Domov

 

 

 

EKO VRTEC

Avtohtona drevesa na našem dvorišču - mini sadovnjak

Novica z dne: 6.4.2009

Imeti sadno drevo na dvorišču pomeni biti bogat. Bogat na vseh področjih. Že to, da lahko raste avtohtono drevo na dvorišču vrtca, je veliko bogastvo. Otrok je bil bogatejši z izkušnjo sajenja drevesa, opazovanja in slavnosti, kjer se nas je zbralo veliko, torej je to nekaj nevsakdanjega. Koliko opazovanj, ugotavljanj, zapisovanj, pričakovanj bo šele sedaj prineslo v naše oz. otrokovo razmišljanje. Kaj vse se bo dogajalo s tremi jablanami, dvema hruškama in češnjo.

Moj oddelek se dnevno sprehodi med drevesi, kjer se že sedaj vidijo spremembe. Kako to, da je češnja že obogatena z večjimi popki, kot ostala drevesa? Kaj piše na drevesih? Tudi to, kdaj poženejo prvi popki? Kako pa to izvemo? Sem spraševala radovedne otroke, ki imajo že kar nekaj znanja o popkih, ker zasledujemo projekt POPEK. Tudi jablano, hruško in češnjo bomo vnesli v

projekt opažanja in beleženja.

Program ob saditvi je bil pester. Povabljenih je bilo kar nekaj gostov. Sajenja so se vsi udeležili.

Župan, predstavnik Mercatorja, štirje predstavniki krajevnih skupnosti, ravnatelj, cel učiteljski zbor z učenci in veliko povabljenih staršev.Dva

oddelka sta se predstavila z deklamacijama-Jabolko rdeče in Mi pa sejemo in se kar naprej smejemo, ter vsi oddelki z Ekohimno.

DVORIŠČE NA SONČNI STRANI HIŠE, KJER SADNO DREVJE SONCE IN OBLAKE IŠČE, DA BO RASLO IN RODILO ZDRAVEGA SADJA OBILO.

Po posaditvi sadnih dreves, smo izvedli še čistilno akcijo na dvorišču

Zapisala ekokoordinatorka Vrtca Turnišče: Terezija Vidovič

Projektni mesec VELIKI NEMARNI ŠKORNJI

Novica z dne: 3.3.2009

Cilji, ki smo jih realizirali: Otrok je postal občutljiv, čuten in odgovoren do narave, začel je iskati rešitve onesnaževanja narave, spoznal je pet gob in jih zna poimenovati. Bivanje na prostem mu pomeni veliko več, kot samo gibanje. Pozornejši je do podrasti, do dreves, živali. Povzetek dejavnosti skozi projektni teden:

  • Vsebino smo med področno povezovali
  • Vključevali smo starše in širšo javnost.
  • Planirali smo delo vnaprej.
  • Izvajali smo dnevno evalvacijo
  • Zgodbo smo predstavili otrokom drugih oddelkov in sodelavkam.
  • Izvedli smo razstavo v avli šole

KAKO SMO ZAČELI?

»Kdo je nemaren?«, sem vprašala otroke. Dobila sem veliko odgovorov, ki so se približali nemarnosti. Nemaren je tisti, ki: je nagajiv, dela neumnost, kdor reče grdo besedo, piše po kavču, noče v vrtec, odide na cesto brez vednosti staršev, se grdo vede , s prstom rine po nosu. Nemarnost smo poiskali tudi v zgodbicah in ugotovili, da je nemarna čarovnica iz zgodbe Janko in Metka, tudi čarovnica iz Trnjuljčice, mačeha iz Pepelke, lisica, ki ugrizne zajčka in volk z Rdeče kapice. Tako so se lotili projektnega meseca »VELIKI NEMARNI ŠKORNJI« v vrtcu Turnišče, katerega cilj je bil ozavestiti otroke o onesnaženosti gozdov, ki povzročajo ljudje. Za izhodišče smo si izbrali zgodbo VELIKI NEMARNI ŠKORNJI avtorice Aleksandre Pinterič, prof. RP. Motivacija s pridobivanjem novega abstraktnega pojma NEMARNOST je uspela in poglobili smo se v zgodbo, katero sem otrokom brala v štirih delih in seveda vsakokrat izbrala drug tip motivacije glede na vsebino zgodbe.


VSEBINSKA PREDSTAVITEV ZGODBE

  1. del: Zgodba VELIKI NEMARNI ŠKORNJI posega v jesenski čas. Čas, ko se v gozdu dogaja veliko čarovnij, prijetnih in nemarnih. V njem je veliko gob, ki se počutijo ogrožene, ko po gozdu hodijo veliki nemarni škornji. Jurček, črna trobenta, zelena golobica, orjaški dežnik in mušnica nikakor ne morejo skriti nezadovoljstva, kadar nemarni škornji brcajo gobe, zato sklenejo, da bo potrebno nekaj ukreniti. Ugotovile so, da se veliki nemarni škornji negobovsko obnašajo.
  2. del: Ker je bil čaroben jesenski čas so besede v gozdu imele odmev. Odmevale so daleč po gozdu in pripovedovale o nemarnosti velikih škornjev. Ne samo gobe, tudi živali so občutile nemarnost velikih škornjev. Tudi one so se zbrale pod velikih hrastom in pripovedovale svoje zgodbe. Zajec se je bo svojem treningu spotaknil ob avtomobilsko gumo in si zvil taco. Veverica si je zlomila zob , ko je iskala lešnike in namesto v lešnik ugriznila v baterijo. Hudovala se je ob tem in se pridružila mislim in debati ostalih gozdnih prebivalcev. Počasi je prilezel mimo polžek, ki j e potožil, da je lezel čez pločevinko in si jo porezal. Vsi so ugotovili, da veliki nemarni škornji povzročajo nesnago in uničujejo lepoto gozda.
  3. del: Prizaneseno ni bilo niti gozdnim škratom: hrastovčku, bukovčku in borovčku. Tudi oni so povedali, kaj vse se jim je zgodilo. Hrastovček se je zapletel v odložene plastične vrečke in se je skoraj zadušil, če mu ne bi priskočil na pomoč bukovček in ga rešil. Bukovček je potarnal nad uničevanjem njegovega debla. Veliki nemarni škornji so mu porezali deblo. Bukovček mu je pomagal tako, da je lizal rano na deblu, da se je zacelila. Borovček je bil pa bolj pozabljive sorte in je pozabil kaj se mu je tokrat zgodilo.
  4. del: Vse skupaj je v sanjah popravila dobra vila. Toda zjutraj živali ugotovijo, da je to res lepo, da pa to ni trajna rešitev.

