE Zveze osnuje posebna podružnica
glede na specifične probleme držav na prehodu iz bivšega vzhodno evropskega
totalitarizma v t. i. demokratično večstrankarsko družbo s tržnim
gospodarstvom. Njen sekretariat bi bil lahko v Ljubljani. Kajti Slovenija ima
osrednji geopolitični, strateško vsestranski važen položaj. Leži na stičišču
slovanskega, romanskega in germanskega sveta ter tvori most med temi kulturami.
Imamo pa tudi morje, ki nam odpira svet in nas bogati s širino duha in srca.
Dejansko je Slovenija srce Evrope. Vse to jo vsestransko usposablja za sedež
mednarodnih povezav. A zaenkrat je vse še pri našem predlogu z upanjem, da se
morda realizira.
IFUW je doslej organizirala 29 svetovnih kongresov in več desetin svetovnih
konferenc. Na teh predlagajo nacionalne zveze svoje posebne probleme in
predloge. Načrtujejo se smernice za delovanje v naslednjih treh letih. Vse države
članice so pri glasovanju enakopravne ne glede na njih velikost (Kitajska
- Slovenija !!). V vsaki državi je lahko le ena podružnica IFUW. ZUIS
ima lasten simbolen emblem v naših nacionalnih barvah.
IFUW je kot ženski svetovni intelektualni vrh, možganski trust, vključena v
vse specializirane agencije OZN, tudi v UNICEF in UNESCO itd.
Tako sooblikuje celotno svetovno politiko na področjih, ki obravnavajo ženska,
družinska, mladinska, starostna in nasploh družbena vprašanja. Kot nevladna
organizacija je organ civilne družbe. Na svetovni konferenci Habitat II v
Carigradu 1996 ji je OZN priznala status politične legitimnosti, to je
enakopravno partnerstvo z vladnimi organi v političnem odločanju. To se je
zgodilo prvič v zgodovini. Na ta način postaja civilna družba katalizator
nove podobe politične demokracije v oblikovanju nadgradnje obstoječega
strankarskega parlamentarizma. Gre za družbeno uveljavljanje subsidarnosti,
strokovnosti in solidarnosti, načela, ki vodijo Civilno družbo. S tem
pridobiva delovanje IFUW in posledično ZUIS zgodovinske perspektive.
Naše delovanje v ZUIS izhaja iz holističnega pojmovanja in oblikovanja življenja
v smislu vzajemne soodvisnosti in v dolgoročnem uvidu. Gre za celosten,
vsestranski pristop in v kritičnem smislu do vseh družbenih in zasebnih zadev,
posledično za njih redifiniranje.
V duhu našega gesla: "viribus unitis", z združenimi močmi, se želimo
povezovati z univerzitetnimi izobraženkami ne glede na ideološke, politične
in druge opredelitve in to v domovini, v zamejstvu in zdomstvu ter v svetu.
Iskale bomo stike tudi s širšo populacijo v našem prostoru in v našem času.
S simbolno odprto prijateljsko roko želimo ponuditi humano alternativo
sobivanja vsem. Gre za medsebojno spoznavanje in spoštovanje v konstruktivnem
dialogu. K temu naj bi nas vodila že naša dvojina, ki jo drugi jeziki ne
poznajo. Dialog in vzajemna solidarnost naj nas vodita v humano in mirno
prihodnost. Te uvide izraža na
s t a t u t:
Med določbe, povzete po okvirnem statutu IFUW, smo vključile novo izvirno našo
postavko: Usklajevanje družine in poklica. To je za ZUIS ena izmed prioritetnih
nalog. Še danes imamo eno največjih zaposlitev žensk (cca 47 % vse delovne
sile pri nas so ženske), rodnost pa je ena najmanjših v svetu. To terja
usklajevanje družine in poklica. Po enoletnem prepričevanju je vodstvo IFUW
naš predlog, kot specifikum sprejelo in smo ga lahko dodale v naš statut.
Vsekakor je bil naš predlog za IFUW prav novost, ker se to vprašanje pri IFUW
doslej sploh ni odprlo. Torej smo po več kot 80 letnem delovanju IFUW Slovenke p i o n i r k e v zadevah ženske in družinske
svetovne politike. To predstavlja prelom, prav zgodovinski pomen za delovanje
IFUW v svetovnem merilu in za nas! ZUIS smo kot najmanjša in tudi najmlajša
članica IFUW uspele prodreti s svojo humano vizijo. Torej nad kvantiteto
zmaguje kvaliteta, to je naše poroštvo.
Usklajevanja družine in poklica je ključnega pomena za posameznika, za družino
in za celotno družbo. Odpira pot za njih celoviti humani razvoj.
