|
|
Polona
Lovšin
Mobitel, spolnost in nogomet
Sašo Vrabič, ki je letos sodeloval na vseh pomembnih skupinskih
razstavah, tudi na iztekajočem se 24. mednarodnem grafičnem bienalu,
se v Bežigrajski galeriji predstavlja s samostojno razstavo Nedelja
za Bežigradom.
Razstava katere glavni "protagonisti" so štiri monumentalne
skrilne slike ter CD-rom, ki vsebuje posnetke, fotografije, video
in zvok, ima močno konceptualno ozadje, ki je tesno povezano s kulturno-sociološko
urbanim okoljem in predstavlja zanimivo razmišljanje o sodobni družbi
ter globalizaciji kulture.
Slika Ericssonovega mobilnega telefona, podobi z nogometnega igrišča
(portret igralca med igro in izsek nog dveh nogometašev, ki se bojujeta
za žogo) ter podoba dekleta, ki prek svetovnega spleta ponuja spolne
užitke, so klasična slikarska dela, ki v sebi nosijo številne pomenske
in vsebinske konotacije. S premišljeno izbranimi podobami se tako
slikar najprej dotakne izbrane, toda značilne moške preokupacije;
mobilni telefon je danes skorajda sanktificirane vrednosti, nogometna
tekma in nogomet sam pa oblika manifestacije moškega in njegovih
potreb po zmagovanju ter boju za zmago, spolnost (tudi virtualna)
pa vir zabave in način dokazovanja svoje moškosti in eroticizma.
Mobitel, spolnost in nogomet predstavljajo tudi fenomene sodobne
(predvsem moške) družbe. To pa poudarja tudi naslov razstave Nedelja
za Bežigradom, ki ponazarja njihovo udeležbo na nogometnih tekmah
na bežigrajskem stadionu. Hkrati pa s temi reprezentacijskimi poudarki
(mobitel, svetovni splet in nogomet) opredeljuje tudi sam Bežigrad
kot mikrokozmos, kjer se prepletajo prej omenjeni fenomeni: osrednji
ljubljanski stadion z nogometom, mobilni telefon s komunikacijo
povsod in kjerkoli (za Bežigradom pa je tudi sedež Mobitela) in
virtualna pornografija, ki je dostopna v zasebnih stanovanjih. To,
da slike apelirajo na sociološko-urbano značilnost predela, dopolnjuje
tudi CD-rom. Osrednji moment je seveda sociološko-urbana struktura
tega predela Ljubljane, to pa dopolnjuje tudi specifičnost slikarjevega
rojstnega mesta Slovenj Gradca in Trojan kot vmesne točke med njima.
CD-rom je skorajda dokumentarna podoba izbranih mest, kjer se izmenjuje
objektivno s subjektivnim, zasebno z javnim. To nenehno manipuliranje
med javnim in zasebnim omogoča tako prenosni telefon kot svetovni
splet, pa tudi nedelja na bežigrajskem stadionu. Javno-zasebno je
v resnici tudi del umetnikove eksistence. Slikar se tako dotakne
tudi problema ekonomskega preživetja (od umetnikov se pričakuje
tudi to). Tako kot reklamna industrija omogoča preživetje nekaterih
objektov in dogodkov, se mora z marketinško strategijo srečevati
tudi umetnik.
Vrabičevo slikarstvo hkrati izpričuje tudi to, da slikarsko mišljenje
vse bolj obvladujejo mediji, saj je slikar predloge za upodobljene
podobe dobil prek svetovnega spleta, fotografske podobe, iz reklamnih
tiskovin. Prehod mediatizirane podobe na platno poteka pri njem
zelo hitro in impulzivno, kar se tudi opazi opazi na platnih, saj
slikar ne posega v detajle, jih tudi ne obdeluje. Hitro slikanje
je prava prispodoba sodobnega tempa življenja, pa tudi posledica
hitro minljive realnosti, ki jo ponujajo mediji. Tako Sašo Vrabič
z danimi in tudi konkretnimi primeri ponazarja in komentira številne
značilnosti in tudi probleme sodobne družbe, v katero je človek
ujet kot posameznik.
|
|
Polona
Lovšin
Mobitel, spolnost in nogomet
Finance,
št.164, 13.9.01

foto: Urban Štebljaj
|
|