BOJAN ŠUMONJA
je eden najpomembnejših sodobnih hrvaških slikarjev. Umetnik
prihaja iz Pule in se tokrat predstavlja s štirimi velikimi
kompozicijami, na katerih nas preseneti različica
istega motiva - črede ovac.
Ob tem se najprej spomnimo na parafrazo
Kristusa pastirja, ki pase ovce, te pa simbolično predstavljajo
vernike. V
času sekularizacije in naraščajočega individualizma
je simbolika
ovac na zahodni polobli pridobila slabšalni prizvok.
Danes so ovce vsi tisti ljudje, ki ne mislijo s svojo glavo,
ampak se udinjajo kolektivni maniji, pa naj bo to nacionalizem,
potrošništvo, pehanje za uspehom za vsako ceno, množičnim
medijem itd.. To so prevladujoči vzorci v kapitalizmu,
ki
pa najbolj izstopajo v deželah tranzicije. Zato pri nas
ne rečemo zaman, da so nekateri ljudje pri koritu,
kar
pomeni,
da bodo po vsej verjetnosti tam tudi ostali, če bodo
le poslušni in lahko vodljivi, kakor so ovce. Kadar pa se
čreda znajde
v nevarnosti, oziroma jih pastir nažene proti staji,
se
pričnejo stiskati, plezati ena na drugo in v popolni
tišini, s pogledom
uprtim v gospodarja, čakajo na svojo usodo. Oglejmo si,
kako je Bojan Šumonja predstavil ta trenutek?
Prva značilnost, ki jo opazimo je bližnje kvadriranje
motiva, kar omogoča gledalcu, da se znajde v sliki
oz. se z motivom
lažje poistoveti. Čreda je v nedoločenem prostoru vzniknila
iz teme. Na ta nič zbuja v nas nemir, kar poudarja tudi
z dramatičnim chiaroscurom, ki ga dopolnjujeta barvi
modre in vijolične. Na ta način prizor postane nadrealen
in sanjski,
ki ga podpira nervozen in vibrirajoč rokopis slikarja.
Od
tod prepričljiv dotik z našim nezavednim, z vso tisto
strašljivo votlino, ki jo še ne poznamo in s katero
nas neposredno
sooča slikar. Na tej točki se na videz jasen motiv in
ironična distanca razkrojita in vzdušje postaja vse
bolj strašljivo.
Občutek bližine smrti in stik z neznanim, sproža tisto
posebno
ugodje, ki so ga nekateri kritiki povezali z občutjem
v filmih Davida Lyncha.
Drama, mit in alegorija, ki jih uporablja umetnik, so
postopki postmodernega slikarskega repertoarja, tako
imenovane nove
slike, ki je vzniknila v osemdesetih letih in jo poznamo
pod imenom transavantgarda. Bojan Šumonja je študiral
v Benetkah, kjer se je ta usmeritev ustoličila na bianalu
leta 1984 in
za katero je značilno črpanje iz zakladnice vizualne
kulture.
Poudarek je na ekspresivni podobi, ki pogosto združuje
prvine stripa, filma, še posebej žanra grozljivke. Od
tod filmsko
kadriranje in dramatična fotografska osvetljava črede
ovac. Kvalitete slikarstva Bojana Šumonje niso le v izbiri
univerzalne
tematike, temveč v užitku očesa, ki drsi po platnu, na
katerem slikar kombinira različne poteze in sicer od
precizne risbe
prek zabrisovanja nanosov do skiciranja in nizanja povsem
abstraktnih znakov. Videz teh slik zastavlja več vprašanj
kot ponuja odgovorov. Zdi se, kakor da lebdijo v vmesnem
prostoru med originalom in kopijo, med fotografijo in
sliko, med umetnim in naravnim, med računalniško animacijo
in
snovno površino.
Bojan Šumonja je s svojo impozantno serijo ostal zvest
humanim in duhovnim vrednotam ter jih tako postavlja
v kontrapunkt
današnji kolektivni informativni izenačenosti. Njegovo
slikarstvo ni le duhovito, kar je redkost v današnji
umetnosti, ampak
zastavlja vprašanja o resničnosti današnjega časa, videza
stvari in pogumno odpira polja nezavednega, tako kolektivnega
kot individualnega.
Bojan Šumonja je nedavno razstavljal v Obalnih galerijah;
s predstavitvijo v Galeriji "Kresija" pa ima možnost
spoznati tega sijajnega hrvaškega umetnika tudi slovenska
prestolnica.
Vid Lenard
|