KAKO SMO NADALJEVALI?

Ob vsakem delu sem otroke poskušala spodbuditi k razmišljanju, kaj vse počno nemarni škornji v gozdu. Ključnega pomena pa je bilo naše iskanje rešitve, da bi junakom pomagali, kaj naj naredijo glede velikih nemarnih škornjev. Čeprav sem sama poznala rešitev zgodbe, sem vzpodbudila otroke k razmišljanju in jih motivirala k zaključku. »Kdo so VELIKI NEMARNI ŠKORNJI?« sem vprašala. V sled dobrega poslušanja in dnevnega posega v zgodbo in naravo, so otroci hitro ugotovili, da je to ČLOVEK. »Kaj mislite o tem, da je prišla vila na pomoč in spremenila odpadke v pisano listje«? » Je to trajna rešitev«? sem jih vprašala. Otrok je dejal, da je to lepo , vendar bodo škornji verjetno še hodili v gozd občudovat pisane liste in bodo še naprej uničevali naravo. »Kaj je torej potrebno narediti«? sem nadaljevala. Otrok je predlagal, da se napiše sporočilo na list papirja. Spet drugi, da se nariše sporočilo in se pusti v gozdu. »Kje pa se mora pustiti v gozdu, da bo človek to videl, opazil?« sem jih vprašala. Nekateri so rekli, da se pribije na deblo in spet drugi popravili, da je to uničevanje drevesa. Dokler se niso poenotili, da je potrebno odnesti tablo s sporočilom risbe in besede na začetek gozda. Vprašala sem jih, ali je to dovolj, da je to narisano in napisano in postavljeno pred gozd. Obstajal je sum, da bodo Veliki nemarni škornji, še hodili uničevat lepoto gozda?! Kaj in kako bo potrebno še opozoriti? Eden izmed otrok je povedal, da bo potrebno čez risbo in besedo narediti črto, rdečo črto, kot je to nekje že videl, da se ne sme početi. Tako so otroci sami predvideli konec zgodbice VELIKI NEMARNI ŠKORNJI.


KAKO SE JE ZGODBA KONČALA?

V zgodbi je bilo podobno, živali so sklenile na leseno tablo, ki jo pripravijo škrati, narisati odpadke in jih prečrtati z rdečo barvo. Gobe so s praprotjo in travo risale odpadke. Vsaka goba je dala nekaj svoje značilne barve. Lesena tabla je bila nared, a nekaj kljub vsemu ni bilo prav. Oglasila se je mušnica in pojasnila, da je potrebno vse prečrtati in tako prispevala rdečo barvo. Polž je predlagal, da pomoči svojo nogo v barvo in prelezel čez deščico poševno. Tablo so postavili na začetek gozda, da so veliki nemarni škornji lahko prebrali, kaj ne sodi v gozd.

NAŠE USTVARJANJE BREZ MEJA

Zgodba nam je dala veliko možnosti ustvarjanja na različnih področjih. Dnevno smo obiskovali gozd. Najprej smo iskali gobe, ugotavljali, kakšne so in jih fotografirali. Otroci so predlagali, da se moramo gobovsko obnašati. Drug drugega so opozarjali, da pazljivo stopajo po gozdu. Gobovsko obnašanje pomeni tudi, da jih ne prijemamo. To počne samo človek, ki jih pozna. Tako smo se odločili, da pokličemo na obisk gobarja. Gobar je veliko povedal o gobah, pokazali smo mu tiste, ki smo jih našli, saj smo šli z gobarjem po isti poti, kot mi pred nekaj dnevi. Iz likovnega področja in ker smo želeli narediti razstavo po zgodbi, smo kaširali gobe. Vsak otrok je skaširal po dve gobi. Nastale so velike-orjaški dežnik in manjše-jurčki in ostale. Ločile so se po barvi. Nastajal je tudi plakat, kjer smo zapisali ugotovitve in nalepili fotografije z narave in dejavnosti. Sprehod je bil namenjen tudi ugotavljanju odmetavanju odpadkov v gozdu. Našli smo jih kar nekaj . Odložene so bile pločevinke, polne vrečke raznih odpadkov, steklenice, plastika. Tudi to smo fotografirali. Nastala sta dva plakata, ki sta pokazala gobovsko obnašanje in ugotavljanje vrste in stanje gob v gozdu. Drugi pa je bil namenjen iskanju in ugotavljanju vrste odpadkov. Osnova plakata je pluta in nanjo nalepljene veje hrasta, ki smo jih našli na tleh. Deblo je bilo prav iz hrastovega lubja. Spodaj smo nalepili mah, listje in želod. Vmes pa nalepili fotografije naših gozdnih raziskovanj.Gobe smo ustvarjali tudi iz slanega testa.


