Bližnja srečanja
Razmislek o vrednotah kiparske gmote
Kiparsko soočanje s prostorom je načelno vedno zelo občutljivo,
še posebej če gre - tako kot v primeru razstave na notranjem
dvorišču Ljubljanskega
gradu - za (vsaj na videz) odprt prostor, ki pa ga vedno
opredeljuje kontekst.
V konkretnem primeru je to tako imenovana stoletna zelo nemirno
raščena arhitektura z izrazitimi postmodernističnimi interpolacijami
in z odprtim
zračnim prostorom nad njimi. Postavitev devetih kipov na
izrazito
funkcionalizirani grajski ploščadi, in to na več višinskih
ravneh, na katerih
prevladuje travnata površina, izjemoma tudi skromni drevesni "horizont",
mora torej upoštevati dane prostorske razsežnosti in koordinate,
bolje, treba
se jim je prilagoditi v prvotnem pomenu te besede. Pomembnost
tega kiparskega"
dogajanja" v poletnem trimesečju, ko se pričakuje največji
obisk, pa
seveda ostaja conditio sine qua non, morda je v tem smislu
tudi uprto v
razmislek o morebitni stalni postavitvi sodobnih kipov tudi
na drugih javnih
urbanih in poslovnih površinah slovenske prestolnice.
(Pri tem bo verjetno treba še marsikaj postoriti, ne samo
v investicijskem
pogledu, temveč tudi na področju kulturne vzgoje in vedenja
na takih javnih
mestih, saj huliganski primeri poškodovanja ali celo kraje
javnih spomenikov
Ljubljani niso ravno za zgled in ponos).
Izbrano kiparsko deveterico, ki pripada širšemu umetniškemu
krogu, vezanemu
sicer na članstvo v Društvu likovnih umetnikov Ljubljane,
lahko
predstavimo v treh skupinah.
Trojici Frančišku Smerduju (njegova vključitev v razstavo
je hommage stoti
obletnici rojstva tega avtorja številnih javnih spomenikov
in najvidnejšega
umetnika male ženske figurine), Alenki Vidrgar in Dragici
Čadež pomeni
kip (v predstavitvenem izboru te razstave) umetniško figuro
s konkretnim
izhodiščem v človekovem telesu. Smerdujeva ženska figura
v naravni
velikosti, ki je njegovo zadnje delo, ima vse značilnosti
modernističnega
evropskega, ekspresivno poudarjenega modela (v smislu njegovega
velikega
učitelja Ivana Meštrovića): to je v klasičnem kontrapostu
vzdrževana figuralna
masa z vsemi obveznimi ženskimi konotacijami. Tudi moški
Torzo
Alenke Vidrgar je ustvarjen po značilnih klasičnih, tudi
že rodinovskih na-čelih, Tri figure Dragice Čadež pa so abstrahirane
v temeljnem antropometrič
nem razporedu mas, pri čemer je še vedno mogoče slediti izbrano
oblikovani
antropomorfnosti.
Kipoma Mojce Smerdu in Jiríja Bezlaja je skupna abstrahirana
kiparska
masa. Usločena kot "spletena" terakota Mojce Smerdu
prikriva v sebi intimo
figurativne (predvsem antropometrične) zaznavnosti. Bezlaju
je uspelo
v kamnu uravnotežiti osnovno težko maso z v višino razpotegnjenima
organskima, vegetativnima zaključkoma. Oba umetnika sta tako
vsak na
svoj način zadostila razmišljanju in predstavitvi kipa kot
figure.
Prehod v tretjo, izrazito konstruktiv(istič)no kiparsko usmeritev
napoveduje
Valovanje Lovra Inkreta: njegov kiparski sklop sestavlja
neke vrste vertikalni
ready-made, sestavljen iz glinastih zidarskih votlakov, ki
na vrhu preide
v mehko oblikovane, zvalovane forme.
Povsem drugačna in samosvoja je preostala umetniška trojica.
Bogatajeva
Fontana je stereometričen konstrukt par excellence: praznina
obrnjenega in
prirezanega stožca se vpisuje v odprt prostor kot kip, ki
zavestno zanemarja
težo kiparske gmote. Pri Vrščajevi Skladnici pa dobivamo
vtis, da prav
abstraktna kombinacija lesenih horizontalnih povezav in železne
vertikalne
konstrukcije vzpostavlja ravnotežje med zunanjimi in notranjimi
votlimi
prostori. Mobil Milene Braniselj - rezultat njenih v slovenskem
prostoru primarnih
raziskav že v osemdesetih letih - sprošča zaradi gibanja
v vetru
energijo, ki "oživlja" svojevrsten ekvilibrium
na videz spet skoraj breztežne
kiparske abstraktne mase.
