Tekst | Slike
| CV | Text-English
VODNJAK ŽELJA
Alenka Vidrgar je kiparka, ki zunanji prostor uporablja kot
ekvivalentni element za svoje delo. Predvsem jo privlači narava,
iz katere črpa organske oblike za svoje kipe in išče navdih
v njenih elementarnih silah in nenehnem spreminjanju, ki v
enakomernem in cikličnem ritmu neizpodbitno določajo naše
bivanje.
Njene skulpture nastajajo v klasičnih materialih gline, voska,
mavca in brona, ki v končni obliki ponavadi že same po sebi
dobijo status samostojnega kiparskega kosa, hkrati pa lahko
predstavljajo tudi izhodiščni :fragment, še posebej kadar
je v ospredju sam proces ustvarjanja kompleksnejšega umetniškega
dela, kjer je pomembna celota in ne več zgolj posamezen končni
artefakt. In takšen je prav najnovejši kiparski projekt Alenke
Vidrgar, ki gaje zasnovala posebej za vrt Galerije DLUL. "Prelivanja"
simbolizirajo prav ta fenomen nenehne procesualnosti, ki jo
pogojujejo zakonitosti narave in zaradi katerih so vse stvari
tega sveta v soodvisnem razmerju, imajo svoj vzrok in posledico.
Vidrgarjeva skuša pomen ce1ostnosti našega življenjskega toka
vizualizirati kot svojevrstno verižno reakcijo na primeru
procesa nastajanja umetniškega dela in osvetliti vse ustvarjalne
faze, tudi tiste, ki pogosto ostajajo skrite našim očem in
se njihove prisotnosti, kljub nesporni pomembnosti, večina
sploh ne zaveda.
V velike kovinske posode postavi pocinkana vedra, vanje pa
položi svoje drobne kipce. Prelivanja se vzpostavijo v trenutku,
ko Alenka Vidrgar v svojo postavitev vključi element vode
- po Empedoklesu , enega od štirih temeljnih elementov sveta.
Tako se napolni najprej posoda z glinenimi kipci, nato mavčnimi,
pa s kipci iz voska, vse dokler ne napolni četrte, zadnje
posode z bronastimi kipci - v logiki zaporedja, po kakršnem
običajno nastajajo kiparski kosi iz tako "zaželjenega"
brona- pri slednjem se umetnica navezuje na lastno spoznanje,
da danes trg še vedno najbolj ceni bron, kot končni in najbolj
trajen klasični kiparski produkt. Pri tem kiparka nobenega
od uporabljenih klasičnih kiparskih materialov ne izpostavlja
posebej, saj želi opozoriti predvsem na njihovo kiparsko enakovrednost
in pomen vsega kar umetnik ustvari preden pride do nekega
pogojnega "cilja". Na ta način Vidrgarjeva svoji postavitvi
določi življenjski kontekst, jo aktivira in poveže z nami
in naravo na popolnoma prvobiten način. S tem avtorica ne
izpostavi le pomena sleherne faze, kot legitimnega umentiškega
dejanja, ampak se simbolno naveže tudi na svoje na svoja izhodišča,
povezana s cikličnimi procesi v naravi, kjer ima sleherni
element in funkcijo, saj postavitev prepusti naravnemu toku
vode, ki po principu prelivanja postopoma prihaja v posode
iz kovinskega liva.
Ob njenih Prelivanjih se nam posledično odpirajo tudi vprašanja
0 trajanju in minevanju. Krožno gibanje vode, ki povzroča
da kipci v postavitvi lebdijo, se dvigajo in spuščajo ali
pa mirujejo, nenazadnje namreč vpliva tudi na njihovo obstojnost
ali pa razkroj. In le od narave same je odvisno ali bodo živela
dalje ali pa bodo obmirovala. Ponovno vzvalovala ali ponovno
ushanila. Postavitev bi lahko razumeli kot svojevrsten tip
vodnjaka, ki pa mu je prej kot v klasični tradiciji tovrstne
kiparske umetnosti, moč najti vzporednice v modernističnih
mobilnih konstrukcijah, delno pa tudi v polju procesualne
umetnosti, ki se je razvila v obdobju konceptualizma. Pa vendarle...
.pravo izhodišče avtoričinih Prelivanj izhaja predvsem iz
njenega ukvarjanja s prvobitnostjo temeljnih elementov tega
sveta, ki v sebi že od nekdaj nosijo neuničljivo poetično
informacijo. Pravijo, da je v vodi shranjeno vse življenje,
njeni izviri in vodnjaki pa so bibličnem izročilu kraji začudenja,
središče miru in svetlobe. Kiparkin vodnjak je tako tudi vodnjak
življenja in nenazadnje tudi naših želja.
BARBARA STERLE VURNIK
Prelivanja / 2004 / glinene, mavčne, voščene in bronaste
skulpture v pocinkanih posodah napolnjenih z vodo
CV: Alenka Vidrgar
Rodila se je leta 1958 v Ljubljani. Študirala je na Pedagoški
fakulteti in Akademiji za likovno umetnost v Ljubljani. Podiplomski
študij pri profesorjih Slavku Tihcu, Dragu Tršarju in dr.
Tomažu Brejcu je diplomirala 1985.
Med ątudijem kiparstva, grafike in vizualnih komunikacij
je raziskovala tudi medij fotografije. Od leta 1989 vodi kiparske
delavnice pri Javnem skladu za kulturne dejavnosti RS, od
1994. pa sodeluje z revijo Ciciban. Njena dela so v zbirki
Junij, ki jo hrani Arhitekturni muzej v Ljubljani , v zbirki
Kabineta slovenske fotografije v Kranju in v zbirki Moderne
galerije v Ljubljani. Napisala je knjigi Glina in Leteča riba
ter postavila več javnih skulptur doma in v tujini.
