Tekst | Slike
| CV | Text-English
MAGIČNI ZAPISI SVETLOBE
Dragomil Bole se v svojem delu ukvarja večinoma s fotografijo
in projekti, ki se nanašajo na raziskave mejnih področij različnih
vizualnih medijev. Kot posebno kvaliteto v njegovem opusu
pa je potrebno izpostaviti prav ukvarjanje s fenomenom svetlobnega
zapisa. Slednjega je v umetnosti resda najbolj posvojil medij
fotografije, vendar pa je sodoben čas z vrsto novih tehnologij
in medijev, že omogočil nove umetniške prakse. Široko ustvarjalno
polje delovanja Dragomila Boleta, kaže na avtorjevo strastno
raziskovanje optičnih učinkov svetlobe in, iz nje nastale
podobe. Njegova najnovejša razstava oziroma projekt na vrtu
DLUL, ki ga je poimenoval "Sledi", je tako nedvomno
postavljen v logičen kontekst zunanjega prostora, v objem
neposredne svetlobe in njene skrivnostne moči.
Celoten koncept postavitve je večplasten, izhaja pa iz ideje
fotograma-posebnega fotografskega postopka, kjer je fotografija
narejena brez aparata, zgolj z projeciranjem svetlobe na predmete
položene na fotopapir. V času dadizma in konstruktivizma sta
Man Ray in Laszlo Moholy Nagy želela s tem ustvariti destrukcijo
fotografske mimetične podobe oziroma vzpostaviti nove konstruktivistične
forme, nadrealisti pa so ga uporabljali za svoj avtomatizem
in iskanje svobodne oblike. Sledila so mnoge kombinacije tega
postopka, saj so umetniki kasneje fotopapir zamenjali z drugimi,
svetlobno občutljivimi nosilci in ga uporabljali še za različne
druge umetniške prakse, kot na primer na polju body -arta,
kjer je Denis Oppenheim v svojem performansu sončni svetlobi
prepustil lastno kožo.
Dragomil Bole po podobnem postopku Sledi svetlobe zapiše
v travo, ki ima zaradi svojega klorofila sposobnost fotopostopka.
Vendar pa tu še ne zaključi svojega dela, saj nastale svetlobne
zapise fotografira po klasičnem postopku. Slednjih Bole ne
obravnava kot dokument, ampak kot novo umetniško delo, (nov)medij
v mediju. Novo nastale Boletove podobe so namreč izjemno ekspresivne,
saj so ustvarjene s pomočjo posebnega infra-filtra, ki reagira
na svetlobna sevanja in omogoča dramatične svetlobne zapise.
Sledi Dragomila Boleta, pa niso le sledi svetlobe, njene
"barve", in valovanja….so tudi sledi časa ali bolje,
magičnega trenutka, ki je nastal v dialogu človeka in narave.
So notranje pokrajine, kjer svetloba, kot končni vidik materije
raztaplja realnost in jo spreminja v zasanjane podobe. Nekatere
bodo ščasoma ponovno zazelenele in se "vrnile" nazaj
v neskončen kozmos, od koder so prišle. Druge bodo ostale
zapisane v obstojnejših medijih in tako shranjene zaživele
v novih kontekstih.
Boletovo ukvarjanje s fenomenom svetlobe v kontekstu raziskovanja
mejnosti različnih vizualnih medijev pa nenazadnje simbolno
vstopa tudi na nivo univerzalnih vprašanj našega bivanja in
pomena svetlobe zanj. Ko se namerimo proti njej, lahko pripelje
onstran sleherne oblike, občutka in zaznave. Toda… kje je
njena meja, meja njene prezence in našega obstoja… kje je
tista meja, ko zbledi sleherna podoba? Morda se odgovori skrivajo
ravno v zelenju Boletove trave.
Barbara Sterle Vurnik
Mag. Dragomir Bole se je leta 1948 rodil v zaselku Jeriše
pri vasi Kazlje na Krasu. Diplomiral je na Oddelku za gradbeništvo
Fakultete za arhitekturo in gradbeništvo in geodezijo v Ljubljani
in kasneje magistriral na Oddelku za psihologijo Filozofske
fakultete v Ljubljani. Leta 1982 mu je Mednarodna organizacija
za fotografsko umetnost (FIAP) podelila naziv umetnik fotografije
(AFIAP) in leta 1983 Foto zveza Jugoslavije naziv: mojster
fotografije.
Od leta 1969 se stalno ukvarja s fotografijo in projekti,
ki se pretežno nanašajo na raziskave mejnih področij različnih
vizualnih medijev.
|