Tomo Jeseničnik
Jeseničnik verjame, da lahko fotografija
ujame samo površino stvari, zato fotografije, ki so pred nami, namenoma nočejo
podati psihološke analize krajine. Rezultat je poseben tip fotografskega
realizma, ki se izogiba nostalgiji, romanticizmu ali sentimentalnosti v korist
čistemu opazovanju. Te fotografije so namenoma posnete na hitro, iz roke v
gibanju, so zablurane, zelo slikarske. Na ta način avtor
ustvari vtis napetosti, hitrega dogajanja in suspenza.
Jeseničnikove fotografije pripovedujejo o ilegalnem
prečkanju meje, o dejavnosti, ki je v zadnjem desetletju v velikem porastu.
Ekonomska neenakost v svetu ter lažje in cenejše transportne poti so omogočile
večji pretok informacij in prebivalstva. Da se je povečal pritisk ekonomskih
emigrantov na bogate države zahodne Evrope in ZDA, so te krive predvsem same
zaradi v nebo vpijoče neenakomerne razporeditve profita. Začetke, katerega
lahko iščemo v kolonializmu prejšnjih stoletij, v izkoriščanju naravnih
bogastev, v suženjstvu in danes v vojaški industriji, ki brez kančka slabe
vesti prodaja drage vojaške sisteme napol pismenim gospodarjem vojn in spodbuja
med etnične spopade in nenazadnje v kmetijskih subvencijah našim kmetom, ki
zaradi »dumpiških« cen že v kali zatrejo vsakršno
kmetijsko dejavnost, ki bi prinašala dobiček in tako omogočila ekonomski razvoj,
kakršnemu smo bili priča v ZDA in Evropi v zadnjih dvesto letih.
Navajeni hitenja skozi življenje skoraj ne
opazimo okolice, zato nas tukaj umetnik povabi, da se ustavimo in da razmislimo
o tem, kar se dogaja okoli nas ponoči in na krajih, kamor le redko zaidemo. Serija
Border je močan
esej o minevanju. Simbolni pomeni predvidevajo poglobljeno branje podobe, ki pa
ni vedno eksplicitno berljiva. Posebej naključno nanizane fragmente neke
pripovedi je včasih seveda težko sestaviti v neko celoto. Avtor pusti premalo
napotkov, da bi prepoznali zgodbo drugače kot ujete fragmente spomina, nanizane
detajle brez drugih pomenov, kot tistih takoj prepoznavnih. Iskati neke globlje
pomene, matematične kode ali filozofske sisteme za temi podobami bi bilo odveč.
Preveč bi bilo pričakovati, da bo umetniško delo sposobno v vsej svoji
fragmentarnosti podati kompleksno sliko sveta. Gledalca vabijo ta dela, da se
preprosto sprehodi mimo njih in pusti, da barve vplivajo na njegovo telo,
glavo, oči in misli in da jih prepozna kot stičišča, ki jih umetnik želi samo
raziskovati in razkriti kot nekatere od mnogih možnosti obstoja sveta, naravnih
fenomenov, vsega kar je. Verjetno je Jeseničnik ravno s krajinskimi fotografijami
dosegel tisto zavidljivo mojstrstvo, ki ga uvršča med najboljše slovenske
fotografe danes.