LOJZE LOGAR
Lojze Logar je veliki iskalec in preizkuševalec različnih
slikarskih slogov od modernizma naprej. Njegova pot vodi od pop arta do postmodernizma, v katerega se je vključil s svojo
varianto nove podobe – cikel Davidov vrt –, kjer prevladuje barva ujeta v
amorfne oblike, katerih strah pred posnemanjem narave je očiten. Vendar se
Logar ne ustavi tukaj: v času interregnuma in pred
začetkom nove dobe se v slikarsko dogajanje v Sloveniji vključi s svojo varianto
čiste slike.
Logar je začel svojo umetniško pot konec šestdesetih na
vrhuncu modernizma in je kot eden redkih Slovencev uporabljal formalni jezik pop
arta. V sedemdesetih je še z nekaterimi drugimi slovenskimi
likovnimi umetniki odvrnil pogled od Pariza in tamkajšnjega informela
ter se začel ozirati v ZDA, kjer sta skupaj živela minimalizem in pop art. Za razliko od mnogih modernističnih umetnikov se je
uspel prek konceptualistične faze vrniti k
slikarstvu, ki je v osemdesetih kulminiralo v ciklusu
Davidov vrt.
V Logarjevem opusu razločimo nekaj jasno izdelanih ciklusov. Popartistične forme se spremene v črne slike in čisti
koncept: v Mestni galeriji v Ljubljani je leta 1976 razstavil listke z napisom:
tu bi lahko razstavljal Lojze Logar. Organskim formam Davidovega vrta v osemdesetih in prvi polovici devetdesetih sledi cikel
slik imenovan Intermezzozoik.
Od živahnih barv prejšnjega obdobja ostane turkizno zelena in vijoličasta.
Organske forme zamenjajo ravne linije, barvna polja niso več ločena, slikovno
polje se zapre. Na sliki ni več črnih kontur, temveč barva teče, torej ječi na zopet
ekspresionistični način.
Logarjevo slikarstvo je čisto v smislu action
paintinga in informela, a
za razliko od obeh modenističnih slogov to slikarstvo
ni težko in temno, temveč je jasno pregledno in skorajda lahkotno. Lahkotnost
mu dajejo svetle barve, sodobne turkizno zelene, kakršne prevladujejo tudi na
filmskih platnih zadnjih let in odsotnost pomembnih vsebin. Svetlo tonsko
slikarstvo na nekaterih mestih kompozicijsko utrdi z geometrijskimi liki, ki
jih slutimo pod plastmi barve. Ponekod je platno razdeljeno na pol, drugod ga
obvladuje krog ali elipsa, včasih je v ozadju mreža. Logarjeva najnovejša dela
so namenoma ambivalentna, po eni strani lahkotna zaradi turkizno zelene in vijoličaste
in po drugi strani izpovedna in kritična do sodobnega sveta. Temnejšo stran
napoveduje trdna kompozicija, ki jo ponekod vidimo v ozadju in seveda naslovi
teh del – SARCOPHAG(U.S.). Beseda je sestavljenka
besede sarkofag, ki ima že sama dovolj globok zgodovinski pomen, hkrati pa v
tem prenesenem pomenu asociira na sodobno betonsko
džunglo. Besedi sarkofag je dodana končnica U.S., ki stoji za ZDA. Seveda so
ZDA danes gonilna ekonomska sila v svetu, krive za desetine krivičnih vojn in
drugih nesmislov sodobnega sveta, a hkrati neizčrpen vir kulturnih smernic. V teh
slikah Logar metaforično zaznamuje rojstvo nove dobe – posthumanizma
–, katerega začetek sovpada z napadom na dvojčka WTC v New Yorku.