Društvo likovnih
umetnikov Ljubljana. Komenskega 8
tel: 01 434 94 65
Uradne ure:
ponedeljek in sreda
od 10-12
Bojan
Mavsar
Homo Europeanus
BUG OŠA SO VIŠAD
Društvo likovnih umetnikov Ljubljana
Vrt Komenskega 8,
22. julij 2010 do 19. avgust 2010.
Homo Europeanus
Bojan Mavsar se v svojem delu nenehno spogleduje s preteklostjo
Človeške civilizacije. Njegove skulpture, ki so, kot
bi bile zraščene s tlemi, delujejo arhaično in na pogled
niso
prav
nič tipične za današnji čas. Prej spominjajo na antične
spomenike ali celo na prazgodovinske megalite in prav
tu že od vsega
začetka tiči tudi samo konceptualno jedro Mavsarjevega
kiparskega opusa.
Tudi Mavsarjev najnovejši kiparski
cikel na vrtu ZDLSU se ne odmika od te avtorjeve umetniške
pozicije.
Pravzaprav
jo še poglablja v smeri zelo konceptualno zasnovane prostorske
postavitve, v kateri skuša avtor ustvariti pravi metaforični
ambient nekega skupnega historičnega spomina. V Mavsarjevem
delu
je ponovno glavni junak nagrobnik ali stela. Za stelo
vemo, da je v vsej zgodovini umetnosti imela simbolno
spominsko
funkcijo in, da se jo je, običajno narejeno v kamnu in
opremljeno z napisi, postavljalo v spomin umrlemu. Mavsar
pa jo je
skušal v svojem projektu pokazati v vseh njenih možnih
simbolnih razsežnostih. Tako se je odločil, da za najnovejši
projekt
izdela kopije določenega števila
stel, ki jih poznamo iz zgodovine. Izbral je tiste, ki
hranijo na svojih kamnitih površinah najbolj izdelane
risarske mojstrovine
svojega časa in tiste z zanimivo tipografijo. Tako je
skušal v
svojem delu združiti obe svoji fascinaciji, navdušenje
nad idejo in funkcijo same stele in navdušenje nad njeno
formo. ce posebej se je posvetil poustvarjanju risbe.
Želel jo je
na ta način oživiti, osvetliti, se približati potezi avtentične
risbe, ki že od nekdaj velja za najbolj neposreden človekov
izraz, za najbolj neposredno sled človekove roke, njegovega
dela in stika z materialom, za dejansko sled neke minule
človeške prezence. In to velja tako za risbe v prazgodovinskih
jamah, ko človek resda še ni vedel za pojem umetniškega
dela, pa je vendarle čutil potrebo po izrazu, kot tudi
za risbe
na stelah. In Mavsar se je zavedal tega pomena. Skoznjo
je skušal razvijati svojo idejo naprej, v smeri iskanja
nekdanjih
vrednot, korenin človeka in sveta, ki je bil v primerjavi
z današnjim še nekako čist in nedolžen. Avtor se je morda
tudi zato skušal kar najbolj približati tem minimalističnim,
skoraj otroškim potezam, ki so bile še naivne, nevirtuozne,
nekako
nerodne, pa vendar izrazno močne, minimalistično čiste,
grafično jasne.
Vse te stele, posebej za vrt izdelane kamnite
kose,
si je Mavsar zamislil kot skupinsko postavitev, kot rekonstrukcijo
nekega preteklega časa. Stelo avtor namreč razume kot spominsko
točko, s katero pa je mogoče ustvariti tudi širši prostor
spomina in potovanje skozi čas, v preteklost. Prav od “tam”
pa skuša Mavsar ustvariti zase in za nas tudi
pogled “nazaj“, v današnji svet. Pri tem si prizadeva zavzeti
jasno
družbeno-kritično
pozicijo. V središču polja kamnitih stel si je zato zamislil
veliko figuro človeka in sicer “Homo Europeanusa“ (prazgodovinskega
prednika sodobnega evropskega človeka), kot neke vrste
klicaj, ki zre iz preteklosti v nas, nekako presenečen,
tudi zgrožen
nad tem, kar vidi. Kot bi ne bil zadovoljen s podobo novega
sveta. In to je tudi jedro celotne Mavsarjeve zgodbe, torej
osnovno sporočilo s katerim želi gledalcu postavljati nekoliko
apokaliptična vprašanjo o tem, kam plove ta družba.