PREDSTAVITEV NAŠEGA DELA

Ugotovili samo, da bi bilo dobro, da zgodbo predstavimo z izdelki tudi drugim ljudem. Celotno zgodbo z vsemi izdelki smo zajeli v šolsko razstavo v avli šole. V obliki plakata pa bo zgodba predstavljena še na festivalu MLADI ZA NAPREDEK POMURJA. Naši izdelki pa so romali tudi na grad GRAD na Goričkem, kjer smo v sklopu jesenskega bazarja in 3. mednarodnega mikološkega srečanja pripravili razstavo. Doživljajsko predstavitev zgodbe skozi naravo, je vodila Aleksandra Pinterič pod okriljem VISTE, zavoda za razvoj vrednot Murska Sobota. Skozi popotnico po gozdu so otroci iskali rešitve, opozarjali na odvržene odpadke in ugotavljali, kako se (in se ne) vedemo v gozdu. Sama sem sodelovala in bila pozorna na določene trenutke in jih povprašala še o kakšni stvari, ki je bila kot ideja za njihovo rešitev. Skozi raziskovanje pa smo nabrali nekaj vejic, listov in kostanjev, šišk in želodov. Na koncu smo vse skupaj strnili v ustvarjalno delavnico, kjer so otroci izdelovali izdelke iz naravnih materialov, nizali verižice, ustvarjali aranžmaje gozda na lesenem kolobarju.

IDEJE SO SE MNOŽILE …

Naše delo v oddelku pa ni našlo konca. Ideje so se množile naprej in mi smo jim sledili. Lotili smo se tudi lutkovne predstave. Izdelali smo gobe iz kartona, prav tako živali in škrate. V lesene kolobarje smo napikali hrastove veje, ki so predstavljale gozd. Pod veje nasuli listje in gozdne plodove. S pomočjo otrok, izdelanih gob, živali in škratov , so otroci ustvarili pravo zgodbo, lutkovno zgodbo. Vsi udeleženci predstave so bili prijetno presenečeni nad izdelki in nad posredovanjem zgodbe otrok. Veliko lepih doživetij in učenja sva z učiteljico strnili skozi dogajanje zgodbe. Na nazoren način in način njegovih ugotovitev, si bo otrok gobovsko obnašanje najbolje zapomnil in poučil odrasle o tem.


Zapisala vzgojiteljica in ekokoordinatorka vrtca Turnišče: Terezija Vidovič

 

EKO BRALNA ZNAČKA

Novica z dne: 12.2.2009

 

Oddelek otrok od 5-6 let v okviru zasledovanja ciljev pridobitve ekozastave, se je vključil tudi v Eko bralno značko.

Skupaj z otroki sem se odločila za tri knjige, ki jih je razpisal Pomurski ekološki center.

PINTARIČ Simona, PINTERIČ Aleksandra: Zgodbice iz didaktične mape ''Smeti in odpadki'' Smetiščno mesto

VERDNIK Vladimir: Samotna jelka

Gantchev Ivan: Zeleni otok in Sivi otok

  

Zgodbo SMETIŠČNO MESTO smo že obdelali.  Najprej sem jim jo prebrala. Vsak je imel možnost povedati o prebrani zgodbi svoje mnenje.

Sledilo je še branje in motivacijski razgovor , kako bi pa oni  zaigrali zgodbo o smetiščnem mestu.

Sledil je njihov sprehod po gozdu, kot je bilo v zgodbi.

Na sprehodu stopi Joško Koško na razbito steklenico. Tudi oni uprizorijo prizor, kako je sleherni stopil na steklenico in vsak po svoje izrazil bolečino na nogi.

Jok je slišala Cvetka Smetka, ki je pritekla pogledat, kaj se je zgodilo. Otroci se razdelijo v pare :Eden je Joško Koško, drugi Cvetka Smetka.

Joško joka in si jemlje koščke stekla s podplata, Cvetka Smetka mu ponudi pomoč in ga odpelje k sebi v hišo . Joško Koško se ne more načuditi, kam je prišel. V vasi ni elektrike, smeti ležijo povsod. Pri Cvetki Smetki, je podobno. Njena postelja je iz odpadkov in trda, okoli postelje ležijo odpadki, nad čimer ni bil zadovoljen Joško Koško.

Otrok nastavi okoli postelje odpadke in na trdi postelji zaspi. Ko se prebudi, ves začuden in presenečen zastrmi v prostor. Kako le more Cvetka živeti v takem.

Na tak način smo Smetiščno mesto obdelali. Vsak otrok je dobil možnost interpretacije v igri.

 

Zgodbo SAMOTNA JELKA, sem  začela brati že pred Novim letom, ker soupada z Božično-novoletno vsebino.

Zgodba pripoveduje o jelki, ki si je želela  imeti ob sebi majhno jelko, ki bi bila njena hčerka. Kljub temu, da so jo vsak dan obiskali otroci z doline, je bila osamljena.

Neizmerno je bila srečna, ko se ji je želja uresničila.

Še toliko bolj in raje so jo obiskovali otroci.

Ob prihajajočih praznikih so hoteli malo jelko posekati za božično drevo. Odrasla jelka je jokala. Nikakor si tega ni želela. Otroci začutijo to žalost in vidijo smolne solze na jelki, zato se odločijo, da poiščejo staro suho vejo in jo okrasijo.

