David Zadravec
David Zadravec obuja način likovnega
ustvarjanja, za katerega se je zadnjih nekaj let zdelo, da ni več mogoč. Njegovo
slikarstvo se navezuje na dolgo vrsto slovenskih slikarjev, ki so iskali
odgovore na vprašanja v sublimnem. Idealiziranje in iskanje iluzij
obljubljenega sveta, idil in utopij se je od slikarstva prestavilo na druga
področja, ki jim je skupno to, da vsa zelo eksplicitno poročajo o dogodkih in
stanjih duha. Zadravčevo slikarstvo se v teh točkah loči od ostale aktualne
umetniške produkcije, ker vrača slikarstvu na preizkušen način njegovo
verodostojnost in pomen. Kar je nenazadnje vidno tudi v tem, kako so narejene
te slike – z oljem na platno in drugimi izbranimi materiali.
Ker spoznavna zmožnost uma presega vsako zmožnost čutov, smo
samo z zakoni uma zmožni dojeti to, kar je neskončno, absolutno in vzbuja v nas
ugodje. Estetskega užitka tukaj torej ne proizvaja le lepota slike, ampak
skrivnostnost in vzvišenost, ki je v sublimnem. V teorijah o sublimnem je lepo
ločeno od vzvišenega, ki zaradi monumentalnosti in občutka o neskončnosti
prostora v gledalcu vzbuja grozo in odpor. Praznina in tišina nikoli nista
popolni, ob njiju nas ne preveva ničevost sveta in niti ganjenost in
melanholija; pomembna je samo lepota idealnega prostora. V sublimnem gre za
nekaj absolutnega, zaveže nas s posebnim stanjem duha, ki mu z močjo spoznanja ne moremo v
resnici blizu. Razum ob sublimnem doživetju onemi, v sublimnem ne moremo
govoriti o realnosti. Ob njegovi absolutni moči doživljamo ugodje, ki ga v
celoti, z vsem svojim bitjem in umskimi sposobnostmi, vendar ne z razumom,
nekako prepoznamo, čeprav ga nismo zmožni opredeliti.
Seveda pri Zadravcu ne gre za enostavno upodabljanje krajine
ali njeno kasnejšo likovno abstrakcijo. Naturalizmu, podobnosti s krajino,
globini neba in grozečem horizontu se je slikar odrekel. Zavedati se moramo, da
je abstraktno mišljeno filozofsko, medtem ko pri teh slikah obvelja samo
likovno: barva, njeno prelivanje na površini ob vsakokrat drugačni svetlobi.
Podobe na platnih so lahko mentalne podobe nekega sveta, ki ga filtrira
umetnikov um, ki se s skoraj z religioznim strahospoštovanjem ozira za pojmi,
kot so neskončnost, praznina ali globina oceana.
Barva je na teh slikah vedno nosilec
pomena. Asociativna barva v nas zbuja tesnobo in učinkuje na nedoumljiv, a
nekako prepoznaven pranačin. Spodnje plasti barve so svetlejše od zgornjih in
služijo kot temeljna svetloba v sliki. Skozi lazurne nanose prosevajo spodnje
plasti in tako površina trepeta in je nemogoče določiti barvni ton, kajti tako
majhne razlike v valovni dolžini svetlobe človekovo oko le težko loči. Tudi
zato, so lahko te slike nekakšni hologrami, ki se spreminjajo glede na vir
svetlobe in njeno intenzivnost in z minimalnimi tonskimi nihanji spreminjajo
topologijo prostora. Taka slika je stroj, perpetuum mobile, ki deluje tako, da
obrača naše sanjske projekcije, misli in zavest, ki jih projiciramo na te
zaslone, jih notranje spremeni, obrne in dopolni. Slika je kot Solaris, samostojna
in inteligentna entiteta.
Pri Zadravčevih slikah lahko govorimo o idealni, neokrnjeni
lepoti slike, ki je neodvisna od čutne, materialne sfere. Izbira za takšen likovni
pristop je v popolnosti svobode slikarske odločitve ter nas v sodobnem svetu in
v razvoju sodobnega slikarstva nemalo preseneča. Ker je resnica lepa in lepota
vsa resnica, moremo tudi v zvezi z Zadravčevimi slikami reči, da so absolutno
moralne, še preden so estetske. Zadravčeve slike pripadajo predmetnemu svetu, a
so hkrati neopredeljive do te mere, da se izmikajo vsaki racionalni razlagi, podobno
kot se racionalnim razlagam izmikajo nekateri matematični aksiomi. Prepoznavanje
take slike zahteva posebno duševno naravnanost, zrenje. In vzhodne religije
poznajo nekaj takšnih rešitev in stanj. Po tej strani so to religiozne slike,
čeprav ne verjamem, da jih bi sprejela katera od abrahamskih religij. Slika
angela, ki kriči svojo zadnjo pesem, je simptomatična.