Fotografije iz družinskega albuma
"Ni mi več do kvartanja," je rekel Maggio, "menda so
se mi utrudile roke.
Igra brez denarja je pusta. Ne igram več.
Raje si oglejmo moj stari fotografski album."
James Jones: Od tod do večnosti (prevod: Mira Mihelič)
Menda si je stari fotografski album marsikdo med njimi ogledal
vsaj tisočkrat, pravi roman. Predvsem tistim vojakom, ki
niso nikoli vedeli, zakaj bi shranjevali svoje fotografije,
je zbujal zanimanje, radovednost in spomine. Maggiove spomine?
Še najmanj. Pravzaprav gledalčeve. Fotografija pač ni le
to, kar vidimo, ampak tudi vse tisto, kar ji doda naša domišljija.
Posnetki, za katere se nam zdi vredno, da jih vložimo v album,
pripovedujejo resnično zgodbo (pa če se portretiranci držijo
še tako nenaravno), zgodbo lastnika albuma, gledalca pa napeljujejo
na oživljanje lastne preteklosti, oživljanje njega samega
- v tem pa je vsa avantura, če poenostavim Rolanda Barthesa,
avantura, ki nas tudi tisočič ne pusti na cedilu.
Avtorji se pri - recimo jim - "družinskih"' ali "spominskih"
fotografijah po navadi izmaknejo umetniškim intencijam, nameram,
ki naj bi gledalčeve ali gledalkine (ti so vendarle le redki
izbranci) misli usmerjale in omejevale, saj te fotografije
niso odvisne od idej, daleč od tega. Od avtorjev nihče ne
pričakuje izvirnosti, ki je lahko včasih prav nadležna obsedenost.
Fotografirajo takrat, ko to želijo, ko so pripravljeni, ko
nastopi pravi trenutek, pravzaprav ko sta skladna avtor ali
avtorica in trenutek. Zato se vzpostavi zaupno vzdušje, ki
na koncu vsrka tudi gledalca ali gledalko. Nobene goljufije
ni na subtilnem posnetku z naslovom Barbara in Marjeta Tihomira
Pintarja; od nas ne pričakuje in še manj zahteva preučevanja,
raziskovanja. Zgolj gane nas.
Nekatere fotografije nas ne izpustijo in nas prisilijo,
da prisluhnemo njihovi zgodbi, pravzaprav različnim zgodbam,
katerih vsebina se spreminja glede na naš pogleda. Taka je
prav gotovo fotografija Vlada Stjepiča Počitek. Morda se
najprej zapičimo v njeno estetiko, a le za kratek čas (mar
ni Marc Riboud dejal, da fotograf po navadi pade v esteticizem,
kadar ga subjekt ne zanima kot subjekt, kar pa lahko pri
'družinski fotografiji' izključimo) in naše zanimanje se
že razširi na druga področja. Na sociološka ... Tudi na etnološka.
Zakaj pa ne? Kdo je gospa, zakaj si je izbrala (ali je to
storila sama?) prav ta prostor za počitek... Detalji nas
potegnejo v otroštvo, v čas, ko se je še sušilo perilo nad
štedilnikom
na drva, in misli nam zaplavajo kdo ve kam. Tega časa ni
več, takega vzdušja ne bomo več našli. Ga pa lahko začutimo,
ko gledamo Stjepičevo fotografijo.
Včasih pa fotografijo enostavno vzamemo za svojo. Preprosto
in sebično. Na fotografiji Dušana Muca Gospa Čermelj z vnukom
tako zagledam sebe, v objemu stare mame. Tako dobim posnetek,
ki sem si ga velikokrat zaželela, pa nikoli imela, posnetek,
ki izraža najino harmonijo, morda zgolj namišljeno, ki je
zdaj postala resnična. In zato vem, da se bom lahko k njej
spet in spet vrnila.
V vsakem albumu so fotografije, pri katerih gledalec ali
gledalka morda ne razume zlahka, zakaj so se lastniku ali
lastnici zdele tako zelo usodne, da so našle prostor v njem.
Morda zaradi zelo banalnega naključja? Mislim, da zelo redko.
Zgodbe so tolikokrat kodirane, občutki razumljivi zgolj nekaterim,
nekomu pa so ti posnetki gotovo dragoceni. Zato med prispelimi
fotografijami na natečaj Fotografije iz družinskega albuma
nismo delali izbora.
.
