Luka Popič
V najnovejših delih Luka Popič presega modernistične
estetske omejitve, ki jim je sledil v zgodnjih monohromih delih, kjer je bila
barva omejena na črno in belo in vse odtenke med njima. Tu je že ena sama
razpoka, črta ali poteza lahko nosilka velikega čustvenega naboja. Potem ko je
ta pristop razrahljal do te mere, da je dovolil barvi, da vstopi na njegova
dela, se je hermetično zaprt domišljijski svet razprl in vzcvetel v različnih
odtenkih rdeče. Ni naključje, da je kot prva najbližja barva nastopila rdeča, v
različnih odtenkih vse do oranžne. Prejšnjo delitev ploskve je obdržal in
nadgradil v črtah, ki delijo ploskev na horizontalne pasove, katerih pomen je
iskati v horizontu pokrajine.
Luka Popič je po letu 1995
opustil figurativno slikarstvo in se predal raziskavam slikovnega polja. Kompozicijo
obravnava ponekod na minimalističen način, spet drugod zaznamo ekspresivnost v
tanki zlomljeni črti pri suhi igli. Izostanek barve na večini starejših slik in
grafik govori v prid domnevi, da mu gre predvsem za odkrivanje skrivnosti črte,
monohrome ploskve in interakcije posameznih likovnih znakov in posledično
seveda manj za reprezentacijo konkretnega. Tako je njegova slika abstraktna,
vendar ne povsem minimalistična, kot bi domnevali zaradi uporabe minimalnega
števila likovnih znakov, temveč prej ekspresionistična zaradi načina uporabe
teh znakov. Poleg barvnega polja, vpetega v enostaven geometrijski lik, igra
pomembno vlogo tudi plastičnost nanosa barve, ki naredi sliko za predmet, za
skulpturo. Globino na sliki ustvari s pomočjo barve in drugih snovi, kar naredi
njegova dela zelo snovna, celo surovo materialna in jih postavlja v bližino
abstraktnega ekspresionizma in informela.
Sredi devetdesetih let prejšnjega stoletja, potem ko se je
odrekel iluzionističnemu slikarstvu, začno nastajati kolografije. Na podlago pritrdi
juto, kasneje še pvc-folijo in pesek. Barvna
polja niso povsem gladka, barva je na kartonsko matrico nanešena reliefno tako,
da se sedaj svetloba preliva na različne načine in površina trepeta pred nami. Grafika
ni več samo končni produkt ustvarjalnega procesa, prilepi jo na leseno podlago
in tako nastane nov umetniški izdelek, ki ni več grafika, ker je na leseni
plošči nalepljen le del prejšnje kompozicije, in še ni slika, ker je ta plošča
lahko le element neke druge, večje kompozicije. Manjše slike sestavlja kot
nekakšne mozaike, včasih tudi tako, da se stikajo s hrbti, takrat imamo pred
seboj slikovno polje prepredeno z ostrimi vertikalami. Te Popičeve grafike,
slike, zidne instalacije niso več tako surovo ekspresionistične, reliefne, temveč
bolj pretkano subtilne.
Na večjih monokromnih slikah barvo nanaša v
več plasteh tako, da posamezni nanosi prosevajo skozi zgornje plasti, kar
povzroči, da se velika barvna praznina po kratkem zrenju odpre v širok spekter
optičnih prevar. V materijo enakomerno nanešene barve poseže še s konico
čopiča. Te črte so potem hkrati iluzionistično prostorsko odrivalo in hkrati
resnična, materialna globina.