Detajlni rakurz
Izbrani posnetki iz umetniških
ateljejev
Kaj vse je videlo fotografovo oko, kaj vse je zabeležila
snemalna optika- vse tisto, kar je Tihomirja Pinterja med
beleženjem umetniških fiziognomij kot psiholoških zamrznjenih
fotografskih portretov takorekoč mimogrede, namensko ali
nenamensko, nepredvidljivo usmerjalo – kam?
V izvirni avtorski detajl izbranega umetnika, njegovega
dela-slike, kipa, odtisa grafike-ateljejskega prostora, polnega
izbrane, namenske »navlake«, iz katere je mogoče potegniti
vizualne »zaključke« o smislu, naravnanosti umetnikovega
delovišča, dragocene shrambe, za katero se bodo morda, navadno
v posthumnem času, ozrli, se zanjo posebej zanimali ali celo
vztrajali, da se prenese v celoti kot rekonstrukcija delovišča
posebej pomembnega umetnika v muzej, v galerijo, ki slavi
kot recimo legat tudi po umetnikovi smrti njegovo iime.
Ali pa je vse to, kar je beležila Pinterjeva fotografska
mehanična roka, recimo povsem odveč in ostaja zgolj brezvredni
dokument, ki se bo znašel prej ali slej v pozabi, na smetišču
zgodovine?
Na vsa taka vprašanja se zdi, da zna Tihomir Pinter v svoji
skoraj štiridesetletni praksi odgovoriti: to je čas, ko se
je v svoji ( po tehniki vedno) analogni fotografiji odločil
za temeljno raziskavo portreta- med vrstami likovnih, glasbenih,
skladateljskih, literarnih umetnikov v njihovih domačih,
pa tudi v tujih (avstrijskih, italijanskih) bivalnih, se
pravi delovnih okoljih.Vsi ti portreti, njihov največji možni
izbor je doživel knjižno izdajo, leta 1984 prvo , leta 2008
drugo s portreti likovnih umetnikov, v pripravi je že tretja...
In vmes, torej med portretiranjem- tale (tokrat prvič samostojno
razstavljen) delovni »preskok« v prostor mimo portreta umetnika.In
ta preskok v celoti dezavuira nemoč prej omenjenega tako
imenovanega brezvrednega dokumenta: nasprotno, brez njega
portret posameznika vsej navidezni anonimnosti detajla navkljub
ne bi bil nikoli popoln!!
Prepustimo se torej spontani, namenski lahkotnosti preigravanja
črnobelih vizualiziranih struktur, ki znova odkrivajo mojstrsko
beleženje čiste ateljeske tišine, zamrznjenega trenutka v
posebnih spremljevalnih razsežnostih.
Aleksander Bassin
Dr. Tihomir Pinter
je rojen 19. januarja 1938 v Bjelovarju. Po končanem študiju
farmacije v Zagrebu se je specializiral za področje analitike
živil, iz česar je tudi doktoriral.
S fotografijo se ukvarja od leta 1956, razstavlja pa od
leta 1961 dalje. Za dosežke na področju razstavne fotografije
mu je nacionalna zveza fotografov dodelila naslov "mojster
umetniške fotografije" in mednarodna fotografska organizacija
naziv "Excellence FIAP". Je član Foto kluba Ljubljana (nekdanje
Foto-grupe ŠOLT-Ljubljana), Društva likovnikov Ljubljana
in častni član Kabineta slovenske fotografije.
Sodeloval je na 569 skupinskih razstavah doma in tujini ter
prejel 175 nagrad in priznanj (letos se je udeležil 6. trienala
U-3 slovenske sodobne umetnosti v Moderni galeriji).
Doslej je pripravil tudi 97 samostojnih razstav.
Od prve knjižne izdaje "Umetnik v ateljeju", DZS, 1984 (tekst
A. Bassin), so iz njegovega fotografskega opusa objavljene
knjige portretov slovenskih umetnikov: Književnikov (1993),
Skladateljev (1997), Glasbenikov (2002), Slovenskih likovnikov
v Avstriji in Italiji (2003). Fotografije, ki so nastale
ob številnih obiskih ju¬goslovanskih železarn, so strnjene
v knjigi "Razžarjeni pogled" ki je izšla ob razstavi v Ravnah
na Koroškem (2006).
Leta 2008 je založba Modrijan izdala knjigo "Umetniki v ateljeju",
kot nadaljevanje portretiranja likovnih umetnikov v njihovih
ateljejih in monografijo "Tenutki z umetniki" (tekst A. Bassin).
V pripravi je tretja knjižna izdaja obiskov v ateljejih slovenskih
likovnih umetnikov.
Življenjepis
- 1938. 19.januarja rojen v Bjelovarju, oče Eugen (1900-1939)
mati Marija rojena Vlašić (1909-1988). Po očetovi smrti
selitev v Štefanje vas pri Bjelovarju kje preživi otroške
dni.
