MIRKO RAJNAR
Slike Mirka Rajnarja zaznamujejo subtilni tonski prehodi in
natančno določene kompozicijske lokacije posameznih polj na sliki. Slike
izhajajo neposredno iz zunanjih izkušenj in so v tem smislu realistične oziroma
abstraktne. Podrejene so zunanji izkušnji, vtisu prekmurske krajine, ki jo
določa dolga ravnina z nizkim horizontom. Za nekatere vremenske pojave tako
značilne meglice Rajnar posreduje v posebni tehniki sfumata.
Rajnar slika na tradicionalen način z oljem na platno, kar
določa njegovo pot razvoja. Oljno slikarstvo je za razliko od akrilnega, ki se
je močno uveljavilo v zadnji četrtini 20. stoletja, vezano na renesančno
tradicijo, na tradicijo evropskega humanizma in slikarstva. Klasična slikarska
tehnika omogoča slikarjem, da na slikah dosežejo učinke, ki jih prosto oko
komaj zazna, reprodukcija seveda nikoli.
Stilno Rajnarjeve slike, kot rečeno, temeljijo v dolgi
zgodovini humanizma. Zaznamuje jih po eni strani visoka renesansa – sfumato –
in po drugi strani holandsko krajinarstvo, s katerimi imajo skupen nizek
horizont, ki ga določa podoben zunanji vtis – prekmurska in nizozemska
pokrajina sta si podobni po konfiguraciji terena. Vendar so vremenski pojavi in
barve narave drugačne, zaradi česar se razlikuje tudi slikarstvo.
V načinu slikanja in pristopu k slikarstvu so tem slikam
blizu slike Davida Zadravca. Oba se spoprimeta z oljnim slikarstvom, z natančnim
in dolgotrajnim delovnim procesom, vendar je rezultat obeh različen. Medtem ko
je Rajnarju izhodišče prekmurska pokrajina in tega nikjer ne zanika ali celo
hote zabriše sledove, nasprotno vedno se vrača k njej in podaja konkretne vtise
na zelo berljiv način, so slike Davida Zadravca hote odmaknjene. Njegove slike so
tako močne redukcije realnosti, da o njih ne govorimo več kot o abstraktni
slikah, odvodih realnosti torej, kajti ničesar ne upodabljajo. Kar po drugi
strani velja tudi za nekatera Rajnarjeva dela, ki se odmikajo predstavljivi
realnosti in drsijo v območje simulakrov, novih entitet, ko nehajo biti slike,
podobe, saj ničesar več ne reprezentirajo, odslikavajo, temveč postajajo
objekti – kot so stoli, telefoni ali zobne krtače – potem takem
posthumanistični artefakti.
Rajnar ima redko sposobnost, da predstavi vsakdanje podobe
prekmurske pokrajine na način, ki zadeva tudi obče medčloveške odnose, v
katerih prepoznamo lastne dvome in razpoloženja. Njegove kontemplativne študije
pokrajine transedentirajo čas dneva, mogoče zgodnje jutro, da postanejo globoke
izjave. Hkrati pa se te slike navezujejo na ideal romantične umetnosti. Gre za
zlitje klasičnega in romantičnega ideala, ki se odpoveduje zemeljski
individualnosti in se izpolni v harmoniji etičnih principov. Sublimno
slikarstvo premošča prostor med praznino realnosti in praznino mrtvega odsotnega
– boga. Vendar to ni le nadomestek, ampak realna prispodoba, fantazma
eksistence, mogoča le v umetniškem izdelku. Pomemben je samo užitek sublimne
želje, ki nam podarja vso ugodje; nikjer nobene teoretične maksime in impera