|
|
Jelka
Šutej Adamič
Sašo Vrabič v Bežigrajski galeriji
Fuzbal, porniči, mobiči
Pot uveljavljanja mladega likovnega umetnika Saše Vrabiča se je
začela skorajda zvezdniško. Zaključena Akademija za likovno umetnost
v Ljubljani (leta 1997, letos pa zaključen podiplomski študij),
nato takoj razstava (skupaj z Žigo Karižem) v Galeriji P74 v Šentvidu
in nato v Moderni galeriji (v okviru razstave U3 kustosa Petra Weibla).
Od tedaj naprej gre vse kot "po maslu". kar je - vsaj
na področju sodobne likovne umetnosti - prej izjema kot pravilo.
Vse razstavne projekte, ki jih je do zdaj uresničil, je pripravil
na povabilo. Nocoj bodo v Bežigrajski galeriji v Ljubljani odprli
razstavo njegovih slik in cederoma, pri katerem so mu ustvarjalno
pomagali Žiga Kariž, Nina Schmidt in Vasja Cencič. K sooblikovanju
cederoma pa bo vabljeno tudi občinstvo.
Sašo Vrabič slika impulzivno, z neverjetno hitrostjo, saj je
junija letos ("mudilo se je zaradi prirave kataloga!")
štiri velika platna ustvaril v tednu dni. Slika, kot pravi sam,
v maniri hitrega realizma. Na razstavi v Bežigrajski galeriji prepleta
klasične medije z modernimi in nasprotno - slikarske upodobitve
mobilnega telefona, nogometne tekme, dekleta, ki ponuja svoje storitve
prek spletne strani, in cederom so glavni akterji njegove postavitve.
Ob njih se sprašuje o problemih sodobne družbe, vendar pri tem ne
podaja sklepov, temveč z gledalci vzpostavlja dialog. Mi pa smo
ga vzpostavili z njim ...
Na področju sodobne umetnosti delujete na treh ravneh, pri čemer
kot tretjo izpostavljate komunikacijo in boj za preživetje. Kako
bijete ta boj?
Komunikacija je v sodobni družbi in umetnosti problem, ker se
pojavlja v zelo zaprtih krogih. Postaja tudi vse bolj specifična,
saj je gledalec danes postal uporabnik. Nočem biti hermetičen. Ker
so me slike po mnenju nekaterih zaznamovale kot popartista, pa še
posebej hočem med ljudi, da jim predstavim tiste stvari, ki so jim
blizu in jih poznajo. Pri postavitvi v Bežigrajski galeriji odkrivam
neki mikrokozmos - mestno lokacijo Bežigrad -, kjer se prepletajo
fenomeni sodobne družbe, kot so nogomet (centralni stadion, ki je
v bližini), virtualna pornografija (dostopna v zasebnih stanovanjih
na internetnih straneh) in mobilni telefoni (problematična popularna
komunikacija, ki uporabnika doseže povsod in kadarkoli).
Pri preživetju pa se mi zdi kjučno, da lahko likovni umetnik posega
tudi na druga področja, kot so programiranje, oblikovanje, multimedija.
Zanima me združevanje različnih jezikov umetnosti.
Preživljate se torej med drugim tudi s programiranjem?
Ja, preživljam se s tem in oblikovanjem.
Kaj pa s prodajo slik?
Za večje formate težje najdem kupce, čeprav so se za moja dela že
zanimale nekatere galerije in zasebniki. Očitno je, da se ljudje
pri nakupu umetniških del še vedno najraje obračajo k sliki ali
grafiki, skratka išejo nekaj v okvirju za na steno.
Kdaj ste presegli tradicionalne slikarske metode, kakršne ponujajo
na akademiji, in se začeli izražati interdisciplinarno?
Že v času študija, čeprav me glasba spremlja že od prej.
Delam tudi glasbo za gledališče, najraje elektronsko, sicer pa igram
štiri inštrumente, blizu pa so mi vse glasbene zvrsti. Z družbo
prijateljev, s katero se družim že iz dijaških let, pa smo že zgodaj
odkrivali tudi druga ustvarjalna področja filma, glasbe, videa ...
Kako konkretno preslikavate podobe iz medijev na platno?
Različno, včasih s fotografije, spet drugič z različnih tiskovin,
tretjič pa - kot se je zgodilo tudi pri zadnjih slikah - na pamet.
Ne uporabljam nobene metode, kar se tiče tehnologije prenosa, drugače
jih pa tematsko zberem.
In po kakšnem ključu gradite instalacijo?
Multimedijske razstave so zame praviloma improvizacije. V Bežigrajski
galeriji, na primer, so slike na steni edina stalnica, drugo je
improvizacija, saj gre za delo v procesu.
Ali ste se kot Slovenjgradčan kdaj počutili zapostavljenega v primerjavi
z umetniki iz metropole?
Pravzaprav ne, saj sem v Ljubljani obiskoval že srednjo šolo.
Ne vem, morda bi v Slovenj Gradcu imel probleme. čeprav imamo galerijo,
ki podpira mlade umetnike, posebno lokalne. Življenje v urbanem
središču sem problematiziral na razstavi Okus po mestu v Galeriji
Škuc. Sprašujem se, kaj je sploh Ljubljana? Ali je res metropola?
Vendar drži, da vas prav momenti urbanega navdihujejo?
Verjetno gre za tisto drugo naravo, ki ti daje iluzijo realnega.
Filmska podoba urbanega, velikega mesta je drugačna, kot je v resničnosti,
in ta romantična podoba izvira iz filmov, kot to rad pravi Žiga
Kariž. V večjem mestu se lažje skriješ, čeprav si po drugi strani
bolj opazen, v manjšem kraju te vsi poznajo in se težje skriješ
...
Bi lahko vaš ustvarjalni začetek imenovali srečen splet naključij?
Res je bilo naključje, saj poznam še veliko dobrih avtorjev, ki
ustvarjajo podobno, a za njih večine ne ve.
Kaj naj storijo za svojo večjo prepoznavnost?
Akademija likovniku ne daje znanj s področja marketinga in ekonomije,
čeprav je prav to ključno za preživetje. Če hočeš imeti razstave,
moraš za to nekaj narediti. Za začetek, morda, lahko izdelaš svoje
spletne strani. Nekaj moraš pokazati, da te sploh opazijo - torej
je važna tudi postprodukcija, ne samo produkcija.
Torej niste zagovornik romantične podobe umetnika, ki med štirimi
stenami čaka na odkritje?
To ni zdravo niti za njegov razvoj niti za tiste, ki živijo v njegovi
bližini.
Ali bi vam zadoščalo pojavljanje v medmrežju?
Galerije včasih dajejo razstavljalcu razstavnino, kar je zelo dobro
(Bežigrajska galerija daje 50.000 sit - to je največ doslej zame).
Čeprav je res, da ne čutim posebne potrebe po klasičnem galerijskem
predstavljanju; bližja mi je virtualna publika, ki obiskuje spletne
strani na medmrežju.
|
|
Jelka
Šutej Adamič
Sašo Vrabič v Bežigrajski galeriji
Fuzbal, porniči, mobiči
Delo,
Kultura, četrtek, 30.8.2001, str.6

Foto Dejan Javornik
|
|