IVO PRANČIČ
TIH. TRIP
1 Triptih
Kadar si
gledalec prizadeva prodreti v ozadje Prančičevih del, je soočen z dejstvom, da
se dogajanje vrši na površini slikovnega polja, kar ga privede do prepričanja,
da ta dela niso nastala kot posledica neke zunanje izkušnje in da niso
reprezentacije neke realnosti. Priznati moramo, da se slike poigravajo z našo
navajenostjo dojemanja globine, katero zaznavamo tako, da nam različni odtenki
dajejo vtis različnih oddaljenosti predmetov. Temeljni princip renesančnega iluzionizma
Ivo Prančič uporablja takrat, ko slikovno polje razdeli na vodoravne pasove,
katerih barvne odtenke stopnjuje od sredine proti zgornjemu in spodnjemu robu
ali obratno. Drugje vodoravne pasove obrne v vertikalne, s čimer izniči vtis globine,
kot smo jo videli prej. V načinu ustvarjanja zgoraj omenjene iluzije globine lahko
opazimo nekatere podobnosti tudi s slikami Anselma Kieferja. V tem
približevanju postmodernemu ekspresionizmu lahko iščemo izhodišča Prančičevega
slikarstva. Drugje svetlejša barvna polja spontano lazurno nanaša na temnejše
ozadje, sledovi kapljic barve so odmev action paintinga. Gledalca sooča s
klavstrofobično praznino ploskve, katera spominja na Francis Baconove kreature,
ujete v te psevdoprostore. Spet drug način slikanja uporablja, kadar celo slikovno
polje prekrije tkanina, le na robovih so ponekod še vidni sledovi temeljne
barve. Nekje tkanino nadomesti barva: rdečo prekrije s pastoznim nanosom črne,
ki podobno kot prej tkanina prekrije vso slikovno polje, le na robovih slike je
še vidna rdeča.
Opisane tri
motive Prančič variira v različnih formatih in kompozicijah. V barvnih pasovih
lahko iščemo odmeve na renesančni perspektivi temelječega krajinarstva in
kasnejšega iluzionizma, v svetlih lazurnih nanosih odmeve Zao Wou-kijevega krajinarstva
in v prekrivanju rdeče podlage s črnim pastoznim nanosom ali črno tkanino simbolne
motive boja med svetlobo in temo. Posamezne table sestavlja v večje triptihalne
kompozicije, s katerimi v tej zadnji fazi ustvarjalnega procesa uvaja vedno
nove likovne senzacije. Sestavljanje tabel je pri slovenskih umetnikih močno
prisotno, spoznali smo ga tudi pri Bogdanu Borčiću, Luki Popiču in Žarku Vrezcu.
2 Haptični prostori
V
V uporabi tkanine pri gradnji slike slutimo Prančičev poklon velikim
obdobjem evropskega slikarstva – gotiki, ko je virtuozno naslikana tkanina
obleke naslikanih figur predstavljala njihov status ter umetnikovo veščino. V
najnovejših slikah ta postopek nadgrajuje: sedaj tkanina na nekaterih slikah povsem
prekrije podlago, ne več samo v trakovih, drugod zopet pa se povsem umakne iz
slike in se nanjo vrne barva.
Na Prančičevih
slikah ne gre za abstrahiranje krajine ali abstrahiranje neke podobe iz narave.
Ne gre za poenostavljanje, redukcijo likovnega mo
Pri dilemi med
abstraktnim in realističnim gre za problem upodabljanja prostora na površini,
ki je zaznamoval evropsko slikarstvo zadnjih 1000 let. Iluzija prostora na
dvodimenzionalni površini je vsaj od renesanse dalje veljala za največji domet
likovne umetnosti. Z nastopom fotografije v sredini 19. stoletja se je to
spremenilo, kajti fotografija in kasneje film sta ponudila skoraj popolno
iluzijo. Fotografija je proizvedla paradoks, ko je
realnost prikazana kot znak ali, ko je prisotno spremenjeno v odsotno, v
reprezentacijo, v razlikovanje, v pisanje. Ta občutek realnosti kot
reprezentacije pomeni končno fazo tiste umetnosti, ki je še imela vlogo
reprezentirati, upodabljati. Fotografije niso interpretacije realnosti, so samo
kodirane ali napisane prezentacije te realnosti. Izkušnja narave kot znaka ali
narave kot reprezentacije se naravno veže na fotografijo.[2]
Umetniška
dela so v 20. stoletju postopoma izgubila nalogo reprezentirati, predstavljati,
odslikavati. To vlogo jim je odvzel najprej Marcel Duchamp in nato surrealizem.
Kubizem je vpeljal razkroj reprezentacije na površini slike, vendar še ni
prestopil meje reprezentacije, upodabljanja. Podobno, kot sta relativnostni
teoriji, samo zaključili obdobje opisovanja narave, ko se je zdelo, da ni več
daleč dan, ko bo človeku uspelo ustvariti njeno popolno reprezentacijo.
