... V estdesetih letih so se umetniki na tiho vselili v zapuèene
stavbe, ki so njihovi ustvarjalnosti zagotovile prestine prostore
(èeprav pogosto niso imeli niti elektrike!). Vendar se je e na
pragu sedemdesetih v SoHu razvila umetnika skupnost, ki je spremenila
èetrt v stanovanjskokomercialno cono. Danes je SoHo precej drugaèen
od umetnike skupnosti sedemdesetih. Prostorna stanovanja so vredna milijone,
malo veè kot slike v tamkajnjih umetnostnih galerijah. Èeprav
trendovski, pa je SoHo e vedno ena najboljih èetrti za sprehajanje,
obedovanje in nakupovanje v New Yorku.
/povzeto z ene od spletnih strani, namenjenih turistom/
Lahko reèemo, da Fluxus nasprotuje tako resni umetnosti ali kulturi
in njenim institucijam, kot tudi evropeanizmu*. Prav tako
nasprotuje umetnikemu profesionalizmu in umetnosti kot komercialnemu objektu
oz. viru osebnih dohodkov, nasprotuje vsaki obliki umetnosti, ki promovira umetnikov
ego.
George Maciunas, iz pisma Wolfu Vostellu, 3. 11. 1964
Maciunasova poglavitna ideja ... je bila, da umetnost ni potrebna. Samo nauèiti
se moramo, kako zavzeti umetniko stalièe do katerega
koli pojava, na katerega naletimo. Takrat je verjel, da je izdelovanje umetnikih
del v bistvu nekoristno opravilo. Èe bi se ljudje nauèili, kako
zavzeti umetniko stalièe do vsakodnevnih pojavov,
bi umetniki lahko opustili izdelovanje umetnikih del in postali ekonomsko
produktivni delavci.
Jackson Mac Low, citirano po Wie George Maciunas die New Yorker
Avantgarde kennenlernte und möglicherweise erfand, was man später
Fluxus nannte, katalog razstave 1962 Wiesbadener FLUXUS
... Ne mislite, da je lo pri Fluxusu zgolj za frivolnost. Posegel je
tudi na zanemarjeno problematiko bivanja umetnikov. Leta 1966 je George Maciunas,
mladi ex-Litvanec, ki se je oklical za poklicnega agitatorja, ustanovil Fluxus
Cooperatives Inc., katerega namen je bil pomagati umetnikom, filmarjem, plesalcem,
itn., in jim najti primerne prostore za delo in bivanje. S skromnim prispevkom
fondacij in vladnih uradov je F.C.I. e vzpostavil tiri kooperative
v okoliu zapuèenih delavnic med ulicama Houston in Canal.
Potem ko je Maciunas izsledil primerne stavbe, so jih kupili z denarjem, ki
so ga zbrali èlani sami. Fluxhouse pa je preskrbel zadolnice, nudil
pravne in arhitekturne usluge, prevzel renovacijo in (na eljo èlanov)
upravljanje stavb ...
Ampak v resnici smo preveè ezoterièni, da bi sluili,
je razlagal Maciunas, ki je zaradi okroglih oèal rahlo spominjal na menevika.
Konec koncev, èe bi hoteli to, bi tja noter enostavno pripeljali
Chopinove koncerte.
Grace Glueck, iz èlanka Art Notes v The New York Times,
6. 6. 1968
Ve, je rekel George, ki mi je to zgodbo veèkrat povedal
in zraven tako uival, da sem med njegovim reanjem pomislil, da se
bo razpoèil, pride ta tip in hoèe kupiti dele v kooperativi.
Vpraam ga, kaj poène, pa mi reèe: Umetnik sem! In jaz mu
pravim: Umetnik ste? Morali boste plaèati dvojno! Umetnikom vedno zaraèunam
dvojno, to si tudi zasluijo. Veste, vsi so navadni prevaranti!
