ZGODOVINA
Tomos
|
TOMOS d.o.o. |
|
|
Pravna ureditev |
|
|
Ustanovljen |
julij 1954 |
|
Produkti |
|
Tomos (Tovarna motorjev Sežana) je
slovenska tovarna motornih koles (moped), ki je bila ustanovljena leta 1954 v koprskem predelu Semedele. Sedež podjetja je na Šmarski cesti 4.
Najbolj znani so njihovi modeli motornih koles APN4 in APN6. Tomosovi
glavni izdelki so mopedi, izdelovali pa so tudi: izvenkrmne motorje, črpalke in
stabilne motorje. Tomosove izvenkrmne motorje za čolne uporabljajo ribičiob
vzhodni jadranski obali že približno 30 let.
Med leti 1959 -1972 so proizvajali tudi avtomobile Citroën za
jugoslovanski trg, iz te kooperacije je leta 1972 skupaj z Iskro nastalo
podjetje CIMOS (Citroën, Iskra, Tomos).
Zgodovina[
Oktobra leta 1954 se je tedanja slovenska vlada odločila, da se bo tovarna
motorjev zgradila v Kopru. Novo tovarniško poslopje je bilo zgrajeno leta 1959,
ko ga je uradno odprl Josip Broz-Tito. Kmalu zatem je bila podpisana
licenčna pogodba z avstrijsko tovarno Steyr-Daimler-Puch,
ki je ustrezala Tomosovim načrtom o ekonomičnih in robustnih motornih kolesih, primernah za povojne slabe, makadamske in strme ceste. Prvi
motor, ki so ga sestavili v Tomosu, je bil model Tomos Puch SG 250. Vzporedno z
licenčno proizvodnjo je tekla tudi že proizvodnja lastnih serijskih modelov. To
so bile številne izpeljanke mopeda Puch MS 50, ki so jih poimenovali Colibri. Leta 1962 je bil ustanoviljen Zavod za tehnične in
ekonomske raziskave, ki se je kasneje razvil v sodobno opremljen inštitut. 70.
leta 20. stoletja so bila najplodnejša v zgodovini tovarne. Leta 1973 je bila
predana namenu sodobna linija z avtomatskimi stroji za varjenje okvirjev. Tako nastali novi cevni okvirji in motorji
lastne konstrukcije so se tudi na pogled začeli razločevati od licenčnih Puchovih.
V 80. letih 20. stoletja je Tomos posodobil celoten program dvokolesnih vozil,
posebno pozornost pa so namenili zmanjšanju hrupa in škodljivih snovi v izpuhu,
položaju voznika med vožnjo ter sodobnemu videzu. Tedaj je bilo predstavljenih
kar nekaj modelov, ki so še danes vidni na cestah. Tovarna je leta 1998 postala
sestavni del korporacije Hidria.
24. oktobra 2012 je bilo v medijih objavljeno, da podjetje seli proizvodnjo
motorjev v tujino, kar pa se ni uresničilo. 23.novembra 2015 je bila družba
Tomos prodana celjskemu podjetju MPO Kabel.
Šport
Tomos je na dirkah Svetovnega
prvenstva v motociklizmu v razredu do 50 cm³ prvič sodeloval v sezoni 1968, ko je Janko Florjan-Štefe osvojil osemnajsto mesto v dirkaškem prvenstvu z
eno osvojeno točko. V sezoni 1969 je za Tomos nastopalo pet dirkačev, Florjan-Stefe, Adrijan Bernetić, Anton Kralj ter Italijana Luigi Rinaldo in Gilberto Parlotti.
Najboljšo uvrstitev v dirkaškem prvenstvu je dosegel Parlotti
s šestim mestom in enaintridesetimi točkami. Parlotti
je bil tudi edini dirkač v Tomosovi tretji in zadnji sezoni 1970, kjer je osvojil deveto mesto z eno prvenstveno
točko.