Aleksander Bassin
Close Encounters
Reflections on the Values of the Sculptural Mass
In principle, a sculptor's confrontation with a space is
always a sensitive
matter, and more so when the site is - like the inner courtyard
of the
Ljubljana Castle - (at least apparently) an open space, determined
nonetheless with a specific context. In this particular case,
this is a centuries-
old, quite erratically grown architecture with clear postmodernist
interpolations, and open skies above. Nine sculptures will
be installed in
this function-oriented yard that has several, predominantly
grassy levels
and a modest tree "horizon." The installation must
take into account the
given dimensions and oordinates of the space, or better,
must adapt to
them in the fullest sense of the word, and give due credit
to the significance
and weight of this sculptural event, which is to last over
the summer
months when the place is most frequented. It might serve
as an instigation
to consider possible (future) permanent installations of
contemporary
sculptures in other public urban spaces and buildings in
Slovenia's
capital.
(Prior to that, however, quite a few things will have to
be accomplished,
not only in terms of investments, but also in the sense of
educating the
public and raising its cultural awareness; instances of hooligans
damaging
public sculptures or even stealing works for the metal are
a disgrace to the
city.)
This exhibition presents the works of nine sculptors, all
members of the
Association of Fine Artists of Ljubljana, which can be grouped
into three
sections.
The inclusion of Frančišek Smerdu, the author of numerous
public monuments
and a sculptor who dedicated himself most successfully to
the female figurine, is a homage to the 100th anniversary
of his birth. To him,
and to Alenka Vidrgar and Dragica Čadež, a sculpture (in
terms of the
works selected for this presentation) is an art figure specifically
derived
from the human form as its point of departure. Smerdu's life-size
female
figure, his last work, displays all the characteristics of
the modernist European, expressively stylized model (calling
to mind his great teacher,
Ivan Meštrović): a figural mass in classic contrapposto,
with all the requisite
female connotations. Also Alenka Vidrgar's male Torso is
made
according to traditional, if not downright Rodinesque, principles.
Dragica
Čadež's Three Figures, on the other hand, are abstracted
in the fundamental
anthropometric distribution of masses, remaining nonetheless
delicately
anthropomorphous.
What the sculptures of Mojca Smerdu and
Jirí Bezlaj have in common is,
first and foremost, an abstracted sculptural mass. Mojca
Smerdu's slenderly
arching, "coiled" terracotta conceals an intimate
figural (predominantly
anthropometric) perception. Bezlaj has managed to balance
in stone
the basic heavy mass with two tall, organic, vegetal protrusions.
In their
distinct ways, the two artists thus contemplate and present
a sculpture as
a figure.
Lovro Inkret's Undulation introduces the third, distinctly
constructive(
ist) group of sculptures: his work is a kind of vertical
ready-made
composed of hollow clay bricks with a softly undulating,
rippled top.
The remaining three artists are completely different.
Rok Bogataj's Fountain
is a stereometric construct par excellence: the emptiness
of the inverted
and truncated cone engages the open space as a sculpture
deliberately
ignoring the weight of the sculptural mass. Jože Vrščaj's
Stack gives the
impression that it is the abstract combination of wooden
horizontal ties
and the vertical iron construction that achieves the balance
between the
outer and the inner hollow spaces. Moving in the wind,
Milena Braniselj's Mobile - resulting from her primary
explorations
in the 1980s - releases
an energy that brings alive the singular equilibrium of
this apparently
weightless abstract sculptural mass.
Aleksander Bassin
Frančišek Smerdu (1908-1964) v počastitev stoletnice rojstva
rojen v Postojni, umrl v Ljubljani. Akademijo za likovno
umetnost končal v Zagrebu 1932, specialni študij kiparstva
pri Ivanu Meštroviću 1933.
Stoječa figura, bron, 1964, višina 180 cm
Jirí Bezljaj (1949, Ljubljana)
Akademijo za likovno umetnost v Ljubljani končal leta 1974.
Vegetativna oblika, apnenec, 2007, 120x50 cm
Rok Bogataj (1974, Ljubljana)
Akademijo za likovno umetnost v Benetkah končal leta 2002.
Fontana, les, 2004, 150x300 cm
Milena Braniselj (1951, Ljubljana)
Akademijo za likovno umetnost v Ljubljani končala 1977, kiparsko
specialko pri Slavku Tihcu 1979.