Preobrat v razumevanju sveta je prinesla kvantna mehanika in ga lahko enačimo z
Duchampovo revolucijo v umetnosti. Toda namesto primernega opisa narave je
nastal simulaker[3],
zemljevid v merilu 1:1. Proces je uvedel Sputnik, ko je prvič obkrožil Zemljo. Takrat se
je ta spremenila v umetniški predmet, artefakt, ki ga moramo zaščititi,
obvarovati pred onesnaženjem, rešiti pred uničenjem. Človek,
umetnik se je znašel pred ničem, pred spoznanjem, da njegovo poslanstvo ni v
upodabljanju, v iluziji, temveč v ustvarjanju.
Reprezentacijsko
funkcijo slike sta po drugi svetovni vojni dokončno odnesla abstraktni
ekspresionizem in informel, kasneje pop art in minimalizem. Andy Warhol je z
multipliciranjem izničil reprezentacijo, kar sta po svoje storila tudi dvojčka
WTC v New Yorku, ki ju je kasneje doletela tako spektakularna usoda in
zaznamovala začetek nove dobe – posthumanizma. Podvajanje
ustvari formalni ritem presledkov, ki izniči enotnost trenutka in ustvari
znotraj trenutka izkušnjo reza. Dvojnik je simulakrum, drugi, reprezentacija
originala. Pride za prvim in v tem vrstnem redu lahko obstaja samo kot podoba.[4]
Težnja po
vse večjem realizmu (informel in minimalizem na eni ter nouve realisme, fluxus
in pop art na drugi strani) je vodila do moralne obsodbe perspektivičnega
iluzionizma in vseh z njim povezanih likovnih tehnik, kar je na koncu
povzročilo, da je umetnost prenehala upodabljati svet. K temu je pripomoglo
tudi izginotje realnega sveta, najprej po obeh katastrofah svetovnih vonj in
kasneje, ko je naravo nadomestila njena reprezentacija v obliki slik,
fotografij in zemljevidov.
3
(Ontološki status podobe/slike danes)
Za nami so
izkušnje modernizma in postmodernizma in umetniki vsaj od takrat dalje ne
odslikavajo in/ali upodabljajo več sveta. Odkar je predmet umetniškega
raziskovanja, predmet upodobitve prenehal obstajati kot materialno dejstvo, odkar
se je vse, kar nas obdaja, spremenilo v reprezentacijo, od takrat dalje moremo
govoriti o novi umetnosti. Umetnina ni več upodobitev neke realnosti in
posledično abstraktna podoba, temveč je slika samostojen predmet in znak. Umetniško
delo postane enakovredno ostalim predmetom, kot so mize, stoli, zobne krtače
ali telefoni.
Tak položaj
je umetnino vrgel z njenega piedestala absolutno dobrega in lepega. Mnogim so
se porodili dvomi ali je to sploh še umetnost, kar gledajo. Simbolična vrednost
umetnine, ki je nikakor ne moremo zanemariti, zaniha in zato ni takoj
prepoznavna. Ambivalentost umetniškega dela povzroči različne odklone znotraj
umetnosti same. Umetnina postane vsakdanji predmet, vendar za razliko od
vsakdanjega predmeta vsakdanji predmet s simbolično vrednostjo, kar ga končno
naredi za umetnino. Danes najbolj uveljavljen način ločevanja predmetov,
umetnin in neumetnin je, da jih razstavimo v galeriji in kasneje v muzeju, ki
je terminal, kjer stvari dobijo status umetnine in se jim določi vrednost.
Funkcijo
reprezentacije sta v veliki meri od likovne umetnosti prevzela film in
fotografija, kar pa seveda ne pomeni, da film in fotografija ne obstajata kot
nereprezentacijska artefakta: fotografije Mana Raya in v zadnjih letih
računalniško obdelane fotografije. V kiparstvu in slikarstvu še vedno obstajajo
tudi upodabljajoče umetniške prakse.
Vloga slike
je danes otežena tudi zaradi imena – slika. Izraz slika še vedno nosi s seboj
pomen podobe, torej upodobitve. Čeprav se slika še vedno imenuje slika, ta to
ni več, ker ničesar ne odslikava, temveč ustvarja nove entitete, in je torej
termin slika, s katerim opisujemo te predmete na tem mestu zavajajoč. Poimenovanje
slike, ki to ni več z imenom, ki zanika samega sebe – »Brez naslova« –, seveda
še bolj zamegli položaj: podobno, kot bi bilo človeku ime brezimena. Slika je
še vedno slika, še posebej, kadar nosi ime, ko ga nima več, jo lažje dojamemo
kot nekaj drugega, simbolično.