Zgodbo smo tudi posredovali staršem ob prazničnem srečanju. Veliko smo se o njej pogovarjali in jo likovno obdelali.

Otrok je zgodbo izrazil na papir. Posamezne črte je oblepil z vrvico. Na vse to je položil bel papirnati prtiček in z lepilom, kamor smo zmešali vodo, je premazal.

Posamezne dele je, če je želel pobarval v različnih odtenkih. Risbe krasijo naš oddelek in avlo šole.

Otrokom sem izdelala knjižico, kamor beležijo vsebino in ilustracije. Tu in tam kateri zapiše tudi sam kakšno misel ali pa jo prepiše.

Zapisala vzgojiteljica:

Terezija Vidovič


 

OŠ Turnišče

VRTEC TURNIŠČE

El. pošta: vrtec.turnisce@guest.arnes.si

 

STOPAMO V VELIKO DRUŽINO SLOVENSKIH EKOVRTCEV

 

Vrtec Turnišče je enota, ki spada k OŠ Turnišče. Šola je že nekaj let ekošola. Tudi nam, strokovnim delavkam iz vrtca in  ostalim zaposlenim je dozorela ideja, da se vključimo v veliko družino slovenskih ekovrtcev. S svojimi idejami, cilji in dejavnostmi smo že velikokrat dokazali, da smo radi  povezani z naravo. To prenašamo na otroke in s tem ozaveščamo tudi starše.

Vrtec ima letos ponovno pet oddelkov otrok. V enem oddelku je polovično število otrok. V vsakem oddelku sta po dve strokovni delavki, le v enem je ena strokovna delavka.

V pomoč nam je tudi delavka preko javnih del, ki izvaja v sodelovanju s strokovnimi delavkami vrtca tudi program za nevključene otroke v popoldanskem času enkrat na mesec. Zaposleno imamo tudi specialno pedagoginjo, ki izvaja dodatno strokovno pomoč za otroke s posebnimi potrebami.

Imamo svojo kuhinjo in kuharico, ki zelo dobro kuha in je dovzetna za zdravo hrano.

Kuha okusno, tudi veliko jedi iz naših krajev; dodoli, cvrtina in bujta repa.

Veliko ustvarjamo in s tem tudi zasmetimo. Čeprav za seboj pospravimo, dokončno pobriše in posesa čistilka.

Letos smo že vešči tudi ločevanja odpadkov. Štirje koši nas  čakajo dnevno, da jih polnimo: koš za papir, plastiko, bio-odpadke in ostale odpadke.

Pedagoško vodenje vodi ga. Danijela Grof, ki je zelo tenkočutna oseba, dostopna in polna pozitivnih nasvetov. Vredno je stopiti do nje in jo poprositi za nasvet. Naš ravnatelj g. Jožef Bence, nas velikokrat obišče v vrtcu in po oddelkih. Veseli smo ga tako otroci, kot zaposleni.

Živimo skoraj na koncu vasi, v skoraj idilično velikem dvorišču, katerega bi si marsikdo le želel. Brez napake bi bilo, če bi bilo le malo več igral. Imamo pa ustvarjalnega hišnika, ki veliko igral naredi iz lesa kar sam. Tem igralom bi lahko rekli ekoigrala. Saj so naravna, nenevarna in dostopna vsem otrokom.

Veliko možnosti za gibanje nam daje  naše veliko dvorišče. Zraven nas je veliko šolsko dvorišče  in igrišče s travnatimi in asfaltnimi površinami in hrib za sankanje, ki je edini daleč naokoli.

Imamo tudi dve veliki odprti terasi, zato se strokovne delavke velikokrat potrudimo in otrokom ponudimo rekvizite in materiale za igro tudi s koriščenjem le-teh.

Letos sem dala idejo, da bi, ko vstopamo v veliko družino ekovrtcev, terase dopolnili z ekohišami.

Vzpodbudila sem strokovne delavke po oddelkih za zbiranje različnih škatel. Visoke, nizke, globoke, plitke, majhne in velike  so polnile naše hodnike. Starši skupaj z otroki so bili neutrudni pri prinašanju različnih škatel.

S škatlami smo se seveda najprej igrali, jih spoznavali, prestavljali, dvigovali, se vanje skrivali, se z njimi pokrivali in ugotavljali, kakšne  so. Tudi zlezli so otroci vanje. Strokovne delavke smo ugotovile, da  je igra s škatlami pojenjavala, zato smo se dogovorili, do otroci sestavijo hišo, ki so jo želeli skaširati. Vsak oddelek je idejo realiziral po svojih močeh. Torej hišo, ki bo ustvarjalna, funkcionalna, dovolj velika, da se otrok splazi tudi vanjo in skozi njo, da bo imela police za shranjevanje in postavljanje rekvizitov nanje. Otrok je ob njej doživljal veselje, ugodje in razvijal pestre igre. Kosi in koščki papirja so bili dnevno na naših mizah in tleh. Prstki so se urili v trganju in mečkanju papirja. Saj ga je bilo veliko, dobro je, da ga lahko še enkrat uporabimo.

Za vse oddelke sem dnevno skuhala veliko količino lepilne mase. Ogromna velika skleda gladke kuhane mase je komajda dnevno zadostovala. Tri  dni sem kuhala lepilno maso, potem pa smo ugotovili, da je delo končano. Hiše so se nato še konec tedna sušile. Dokončali smo jih prav za teden otroka, ko je imel otrok veliko možnosti za igro tudi na terasi.

