|
|
Vogue
(see
web
site of a project)
Jernej Kožar, Vogue
English translation: Luka Kocbek
"In this brief description, I will tackle one aspect of pictures
in the Vogue series. The rigid and affected postures of the
artist in the picture have much in common with the monumental iconography
of the great dictatorships of the 20th century. These pictures are
depictions of a time which is no more. A more detailed analysis
shows that what we have here is a time loop:
Vrabič uses a contemporary design from cover of the fashion magazine
Vogue and glues his image over it, thus joining two moments:
the contemporary cover of Vogue and some sort of a timeless,
Irwinesque self-presentation. We face a representational hole, a
temporal discontinuity. The imagery used is realistical, although
disrupted in time. The concept of realism is expanded with the component
of time. The images function in time as well as in space. Because
of the discontinuity of space or time, this picture leaves behind
the concept of realism.
The area of copyright is also a very important aspect of these works.
Many questions present themselves, from artistic licence to intelectual
property. It seems that the owners should not agitate themselves
too much when an artist uses their cover in a very precise and analytical
manner, bringing us the result: an everyman in a place that is set
aside for special women, chosen in accordance with an ideal of beauty,
and Vogue certainly has the power to contribute to the chosen
ideal of beauty. Vrabič made a move similar to the painters of Gothic
period, daring to include their features in pictures of strictly
fixed iconographical layout - near the saint or even near the Virgin,
in the place reserved for a man of noble birth...
published in.
M'ARS, Magazine of the Museum of Modern Art Ljubljana,
Year XIII, 2001, No. 1-2
"…
Vrabičevi avtoportreti iz serije Vogue so pronicljive opazke k antropologiji
sodobnega življenja. Avtoportret je nedvomno eno najširših poglavij
likovne umetnosti – najpogosteje slikarstva – spomnimo se neprekosljivega
Rembrandta. Toda v tem primeru ne gre za avtoportrete Rembrandtovega
tipa – psihološke študije lastne podobe, temveč gre v Vrabičevem
primeru za avtoportrete (imenujmo jih) Tisnikarjevega tipa. Tisnikarjevi
avtoportreti so le protagonisti na sliki, ki pa so prevzeli avtorjevo
fizionomijo. Vendar ne toliko zato, ker bi umetnik želel upodobiti
samega sebe, temveč bolj zato, ker njegova lastna podoba nadomešča
podobo slehernika. Vrabičevi avtoportreti sodijo v ta okvir. "
"Naj se v tem kratkem opisu dotaknem še enega
vidika slik iz serije Vogue. Toge in teatralne poze, ki jih zavzame
umetnik na sliki imajo veliko skupnega s poznano monumentalno ikonografijo
velikih diktatur 20. stoletja. Vrabič na teh slikah upodablja že
nek minuli čas. Podrobnejša analiza pokaže, da imamo pred seboj
časovno zanko: Vrabič vzame sodoben dizajn naslovnice modne revije
Vogue in nanj prilepi lastno podobo. Na sliki je združil dva trenutka:
sodobno naslovnico revije Vogue in nekakšno brezčasno irwinovsko
lastno upodobitev. Pred nami je reprezentacijska luknja, časovna
diskontinuiteta. Upodobljeni znaki so realistični vendar diskontinuirani
v času. Koncept realizma se razširi s časovno komponento. Ugotovimo
lahko, da znaki ne delujejo samo prostorsko temveč tudi časovno
in da diskontinuiteta prostora ali časa povzroči, da podoba stopa
iz koncepta realizma.
Nič manj pomemben vidik teh del ni vprašanje avtorskih pravic. Odpirajo
se mnogi problemi od umetniške svobode do intelektualne lastnine.
A zdi se, da lastniki ne bi smeli biti preveč jezni na to, da umetnik
predeluje njihovo naslovnico – navsezadnje je to lahko dobra reklama.
Vendar se Vrabič poigrava z vsebino njihove naslovnice na zelo precizen
in analitičen način, katerega rezultat je pred nami: slehernik na
mestu rezerviranem za izbranke po posebnem ključu, ki določa lepotni
ideal in Vogue gotovo ima moč, da prispeva k izbranemu lepotnemu
idealu. Vrabič je tu storil podoben korak, kot so ga storili gotski
slikarji, ko so se drznili upodobiti na religioznih slikah s strogo
določeno ikonografsko shemo – na mestu blizu svetnika ali celo Marije,
na mestu rezerviranem za človeka plemenitega porekla…"
izdano v:
M'ARS, časopis Moderne galerije Ljubljana, p.24.
Letnik XIII, 2001, št. 1-2
<
first page
|
|

Vogue cover #2 Man
for all seasons, 2001
|