Kvaliteta življenja se pojmuje v samouresničevanju v pozitivni samopodobi. K
temu vodi skladno angažiranje v družini, v službi in v družbi; to pa v
medsebojnih partnerskih odnosih na osnovi enakih možnosti med spoloma. Praktično
gre za usklajevanje družine in poklica, kar predstavlja ključ za novo
civilizacijo in preživetje. Potrebna je ustrezna pravna regulacija, pogojena z
družbeno ozaveščenostjo.
N o r m o d a j a
V tem uvidu smo že leta 1993 v okviru Družinske sekcije pri SK - SSK predložile
dva amandmaja za alternativno starševsko varstvo. Bila sta sprejeta v
resolucijo o oblikovanju družinske politike v tč. 3. 3. 2. In v tč. 3. 1. 3.
Prednosti te alternative: starševskega varstva:
Kontinuirano varstvo otroka 3 leta pri obeh starših. Starša imata pravico
izbire, da po enoletni plačani polni odsotnosti starševskega dopusta delata do
končanega 3. leta starosti otroka krajši delovni čas. To pa med seboj izmenično,
celodnevno ali večdnevno zapored, da ima otrok neprekinjeno varstvo. Odločilna
so prva tri leta, ker usodno pogojuje celoviti razvoj otroka in odraslega.
Celovito vzgojo otroka omogočata starša s svojim moškim in ženskim
likom. Dosedanja vzgoja je enostransko feminizirana in oblikuje enorazsežne
osebnosti in družbo. Starša omogočata otroku identifikacijo in socializacijo,
osebno samozavest in čut varnosti v življenju. Znamenje časa - droga - je
klic po očetu!
Kontinuirana zaposlitev staršev s krajšim delovnim časom. Ta je eksistenčno
in strokovno nujna. Krajši delovni čas se staršema prizna kot polni za
socialno varnost. Nižja plača pa naj bi se dopolnila z ustreznim prispevkom
staršem, ki nimajo otrok v družbenem varstvu. Ta naj bi se približal normalni
plači staršev s posebnimi družbenimi skladi. A za realizacijo te alternative
je prvenstveno odgovorna država saj gre za naš obstoj.
Delovni trg ima pozitivne posledice od krajšega delovnega časa staršev. Tega
je treba dopolniti z brezposelnimi iste stroke po sistemu delitve dela, 'job
sharing'. S tem se sorazmerno zmanjšuje brezposelnost.
Ekonomsko socialni standard se dviga, ker je ob krajšem delovnem času večja
storilnost dela staršev, kakor tudi njih namestnikov, pač radi tekmovalnosti.
Vzajemna humanizacija narašča v družini in ob njej v družbi. Gre za
medosebno emotivno sensibilizacijo. Prvenstveno je potrebna moškemu, ki je po
mnenju prof. Trstenjaka čustveno podhranjen, kar pogojuje barbarizem. Preseči
ga mora čustveni razvoj, ki ga omogoča čustvena inteligenca, imenovana E. Q.
- emocionalni kvocient. Ta omogoča celovito delovanje in samouresničenje
individuma ter celoviti družbeni razvoj. Dosedanji je bil enosmeren, ker ga je
oblikoval enostranski I. Q. Inteligentni kvocient. Ta je ustvaril parcialni
tehnološki proces brez celovitega uvida z etično emotivnimi razsežnostmi. In
ta enostranost je pripeljala sedanjo civilizacijo na rob propada.
Le v medgeneracijski povezavi je družina celoviti dejavnik humanizacije. Tu je
širši krog medosebne čustvene sensibilizacije, več možnosti dialoga in
vazjemne solidarnosti v potrebi - bolezni in v veselju - praznovanju. Starejši
lahko pomagajo pri učenju in rekreaciji otrok; odrasli pa starejšim pred
osamelostjo.
Krepitev pratnerskih vezi bo pospešila ta alternativa starševskega varstva.
Posledično bo manj razvez. Danes se loči nemalo že vsak četrti par. Žrtve
so otroci.
Dvig rodnosti spričo te alternative starševskega varstva. Pogojuje jo pa vloga
očeta in to je treba ovrednotiti. V stroki ni govora o očetovi vlogi niti
dvajset let. Prva mednarodna konferenca je bila 1995. Leta v Helsinkih.
Opredelila jo je takole: Oče naj spremlja mater od spočetja dalje vso nosečnost,
naj bo prisoten pri porodu, z njo naj deli nego, varstvo in vzgojo do otrokove
odraslosti pri 18 letih po mednarodni konvenciji o pravicah otroka iz leta 1989.
Naj z materjo deli tudi gospodinjska opravila.
