SLIKARKE BREZ PLATNA NA VRTU
Ideja o skupnem nastopu štirih slikark na Vrtu je zrasla
spontano. V želji po medsebojnem soočenju lastnih slikarskih
izkušnj, izven običajnege ustvarjalnega polja in proč
od platna, so se umetnice odločile podati se v, njim
doslej
»neznani«, svet kiparskega materiala, kakršna je glina.
Preizkusiti lastne slikarske prste je pomenilo dobesedno
fizično potopiti se v njeno zemeljskost, taktilnost,
v njeno gnetljivo strukturo in iz nje izvabiti podobe,
ki
so doslej prebivale le v njihovih slikah. Doslej še nobene
od avtoric nismo poznali iz te plati, spoznale pa so
se v novi luči tudi ustvarjalke same. Pravijo, da jim
je ta
eksperimentalni skok v svet keramike razprl nove ustvarjalne
možnosti, omogočil jim je prespraševanje lastnih dosedanjih
slikarskih idej iz neke druge perspektive, iz nekakšne
distance. Pomembno dejstvo pri tem je, da slikarke kljub
drugačnemu načinu delu, ki ga zahtevata specifičen material
in prostorski koncept niso »skrenile« iz svojih ustaljenih
poti, niso zavrgle tistega kar gojijo kot slikarke ampak
so, ravno obratno, še bolj nadgradile svojo ustaljeno
slikarsko prakso. Tudi skupinski ustvarjalni naboj, ki
se je izoblikoval
med pripravo razstave, ki je ves čas nastajanja del potekala
v skupnem ateljeju, vsa pomenkovanja in srečevanja, so
jim predstavljala izziv, ki ga sicer samoten slikarski
svet običajno ne pozna. Uspele pa so ves čas dela ohraniti
določeno mero kontemplativnega ozračja, vsaka zase, da
so lahko vendarle ustvarjale v svojem značilnem vizualnem
jeziku.
Tako je Vesna Čadež vrezala in vtisnila v glineno plast
svojo značilno arkadijsko krajino. Subtilnost in nežnost
potez,
ki jih je prenesla v materijo, učinek risbe, ploskovitost
materiala so podobo »zadržali« od vseh štirih avtoric še
najbolj blizu klasičnemu pojmovanju slike, hkrati pa ji
je tak način omogočil mehko in slikovito povezanost z
naravo
in drevesi, med katere je razobesila te svoje tihe podobe
. Prav tako tesno povezana s krajino je tudi Evgenija Jarc,
ki se tudi sicer v svojem slikarstvu ukvarja s podobami
gozda, dreves, zlasti pa z idejo svetlobe znotraj tega,
večno spremenljivega
sveta. Za razliko od Čadeževe, in tudi sicer med vsemi
štirimi, se je kot slikarka najbolj vidno »spopadla«
z izzivom volumna
in prostora. Njeno drevo s slikovito in zelo plastično
ter gestualno obdelano krošnjo se je tako izvilo iz slikarske
ploskve naravnost v v prostor , v nebo, med drevesa vrta.
Volumen ostaja nabrekel, ponekod močno gestualno ekspresiven
tudi pri Živi Žitnik, ki pa se za razliko od prvih dveh
avtoric
giblje izključno v polju figure. Slednja je pravzaprav
izredno zahteven izziv, saj je slikarska percepcija figure
v kiparskem
svetu obrnjena. S tem zavedanjem postane jasno, da ni toliko
pomembno samo modeliranje glav, ampak zlasti prenos in
udejanjanje slikarske poteze in gestualnosti v novi materiji.
To je tudi
sicer ena najbolj prepoznavnih lastnosti avtoričinih slik
glav in nenavadnih, psihološko krepko karikiranih portretov,
ki tu mestoma postajajo celo nekakšne groteskne maske.
Če ostanemo pri posebnostih ustvarjanja posameznih avtoric
,
je potrebno poudariti , da se od vseh štirih v kontekstu
razstave najbolj intenzivno ukvarja z vprašanjem slike
kot medija in njene problematike zlasti Nika Zupančič,
ki tudi
sicer v svojem delu izhaja iz podobnega razmišljanja. Presprašuje
možnosti, dileme slike, njenih možnih transformacij z vsemi
svojimi prednostmi in slabostmi. Tudi avtoričini fragmentarni
frizi na vrtu ostajajo v polju abstraktnega, v preigravanju
razmerij ploskev, prostor, tekstura in videz. Fragmentarnost
podobe, vzete iz konteksa neke urejene, ritmične vizualne
celote (ideja vzorca)je abstrahirana z namenom raziskovanja
slikarskih učinkov, tokrat v polju stika z materijo. Ta
ji omogoča novo svežino, razširjeno polje v pojmovanju
abstraktne
slike, ki se je v modernizmu »obrabila« in avtorici ponuja
možen izhod iz zatečenega stanja.
Štiri individualne in med seboj sicer dokaj različne avtorske
pozicije pa na vrtu seveda povezuje narava . Iz nje so izhajale
že v izhodišču, bila jim je položena v dlan že sama po sebi
v trenutku, ko so se srečale s tem prvobitnim materialom.
Stik z glino je slikarkam, vajenim čopiča in platna, pomenil
neposreden, fizičen stik z zemljo. Drugače kot sicer so lahko
udejanjale potezo, gesto, barvo, uporabile so drugo percepcijo,
začutile težo in teksturo materije, ki jo na sliki ne zazanaš,
skočile so iz iluzije v realnost. Sliko so zdaj lahko gradile,
jo zgrabile in pregnetle, pobožale, preprijemale med prsti....S
svojimi idejami in novo izkušnjo pa niso presegle le same
sebe ampak tudi vsem drugim razširile obzorje, žal še vedno
splošnega prepričanja, polnega streotipov, da je keramika
zgolj področje izdelkov uporabne umetnosti. Te štiri slikarke
resda niso prve »zamenjale« platna za glino, keramiko, zemljo.
Že davno pred njimi so se tega lotili slikarji kot so Picasso,
Chagall, Leger, Miro ali npr.naša Maleš in Zelenko. Zato
je potrebno vedno znova poudariti tradicijo in avtonomijo
te umetniške zvrsti in zato je razstava del štirih slikark,
štirih močnih umetniških osebnosti, toliko bolj pomembna.
Slikarke seveda ostajajo slikarke še naprej. Obogatene z
novo izkušnjo, pa prispevajo tudi svoj delček v svet keramike,
da bi le-ta v sistemu umetnosti nekoč postal končno razumljen
tako, kot mora biti.
BARBARA STERLE VURNIK
|