Tekst | Slike
| CV | Text-English
Dragica čadež, umetnica, katere delo že nekaj desetletij
sodi v sam vrh slovenskega sodobnega kiparstva, poskuša svoje
kiparske postavitve vedno znova spreminjati in prilagajati
specifičnostim določene galerije. Izzivalno arhitekturo grajskega
Peterokotnega stolpa, ki se s petih strani piramidalno vzpenja
proti vrhu, je tokrat izkoristila za razgibano kompozicijo
iz lesenih elementov, grajenih v višino. Njena novejša dela
so sestavljena iz manjših lesenih kosov, tanjših deščic, ki
izvirajo iz naravnih organskih oblik, kakršna je na primer
veja drevesa. Kiparka ostaja očarana in začarana z lesom,
ki ga v svojem izrazito prepoznavnem slogu vedno na novo raziskuje.
Tokrat je umetnica naravno barvo lesa večinoma počrnila, ponekod
pa je posamezne elemente obarvala v skrivnostni zlati odtenek,
ki zbuja zanimiv barvni kontrast temnega ogrodja s posameznimi
svetlobno svetlikajočimi se vrhovi. črno ali zlato pobarvane
letvice, na katerih je še vedno ohranjena struktura lesa,
so poljubno nanizane v različne kompozicije razgibanih abstraktnih
teles, ki lahko ob pravilni osvetlitvi zaživijo v očarljivi
ritmični igri senc. Postavitve iz poljubnega števila prosto
razporejenih letvic lahko avtorica po želji sestavlja, jim
odvzema elemente in jih spet dodaja, saj pri novejših delih
ne gre več za skulpture iz enega kosa, kakor včasih, ko je
oblikovala na primer iz hloda.
Novejša dela Dragice čadež so spet na novo izvirna, hkrati
pa nadaljujejo kontinuiteto njenega predhodnega ustvarjanja.
Po Sarkofagih, Asociacijah na Pompeje, Vratih in Olesenelih
sencah se je vnovič vrnila k nekoliko abstraktnejšim oblikam,
v katerih se odstirajo sledi njenega ranega neokonstruktivističnega
obdobja, ko je snovala v minimalističnem likovnem izrazu.
Umetnica še vedno uporablja nadvse jasne in preproste oblike,
ki jih premišljeno gradi v preproste in zato že same po sebi
zgovorne likovne rešitve. Tako lahko tvori izjemno razgibane
kompozicije, ki se spreminjajo glede na okolje. Njeni letvični
prostori v svojih diagonalnih, vertikalnih in horizontalnih
razporeditvah sledijo določenim ritmičnim zaporedjem, ki lahko
v ponavljajočih se nizanjih ponekod zapirajo in zamejujejo
galerijski prostor, drugod pa ga prav nasprotno odpirajo v
neko imaginarno neskončnost.
Raznovrstne kiparske postavitve Dragice čadež, ki so nadvse
pestro postavljene v kulturno ustvarjeno okolje urbanega prostora,
temeljijo na nekakšnih naravnih zakonitostih, saj avtorica
idejno najraje črpa prav iz narave, tudi ko ustvarja abstraktna
dela. V njenih objektih iz lesa je mogoče prepoznati naravne
oblike, ki lahko spominjajo na strukturo gorskih slemen, na
obliko človeške figure ali ptice v letu z razprtimi krili.
Dragica čadež tako nekatere primarne oblike iz narave ob svojih
asociacijah spreminja v domišljijske pokrajine, kjer zaživijo
v pomensko povsem novi realnosti monumentalnih kiparskih stvaritev.
Alenka Spacal
Dragica čadež, an artist
whose work has represented the highest level of Slovene contemporary
sculpture for several decades, constantly changes her compositions
and adjusts them to the specific environment of a gallery.
She used the challenging architecture of the castle’s Pentagonal
Tower, which climbs to the heights like a 5-sided pyramid,
to create a dynamic composition of vertical wooden elements.