Vsaka hiša je bila neponovljiva, edinstvena, izdelek otrok po njihovi zamisli. Veliko truda in dela je bilo vloženega in veliko vztrajnosti. Letos praznujemo tudi 40-let vrtca in temu smo tudi posvetili  ekohiše, ki so bile otrokom ponujene za igro.

 

 

V tednu otroka smo bili zaposleni našega  vrtca skupaj z  otroki organizatorji letošnje Vrtijade,  prireditve sedmih vrtcev pri OŠ, kjer se zberejo otroci in starši, stari starši pri skupnih igrah, ki jih zabavajo, kjer imajo možnost po opravljenih nalogah pridobiti pečate in predstaviti svoj vrtec.

Naslednja naša akcija v okviru ekovrtca, ki smo jo vodili dva dneva skupaj s šolo, je zbiranje časopisnega papirja, revij, letakov in reklam.   Vse starše sem obvestila pisno po oddelkih.

Vsaka stran dveh vhodov vrtca je naredila svoj plakat, ki je tudi na hodniku starše obveščal o akciji. Pred vsak oddelek sem nastavila velike lesene škatle, leseno samokolnico in veliko pleteno košaro. Pomembno se mi je zdelo, da papir zbiramo v eko in estetskih škatlah. Dva določena dneva, 23.10 in 24.10. 2007 sta bila polna pričakovanj. Prinašanje se je vršilo z občudovanjem, čudenjem in vznemirjenostjo. Bila sem izredno pozitivno presenečena, kako so se starši z otroki pozitivno odzvali na akcijo.

Veliko smo ga zbrali, glede na to, da so bili starši le en teden prej obveščeni o akciji. Že sproti, ko so prinašali, sem jih obveščala, da naj za naslednjo akcijo zbirajo in shranjujejo papir doma, da ga naslednjič zberemo še več in s tem prispevamo veliko k ohranjanju gozdov-dreves, da prispevamo tudi nekaj sredstev k fundaciji Pismo srca –šolanje mladih in k projektu Šport Špas-televizijski oddaji.

Tudi po oddelkih imamo nastavljene eko koše, kjer sproti zbiramo ostanke papirja, ki jih uporabljamo pri dejavnostih.

Zbiralno akcijo odpadnega papirja smo uspešno zaključili s 342 kg zbranega papirja. Nadvse uspešno, glede na to, da smo to prvič počeli. Prepričana sem, da ga bo v prihodnje še več, ker ga starši z otroki že zdaj shranjujejo za pomladansko akcijo.

 

 

Za Vrtec Turnišče zapisala eko koordinatorka Terezija Vidovič


PREDSTAVILI SMO SE NA FESTIVALU MLADIH ZA NAPREDEK POMURJA

Novica z dne: 16.12.2007

V Murski Soboti je v času od 28.11. 2007 in 29.11.2007 potekal festival MLADIH ZA NAPREDEK POMURJA.

Ker smo ravno v času vstopa v veliko slovensko družino EKO-vrtcev, smo se  predstavili otroci in zaposleni vrtca Turnišče.

Vsak oddelek je prispeval k razstavi nekaj, kar je med šolskim letom  ustvaril pri vodenih  in pri jutranjih dejavnostih. Vsekakor ne bi šlo brez pomoči staršev v različnih oblikah. Pomagajo nam tako, da sodelujejo pri načrtovanih srečanjih, pa tudi tako, da prinašajo naravne in odpadne materiale za jutranje dejavnosti, dejavnosti v kotičkih, pri spontanih in načrtovanih igrah.

Sama se že od nekdaj navdušujem nad naravo in naravnimi izdelki. V vsaki naravni stvari, ki jo vidim med sprehodom, ustvarim v domišljiji nekaj kar lahko ponudim otroku in kar lahko poizkuša tudi sam narediti-ustvariti. Tako jih tudi velikokrat popeljem v naravo in vzpodbujam k ustvarjalnemu ogledovanju in zbiranju naravnih materialov.

Kaj vse smo ustvarili in razstavili?

Kaširani izdelki, ki jih otrok najlažje naredi sam ali s pomočjo odraslega, se mi zdijo  primerni za igro in razstavo.  Zgodaj v jeseni smo kaširali hiše, ki so jih otroci s pridom uporabili za igro na terasah. Ohladilo se je in hiše smo preselili v oddelke, kjer poteka prav tako ustvarjalna igra.

 

Postopek kaširanja hiš sem že opisala v enem izmed prejšnjih prispevkov. Dodala bom samo fotografijo.

 

Podobno, kot smo kaširali hiše, smo izdelali s pomočjo tehnike kaširanja kužke.

Otrok je s pomočjo starša iz časopisnega papirja mečkal in oblikoval obliko kužka. Pomagati sta si morala, ker je bilo potrebno sestaviti kužka v enem delu. Dodajala sta lepilo in istočasno kose časopisnega papirja, ki je oblikoval celoto kužka. Otrok je užival v mehkem mokastem lepilu, ga mazal in gladil po obliki. Nastajala je oblika, ki jo je dal potem čez konec tedna sušit. Dodati je bilo potrebno še ušesa, oči, smrček in kuža je bil gotov. To smo počeli v delavnicah skupaj s starši. Pravo veselje jih je bilo gledati v skupnem sodelovanju, ugotavljanju in komuniciranju.

 

 

Razstavili smo tudi izdelke iz kamna. Tudi kamen je otroku zelo blizu, rad se igra z njim, sestavlja, polaga in potem ustvari končni izdelek. Nastali so kužki, miške, stonoga, race. Tudi pri teh izdelkih so priskočili na pomoč starši.

