Kar nekako navadili smo se že, da na ta
droben, zeleni košček pod soncem za "Veselovo hišo", kjer
domuje sedež slovenskih likovnih umetnikov in ga imenujemo
Vrt, skorajda ne "vstopi" (več) kiparski kos, kakršna je
figura. Navadili smo se na instalacije, abstraktna kiparska
telesa, site-specific konstrukcije, konceptualne projekte,
videoprojekcije. Dokler se ni v lanskem letu zgodila razstava
Roka Bogataja in dokler nisem letos vstopila v atelje Tomaža
Kolariča, se tudi sama, po pravici povedano, nisem zavedala,
da jo pravzaprav pogrešam.
Kolaričeva figura seveda ni neka
zaprta, dolgočasna gmota kiparskega materiala. Je mikropokrajina,
ujeta v obličje
človeške podobe. Zaradi omenjenega konteksta bo morda,
na prvi pogled, v svoji nepričakovani prisotnosti na vrtu
delovala
sicer kot »motnja«. A moteče je v senzacija, predrami človekove
otopele čute, iskri polje umetniškega dela. In četudi to
v tem primeru ni bila avtorjeva posebna želja, saj se je
zgodila skorajda sama iz sebe, kot posledica danega konteksta,
je prišla v ravno pravem trenutku. Pri tem je nemara iskro
spodbudila tudi sama historična pogojenost figure in njene
identitete. Vemo namreč, da je figuralna forma v tem smislu
lahko zelo zavajajoča in zna presenetiti in v Kolaričevem
primeru je tako le navzven in le navidez omejujoča, dokončna.
Umetnik svoje kose gradi kot konstruktivist; v »surovosti«
kovinskega materiala ustvarja polje svojih umetniških objektov.
Svojevrstna Kolaričeva Artepovera preprostih, netedencioznih,
iz vsakdanjega življenja vzetih ploskovitih in gibkih kovinskih
mrež razkriva njihove skrite potenciale. Iz njih skuša
avtor potegniti na plan skriti notranji volumen, jih toliko
ukriviti,
raztegniti, da vanje skorajda dobesedno, kakor globinsko
risbo, z pre/napenjanjem površine skrajno subtilno vriše
konkretne poteze človeka, podobo njegovega telesa, obraza.
Slednje so tako preproste, minimalne, da so kakor dih,
kakor trenutek valovanja kiparske povrhnjice, kože, opne.
Efekt
globine, ki ga v mrežasti teksturi proizvede prisotnost
svetlobe, gibanja gledalčevega pogleda, ali celo gibanja
samega objekta
rojeva tisočero novih obrazov, tisočero »deformacij« istega
človeškega obličja in znotraj tega razpira tisočero skritih
ozadij, medprostorov, polj napetosti. Možnost spremenljivega
pogleda na njeno podobo spominja na podobne efekte, ki
jih poznamo iz računalniške grafike, ki omogoča simultano
večpredstavnost
večih dimenzij hkrati. Ta virtualni 3D efekt, kjer je izris
ali risba nekega digitalnega bitja na ekranu setavljena
iz plasti mrežnega sistema oziroma nekakšnih izohips, deluje
kakor hipnotična iluzija volumna. Kolaričevi kipii recimo
jim kar organizmi, ki jih občasno tudi sam preiskuša v
digitalnem
virtualnem svetu, seveda rastejo iz realnih 3D dimenzij,
kjer vladajo drugačne zakonitosti. A prav ta paradosk ustvarjanja
virtualnega 3D učinka v realnem 3D prostoru je morda najbolj
zanimiv trenutek Kolaričevega kiparskega dogajanja.
No, Kolaričeva
dela pravzaprav rastejo sama iz sebe, niso namenjena ne
površnemu, že preveč fiksiranemu pogledu. Njegove kipe
sem spoznala
v ateljeju, v soju pritajene umetne svetlobe, kako se bodo
obnašali na vrtu se ne ve, verjetno pa vsekakor drugače,
kot bi se v nevtralni atmosferi galerijske bele kocke,
in to kiparsko tipanje nekega novega terena je tudi smisel
takšne
postavitve. Vsekakor pa bodo verjetno Kolaričevi kipi spodbujala
gledalčev um in duh, saj so ta obličja hkrati tudi pomenska
polja, ki vodijo k mnogim filozofskim vprašanjem o človeku,
transcendenci, bivanju v tem ali onem svetu; umetnik osebno
skoznje udejanja poskus vmestitve lastne identitete v prostor,
skoznje misli osebne zgodbe, o katerih pa morda ob kakšni
drugi priložnosti.
Na koncu se nam zastavi vprašanje, kako to, da je tudi
v samem Kolaričevem kiparstvu bila figura kot kiparski
objekt
doslej prej v ozadju kot v ospredju, vsaj kar se tiče prisotnosti
na razstavah. Zanimivo pri tem namreč je, da jo je ves
čas razvijal v svojem internem kiparskem življenju in
v svetu
računalniške animacije. Vsekakor je bil čas, da se je zdaj
prebudila tudi v zunanji, javni prostor.
BARBARA STERLE VURNIK
|