David Zadravec obuja nek način likovnega ustvarjanja za katerega se je
zadnjih nekaj let zdelo, da ni več mogoče. To slikarstvo se navezuje na dolgo
vrsto slovenskih slikarjev, ki so iskali odgovore na vprašanja v sublimnem.
Idealiziranje, iskanje iluzij, obljubljenega sveta, idil in utopij se je
od slikarstva prestavilo na druga področja, ki jim je skupno to, da vsa zelo
eksplicitno poročajo o dogodkih in stanjih duha. Zadravčevo slikarstvo se v teh
točkah loči od ostale aktualne umetniške produkcije, ker vrača slikarstvu na
preizkušen način njegovo verodostojnost in pomen. Kar je nenazadnje vidno tudi
v tem kako so narejene te slike - z oljem na platno in drugimi izbranimi materiali.
Zadravec tudi pri izdelavi ne prepusti ničesar naključju.
Ker
spoznavna zmožnost uma presega vsako zmožnost čutov, smo samo z zakoni uma
zmožni dojeti to, kar je neskončno, absolutno in vzbuja v nas ugodje.
Estetskega užitka
tukaj torej
ne proizvaja le lepota slike, ampak skrivnostnost in vzvišenost, ki je v
sublimnem. V teorijah o sublimnem je lepo ločeno od vzvišenega, ki zaradi
monumentalnosti in občutka o neskončnosti prostora v gledalcu vzbuja grozo in
odpor. Praznina in tišina nikoli nista popolni, ob njiju nas ne preveva
ničevost sveta in niti ganjenost in melanholija; pomembna je samo lepota
idealnega prostora.
V sublimnem
gre za nekaj absolutnega. Zaveže nas s posebnim stanjem duha, ki mu z močjo
spoznanja ne moremo v resnici blizu. Razum ob sublimnem doživetju onemi. V
sublimnem ne moremo govoriti o realnosti. Ob njegovi absolutni moči doživljamo
ugodje, ki ga v celoti, z vsem svojim bitjem in umskimi sposobnostmi, vendar ne
z razumom, nekako prepoznamo, čeprav ga nismo zmožni opredeliti.
Seveda pri
Zadravcu ne gre za enostavno upodabljanje krajine ali njeno kasnejšo likovno
abstrakcijo. Naturalizmu, podobnosti s krajino, globini neba in grozečem
horizontu se je slikar odrekel. Zavedati se moramo, da je abstraktno mišljeno
filozofsko, medtem ko pri teh slikah obvelja samo likovno: barva, njeno
prelivanje na površini ob vsakokrat drugačni svetlobi. Podobe na platnih so
lahko mentalne podobe nekega sveta, ki ga filtrira umetnikov um, ki se s skoraj
z religioznim straho spoštovanjem ozira za pojmi kot so neskončnost, praznina
ali globina oceana.
Barva je na teh slikah vedno nosilec pomena. Asociativna barva v nas
zbuja tesnobo in učinkuje na nedoumljiv, a nekako prepoznaven pranačin. Spodnje
plasti barve so svetlejše od zgornjih in služijo kot temeljna svetloba v sliki.
Skozi lazurne nanose prosevajo spodnje plasti in tako površina trepeta in je
nemogoče določiti barvni ton, kajti tako majhne razlike v
valovni dolžini svetlobe človekovo oko le težko loči. Tudi zato so lahko
te slike kot nekakšni hologrami, ki se spreminjajo glede na vir svetlobe in njeno
intenzivnost in z minimalnimi tonskimi nihanji spreminjajo topologijo prostora.
Taka slika je stroj, perpetuum mobile, ki deluje tako, da obrača naše
sanjske projekcije, misli in zavest, ki jih projiciramo na te zaslone, jih
notranje spremeni, obrne in dopolni. Slika je potemtakem nekakšen Solaris, ki
ga vodi njegov lasten razum.
Pri
Zadravčevih slikah lahko govorimo o idealni, neokrnjeni lepoti slike, ki je
neodvisna od čutne, materialne sfere. Izbira za takšen likovni pristop je v
popolnosti svobode slikarske odločitve ter nas v sodobnem svetu in v razvoju sodobnega
slikarstva nemalo preseneča. Ker je resnica lepa in lepota vsa resnica moremo
tudi v zvezi z Zadravčevimi slikami reči, da so absolutno moralne, še preden so
estetske. Ker končno je umetnost stvar morale. Le redko smo soočeni s tako
radikalno brezkompromisnim likovnim delom, kot so ta pred nami.
Zadravčeve slike pripadajo predmetnemu svetu, a so hkrati neopredeljive
do te mere, da se izmikajo vsaki racionalni razlagi. Podobno kot se izmikajo
racionalnim razlagam nekateri matematični aksiomi. Prepoznavanje take slike
zahteva posebno duševno naravnanost, zrenje. In vzhodne religije poznajo nekaj
takšnih rešitev in stanj. Po tej strani so to religiozne slike, čeprav ne
verjamem, da jih bi sprejela katera od abrahamskih religij. Slika angela, ki
kriči svojo zadnjo pesem je simptomatična.
Hkrati pa se
te slike navezujejo na ideal romantične umetnosti. Gre za zlitje klasičnega in
romantičnega ideala, ki se odpoveduje zemeljski individualnosti in se izpolni
v harmoniji
etičnih
principov. Sublimno slikarstvo premošča prostor med praznino realnosti in praznino
mrtvega odsotnega - boga. Vendar to ni le nadomestek, ampak realna prispodoba,
fantazma eksistence, ki je mogoča le v umetniškem izdelku. Pomemben je samo
užitek sublimne želje, ki nam podarja vso ugodje; nikjer nobene teoretične
maksime in imperativa, ki bi določal teme in načine poslikave.
V zvezi s
temi slikami, ki so pred nami lahko po dolgem času govorimo o novem razumevanju
in novem konceptu umetniškega ustvarjanja, ki ne meri na zunanjost, ampak na
notranje, ko je vsa materialnost, empirična realnost izbrisana in so
predstavljene ideje – slike kot miselni stroji - samo metafora umetnikove
transcendentalne izkušnje.