 

 

 

V jeseni je v naši okolici veliko koruznih polj. Izdelki iz koruznega ličkanja so za naše področje prav posebni, nekaj posebnega. Otrok je prinesel ličkanje in skupaj z mano ustvarjal punčke.

Ličkanje je potrebno najprej namočiti, da je mehko in voljno za obdelavo. Namakanje ličkanja je za otroka prav posebno privlačno, saj zelo rad namake roke v vodo. Ko je bilo ličkanje dovolj vlažno, mi je priskočil na pomoč.

Za glavo mi je zmečkal kroglico papirja in ovil v ličkanje. Zavezala sem glavo, da je ostala čvrsta. Punčko je bilo potrebno obleči, zato je iskal ličkanje, ki je daljše in širše. Tako je z mojo pomočjo zvezal  ličkanje za oblekco k vratu in zavihal navzdol. Spodaj smo oblekco odrezali, da je bila ravna in jo zalepili na podstavek, da je trdno in čvrsto stala. Da je zgledala kot punčka, je bilo potrebno oblikovati glavo, dodati lase, oči, usta in oblekci gumbe.

Za lase smo uporabili posušene lase, ki zrastejo iz koruznega storža. Oči so bile iz različnih semen, ki jih imamo na razpolago, tako, da se je otrok sam odločil, kakšno oko in usta bo izbral in zalepil. Prav tako je vzdolž oblekce zalepil gumbe iz semen.

 

Recikliranje papirja, kot varčen način uporabe odpadnega papirja in njegova ponovna uporaba , je vzgoja otroka k varčnosti.Veliko časopisnega papirja ostaja po domovih. Kako vse ga uporabiti, sem jih hotela pokazati. Zbirali smo ga že in veliko zbrali za odvoz. Uporabimo ga pa lahko tudi tako, da ga natrgamo na majhne koščke, nanj nalijemo mlačno vodo in mečkamo, da se čimbolj topi, mehča. Masa je ostala v vodi čez noč. Naslednji dan smo pripravili preprosta cedila iz cvetličnih lončkov, ki so spodaj luknjičasti. Na vrh smo zvezali najlon nogavico, ki je predstavljala preprosto cedilo. Nanj je otrok vlil, zmehčano papirno kašo. Voda je stekla skozi nogavico, gosta masa pa je ostala na površini. Na to maso smo dodali vpojno krpo in stisnili vodo, da je stekla in položili maso na dodatno suho krpo in stisnili s steklenim pokrovim, ki ga je naredil hišnik. Tako sem otroke seznanjala s postopkom reciklaže. Seznanjala sem jih tudi s tem, da lahko prvotni masi dodajajo razna semena, barvne tekočine, da papir popestrijo.  Ker je zdaj čas novoletnih praznikov, lahko reciklirani papir uporabimo za voščilnice.  Mi ga bomo.

 

 

 

Nekaj posebnega so tudi tkaničeni izdelki. Za izdelavo le- teh potrebujemo lesen okvir. Tega seveda naredijo starši. Vedno so nam na voljo za pomoč. Saj vedo, da je otroku lepo in pestro v vrtcu. Ko je okvir narejen, na nasprotnih straneh zabijejo žeblje. Okoli žebljev že otrok sam navija, ovija volno ali kakršno koli vrvico. Ovita vrvica okoli žeblja je osnova za prepletanje in sestavljanje preproge ali prtička. Veliko vztrajnosti in poznavanju pravila, kako prepletati, da ne razpade, je potrebno. Ampak jim to ni odvzelo volje na poti do končnega izdelka. Jutranje dejavnosti so bile s tem zapolnjene. Dnevno je otrok  prepletal-tkaničil, se igral z barvnimi vzorci in dvigovanjem vrvice po ena ali dva. Veliko matematike je vpleteno v to dejavnost, veliko umetnosti in vztrajnosti pri izvajanju dejavnosti. Ni bilo otroka, da si ne bi želel tega početi. Nastala je prava zbirka izdelkov, ki smo jih tudi razstavili po vrtčevem hodniku.

 

 

Oddelek mlajših otrok pa je razstavil kaširano sadje in skodelice. Sadje se oblikuje na osnovi mečkanja papirja v kroglico. Na koncu  dodamo lepilno maso z manjšimi koščki papirja, ki dajo končno obliko sadju.

 

Želela sem vam vsaj malo približati otrokovo ustvarjalnost skozi izdelke, ki si jih je ogledalo veliko obiskovalcev iz Pomurja.

Ekokoordinatorka vrtca Turnišče:

Terezija Vidovič


 

OBISKAL NAS JE ŽIVINOZDRAVNIK

Novica z dne: 17.12.2007

Moj oddelek od 3-6 let in sosednji oddelek od 4-6 let , sta se ob našem letošnjem vstopu v ekovrtec, prijavila k projektu  ŽIVALI IN MI.

Naš projekt smo poimenovali HIŠNI LJUBLJENČKI. Zanj smo se odločili za to, ker nas zanima, kako živijo hišni ljubljenčki v/na dvorišču in stanovanju. Zanima nas , kakšen odnos ima človek do njih, kako skrbi za njih .Sosednji oddelek pa se je odločil za spoznavanje DOMAČIH ŽIVALI, ki so tudi že velika redkost na dvoriščih.

Nismo bili presenečeni, saj smo pričakovali in verjeli, da  če se človek odloči za hišnega ljubljenčka, zna skrbeti zanj in ga negovati. Vsa opažanja in rezultate bomo objavili in napisali ob zaključku projekta.

