|
|
Maja
Šuštaršič
Javno : zasebno
Ustvarjanje Saša Vrabiča je tesno povezano z okoljem, iz katerega
izhaja, tako v kuturno-sociološkem kot v formalno-likovnem smislu.
Pripada mladi generaciji umetnikov, ki v središče svojega ustvarjanja
postavljajo podobo kot posledico poplave vizualnih podob, ki se
je z razvojem množičnih medijev vse od pop-arta pa do eksplozije
v začetku devetdesetih let neprenehoma stopnjevala. Zmagoslavje
medijev nad časovnimi in prostorskimi razdaljami znajo ti umetniki
dobro uporabiti in so se hkrati sposobni enakovredno preizkusiti
v klasičnem mediju ter ga uspešno integrerati v svoje delo.
Sašo Vrabič na pričujoči razstavi prepleta klasičen medij z modernim
in obratno. Slikarske upodobitve mobilnega telefona, nogometne tekme,
dekleta, ki nudi svoje storitve preko spletnih strani ter interaktivni
film v obliki CD-roma so glavni akterji njegove postavitve. Ob njih
se sprašuje o mnogokaterih problemih sodobne družbe, njegova razmišljanja
pa so eksistencialne narave. Tako kot medij, ki ga uporablja za
oris idej, naj bo ta slikarski ali računalniški, mu Bežigrad kot
specifičen del mesta (arhitekturno, urbanistično in sociološko)
služi le kot sredstvo, preko katerega izrazi svojo kritično refleksijo
o problemih globalne kulture.
V monumentalni velikosti upodobljene motive svojih slik je izbral
po ključu "nekaterih moških preokupacij". S tem se je
ironično opredelil do mačistično naravnane poze moškega v sodobni
družbi, katerega nujno pritiklino predstavlja mobilni telefon, najatraktivnejšo
manifestacijo njegovega bitja nogometna tekma in poglavitni vir
zabave virtualna spolnost.
Mobilni telefon je velik "hit" zadnjega desetletja, medosebna
komunikacija je z njim dosegla skrajne razsežnosti vsesplošne dosegljivosti,
v okviru katerih se je zasebno močno približalo javnemu. Internetni
medij omogoča dostop do raznolikih informacij, tudi do tistih, ki
imajo v osnovi zelo intimno konotacijo. Nudenje seksualnih storitev
preko spletnih strani ohranja čar intimnega trenutka z ustvarjanjem
lažnega občutka zasebnosti, pri čemer nastopajo gledalci v pasivni
vlogi voajerjev. Z upodobitvama priorov iz nogometne tekme pa avtor
aludira neposredno na bežigrajski stadion, ki prebivalcem Bežigrada
strukturira "športne nedelje" na prav poseben način.
Ob upodobljenih motivih se Vrabič sprašuje o zanje specifičnih ekonomijah
preživetja. Zelo jasno je, da se likovni umetnik težko kosa z marketinškimi
strategijami navedenih primerov, a je kjub temu postavljen v položaj,
ko okolje od njega pričakuje, da uspešno ustvarja in se hkrati ukvarja
z marketingom samega sebe.
Izpostavljeni motivi so po zgledu fotorealizma izvzeti iz konteksta
elektronskega medija (interneta in videa) in prevedeni na slikarsko
platno. Proces izdelovanja slik je pri Vrabiču mnogo hitrejši, kot
smo tega vajeni pri fotorealistih, in slike niso tako detajlno dodelane.
Način slikanja, ki ga je moč opaziti tudi v njegovih predhodnih
delih, sam imenuje hitri realizem. Po njegovem predstavlja le-ta
logično posledico hitro bežeče realnosti, ki jo vzpostavljajo moderni
mediji. Upodobljene podobe mu pomenijo simbolične nosilce vizualne
komunikacije. Izvzame jih iz izvirnega konteksta in jim s postavitvijo
v novo razmerje pripiše spremenjen pomen.
Z interaktivnim filmom združi Vrabič predstavljene probleme v stično
točko. Bežigrada se loti v smislu video igrice, sestavljene iz dokumentarnih
posnetkov, fotografij, videa, zvoka in pogovorov z Bežigrajčani.
Gledalcu omogoči virtualno tavanje tako med javnim kot zasebnimi
sferami Bežigrajčanov, na ta način skuša spomniti na javno in vsesplošno
obsedenost z zasebnim. Originalnost zasebnega je v filmu umetno
simulirana in simulacija realnosti je ključna naloga množičnih medijev
na splošno. S tem se zabrisujejo meje med realnim in virtualnim,
pri čemer igra slednje vlogo vzporedne realnosti, kot tiste realnosti,
ki je od "prave" skoraj ne moremo več ločiti.
Vrabičevo problematiziranje o razmerju med zasebnim in javnim ostane
odprto. Tako kot ostanejo odprta druga njegova razmišljanja, ki
jih v pričujoči postavitvi izpostavi. Njegov namen namreč ni podajanje
sklepov, temveč vzpostavitev dialoga z gledalci.
|
|
Maja
Šuštaršič
Javno : zasebno
Tekst
iz kataloga, str.3
|
|