Morda
ni odveč na tem mestu omeniti, da se je Mavsar med drugim
ukvarjal tudi z vsebinskimi in formalnimi vprašanji mejnega
kamna, kot simbolične kamnite cezure, ki naj bi nekoč,
nekje pa še danes, označevala meje. V tem je Mavsar vselej
videl
nesmisel, negativno plat - vir banalnih sosedskih prepirov,
pa tudi vir vojn, največjega zla tega sveta. Torej vir
tistega, zaradi česar je Mavsarjev človek na vrtu, sredi
polja stel,
zdaj pravzaprav tako nezadovoljen. In tu gre
iskati tisto logično, le na videz paradoksalno, konceptualno
vez med cikloma Mavsarjevih mejnikov in Mavsarjevih stel.
V obeh ciklih namreč lahko prepoznamo avtorjevo težnjo
po ukinitvi vsakovrstnega razmejevanja našega planeta in
težnjo
po iskanju pozitivnih, fizičnih in simbolnih prostorov.
Morda si velja avtorjev mejnik zato razložiti kot možno,
doslej
neprepoznavno točko srečevanj, prehodov in ne le ločitve,
torej kot pozitiven prostor človekove misli. Prostor, ki
ga je s ciklom stel zdaj še razširil in njihovo prvotno
simbolno polje spomina nadgradil v območje simbolnega prehoda.
Ne le med tem in posmrtnim življenjem onkraj, ampak tudi
prehoda
iz našega časa v preteklost in nazaj, v prostor pozitivne
samokritične in samozavedajoče misli. S tem je Mavsar skušal
poustvariti dediščino naših prednikov, opozoriti na korenine
in na to, da moramo čuvati ta planet. Njegove stele so
tako
več kot le spomin na konkretne ljudi ali dogodke.
Barbara
Sterle Vurnik
Homo Europeanus
In his work Bojan Mavsar constantly alludes to the distant
past of human civilisation. His sculptures seem to grow
out of the earth and possess an extraordinary ancient aura.
They have echoes of age-old monuments or prehistoric megaliths
and this primeval aspect lies at the heart of his work.
His latest sculptural cycle exhibited in the garden of
ZDSLU
follows this pattern. His skilful and haunting use of space
creates an atmosphere which is steeped in an ancient collective
historical memory. Here the tombstone and the stele
are central features of Mavsar’s work. Throughout history
these stelae have had a symbolic memorial function. Usually
made in stone with carved inscriptions they served as monuments
to the deceased. In his project Mavsar emphasizes all of
their symbolic meanings. He has created a number of stelae
replicas
choosing those which exhibit the most refined and masterly
designs or the most sophisticated lettering of their time.
By doing so he combines his fascination with both the function
of a stele and its shape. His mission in recreating the design
is to bring it to life, to illuminate it and to embrace truths
which have been expressed by human hand over countless millennia,
forging a link between the craftsman’s skill and his material.
Before there was any concept of “art“ humanity possessed
an unquenchable desire to create powerful symbols and beautiful
images both in cave-painting and stelae. Mavsar is well aware
of the significance of all this and explores the question
further, delving deep into the past values and roots of mankind
seeking an ancient world still pure and innocent compared
with the present. For this reason the author’s strokes are
deliberately minimalist and almost childish, giving the appearance
of naivete and a lack of skill. Despite this apparent clumsiness
his works have great purity and clarity.
The stone stelae,
designed exclusively for the garden, are conceived as a group,
a reconstruction of a past time. The author sees a stele
as a single memory point from which a wider recollection
of
a shared past enables us to travel
back in time. From this ancient vantage point we can look
forward critically to the present and make our judgement
on it. To
illumine this, a large human figure is placed in the midst
of the stelae field. It is “Homo Europeanus“ (the Europeans’
prehistoric ancestor), a stark presence staring at us from
the past,
somewhat surprised, even horrified with the current state
of the world. This is the core of Mavsar’s story and his
basic message. The spectator is being asked
an almost apocalyptic question as to where our society is
heading.
Significantly Mavsar also turns his attention to
that other stone edifice, the milestone. Enshrined in both
its structure and function he sees something deeply sinister.
The boundaries that it marks represent territory and ownership
and these have had a baleful influence on mankind for centuries.
Milestones are the symbol of age-old disputes about land.
From these has sprung everything from neighbourly disputes
to that greatest of all evils, war. It is for this reason
that Mavsar’s man dwelling among the stelae in the garden
seems
so discontent.