Her recent works are composed of small pieces of wood or thin
planks that resemble natural organic forms, such as a tree
branch. The sculptor has always been enchanted with wood,
which in her highly original style she is always continuing
to explore. This time, the artist blackened the natural colour
of the wood she used in the piece and painted some elements
in mysterious gold, creating an interesting contrast between
the dark structure and its glistening pinnacles. Boards coloured
black and gold, with the grain of the wood visible, are randomly
arranged in various dynamic abstract compositions that in
appropriate lighting come to life in an enchantingly rhythmical
dance of shadows. The artist can combine compositions of any
number of randomly arranged boards in any way she wants, and
takes away and adds individual elements, since her most recent
work has gone beyond sculpture made of a single piece of wood,
as she had made in the past when she carved whole tree trunks.
Recent works of Dragica čadež are newly original, while at
the same time they represent a continuation of her past work.
After Sarcophagi, Associations to Pompeii, Gate and Shadows
Turned to Wood, she returned to more abstract forms with traces
of her early neo-constructivist period, when she used a minimalist
approach to artistic expression. The artist still uses very
clear and simple forms, with which she systematically creates
simple and thereby powerful artistic solutions. In this way
she builds extremely dynamic compositions that change according
to the environment. The spaces created with wooden planks
in diagonal, vertical and horizontal compositions appear in
rhythmical sequences that, when repeated in certain instances,
enclose and define the gallery space, whereas in others they
open it into some imaginary infinity.
The highly varied sculptural works of Dragica čadež, dynamically
placed in the cultural and creative environment of an urban
area, follow certain natural laws, because the artist prefers
to draw inspiration from nature even when creating abstract
works. In her wooden objects we can recognise natural forms,
such as outlines of mountain ranges, a human form or a flying
bird with outstretched wings. In this way, by force of association,
Dragica čadež turns certain primary natural forms into fantastic
landscapes where they come to life in a completely new reality
of monumental sculpture.
Alenka Spacal
Dragica čadež se je rodila leta 1940 v Ljubljani. Diplomirala
je na oddelku za kiparstvo ALU v Ljubljani, kjer je leta 1965
pri prof. Borisu Kalinu končala tudi podiplomski študij. Kot
redna profesorica je zaposlena na Pedagoški fakulteti v Ljubljani.
Od leta 1963 je sodelovala na številnih razstavah, umetniških
delavnicah in kiparskih simpozijih doma in na tujem, med drugim
v Ljubljani, Ajdovščini, Mariboru, Murski Soboti (Bienale
male plastike), Škofji Loki, Slovenj Gradcu (Mednarodne razstave
Združenih narodov, Slovenske likovne umetnice), Beogradu (Savremena
umetnost), v Pančevu (Bienale jugoslovanske plastike), Tuzli,
Augsburgu, Celovcu, Vidmu (IntArt), Budimpešti, Bukarešti,
Sofiji, Moskvi, Kaunasu (Litva), Stockholmu, Helsinborgu,
@enevi, Rimu, Vaduzu (Sodobna slovenska umetnost), Marburgu,
Zalaegerszegu.
Dragica čadež was born in 1940 in Ljubljana. She graduated
at the Sculpture Department of the Ljubljana Academy of Fine
Arts, where in 1965 she concluded her post-graduate studies
under Prof. Boris Kalin. She is a full-time lecturer at the
Ljubljana Faculty of Pedagogy. Since 1963 she has presented
her work at numerous exhibitions, art workshops and sculptural
symposia in Slovenia and abroad: in Ljubljana, Ajdovščina,
Maribor, Murska Sobota (Biennial of Small Sculpture), Škofja
Loka, Slovenj Gradec (United Nations International Exhibitions,
Slovene Women Artists), Belgrade (Contemporary Art), Pančevo
(Yugoslav Sculpture Biennial), Tuzla, Augsburg, Klagenfurt,
Udine (IntArt), Budapest, Bucharest, Sofia, Moscow, Kaunas
(Lithuania), Stockholm, Helsinborg, Geneva, Rome, Vaduz (Contemporary
Slovene Art), Marburg and Zalaegerszeg.
|