Nastal je  poglobljen plakat, prav tako izdelki, ki so rezultat naše domišljije in naših staršev, ki so nam priskočili na pomoč. Bili smo že na domačijah veliko otrok, ki obiskujejo moj oddelek, kjer smo lahko na najbolj pristen način spoznali življenje hišnega ljubljenčka.

 Vsak otrok je povedal, kaj ima doma. Tako smo dobili seznam živali, ki živijo pri/v njihovih hišah: kuža je najpogostejši, potem sledi muca, akvariji v hiši in ribniki ob hiši, golobi, morski prašički.

V zvezi s projektom, smo imeli možnost spoznati tudi poklic ŽIVINOZDRAVNIKA-VETERINARJA. Gospod Ivan Zver živinozdravnik z Lendavske postaje, je bil takoj pripravljen priti v vrtec predstavit svoje delo in povedat, kako skrbeti za živali, da ne zbolijo in kaj narediti, če zbolijo.

Otroke je zelo navdušil s svojim pogovorim. Veliko so ga spraševali v zvezi z izkušnjami svojih ljubljenčkov in svojih izkušenj z njimi.

Prinesel je poln kovček pripomočkov, zdravil za zdravljenje živali. Prav tako nam je prinesel kar nekaj plakatov o živalih, ki smo jih izobesili na stene. Otroci veliko prečepijo ob njih, tuhtajo in se pogovarjajo.

 

Za vrtec Turnišče ekokoordinatorka: Terezija Vidovič


 USTVARJANJE PRAZNIČNIH ARANŽMAJEV

Novica z dne: 21.11.2007

Pred vsakimi priložnostmi delavnicami, vsaj en teden prej, seznanim starše z njimi. Seznanim jih z vsebino in materiali, ki jih bodo za ustvarjanje potrebovali. To naredim zato, da jih v tem času zberejo, posušijo in dodajo še materiale, katere sami najdejo. K zbiranju sem jih pozvala tudi tokrat z namenom, da okrasimo, popestrimo naše garderobe .

Zbrali smo orehove lupinice, semena buč,sončnic, koruze. Sušili so sadje: rezine kivija,pomaranč, limone in jabolk.

Poiskali so mah, storže, palčke različnih debelin in dolžin ter narezali kolobarje dreves in spletli venčke z vej s trsja.

Delavnica je bila prav posebna. Izdelke smo razstavili v garderobi. Vsak, ki se ustavi jih občuduje.

 Ekokoordinatorka za vrtec Turnišče: Terezija Vidovič


AKVARIJ Z RIBAMI V NAŠEM ODDELKU

Novica z dne: 15.1.2008

 V okviru projekta ŽIVALI IN MI  sem v oddelek prinesla akvarij s štirimi ribicami.

Akvarij ponazarja del narave, ki je zaprt v določeno količino vode. Vendar moramo v akvariju ribam vsaj približno zagotoviti enake pogoje, kot jih imajo v naravi.

Želela sem otrokom približati lep in zdrav akvarij z ribami. Ne sme biti izpostavljen preveliki svetlobi in ne preveliki temi.

Ribe lahko tudi zbolijo. Največkrat zaradi nevzdrževane vode, zaradi nepravilnega prilagajanja ali pa prevelike količine hrane.

Kako opazimo, da je riba zbolela?

Bolna riba navadno ne plava več v jati, ne je, se skriva, hitreje diha, riba se drgne ob trdi predmet in iztrebek vleče dalj časa za seboj.

 Glede na to, da sem jim o ribah to povedala, jih zdaj redno spremljajo in ugotavljajo, kako se počutijo. Zaenkrat nimajo teh znakov bolezni.

 

Tudi nekateri otroci jih imajo doma. Eni v stanovanju v akvariju, drugi pa zunaj v ribnikih.

Sobne ribe je lažje negovati pa tudi bolj pristen stik ima otrok  z njimi. Otrok jih neposredno opazuje, skrbi  zanje in jih tudi neguje.

Kupila sem dovolj veliko pravokotno posodo s travo. Kamne smo z otroki sami nabrali in jih tudi, preden smo jih dali v posodo, umili. S prodajalko sem se posvetovala glede nakupa ribic in njihovega sobivanja v akvariju. Svetovala mi je zlate ribice, teleskopko z izbuljenimi očmi in pajčolanko.

Kupila sem tudi hrano. Akvarijske ribice je potrebno zelo malo hraniti, samo enkrat na dan. Ob preveliki količini vnosa hrane v akvarij, lahko riba zboli in se tudi voda hitreje onesnaži.

Vse te napotke sem dobila od prodajalke s trgovine malih živali TUKANO-centra.

Voda mora biti  mlačna, menjavamo jo  po potrebi, ko se skali-umaže.

Vse skupaj sem prinesla v vrtec. Otroci so se jih zelo razveselili. Pokazali smo jih vsem otrokom v drugih oddelkih. Plavanje, gibanje, hranjenje jih zelo zaposli. Predvsem vsako dnevno hranjenje jih zelo prevzame. Naredili smo si urnik –simbolno sliko, da pride vsak otrok na vrsto. Otrok je napisal svoje ime in svoj znak v kolono na list papirja. Tak način hranjenja rib omogoča boljšo preglednost , skrb in odgovornost otroka.

Prišel je tudi dan, ko se je voda skalila-umazala.

Kako   bomo očistili akvarij?

Ugotovili smo, da potrebujemo nekaj v kar bomo in s čimer bomo ribice ujeli in je dali za kratek čas v drugo posodo.

 Ulovili s cedilom in dali v večjo posodo.

Ribe so  nas ob lovljenju s cedilom škropile, tako da je nastal pravi vrisk.