Očetovo vlogo je utrdilo še priporočilo Sveta EU leta 1996 o individualni
pravici staršev za neprenosljivost starševskih vlog. To pomeni, da oče ne
prenaša svoje vloge na mater kot doslej vso zgodovino a tudi mati ne na očeta.
Posledično pa naj bi starša ne prenašala svojih vlog na stare starše niti na
druge subjekte."Očetova vloga je kulturna revolucija". To je proglasila mednarodna
konferenca v Portorožu junija 2001.
Te opredelitve mednarodnih forumov spodbujajo nataliteto, kajti ob navedeni
vlogi očeta se bodo ženske raje odločale za otroke. Potrebno zaposlitev in
stanovanje si bosta partnerska starša uspešneje reševala v medsebojnem
sodelovanju. Vendar pa je potrebno moške za očetovsko vlogo motivirati z
uvidom, da jih ta vloga osebno čustveno izpolni in obogati. Ni izguba časa
marveč dopolnitev za celovito uresničevanje.
Vloga očeta poraja partnersko starševstvo in partnersko družino. Družbeni
razvoj nakazuje usmeritev v
novo podobo družine.
Med pluarnimi oblikami se poraja funkcionalni model družine prihodnosti.
Zarisuje se okvirno kot celovita družina ob očetu, materi in otroku z
neprenosljivimi starševskimi vlogami (konkretno: starševsko varstvo otroka 3
leta ob part time job) v medosebnih partnerskih odnosih na osnovi enakih možnoati
med spoloma in v medgeneracijski povezavi. Ta futurološki model družine pomeni
izziv za preživetje. Velja moto:
"po kvaliteti družine - h kvaliteti in kvantiteti naroda".
Jamstvo je v našem narodu, ki se je po anketi leta 1992 opredelilo večinsko,
skoraj 95 %, za družino. In to zadolžuje državno politiko, da uvrsti
družino
za vrhunsko nacionalno vrednoto in s tem za svojo prioriteto.
Nova podoba družine bo vodila v novo podobo družbe in v novo podobo
civilizacije.
Osnovni izziv današnje civilizacije je: moškega vključiti v družino, da se v
njej čustveno sensibilizira za kulturo humanosti; žensko pa vključiti v družbo,
da jo usmerja v socialno kohezijo za kulturo humanosti.
Za pravno ureditev alternativnega starševskega varstva v okviru sodobnega načela
"usklajevanje družine in poklica" smo začele delovati takoj po
osamosvojitvi Slovenije. Lobirale smo v Državnem zboru, pri predstavnikih
političnih strank, pri vladnih organizacijah, pri sindikatih in drugih
merodajnih dejavnikih. Zadevni amandma je Državni zbor leta 1993 sprejel v
resolucijo o družinski politiki tč. 3. 2. 3. In tč: 3.1.3.
Naše intervencije za uzakonitev te naše alternative smo nadaljevali vse skozi
doslej v upanju, da bo letos izglasovan zakon o starševskem sodobnem varstvu.
Sporedno smo o tem vprašanju ozaveščale javnost na mnogih predavanjih in
okroglih mizah na našem sedežu, kakor tudi v parlamentu in drugih javnih
sestankih. Nadvse smo se posvetile objavljanju v tiskanih in elektronskih
medijih. Med drugim v Delu, Ona, Naša žena, Otrok in družina, Dnevnik, Večer,
Družina itd. Nastopale smo v nacionalnem radiu, na Ognjišču v obliki
predavanj in okroglih miz. Tako tudi na televiziji: TV3, POP, na nacionalni TV
Slovenija v oddaji polnočni klub (9o min. oddaji). Naši nastopi so bili v
javnosti odmevni.
Sodelovale smo na mednarodnih srečanjih v okviru IFUW in Zveze evropskih izobraženk.
Leta 1995 smo na svetovni konferenci v Ženevi poročale o položaju žensk v RS.
Leta 1997 smo aktivno sodelovale na evropski konferenci v Maastrichtu z našo vizijo sodobne družinske politike in sodobnega reševanja brezposelnosti.
Leta 1998 smo v Grazu na svetovnem kongresu IFUW predstavile našo alternativo dopusta za starševsko varstvo.
Leta 2000 smo se udeležile v Kaaslu evropske konference o vlogi žensk ob širjenju EU.
Leta 2001 smo se udeležile v Budimpešti evropske konference o problemu jezikov in o družinski politiki.
V Kanadi - v Ottavi smo se udeležile svetovne konference
IFUW o humanizaciji
globalizacije - moč žensk.
Naši predstavitveni pogledi so bili povsod pozitivno sprejeti.