Razstava je posvečena nedavno preminulemu fotografu Božidarju
Dolencu. S fotografijami, ki so nastajale na zelo pustolovskih
krajih največkrat v Ljubljani, kot je Vsemirje, uradno Klub
za prevencijo narkomanije, ali pa še bolj tistimi iz diska
FV v kleti študentskega doma v Rožni dolini, je v slovenskem
prostoru na novo ovrednotil standarde klasične dokumentarne
fotografije. Na teh pomembnih fotografijah za našo novejšo
zgodovino (če pustimo ob strani umetniško vrednost) nas intrigira
okolje, ki bi bilo brez Božidarja pozabljeno. Vsekakor pa
to niso posnetki, ki bi jih kdorkoli nalepil v družinski
album, tudi tisti ne, ki so postavljeni v prvi plan. Posnetke,
ki smo jih izbrali za to razstavo, so manj pomembni. Na njih
je čutiti preplet zadržanosti in intimnosti, ki se je vzpostavil
med portretiranci in fotografom. Ljudje so fotografirani
zavedajoč se fotografove navzočnosti, a so kljub temu sproščeni.
Predvsem pa so veseli. Fotografije so vesele. Le kdo jih
ne bi imel v družinskem albumu? Tako drugačne so od posnetkov,
na katerih je Božidar ujel samega sebe. In katere podobe
so bliže resnici? Res se bojim izvedeti.
Meta Krese
Društvo likovnih umetnikov Ljubljana pripravlja razstavo
v Galeriji »S«, tokrat fotografsko, z naslovom Iz družinskega
albuma. Razstava ni omejena zgolj na podobe ujetih trenutkov
iz družinskega življenja. Avtorji in avtorice razstavljajo
fotografije, ki jih ganejo zaradi zgodbe, ki se skriva
v njej, zaradi spomina, ki se je drži.
Fotografu Božidarju Dolencu v spomin
(1950 - 2008)
SPISEK DEL
Tihomir Pinter
Barbara in Marjeta, 1969/2009, črno-bela fotografija, želatinski
srebrnobromidni papir, 50 x 40 cm
Marjeta, 1965/2009, črno-bela fotografija, želatinski srebrnobromidni
papir, 50 x 40 cm
Lado Jakša
Ona, 2008, barvna fotografija, 30 x 40 cm
Na počitnicah, 2008, barvna fotografija, 30 x 40 cm
Vlado Stjepič
Ruža, 1980-83, črno-bela fotografija, 23 x 29 cm
Počitek, 1980, črno-bela fotografija, 30 x 20,2 cm
Svetlana Jakimovska Rodić
Kumanovo, Makedonija, 2007, digitalna fotografija
Barbara Ravnikar
Soočenje, 2007, digitalna fotografija, 40 x 30 cm
Alenka Vidrgar
Mitologizacije 3, 1986/3, cibachrome/rr, 19 x 29 cm
Mitologizacije 2, 1986/2, cibachrome, 19 x 29 cm
Dragomil
Bole
Podobe ideomanij, 1986, cibachrome/rr, 19 x 29 cm
Podobe ideomanij, 1985, cibachrome/rr, 19 x 29 cm
Nina Zelenko
Trenutek nežnosti, 2008, digitalna fotografija, 30 x 40 cm
Dušan Muc
Svetlana, 1986, črno-bela fotografija, 39 x 25,7 cm
Gospa Čermelj z vnukom, 1982, črno-bela fotografija, 29,3
x 27,3 cm
Lojze Kalinšek
Nočna vročica, 2009, brizgalni tisk, 35 x 50 cm (50 x 70)
Night fiver, 2009, brizgalni tisk, 35 x 50 cm (50 x 70)
Arven Šakti KRALJ SZOMI
Sanja I, 2009, analogna fotografija, 50 x40 cm
Sanja II, 2009, analogna fotografija, 50 x40 cm
Roman Makše
Madež, 2001, 70 x 100 cm
Vesna Čadež
Spomin bližine 2007, digitalna fotografija, črno-bela,
50 x 70 cm
Silvije Arc Popovič
c.mutacije I, 2008, fotoprint, 33,5 x 43,5 cm
c.mutacije, 2008, fotoprint, 33,5 x 43,5 cm
Jože Stražar
V trikotniku, od šole mimo skulpture do doma, I, 2009, digitalna
fotografija, 39 x 29,4 cm
V trikotniku, od šole mimo skulpture do doma, II, 2009, digitalna
fotografija, 39 x 29,4 cm
|