Mobil na veter, varjeno in barvano železo, 2001, 2350x1850
cm
Dragica Čadež (1940, Ljubljana)
Akademijo za likovno umetnost v Ljubljani končala 1963, kiparsko
specialko pri Borisu Kalinu 1965.
Tri figure, les in bron, 1994, 240x40 cm
Lovro Inkret (1949, Ljubljana)
Akademijo za likovno umetnost v Ljubljani končal leta 1976.
Valovanje, terakota, 2000, velikost 120x50x50 cm
Mojca Smerdu (1951, Ljubljana)
Akademijo za likovno umetnost v Ljubljani končala leta 1974,
kiparsko
specialko pri Dragu Tršarju 1976.
Iz ciklusa Del nas, terakota, 2000/2006, 160cm
Alenka Vidrgar (1958, Ljubljana)
Akademijo za likovno umetnost v Ljubljani končala leta 1983,
magistrski
študij pri Slavku Tihcu in Dragu Tršarju 1985.
Torzo, bron, 1990, 105x50x50 cm
Jožef Vrščaj (1950, Črnomelj)
Akademijo za likovno umetnost v Ljubljani končal leta 1977.
Skladnica, les in železo, 2008, 200x70x120 cm
ARCADIA
Polona Demšar, Paola Korošec
12. 8. - 5. 10. 2008, Kazemate
Arcadia
Kazemate na Ljubljanskem gradu so (poleg samostanske cerkve
v Kostanjevici
na Krki) eden najbolj atraktivnih, a zahtevnih alernativnih
prostorov in so za sodobnega umetnika svojevrsten izziv zaradi
svoje vsebinske
tihote, mračnosti in arhitektonske strukture, ki ohranjajo
spomin
na nekdanjo jetniško-kaznilniško funkcijo. Prav to je v dosedanjih
predstavitvah
- v mislih imam izrazito kiparske instalacije - izjemno občutljivo
opredelil barcelonski gost Jaume Plensa (2001), ki je svojim
polnim
kiparskim gmotam v tedaj še neprenoveljeni Hribarjevi dvorani
dodal v
Kazematah vizualno-zvočno-svetlobno instalacijo, v kateri
je zvok, v določ
enih časovnih predsledkih izpod stropa kapljajoče vode v
odprto bronasto
kiparsko posodje, povzdignil mračno tihoto do kar najbolj
intenzivnega
doživljanja.
Skupen nastop kipark Polone Demšar in Paole Korošec v prepleteni
ambientalni
predstavitvi v Kazematah je spet eden od pomembnih likovnih
dogodkov v tem prostoru. Naslov razstave Arcadia izhaja iz
poimenovanja
mitske domovine starogrškega boga Pana v notranjosti Peleponeza,
ki
od antike naprej pomeni idilično, najsrečnejšo deželo, vse
do znamenite
Poussinove slike (iz leta 1638) Et in Arcadia ego. Tedaj
se je "pomen napisa
v celoti spremenil - dramatično srečanje s smrtjo je zamenjalo
otožno
razmišljanje o preteklosti" (cit. iz gesla Arkadija
v Evropskem umetnostnozgodovinskem
leksikonu dr. Luca Menašeja, str. 98, Ljubljana, Mladinska
knjiga, 1971). Kiparki v svojem umetniškem jeziku uporabljata
zlasti prozorne
materiale Demšarjeva (pleksi steklo, Koroščeva steklo, ogledalo)
v
kombinaciji z železom (Koroščeva), skupna jima je tudi izbrana
vsebina
predstavitvenega dogajanja v prostoru: na eni strani je to
obuditev spomina
na mračni historiat tega prostora, ki ga Demšarjeva povzema
in posreduje
v kačastem razporedu svojih prozornih figuralnih silhuet
Dedinj (memento
nekdanjim zapornicam, posredno tudi sodobnim jetnicam, talkam);
Koroščeva pa nas v istem kontekstu s soočenjem v zrcalnem
odsevu,
z železnimi ostanki vegetativnega prepleta kot vinske trte
(memento
bukolični idiliki Arkadije in hkrati tamkajšnjemu lanskoletnemu
požaru
oziroma sodobni ekološki katastrofi) opozarja še dalje -
na moreč nadzor
naših osebnosti, naše (ne)svobode v globalizirani dobi.
Ambient Kazemat tako "zaživi" v vizualno sublimirani
(ne)resničnosti
težkih morastih sanj obeh izjemno občutljivih umetniških
osebnosti.
