TWO WAY
Aleksandra Saška Gruden &
Saba Skaberne
vrt ZDSLU komenskega 8, ljubljana
19. 10. 2009
kustosinja: Barbara Sterle Vurnik
Večina bi se strinjala, da je t.i. "mala PVC nakupovalna
vrečka" danes zagotovo eden tistih tipičnih proizvodov,
ki kot produkt sodobne potrošne družbe, v istem hipu, ko jih
po uporabi zavržemo, ne sodijo več! v neko urejeno in kultivirano
okolje, še posebej ne v vrtove, na parke ali zelenice.
Toda dejstvo je, da ko enkrat vrečka preneha biti v funkciji embalaže,
se običajno znajde prav med tistim odpadnim materialom,
ki, če se po uporabi ne vrne v proces predelave, ali obleži vsaj
v smetnjakih, "najraje" konča prav v naravi. Pravzaprav
je v vsem tem času postala skorajda "obvezen" itinerarij urbanega
okolja, ki je prenasičen z vse mogočim, postala je prava
ikona onesnaženja, tako močna, da si brez nje skorajda
ne moremo več predstavljati sodobne krajine. V tem neuglednem,
surovem svetu banalnih, vsakdanjih odpadkov pa je umetnost
našla kreativen potencial; še preden se je uspela o njegovi
uporabnosti ekološko osvestiti širša družba. Takšno vrsto
umentosti danes nekateri označujejo kot "Junk art", ima
pa vse tipične značilnosti modernističnega asemblaža, ki temelji
na načelu reciklaže materiala v kontekstu ustvarjanja umetniškega
dela. Tako ima danes takšna umetniška praksa za sabo zgodbo,
staro vsaj toliko, kot je star Duchampov Bicycle Wheel.
In v duhu te tradicije je nastalo tudi najnovejše delo Grudnove
in Skabernetove, ki je v tem kontekstu na vrt namenoma
naselilo nič drugega kot prav malo pvc vrečko.
Avtorici, obe kiparki po izobrazbi, sta namreč med mnogimi
materiali prav v vrečki odkrili tisti pravi vsebinski in
formalni potencial. Prepoznali sta jo kot možen estetski
ready-made objekt in kot ustrezno polje za družbeno angažirano
umetniško izjavo. Izrabili sta slikovitost njenega potiska,
strukturo fleksbilnega pvc-ja , geometrično formo, prepoznali
pa sta jo hkrati tudi kot čisto informacijo, ki shranjena
počiva neposredno v samem materialu in zelo neposredno
priča o "izvirnem" grehu naše onesnaževalske družbe. S
tem, ko
sta jo vključili kot nosilni medij v svoj site-specific
projekt, sta poseglji v polje, ki odpira mnogo vprašanj
povezanih
tako s pojmom sodobne skulpture kot tudi s problematiko
sodobne družbe. "Two Way" moramo razumeti predvsem kot
razširjeno
skulpturo ali že kar ambient. Na prvi pogled svojevrstna
javna parkovna postavitev ni estetski okras parka, ampak
predvsem, sicer diplomatski in vljuden, a zelo opazen in
odločen klicaj avtoric. Je specifična eko-umetniška izjava,
ki je v današnjem času pri umetnikih še posebej priljubljena.
Zdi se, da t.i. "Junk-art" ali "junk-skulptura", torej
asemblaž narejen iz odpadnega, zavrženega materiala doživlja
po tistih
prvih pionirskih časih zgodovinskih avantgard, kakršna
sta bila dadaizem in nadrealizem, danes pravo zlato dobo;
če
pomislimo le na nedavno razstavo v new yorškem New museum
of modern art, kjer so npr. prav tej zvrsti posvetili razstavo
"Unmonumental". Da je delo Skabernetove in Grudnove nastalo
prav v tem duhu, torej nikakor ni naključje, ampak je še
kako logična posledica stanja sodobne družbe, kjer je potreba
umetnikov po lastnem komentarju sveta skozi ta specifičen
umetniški jezik še toliko večja, skorajda nujna.
Avtorici sta pri svojem delu na vrtu upoštevali vsa tipična
načela takšnega asemblaža, od koncepta preko uporabe revnega
materiala, improvizacije do vključevanja naključij in nepredvidenih
okoliščin. Poleg ukvarjanja s formo in estetiko konstrukcije
svojega objekta, pa sta se preko ikongrafije zavržene nakupovalne
vrečke zavestno dotaknili še ene akutne problematike, to
je pozicije sodobnega umetnika v družbi in umetniškem sistemu.
Njun objekt je namreč tudi izjava umetnika o današnjem
umetniku, ki ga, v kolikor se ne uspe zriniti v nek zaprt
in favoriziran
umetniški krog, sistem vse bolj izrinja na rob družbe,
kjer je prisiljen zaradi svojega slabega družbenega in
finančnega
položaja , vse bolj glasno opozarjati na dane razmere.
Za Skabernetovo in Grudnovo je zavržena, nakupovalna pvc
vrečka
tako vsestranska metafora z večplastnimi pomeni. Ker pa
je kreativnost umetnika brezmejna in lahko iz še tako banalnega
surovega materiala ustvari umetnino, bo za ustvarjalce
kakršni
sta tudi Skabernetova in Grudnova, k sreči vedno obstajala
pot. Njun reciklirani "Two Way" tako ni nihilistično pritoževanje
ampak kreativen vizualni eksperiment , ki odpadek povzdigne
v ekološko osveščeno estetsko kategorijo z lastno zgodbo.
Tako se hkrati z odpadkom kakor val širi in zajeda v naša
življenja, v naš svet in prihodnost, tudi sporočilo obeh
umetnic. "Two Way" zato lahko beremo dobesedno ali pa v
prenesenem pomenu, torej kot dve izjavi dveh umetnic, kot
dva načina
možne uporabe odpadkov po načelu uporabi ali zavrzi, ali
kot dva pogleda na isto stvar, lahko pa tudi kot fuzijo
vsega skupaj.
BARBARA STERLE VURNIK
|