Štirje letni časi na vrtu - Zima
2005, vrt Komenskega 8,
Ljubljana
Zgodba o mobilih, skrivnostni umetnosti kinetičnih skulptur,
ki se gibljejo v prostorih in jo je davnega leta 1926 intenzivneje
vtrl Aleksander Calder je dolga, a očitno še nezaključena.
Čeprav se na prvi pogled zdi,da je to stvar preteklega obdobja
modernizma, se marsikateri umetnik še vedno/ponovno ukvarja
z njo. Verjetno zaradi brezčasnosti fenomena gibanja, ki
že od »prasveta« poganja naš univerzum. Milena Braniselj
je v ta »začaran svet« vstopila konec sedemdesetih let preteklega
stoletja in v njem ostaja tudi danes. Ni torej naključje,
da se je prav z njim odločila osvojiti tudi vrt, opredmetiti
njegov zračni fluid in tako na poetičen način posredno tudi
pospremiti zimo v pomlad.
V svet kinetične mobilne plastike
je Branisljevo in še nekatere njene sodobnike »usodno«
popeljal prav njen takratni profesor
na ALU Slavko Tihec, mojster vodnih mobilov, ki je s
skupino neokonstuktivstov e pred tem slovenskemu prostoru
ponudil zanj sve abstraktni likovni jezik. Branisljeva je
vse te impulze tekom časa pregnetla v lasten kiparski svet.
Sprva je raziskovala različne mo nosti umetnih vzgonov gibanja
z elektro-motorji in drugimi mehanizimi, kar je v tistem
času veljalo za dokaj drzno eksperimentiranje. Kasneje se
je usmerila
k naravnim principom gibanja, kjer se sleherni premik zgodi
s kombinacijo zračnega valovanja in napetosti, ki nastajajo
znotraj lastnih struktur posamezne skulpture/objekta in jih
usmerja
princip gravitacije. Da bi se čimbolj približala naravnim
zakonitostim gibanja, se e vseskozi strastno podaja v svet
znanosti - svet fizike,
svet mehanike. Tu črpa odgovore na svoja vprašanja o ravnotežju,
materiji, te nosti in spoznanja projicira v svoje delo. Ko
vse preplete v gibljive konstrukcije in jih prepusti določenemu
prostoru, njegovi atmosferi, se zdi, da ji najbolj uspejo
prav tiste,
ki jih ustvarja za javne postavitve v krajino. Tam njeni
mobili zaživijo kot mogočne silhuete, ki s pomočjo svojih
premikajočih
form osvetlijo tudi tiste najbolj nevidne, a še kako navzoče
energijske tokove danega prostora. Kiparkine gibajoče
konstrukcije se tako neposredno dotikajo našega življenja
in niso le stvar poigravanja z Mondrianovsko abstraktnimi
geometrijskimi formami. To pa je tisto, kar je njeni umetnosti
tudi
najbolj lastno.
Če se kdo ob njenih skulpturah danes še vpraša, kaj neki
predstavljajo, jim lahko ponudimo le en, a zelo slikovit
odgovor. Odgovor, ki ga je dal za Calderjeve mobile sam Jean-Paul
Sartre in je aktualen še danes: »…mobil pravzaprav ne predstavlja
ničesar oprijemljivega. Podaja predvsem živo gibanje,
ga oblikuje. Mobili nimajo nekih konkretnih pomenov, ob njih
ne mislimo na nič drugega kot le na njih same. Samo so in
to je vse; so absolutni... Ne elijo posnemati ničesar, so
vselej lirične invencije, tehnične kombinacije skoraj matematične
kvalitete pa vendar hkrati tudi senzibilni simboli narave…«
Barbara
Sterle Vurnik
The story of mobiles, a mysterious kinetic art form,
pioneered by Alexander Calder as early as in 1926,
employing sculptures suspended in space may be a lingering
one yet it is far from being over. Although on the face
of it kinetic art could be set aside as belonging to the
bygone era of modernism, it continues to be explored and
rediscovered by a number of artists. The reason for this
is probably the timelessness of motion, which has, from
time immemorial, been the driving force of our universe.
Milena Braniselj entered this “spellbound world” in the
late 1970’s and has lived in it ever since. It is, therefore,
not by coincidence that she decided to enchant this garden,
substantiate its airy disposition and thus, in a poetic
way, indirectly
mark the transition from winter into spring.
Milena Braniselj, along with a few of her contemporaries,
was ultimately drawn into the world of kinetic
plastic art by her professor at the Academy of Fine Arts
Slavko Tihec,
a master of aquamobiles, who had, together with a group of
neo-constructivists, introduced in the Slovene sphere the
innovative abstract artistic discourse. Milena Braniselj
eventually
amalgamated all the different impulses to create a unique
sculptural world of her own. At the beginning, she was exploring
different possibilities of artificially inducing momentum
with electric motors and other mechanisms, which,
at that time, was considered rather daring experimentation.
She later turned to the natural principles of motion where
every movement occurs as a result of the interaction between
the movement of air and the tension which is inherent
in the structure of an individual sculpture or
object, and governed by gravitation. In order to be able
to capture
the natural principles of motion, she has been delving ardently
into the realm of science - into the worlds of physics and
mechanics. Here, she is able to find the answers concerning
the issues
of balance, matter and gravity, and then incorporate the
findings in her work. Once all the components are intertwined
to form mobile structures, which are subjected to a particular
space and its atmosphere, it seems that those that have been
created as public outdoor installations are the ones that
are the most successful. It is in the open landscape that
her mobiles become alive like monumental silhouettes which
illuminate with their moving shapes the invisible, yet omnipresent
currents of energy that permeate the space. The artist’s
mobile creations are thus directly linked with our own lives
and are not merely a matter of playful experimentation
with Mondrianesque abstract geometric forms. And
this is what makes her art her own.