Aleksander Bassin
Arcadia
The Kazemate site at the Ljubljana Castle must be one of
the most fascinating
alternative exhibition venues in Slovenia, in addition to
the monastery
church at Kostanjevica na Krki, and demanding, too; it is
particularly
challenging for contemporary artists due to its bleak character,
its
darkness and architectonic structure still reminiscent of
the site's former
function as jail. It was this aspect that a visiting artist
from Barcelona,
Jaume Plensa, underscored with exceptional sensitivity in
his 2001 sculptural
installation: he complemented his full sculptural masses
displayed in
the then not yet renovated Hribar Hall with a visual-sound-light
installation
in Kazemate; the sound of water dripping from beneath the
ceiling
into open bronze bowls at regular intervals raised the subdued
silence of
the place to its maximum experiential intensity.
The current
joint presentation of two sculptors, Polona Demšar and Paola
Korošec, two intertwined site-specific works, is another
notable artistic
event in Kazemate. The title Arcadia refers to the mythical
land of the
ancient Greek god Pan in the central Peloponnesus, which
represented,
from antiquity on, an idyllic country of bliss, until, that
is, Poussin's famous
1638 painting Et in Arcadia ego, when "the meaning of
the inscription
changed completely - from a dramatic encounter with death,
it went
to melancholy ruminations about the past" (quoted from
the entry on Arcadia
in Luc Menaše's Evropski umetnostnozgodovinski leksikon [Encyclopedia
of European Art History], Ljubljana: Mladinska knjiga, 1971,
p. 98). In
addition to the fact that they both tend to use transparent
materials in
their artistic language (Demšar Plexiglas, and Korošec glass
and mirrors in
combination with iron), the two artists have also chosen
related subjects
for their presentations at this site: Demšar revives its
dark history with a
snaking arrangement of her transparent figural silhouettes
in Heiresses, a
memento to the women formerly incarcerated here, and generally,
to contemporary female prisoners and hostages, and Korošec
confronts us with
mirror reflections of iron remains resembling intertwined
vine-like vegetation
(harkening back to the bucolic idyll of Arcadia and at the
same
time a reminder of last year's brush fires there, and generally,
of contemporary
ecological disasters) to further remind us - of the suffocating
control
over our personal integrity, of our (lack of) freedom in
the age of globalization.
In this way, the ambient of Kazemate is "resurrected" in
a visually sublimated
(un)reality of a troubled, nightmarish dream produced by
these two
extremely sensitive artistic personalities.
Aleksander Bassin
Polona Demšar (1979, Ljubljana)
Akademijo za likovno umetnost in oblikovanja v Ljubljani
končala leta
2003, magistrski študij unikatnega oblikovanja stekla pri
Tanji Pak 2007.
Dedinje, pleksi steklo, 2008, 165x45 cm
Paola Korošec (1969, Ljubljana)
Akademijo za likovno umetnost v Ljubljani končala leta 1993.
Labirint 51009307, zrcalo, železo, 2008, 250x600 cm
Izdajatelj: Društvo likovnih umetnikov Ljubljana
Za izdajatelja: Jožef Vrščaj
Prireditelj: Umetniški svet Društva likovnih umetnikov Ljubljana
Tekst in urednik kataloga: Aleksander Bassin
Kustosa razstav: Aleksander Bassin in Jožef Vrščaj
Lektura: Vladimir Motnikar
Angleški prevod: Tamara Soban
Fotografija: arhiv avtorjev
Oblikovanje: Phant&Puntza
Tisk: Matformat
Maj 2008
Naklada: 400 katalogov
Društvo likovnih umetnikov Ljubljana
Komenskega 8, 1000 Ljubljana, Slovenija
tel. +386 1 43 49 465
e mail: info@dlul-drustvo.si
Razstavo so podprili Ministrstvo za kulturo RS, Mestna občina
Ljubljana in
Festival Ljubljana
CIP - Kataložni zapis o publikaciji Narodna in univerzitetna
knjižnica, Ljubljana
730(497.4)"20"(083.824) BLIŽNJA srečanja : 29.
6.-31. 8. 2008, Grajsko dvorišče / [tekst
in urednik kataloga Aleksander Bassin ; angleški prevod Tamara
Soban ; fotografija arhiv avtorjev]. - Ljubljana : Društvo
likovnih umetnikov, 2008
ISBN 978-961-92049-4-8
1. Bassin, Aleksander
239097344
|