Here we can find the logical link between
Mavsar’s milestone cycle and stelae cycle. In both of them
he strives
for abolition of all kinds of boundaries on the planet and
searches for its positive places in the physical and symbolic
sense. The milestone is meant to be a venue of encounters
and transitions
and not a demarcation mark, a positive space symbol. With
his stelae cycle Mavsar upgrades this space from a symbolic
memory field to an area of symbolic transition, not only
between here and the afterlife, but also from the present
in to the
past and back again in to
the realm of self-critical and self-aware thinking.
In his
project Mavsar tries to recreate the heritage of our ancestors
and remind us of our roots, so we won’t forget the need to
protect our planet.
In this context his stelae are much more than the memory
of certain people and events.
Barbara Sterle Vurnik
Biografija
Bojan Mavsar se je rodil v Brežicah leta 1957. Po končani
srednji šoli se je zaposlil v gledališču v Ljubljani, kjer
je od leta 1991 vodja kiparskega oddelka. Med delom je
končal študij na Akademiji za likovno umetnost v Ljubljani,
in tam leta 1993 tudi magistriral pri profesorju Dragu
Tršarju. Od leta 1978 je zaposlen v gledališču, sodeluje
pa tudi na televiziji in filmu pri izdelavi kulis, skulptur,
mask in rekvizitov, ter pri scenah za javne prireditve. Udeležuje
se mednarodnih razstav in likovnih kolonij in je soustanovitelj
združenja FLU, društva ART-Z, vodja vsakoletne mednarodne
akcije Plakat miru, sodeluje z Amnesty International ,
ter je Elan Društva likovnih umetnikov Ljubljana. Danes
živi in ustvarja na Vrhniki.
Biography
Bojan Mavsar was born in Brežice in 1957. After grammarschool
he worked in the theatre in Ljubljana, where he became
head of the scenic artist’s department in 1991. He graduated
from The Fine Arts Academy in Ljubljana and took his Master’s
degree under the mentorship of Drago Tršar in 1993. Bojan
Mavsar has made a career in
theatre and media since 1978, constructing scenery and making
sculptures, masks and props for television, theatre, film
and public events. He is a participant in international
exhibitions and art residencies as well as being a leading
member of various societies. Producing artistic events
is also an important part of his work. Currently
he is living and working in Vrhnika.
Izbor pomembnejših razstav in projektov / Selected exhibitions
and projects 1983 Slovenica , Lutkovna serija RTV Slovenija
, izdelava lutk,
1984 Mladinski celoveEerni film “Poletje v školjki?, (1.
del), izvedba scenografije
TV nadaljevanka “Internat “, izvedba scenografije
1992 Koncertni atelje Društva slovenskih skladateljev Ljubljana
,
razstava risb Kapelica, Ljubljana , kiparska razstava
1993 Mednarodni bienale mladih Rijeka ,
Moderna galerija
, kiparska razstava
1996 Nova akademija, razstava del podiplomcev in asistentov
ALU ,Skopje, Mestna galerija
2000 Izdelava rekonstrukcije Homo Erektusa, Rijksmuseum,
Amsterdam,
DLUL , galerija na vrtu, kiparska razstava
2002 Bienale malega formata, Ljutomer,
Galerija Antona
Tersternjaka
2004 Cankarjev dom na Vrhniki, Slog in ritem podob, razstava
portretov Ivana Cankarja
2005 Dolenjske toplice, postavitev skulpture
PEN klubLjubljana,
razstava slik malega formata “Erotika?
2007 Washington DC, Palača ZN New York, National Art
Gallery New York, Miami, Cleveland, Ottawa, “Move Moment?
skupinska
razstava članov DLUL
Vrhnika, postavitev skulpture? Forma
V?
Naslov / Address
Mag. Bojan Mavsar, akademski kipar
Na Klancu 2, 1360 Vrhnika
Tel. ++386 1 755 15 96
Mobi ++386 31 755 303
e-pošta: bojan.mavsar@gmail.com
Organizacija razstave in izdajatelj / Organization of the
exhibition and publisher: Društvo likovnih umetnikov Ljubljana
/ Ljubljana Fine Artists Society; za izdajatelja / For the
publisher: Jurij Dobrila, Nina Zelenko; besedilo / Text:
Barbara Sterle Vurnik; prevod v angleščino / English translation:
Nina Zelenko; oblikovanje vabila in zloženke / Design: Visart
Društvo; foto / Photo: Elo Mihevc - AFIAP,
Ljubljana, Slovenija 2010
Razstavo sta omogoEila Mestna obEina Ljubljana in Ministrstvo
za kulturo Republike Slovenije / The exhibicion has been supported by the City
of Ljubljana and the
Ministry for Culture of the Republic
of Slovenia