If today anyone were still to wonder at Milena
Braniselj’s sculptures as to what is it that
they represent, we could only offer one, but nonetheless
a very vivid depiction of the artist’s work; the comment,
still relevant today, on Calder’s mobiles by none other than
Jean-Paul Sartre: » A mobile does not suggest anything: it
captures genuine living movements and shape them. Mobiles
have no meaning, make you think of nothing but themselves.
They are, that is all; they are absolutes
...
In short, although mobiles do not seek to imitate anythig
... they are nevertheless at
once lyrical inventions, technical combinations
of an almost mathematical quality and sensitive symbols of
Nature.«
Barbara Sterle Vurnik
Projekt Štirje letni časi na vrtu - Zima 2005, tema: Štirje
letni časi na vrtu, vrt Komenskega 8, Ljubljana
Autorica projekta: Milena Braniselj, organizacija razstave:
Umetniški svet DLUL, zanj odgovarjata Zora Stančič in Dušan
Muc, idejna zasnova: Umetniški svet DLUL, prostorska postavitev:
autorica.
Katalog izdaja Društvo Likovnih Umetnikov Ljubljana, zanj
odgovarja Alenka Vidrgar, kustosinja razstave in avtorica
uvodnega besedila: Barbara Sterle Vurnik
postavitev projekta omogočil: Oddelek za kulturo
in raziskovalno dejavnost Mestne občine Ljubljana, december
2005
BIOGRAFSKI
PODATKI
Milena Braniselj je bila rojena 1951. leta v Ljubljani. Končala
je šolo za oblikovanje, leta 1977 je diplomirala na Akademiji
za likovno umetnost - smer kiparstvo in leta 1979 končala
kiparsko specialko pri prof. Slavku Tihcu. Živi in dela v
Cerknici. Dela kot svobodni likovni ustvarjalec na kiparskem
področju. Ukvarja se tudi s spomeniško plastiko, skulpturo
v eksterieru večjih dimenzij ter medaljerstvom oziroma reliefi.
Poglavitno delo pa je raziskovanje gibljivih skulptur oziroma
energije, ki to gibanje omogoča.
Sodeluje na številnih domačih in mednarodnih likovnih delavnicah.
študijsko se je izpopolnjevala v Angliji. V Sloveniji in
tujini ima postavljenih 24 javnih del - skulptur. Od leta
1976 do
2005 je sodelovala na preko 200 skupinskih razstavah v Sloveniji
in tujini. Udele uje se tudi humanitarnih akcij oziroma daruje
svoja likovna dela v te namene.
Prejela je 5 nagrad in številna priznanja za svoja dela.
BIOGRAPHY
Born in 1951 in Ljubljana. In 1977 graduated at the Sculpture
Studies Department of the Academy of Fine Arts in Ljubljana.
In 1979 she concluded an advanced sculpture study course
with prof. S. Tihec and studied further in England. She
has had 48 independent and over 200 group exhibitions. Twenty
of her sculptures in Slovenia and abroad are public monuments.
She has received five awards and numerous acknowledgements.
She lives and works in Cerknica.
Naslov: Cesta 4. maja 3, 1380 Cerknica
GSM: +386 (0) 41 639 810
E-mail: braniselj.milena@siol.net
SAMOSTOJNE RAZSTAVE:
1977 Cerknica, Salon pohištva Brest
1978 Ruše, Likovni salon
1979 Ravne na Koroškem, Likovni salon
Kranj, Prešernova galerija
Beograd, Galerija Studentski grad
1980 Ljubljana, Institut Jožef Štefan
Ljubljana, galerija ŠKUC
Lož, Kovinoplastika
1981 Cerknica, Salon pohištva Brest
Vrhnika, galerija Doma
1982 Ljubljana, Salon Salonit
Ljubljana, Magistrat
Ljubljana, Mestna galerija
1983 Postojna, knjižnica Bena Zupančiča
1984 Nova Gorica, galerija Meblo
Ljubljana, Cankarjev dom
Ljubljana, galerija Lerota
1985 Trst, galerija TKG (Italija)
Ljubljana, Tromostovje
1986 Radovljica, Šivčeva hiša
Ljubljana, Be igrajska galerija
Ribnica, Petkova galerija
1987 Beljak, Stadtgalerie (Avstrija)
1990 Dunaj, Domus Slovenica (Avstrija)
1992 Ljubljana, galerija GT
Stari trg, grad Snežnik
1993 Ljubljana, galerija Krka
Ljubljana, galerija Ilirija
Ljubljana, galerija ZDSLU
1994 Ljubljana, Institut Jožef Štefan
1995 Ljubljana, Austrotel
Ljubljana, Iskra
Ilirska Bistrica, galerija na Vidmu
Cerknica, galerija Krpan
1997 Stari trg, grad Snežnik
Cerknica, galerija Krpan
Staranzano (Italija)
1998 Kostrena, gradska knjžara (Hrvaška)
1999 Dol pri Ljubljani, paviljon graščine Dol
Ljubljana, galerija Gal
2000 Strunjan, galerija zdravilišča Krke
Piran, atelje Duka
2001 Celje, galerija Mozaik
šoštanj, Mestna galerija
Se ana, galerija Srečka Kosovela
2002 Ljubljana, Mestna galerija - pregledna razstava
2003 Metlika, Ganglovo razstavišče
Nova Gorica, Poslovni Center Hit - Paviljon
|