Naca Rojnik
Skulpturo dvajsetega stoletja zaznamuje
prehod od upodabljajočega kiparstva do kiparstva čistih oblik. Kip se je v dvajsetem
stoletju spremenil v simulaker, v novo entiteto, ki
ničesar ne upodablja, temveč ustvarja novo realnost. Skulpture posegajo v sam
ustroj realnosti in niso več samo predmeti z reprezentacijsko
funkcijo. Imenovati ta dela abstraktna bi bilo premalo, saj ne gre za enostavno
redukcijo umetnikovega videnja realnosti.
Slikarstvo je v visokem modernizmu zašlo v
težave, kajti slike ničesar več niso upodabljale in zato tudi niso mogle biti
več abstraktne slike, kajti te so vedno le umetnikova redukcija realnosti.
Problem je nastal, ker se je slika še vedno imenovala slika, čeprav ta to ni bila
več, vsaj v tem prvotnem, tisočletja starem smislu ne – torej podoba, ampak
nekaj drugega, ne več upodobitev realnosti ali njena reprezentacija,
temveč samostojen objekt ali znak. V kiparstvu je ta dilema zadovoljivo rešena
z nevtralnim izrazom skulptura, ki ga uporabljamo predvsem za modernistično in
kasnejše kiparstvo, medtem ko izraz kip označuje tridimenzionalno upodobitev
neke realnosti ali ožje predmoderno kiparstvo.
Modernistično kiparstvo so zaznamovali
različni slogi, ki so se formalno gibali med skrajnostma hiperrealizma
in minimalizma. Modernistični ikonoklazem je
spodbudil raziskovanje oblike in njenega delovanja v prostoru in rezultat je
viden v relativno enostavnih posnetkih realnosti do povsem geometrijskih likov.
Nekje na tej poti, od enega limita do drugega, se je pojavila inštalacija, ki je
poskusila povezati te različne tendence z njihovimi vplivi na prostor. Inštalacijo
lahko v tem smislu gledamo kot odvod kiparstva, njegovo razširitev po prostoru
ter nenazadnje kot reakcijo na sodobne strategije razstavljanja.
Kiparstvo Nace Rojnik izhaja iz
modernističnega formalizma, vendar presega okvire tega sloga z dodajanjem barve
in drugih slikarskih elementov, z razgibano površino kipa, in pa seveda z
materialom, iz katerega so izdelani – poliestrom. Zmes teh elementov poda
postmodernistično skulpturo, ki presega omejenost abstraktnih modernističnih
form, ker z nekaterimi elementi posega nazaj v iluzionizem predmoderne
dobe. Gledalec lahko v mehkih zaobljenih linijah prepozna metafore organskih
form, nekateri detajli eksplicitno naslavljajo resničnost.
Naca Rojnik ustvarja z
glino in poliestrom. Dva povsem različna materiala ji nudita obilo ustvarjalnih
izzivov. Glina je klasičen kiparski material, eden najstarejših, in ima že kot
taka dolgo simboliko, nenazadnje je bog naredil človeka iz zemlje, torej iz
gline. Poliester obstaja sicer tudi v naravi, vendar se večinoma uporablja
umetno izdelan material. Umetniki so ga v drugi polovici 20. stoletja vzeli za
svojega, ker je lažji za obdelovanje kot kamen in pobarvan je ravno tako
obstojen. Kadar dela z glino, imajo skulpture manjše mere, medtem ko so tiste
iz poliestra nadnaravnih velikosti.
Naca
Rojnik se v smislu visokega modernizma popolnoma odreče linearni pripovedi ali
prepoznavnemu motivu. Pripoved oblikuje gledalec sam, ko mu pogled drsi po
prostorskih linijah, ki razbijajo praznino prostora in vzpostavljajo dinamičen
preplet asociacijskih vektorjev. Poliester ponavadi prebarva z monohronimi sivimi toni, ga tako iluzionistično spremeni v
reliefno površino in tako vzpostavlja novo realnost: gledalčev pogled omeji na
likovne komponente dela. Površina kipa opozarja na vsebino, ki jo potem pripoveduje
njegova oblika in njen razvoj v prostoru.