Potem je sleherni otrok dobil delo. Eni so oprali kamne, drugi travo in spet naslednji posodo. Sama sem v posodo natočila dovolj vode in dala ribice nazaj v akvarij.

Spet so bile živahne  v lepo snažno urejenem akvariju. Ugotavljam, da pomirjujoče delujejo na otroke, da se velikokrat ustavijo pri akvariju in jih oponašajo, kako se hranijo.

Lepo je gledat otroke, ki imajo radi živali. Tako sem tudi sama zadovoljna, da bom dala velik delež k temu.

 

Zapisala ekokoordinatorka:

Terezija Vidovič

 


 
V tekočem letu, ko smo začeli izvajati projekte eko šole, se mi je ponudila možnost uresničitve , že dolgo v meni tli ideja,  zeliščnega vrta. Pot do uresničitve ni težka, samo nanjo moraš stopiti in vztrajno hoditi po tej poti.
Sem človek, ki veliko da na zdravo prehrano, prav tako jo vedno rada podelim z otroki.

 
KAKO DO ZELIŠČNEGA VRTA?
Skoraj enostavno, ampak vztrajno. Odločitev je dozorela. Uredili ga bomo na Dan Zemlje.
Začeli smo s pomočjo staršev sejati semena že zgodaj spomladi. Trajnice so otroci prinesli v lončkih. Od začetka pomladi do sedaj, so zelišča že precej zrasla.
Vedno je dobrodošlo, da je za urejanje in spoznavanje zelišč prisoten strokovnjak.
Tudi mi smo ga našli. Našli smo go. Marjeto s Srednje Kmetijske šole v Rakičanu, kjer imajo bogat zeliščni vrt. S svojim znanjem nam je veliko pomagala pri urejanju in spoznavanju zelišč.
Še preden je ga. Marjeta prišla k nam v vrtec, jo je naš oddelek obiskal na Kmetijski šoli. Navdušeni smo odhajali, saj smo vedeli, da nam pride pomagat svetovat in uredit.
Preden je ga. Marjeta prišla urejat , smo ugotavljali, kje naj bi vrt uredili.
Sledilo je ugotavljanje, debatiranje, iskanje možnosti.
Meni se je zdela najboljša ideja pred oknom našega oddelka. To pa zato, ker bomo ob slabem vremenu spremljali rast skozi okno. Bogatili si bomo pogled na cvetove, obliko zelišča, barvo in vonjali bogate dišave. Pri oblikovanju vrtne osnove, nam je pomagal hišnik Bojan. Pobral je plasti trave z zemlje in jo prestavil drugam, navozil zemljo in postavil ograjo. Pri tem opravilu so mu pomagali otroci. Otroci so bili navdušeni nad opravilom. Kopali so, prenašali zemljo na manjkajoče dele gredice, razkopavali, rahljali.
Ugotovili so, da so v njej korenine od trav, kamni, črvi. Našli so celo opeko in konzervno škatlo, ki ne sodi v zemljo, saj ne bo nikoli razpadla. Ker nikakor ne bi smela biti v zemlji, so jo hitro odstranili v ločen kontejner.
Vrt je bil pripravljen. Tako je ga. Marjeta prišla 22.4., ko ima Zemlja svoj dan.
Otroci vseh petih oddelkov, so se zbrali ob njej. Sleherno zelišče je pokazala, povedala nekaj pomembnih lastnosti in učinkovin, potem pa povabila otroke k sajenju. Niso vsi naenkrat šli na gredico, ker bi jo poteptali. Postopoma so se vrstili. Merili so razdalje med zelišči, ugotavljali najboljšo lego in možnost rasti skupaj.
Bilo je zabavno, odgovorno, radovedno in poučno.
K vsakemu zelišču smo postavili označbo z napisom imena.
Preživeli in doživeli smo lep dan, DAN ZEMLJE.
Obeležili smo ga tudi na plakatu, ki stoji v eko kotičku v garderobi.

Ekokoordinatorka: Terezija Vidovič

 


V času praznovanja Dneva Zemlje, smo sestavili tudi eko himno. Otrok je imel možnost izvedeti kaj himna je, kdaj jo pojemo oz.predstavimo. Eko himno so ustvarili otroci oddelka od 3-6 let.

 

EKO-HIMNA VRTCA TURNIŠČE

 

NAŠ VRTEC JE NA SREDI VASI,

V NJEM SMO OTROCI MODRIJANI VSI

IMAMO VELIKO DVORIŠČE, IGRIŠČE,

KJER SI LAHKO VSAK KOTIČEK POIŠČE.

 

REFREN: V našem vrtcu je lepo,

naj le vedno bo tako.

radi vanj zahajamo

in skupaj vedno rajamo.

 

ŽELIMO SI VEČ EKO IGRAL,

NA KATERIH BI SE LAHKO VSAK OTROK IGRAL.

IN ŠE ZELIŠČNA GREDICA BO NAŠA ,   

DIŠAVE ZA ZDRAVO PREHRANO DODALA.

 

REFREN: V našem vrtcu je lepo,

naj le vedno bo tako.

radi vanj zahajamo

in skupaj vedno rajamo

 

 

V ČISTI NARAVI RADI ŽIVIMO,

V NJEJ SE VELIKO KORISTNEGA NAUČIMO,

LEPOTO NJENO ČASTIMO,

ČE JE NI PA ZANJO POSKRBIMO.

 

REFREN: V našem vrtcu je lepo,

naj le vedno bo tako.

radi vanj zahajamo

in skupaj vedno rajamo.