Arcadia
Kazemate na Ljubljanskem gradu so (poleg samostanske cerkve v Kostanjevici na
Krki) eden najbolj atraktivnih, a zahtevnih alernativnih prostorov in so za
sodobnega umetnika svojevrsten izziv zaradi svoje vsebinske tihote, mračnosti
in arhitektonske strukture, ki ohranjajo spomin na nekdanjo jetniško-kaznilniško
funkcijo. Prav to je v dosedanjih predstavitvah - v mislih imam izrazito kiparske
instalacije - izjemno občutljivo opredelil barcelonski gost Jaume Plensa (2001),
ki je svojim polnim kiparskim gmotam v tedaj še neprenoveljeni Hribarjevi dvorani
dodal v Kazematah vizualno-zvočno-svetlobno instalacijo, v kateri je zvok,
v določ enih časovnih predsledkih izpod stropa kapljajoče vode v odprto bronasto
kiparsko posodje, povzdignil mračno tihoto do kar najbolj intenzivnega doživljanja.
Skupen nastop kipark Polone Demšar in Paole Korošec v prepleteni ambientalni
predstavitvi v Kazematah je spet eden od pomembnih likovnih dogodkov v tem prostoru.
Naslov razstave Arcadia izhaja iz poimenovanja mitske domovine starogrškega boga
Pana v notranjosti Peleponeza, ki od antike naprej pomeni idilično, najsrečnejšo
deželo, vse do znamenite Poussinove slike (iz leta 1638) Et in Arcadia ego. Tedaj
se je "pomen napisa v celoti spremenil - dramatično srečanje s smrtjo je
zamenjalo otožno razmišljanje o preteklosti" (cit. iz gesla Arkadija v Evropskem
umetnostnozgodovinskem leksikonu dr. Luca Menašeja, str. 98, Ljubljana, Mladinska
knjiga, 1971). Kiparki v svojem umetniškem jeziku uporabljata zlasti prozorne
materiale Demšarjeva (pleksi steklo, Koroščeva steklo, ogledalo) v kombinaciji
z železom (Koroščeva), skupna jima je tudi izbrana vsebina
predstavitvenega dogajanja v prostoru: na eni strani je to obuditev spomina na
mračni historiat tega prostora, ki ga Demšarjeva povzema in posreduje v kačastem
razporedu svojih prozornih figuralnih silhuet Dedinj (memento nekdanjim zapornicam,
posredno tudi sodobnim jetnicam, talkam); Koroščeva pa nas v istem kontekstu
s soočenjem v zrcalnem odsevu, z železnimi ostanki vegetativnega prepleta kot
vinske trte (memento bukolični idiliki Arkadije in hkrati tamkajšnjemu lanskoletnemu
požaru oziroma sodobni ekološki katastrofi) opozarja še dalje - na moreč nadzor
naših osebnosti, naše (ne)svobode v globalizirani dobi.
Ambient Kazemat tako "zaživi" v vizualno sublimirani (ne)resničnosti
težkih morastih sanj obeh izjemno občutljivih umetniških osebnosti.
Aleksander Bassin
Arcadia
The Kazemate site at the Ljubljana Castle must be one of the most fascinating
alternative exhibition venues in Slovenia, in addition to the monastery church
at Kostanjevica na Krki, and demanding, too; it is particularly challenging
for contemporary artists due to its bleak character, its darkness and architectonic
structure still reminiscent of the site's former function as jail. It was this
aspect that a visiting artist from Barcelona,
Jaume Plensa, underscored with exceptional sensitivity in his 2001 sculptural
installation: he complemented his full sculptural masses displayed in the then
not yet renovated Hribar Hall with a visual-sound-light installation in Kazemate;
the sound of water dripping from beneath the ceiling into open bronze bowls
at regular intervals raised the subdued silence of the place to its maximum
experiential intensity.
The current joint presentation of two sculptors, Polona Demšar and Paola Korošec,
two intertwined site-specific works, is another notable artistic event in Kazemate.
The title Arcadia refers to the mythical land of the ancient Greek god Pan
in the central Peloponnesus, which represented, from antiquity on, an idyllic
country of bliss, until, that is, Poussin's famous 1638 painting Et in Arcadia
ego, when "the meaning of the inscription
changed completely - from a dramatic encounter with death, it went to melancholy
ruminations about the past" (quoted from the entry on Arcadia in Luc Menaše's
Evropski umetnostnozgodovinski leksikon [Encyclopedia of European Art History],
Ljubljana: Mladinska knjiga, 1971, p. 98). In addition to the fact that they
both tend to use transparent materials in their artistic language (Demšar Plexiglas,
and Korošec glass and mirrors in combination with iron), the two artists have
also chosen related subjects
for their presentations at this site: Demšar revives its dark history with
a snaking arrangement of her transparent figural silhouettes in Heiresses,
a memento to the women formerly incarcerated here, and generally, to contemporary
female prisoners and hostages, and Korošec confronts us with mirror reflections
of iron remains resembling intertwined vine-like vegetation (harkening back
to the bucolic idyll of Arcadia and at the same time a reminder of last year's
brush fires there, and generally, of contemporary
ecological disasters) to further remind us - of the suffocating control over
our personal integrity, of our (lack of) freedom in the age of globalization.
In this way, the ambient of Kazemate is "resurrected" in a visually
sublimated (un)reality of a troubled, nightmarish dream produced by these two
extremely sensitive artistic personalities.
Aleksander Bassin
Polona Demšar (1979, Ljubljana)
Akademijo za likovno umetnost in oblikovanja v Ljubljani
končala leta
2003, magistrski študij unikatnega oblikovanja stekla pri
Tanji Pak 2007.
Dedinje, pleksi steklo, 2008, 165x45 cm
Paola Korošec (1969, Ljubljana)
Akademijo za likovno umetnost v Ljubljani končala leta 1993.
Labirint 51009307, zrcalo, železo, 2008, 250x600 cm
Izdajatelj: Društvo likovnih umetnikov Ljubljana
Za izdajatelja: Jožef Vrščaj
Prireditelj: Umetniški svet Društva likovnih umetnikov Ljubljana
Tekst in urednik kataloga: Aleksander Bassin
Kustosa razstav: Aleksander Bassin in Jožef Vrščaj
Lektura: Vladimir Motnikar
Angleški prevod: Tamara Soban
Fotografija: arhiv avtorjev
Oblikovanje: Phant&Puntza
Tisk: Matformat
Maj 2008
Naklada: 400 katalogov
Društvo likovnih umetnikov Ljubljana
Komenskega 8, 1000 Ljubljana, Slovenija
tel. +386 1 43 49 465
e mail: info@dlul-drustvo.si
Razstavo so podprili Ministrstvo za kulturo RS, Mestna občina
Ljubljana in
Festival Ljubljana
CIP - Kataložni zapis o publikaciji Narodna in univerzitetna
knjižnica, Ljubljana
730(497.4)"20"(083.824) BLIŽNJA srečanja : 29.
6.-31. 8. 2008, Grajsko dvorišče / [tekst
in urednik kataloga Aleksander Bassin ; angleški prevod Tamara
Soban ; fotografija arhiv avtorjev]. - Ljubljana : Društvo
likovnih umetnikov, 2008
ISBN 978-961-92049-4-8
1. Bassin, Aleksander
239097344
|