- 1948-1954 gimnazija v Bjelovarju. Interes za kemijo
(prof
Blaga) in likovno umetnost (profesor Ančić)
- 1954-1958
Sanitetska oficirska šola v Ljubljani. V tem obdobju
spozna likovno razstavno dejavnost v Ljubljani
in železarske
fotografije jeseniškega fotografa Smoleta
- 1956 prvi foto aparat (darrilo brata Stjepana)
- 1958-1960
služba v Vojaški lekarni v Sarajevu. Članstvo v FK Sarajevo.
Obiskuje foto tečaj mojstra Jojića
- 1959 nakup dvooke refleksne
kamere Flexaret IV
- 1960-1965 študij ob delu na Farmacevtskom
fakultetu v Zagrebu
- 1965-1970 služba v Beogradu. Članstvo
v FK Smedervo (1965-1968) in FK Beograd (1968-1970)
- 1966
Na 1.bienalni razstavi »Čelik i nafta« (Jeklo in nafta)
v Sisku sprejme 1. nagrado
za fotografijo.
Ta uspeh ga spodbudi
in v naslednjih letih obišče skoraj vse
pomembne železarne na področju bivše države. Nastane
obsežna zbirka železarskih
fotografij
- 1971-1991 služba in selitev
v Ljubljano v bromatološki laboratorij vojaške bolnišnice
- 1970
prva samostoja razstava fotografij v Galeriji fotografije
v Beogradu
- 1973 magisterij na FF u Zagrebu
- 1973 Samostojna razstava
fotografij na temo železarstva v Muzeju mesta
Sisak
- 1973 Foto zveza Jugoslavije
mu dodeli nativ »mojstra fotografije«
- 1975.
Mednarodna zveza fotografov (FIAP) dodeli naziv »Excellence«
- 1979
fotoaparat Canon F1
- 1981. tromesečno strokovno
ispopolnjevanje v Münchnu.
Spozna delo nemške
fotografinje E.Kiefel
- 1982.
v samozaložbi izda mapo 15 fotografij
v nakladi--,
tekst A.Bassin
- 1984.
izide knjiga fotografij »Umetnik
v ateljeju DZS
tekst A.Bassin. Knjiga
je inspirirana
delom
E.Kiefel
- 1990. Razstava
fotografij na temo »Umetnik
v ateljeju« v Moderni
galeriji Ljubljana,
- 1990.
Sprejme fotografiranje
portretov slovenskih
književnikov
za Književne
liste časopisa
Delo
- 1993. Izide
knjiga portretov
»Portreti
sodobnih slovenskih
književnikov«
Studio ETIC
- 1994.
študijsko potovanje v
Pariz. Sledila
je
razstava
fotografij na temo Pariz
v Frabcoskem
kulturnem
centru v Ljubljani
- 1994. profesionalna
fotograska
kamera
Haselblad
- 1996.Štipendija
mesta
Düseldorf (Kulturamt)in
enomesečno
bivanje
v hiši
umetnikov
v tem
mestu.
- 1997.
Izide
knjiga
portretov
»Sodobno
slovenski
skladatelji«
Prešernova
družba
Tekst
F.Križnar
- 1998
Razstava
fotografij
»Široki
Kot«
v
Mali galeriji
Cankarjevega
doma.
Izide
katalog
z
reprodukcijami
fotografij
in
tekstoma:
»Videti
več«
Jure
Mikuž
in
Nine
Pirnat
Spahić
- 2002.
Izide knjiga
»Sto slovenskih
glasbenikov« Prešernova
družba, Tekst
F.Križnar
Istega
leta v
založbi Edina
izide mapa
fotografij portretov
30 slovenskih
pesnikov v
60-tih izvodih,
tekst Tatjana
Pregl
- 2003.
izide knjiga
»Portreti« Slovenski
likovniki v
Avstriji in
Italiji, založba
Mohorjeva družba
Celovec. Tekst
D.Globočnik
- 2005
v okvirju
meddržavnega sodelovanja
likovnih umetnikov
Slovenije in
Avstrije "Crossover"
z slikarko
Cristine de
Pauli pripravi
rastavo v
tovarni »Acroni«
na Jesenicah
- 2006.
Rastava železarskih
fotografij v
organizaciji Pokrajinskega
muzeja Slovenj
Gradec in
Gornjesavskega muzeja
Jesenice na
gradu Ravne
na Koroškem.
Ob razstavi
izide knjiga
z cca
110 reprodukcij
fotografij »Razžarjeni
pogled« Tekst:
Irena Lačen
Benedičič in
Marko Košan
- 2006.
Puharjeva nagrada.
Nagrada Foto
zveze Slovenije
za življensko
delo.
|