Naslov »Brez
naslova« zanika sliki njeno reprezentacijsko vlogo, daje nam vedeti, da ne gre
več za sliko v klasičnem pomenu, temveč za umetnino, ki ničesar ne
reprezentira. Umetnik tako poudari njeno novo vlogo, da to delo ni več slika. Slike
danes ničesar več ne upodabljajo, so kar so, nesporazum nastane, ker se slika
še vedno imenuje slika, čeprav ta to ni več, torej podoba, ampak nekaj drugega.
Torej problem nerazumevanja ni v umetnosti, temveč v jeziku, ki še ni vpeljal
novega termina, ki bi bolje označeval današnjo sliko. V kiparstvu je ta dilema
zadovoljivo rešena z nevtralnim izrazom skulptura, ki naj stoji za umetnino v
današnjem smislu, medtem ko izraz kip označuje tridimenzionalno upodobitev neke
realnosti.
Dualizem med percepcijo in reprezentacijo v evropski kulturi je že zelo
stara antinomija, ki ta dva načina ne enači, temveč postavlja enega nad
drugega. Percepcija je boljša, bolj resnična, ker je neposredna izkušnji,
medtem ko je reprezentacija vedno sumljiva, ker ni nikoli nič drugega kot
kopija, rekreacija v drugi obliki, zbirka znakov za izkušnjo. Percepcija je
bližje realnosti, medtem ko je reprezentacija postavljena na nepremostljivo
razdaljo od nje in naredi realnost prisotno samo v obliki nadomestkov, to je
prek strežnikov znakov. Zaradi te svoje razdalje do resničnega je vedno osumljena
prevare.[5] To platonsko zavračanje reprezentacije kot vabila k prevari je eden od
vzrokov, zakaj danes likovna umetnost ničesar več ne upodablja, reprezentira.
V dvajsetem
stoletju so umetniki pod pritiskom različnih katastrof prenehali biti
iluzionisti, ker je iluzija nemoralna, je prevara in ker se je poslanstvo
umetnosti spremenilo. Realnost je postala preveč boleča, zrušila se je pred našimi
očmi ali po Adornu umetnost po Auschwitu ni več mogoča. Upodabljanje narave je
izgubilo svoj pomen, v nemoralnem svetu je morala vsaj umetnost ostati moralna.
Iluzijo je likovna umetnost prepustila v uporabo filmu in fotografiji, vendar je
ta njena moralna drža napram realnosti popustila, ko je vlogo arbitra prevzel
trg.
4
Gerhard
Richter je mogoče prvi presegel dihotonomijo med mimetičnim in nemimetičnim
slikarstvom. Brez velikih besed je slikal tako mimetične ali realistične in
druge nemimetične, abstraktne slike. S tem nerazlikovanjem med obema limitoma slikarstva
je presegel ideološke boje in jih naredil za obsoletne. Presegel je ontološki
značaj slike, kakršen je veljal od antike do takrat. Mogoče je to še
pomembnejše kot Duchampova prestavitev umetniških predmetov iz sfer umetnosti v
sfero vsakdanjega in obratno ali pa ustvarjanje novih nesimbolnih entitet
minimalistov.
Robert Rauschenberg je nekoč izjavil:»Par nogavic ni nič manj primeren
za izdelavo slike, kot so les, žeblji, terpentin, olje in platno«. Rauschenberg je združil princip
ready madea in slike, ko je montiral na sliko navadne predmete.
Primerjava
Prančičevih del z deli Anselma Kieferja razkrije, da se
oba poslužujeta deljenja likovnega polja na pasove, uporabljata iluzionistična
pomagala, kot je centralna perspek
V tem je Prančičeva logika spreminjanja. Čeprav uporablja klasična
slikarska sredstva, njegov cilj ni slika, temveč predmet, ki nosi vse
značilnosti slike: je lep, slikarski, nas očara z barvo, subtilnimi tonskimi nanosi.
Gledalčevo oko drsi po površini in išče izhodiščne točke, znake, ki bi opozarjali
na neko drugo realnost izven slike. Ko te znake najde, začne sliko brati kot
upodobitev krajine, vendar je teh znakov premalo, da bi sliko lahko enostavno
določili kot krajino. In še nekaj je, ko slikar ugotovi, da slika preveč
postaja krajina, takrat doda tkanino, jo prekrije s črno ali pa jo obrne tako,
da pasovi ne tečejo več vodoravno, temveč navpično in tako odločilno spremeni
naše branje podobe.
Prančič
uporablja slikarske prijeme, kot so perspek
Jernej Kožar
[1] Rosalind E. Krauss, The Originality of the Avant-Garde
and Other Modernist Myths, The MIT Press, Cambridge, Massachusetts, 1986. Str.
10.
[2] Ibid. Str. 113.
[3] Nadomestek, proxy server.
[4] Rosalind E. Krauss, The Originality of the Avant-Garde
and Other Modernist Myths, The MIT Press, Cambridge, Massachusetts, 1986. Str.
109.
[5] Ibid. Str. 94–95.