|
|
Tomislav
Vignjević
Podobe in mediji
Vsaka podoba je zavezana predstavam svojega časa in posledično
zrcali imaginarni svet nekega obdobja. Ravno tako lahko trdimo,
da vse podobe in vsak imaginarij prikličejo in obudijo k življenju
nove podobe, ki bolj ustrezno odgovarjajo na zahteve časa. Številne
podobe pa v zavezanosti k starejšim predstavam učinkujejo kot nove
že, če jih prenesemo v nov, drugačen medij, ki iz njih - kljub njihovi
tradicionalni pojavnosti - naredi aktualne, atraktivne vizualne
nosilce pomenov. S temi lastnostmi podobe se v svojem slikarstvu
oziroma v štirih slikah, ki so na ogled na njegovi zadnji razstavi,
ukvarja Sašo Vrabič. Na platnih velikega formata je upodobil vizualni
imaginarij in želje družbe, ki je tovrstne podobe producirala in
v njih očitno (vsaj glede na število in razširjenost tovrstnega
imaginarija) neizmerno uživa.
V nasprotju z zahtevo po poglobljeni refleksiji in analizi podob,
ki nas obkrožajo, se jim Vrabič posveča z zanosom nekoga, ki jih
povsem sprejema, prenaša iz fotografskega in računalniškega medija
na slikarsko platno in s tem ohranja najaktualnejše, najbolj zaželene
in atraktivne podobe. Že izbor motivov na štirih platnih nam veliko
pove o idealih in predstavah določene dobe, saj vsaka podoba nosi
s seboj časovno obliko, ki nam razgrne tako svet produkcije podob
na različnih nosilcih oziroma medijih kot notranji svet posameznika
in kolektivnih predstav, v katerih so s podobami ponotranjene tudi
določene vrednote, želje in ideali družbe. Vrabič se jim približa
in jih razgrinja z distanciranim pogledom kronista, ki ne skuša
interpretirati teh likov, fotografij in računalniške slike, temveč
je prepričan, da bosta že beleženje in prenos teh podob v medij
slikarstva pred gledalca postavila na ogled platna, na katerih nista
le poigravanje in prenos podob v drug medij, ampak jasen, nepotvorjen
in brezkompromisen vpogled v ideale, želje in vrednote neke dobe.
Spektakel, konzum, nenehna komunikacija in instantne variante internet
spolnosti so seveda teme, ki brez dvoma zaposlujejo predstavni svet
številnih, in Vrabič je te teme le prenesel v svet galerijske "bele
kocke" in na še bolj posvečeno površino slikarskega platna.
Ali tovrstna transplatacija zadošča že sama po sebi, je seveda odprto
vprašanje, dejstvo pa je, da ta razstava brez kompromisa in estetizacije
sooči in nagovarja gledalca in posledično vso potencialno publiko
z najaktualnejšimi podobami, v katerih to občinstvo v povsem drugem
mediju, kot je slikarstvo, vsakodnevno nemoteno uživa.
Zdaj že preverjena taktika pop art (neovirano, brezmejno sprejemanje
vsakdanjika z vsemi njegovimi podobami in željami) se v tem primeru
izkaže za učinkovito. Sooči nas namreč med drugim tudi s sociološko
zanimivim dejstvom, da je nekdaj tako prezirani šport, kot je nogomet,
tako zelo zasedel nacionalne identifikacijske pozicije in strasti,
da o njem in njegovih dosežkih razpravljajo in se z njim ponašajo
že največje veličine umetniškega sveta in marsikak arbiter elegantiae.
Vrabič ta svet banalnih podob in te vsakdanje figure neženirano
ovekoveča na slikarskem platnu in zavrača vsako vsiljevanje estetske
transcedence, ki bi bila obliž na rane, zadobljene v vsakdanjiku,
zapolnjenim s (kot to interpretira njegov izbor) nogometnim spektaklom,
dlančnikom Ericsson in internet seksom. Njegove slike tem temam
podelijo ikonično prezenco in nekakšno digniteto, prenesene v galerijo
pa nam lakonično sporočajo: You asked for it!
|
|
Tomislav
Vignjević
Podobe in mediji
Delo, sobota, 22.9.2001, str.7
|
|