Jonas Mekas, iz pisma Emmettu Williamsu, 16. 7. 1993
Pred nekaj leti je imel George probleme z oblastmi drave New York in
postalo je oèitno, da se bo moral braniti. Legalni postopki pa bi lahko
stekli ele potem, ko bi jim uspelo papirje pravilno vroèiti. George
je zasnoval celo vrsto ovir, tako fiziènih kot psiholokih. Izboljal
je kljuèavnice na zunanjih in notranjih vratih. Poslovna imena je zamenjal
in na vrata pritrdil obvestilo, da se je George Maciunas preselil na drug naslov.
Namestil je zvoèno izolacijo, tako da ga ni bilo moè sliati,
kadar je telefoniral ali tipkal. Ta sredstva so zadostovala za nekaj èasa,
vendar so nekega dne poskuali vlomiti in to je bil znak, da je zadeva
resna.
George Maciunas se je pripravil na dalje obleganje. Vrata je z notranje
strani okrepil z jeklenimi drogom, palico, ploèo, kotniki in okvirjem.
Zunanja stran vrat pa je postala srednjeveka in nevarna: po dolini
so bila blizu skupaj nameèena izredno ostra giljotinska rezila
za industrijsko rezanje papirja. V bistvu na vrata sploh nisi mogel potrkati,
ne da bi se pri tem resno porezal. Potem so bile tu poarne stopnice, povezane
z alarmom. Iz tega je nastal problem, ker so pouliène maèke veèkrat
sproile lani alarm, tako da je Maciunas ta sistem opustil na raèun
notranje sobe z loputo.
To je bila premetena ideja: George je skonstruiral notranjo sobo, do katere
so vodila skrivna vrata. Postala je njegova spalnica. Soba pa je imela e
ena vrata, loputo za pobeg skozi katero je vodila ovinkasta pot na ulico. To
je bil izhod v sili. Teava je bila v tem, da je moral George vseskozi
paziti na teo, saj sicer ne bi mogel hitro uiti skozi ozko loputo.
Medtem ko je George Maciunas skrbno pripravljal ta ekstremna sredstva, je razvil
tudi odloèilno psiholoko oroje za spopad z dravnim
toilcem. Zamislil si je lano potovanje okrog sveta. V ta namen je
zbral razglednice, ki so ustrezale potovalnemu naèrtu, jih naslovil na
dravnega toilca in nanje napisal koda, da ne morete
biti tu. Potem je razglednice poslal prijateljem po svetu, ki so nanje
prilepili znamke in jih odposlali v èasu, ki naj bi ustrezal fiktivnemu
popotovanju. Oèitno je delovalo, saj ga od takrat toilstvo ni veè
nadlegovalo.
Robert Watts, iz rokopisa, 1980
... Leta 1965 je ta ekscentrièni in vihrav mo skoraj zapustil
Fluxus, saj se je popolnoma predal naèrtu urbane renovacije SoHa in tako
tlakoval pot uspehu tamkajnje umetnike skupnosti. Njegov doseek
ni le Fluxus paè pa tudi SoHo, eden najbolj originalnih in uspenih
naèrtov urbane prenove na svetu, s katero so ljudje zelo obogateli in
ki so jo posnemali irom po svetu. Kupil je 27 zgradb, jih predelal in
prodal umetnikom z zanemarljivim dobièkom. Vendar si je s tem velikim
dejanjem naprtil pregon njujorke administracije (zaporni nalog zanj je
bil razpisan veè kot pol leta), surovei iz mafije pa so ga strahovito
pretepli.
Nam June Paik, iz Beuys Vox Paik v Art and Design profile t.
18, London, 1993
* Leta 1970 je Joseph Beuys besedo evropeanizem
v svoji razlièici Maciunasovega Fluxus Manifesta (iz 1963) spremenil
v amerikanizem. (Op. AP)
Odlomki so izbrani iz knjige Mr. Fluxus. A collective portrait
of George Maciunas, 19311978, ur. Emmett Williams in Ann Noël, Thames
and Hudson, London 1997
Izbrala in prevedla: ap. Namig: væ.