Samostojne razstave in projekti:
1981
- Fotogalerija Atrij, Ljubljana
1981
- Fingerprints Gallery, London
- Galerija FK Zagreb, Zagreb
- Kulturni dom Španski borci, Ljubljana
1984
- Galerija Kompas, Ljubljana
1986
- Casa Veneta, Milje pri Trstu
- Projekt parkovne skulpture Fužine, Ljubljana
1991
- Dolenjska galerija, Novo mesto
1996
- Galerija ZDSLU, Ljubljana
- Galerija Cankarjev dom, Vrhnika
1997
- Paviljon NOB, Tržič
- Galerija Commerce, Ljubljana
1998 - Slovenski kulturni center Korotan, Dunaj
2001
- Projekt na vrtu ZDSLU, Ljubljana
- Mala galerija, Cankarjev dom, Ljubljana
Skupinske razstave in projekti:
1981
- Koštabona, Galerija Loža, Koper
1982
- 20. Zagreb Salon, Muzej za umetnost in obrt, Zagreb
- Nekateri aspekti jugoslovanske fotografije, Srečna galerija,
Beograd
1983
- Open Eye Gallery, Liverpool, Forum Stadtpark, Graz
- Fantazija Eurocon 8, Cankarjev dom, Ljubljana
1984
- I. svetovni trienale male keramike, Muzej za umjetnost i
obrt, Zagreb
- XIX. mednarodni extempore, Mestna galerija, Piran
1985
- 7. jugoslovanski bienale male plastike, Galerija Murska
Sobota in Cankarjev dom, Ljubljana ter Mestna galerija Piran
- XX. mednarodni extempore, Mestna galerija, Piran
- Mednarodna likovna zbirka Junij,Likovno razstavišče Rihard
Jakopič, Ljubljana
1986
– Internationales Fotoforum, Neue Galerie am Ladesmuseum Joanneum,
Graz in Mestna galerija, Piran
- Slovenski likovni umetniki razstavljajo, Likovno razstavišče
Rihard Jakopič,Ljubljana
1987
- Portreti in obrazi v sodobni slovenski fotografiji, Gorenjski
muzej, Kranj
- Abstraktne nepredmetne smeri v likovni umetnosti, Likovno
razstavišče Rihard
Jakopič, Ljubljana
1988
- The International Festival of Photography, Museum of Fine
Arts, Houston
1989
- Internationales Fotoforum, Mestna galerija, Piran in Špital
na Koroškem
1990
- Workshop, Francoski kulturni center, Ljubljana
- III. svetovni trienale male keramike, Nova zgrada Muzejskog
prostora, Zagreb
- Velika izložba keramičkih tanjura, Galerija ULUPUH, Zagreb
1991
- 10. trienale sodobne jugoslovanske risbe, Galerija likovna
jesen, Sombor in Kulturni center Novi Sad
- Majski salon, Likovno razstavišče Rihard Jakopič, Ljubljana
in Galerija Karas, Zagreb
- Postavitve in posegi, Galerija Cankarjev dom, Ljubljana
in Dolenjska galerija, Novo mesto
- Fotoforum 8. dežel, Obalne galerije, Piran in Poreč
1993
- 4. svetovni trienale male keramike, Meštrovičev paviljon,
Zagreb
1996
- Prvih pet let zbirke fotografij, Moderna galerija, Ljubljana
1997
- Projekt Kuclerjev kamnolom, naravni spomenik
1999
- Podoba vojaka, Kulturno informativni center Križanke, Ljubljana
- Monumentalne skulpture iz kamna, mala plastika in grafika,
Gorenjski muzej, Kranj
- Galerija gospodarske zbornice Slovenije, Ljubljana
- Zvok- prostor, Kiparka galerija Latobia in Magistrat, Ljubljana
2000
- Majski salon, Galerija Riharda Jakopiča, Ljubljana
- kolonija Bistra, Cankarjev dom, Vrhnika
- Erotika in neskončnost telesa,Kiparska galerija Latobia
in Magistrat, Ljubljana
- Mednarodni kiparski simpozij Liebenfels, St. Veit
- Skulptura majhnih dimenzij, Galerija Murska Sobota
2001
- Akt na slovenskem III., Galerija Riharda Jakopiča in Galerija
Cankarjev dom, Ljubljana
- Grdi kipi, Kiparska galerija Latobia in Magistrat, Ljubljana
- Erstes Tiroler Steinbildauersymposion /1981-2001/, Innsbruck
- Attualita Slovene, Galeria comunale di Arte contemporanea
/ Ai Molini/, Portoguraro
- kiparska kolonija Dolenjske Toplice
2002
- Zrak-jezero-umetnost, mednarodna kolonija, Grad Snežnik
- Kunstsymposium Afrika Evropa /Fell the Other Side/, Moorbad
Harbach
- II. mednarodna kolonija Barbat, Rab
2003
- Kunstsymposium Zuzamenflus/ Sotočje, Hatzenbach
- kiparska kolonija Dolenjske Toplice
Projekt je finančno podprl Mestni odbor za kulturo Mestne
občine Ljubljana.
Katalog izdaja Društvo likovnih umetnikov Ljubljana, Zanj
Mojca Smerdu,
uvodno besedilo Barbara Sterle Vurnik, fotografije Drago Bole
|