11 ZDRAVJE IN ZDRAVLJENJE

 

omejitev vprašanja in tematski sklopi

 

·        iatrogena in sociogena bolezen

·        patocentričnost (V. v. Weizsäcker)

·        sentientizem (telo /bolečina/, speciecizem; Singer)

·        medicina in zdravje v (post)industrijski družbi

·        medikamentalizacija

·        umetnost mogočega

·        kriza (nemesis, maščevanje) in kritika sodobne medicine (I. Illich)

·        uvajanje merila življenja vrednega življenja

·        zavarovalnštvo in življenjsko pričakovanje

·        kopičenje bolezni (klinična iatrogeneza)

·        problema razosebljanja (Viktor von Weizsäcker, utemeljitelj evropske psihosomatike in/antropološke medicine, Alexander Mitscherlich, Viktor von Gebsattel, Paul Christian, Arthur Jores, H. Schäfer, W. Schulte, P. Tournier, A. Görres, V. Frankl in drugi)

·        sociogena bolezen

·        pravica do bolezni

·        socialna smrt

·        definicija zdravja kot odsotnosti fizičnih, psihičnih in socialnih motenj je preozka

·        socialno varstvo je preobremenjeno

·        70% ljudi umre v bolnicah (pol stoletja nazaj 20%)

·        zdravstveni sistem se bori proti boleznim

·        medicina je hkrati motor in ujetnik napredka

·        problem preživete podobe o človeku (homo faber)

 

psihosomatika (psyhe, sôma)

 

·        pojem povezuje vse znane oblike zdravljenja na temelju razmerja med zdravnikom in pacientom

·        kot metoda je psihosomatika posebna oblika osveščanja o nastanku bolezni, njenem razvoju in smislu

·        izraz je prvi uporabil Christian August Heinroth (+1843)

·        značilna poteza psihosomatike je uvedba subjekta (v bolezen)

·        semiotski model nasproti mehanističnemu

·        gre za konceptualizacijo sistemske teorije, kjer posamezni dejavniki nastopajo enakopravno

·        z vidika psihosomatike je slika bolezni naslednja: funkcionalne in vegetativne motnje pri približno 10% ljudi ‘povzročajo’ netipični dejavniki, nekatere motnje pa je mogoče v 25% ali več razumeti kot psihosomatske (bitje srca, želodčne težave, impotenca itn.); nekatere somatske (trajne) poškodbe in bolezni, na primer ulkus, astma, visok pritisk, revmatični artritis, sladkorna bolezen, nevrotično srbenje imajo svoj ‘vzrok’ v duševnih motnjah

·        sem sodita tudi anorexia nervosa in bulimija

·        bolj kot metoda je psihosomatika pomemben element zdravniške izobrazbe ter širšega razumevanja človekove bolezni oziroma bolnega človeka

·        kritika monokavzalnosti

·        teamsko multidisciplinarno delo (multikavzalnost)

·        vključitev bližnjih v poces zdravljenja

·        psihosomatika ima človeka v bistvu za zdravo bitje

·        tem govori tudi vsebina medicine (znanost-strokovnost-zdravnik-zdravilo): sredina, mederi (zdraviti/pomagati), physis (physician), nemški izraz Arzt ohranja povezavo s srcem (Herz); najboljše ‘zdravilo’ je ljubezen).

 

nevroza

 

·        nevroza je prvi obraz bolezni in njena druga stran ( druga bolezen)

·        Medicinska enciklopedija jo opredeli kot »živčno bolezen brez dokazljive okvare živčevja«

·        Viktor von Weizsäcker bolezni deli na nevroze, bioze, skleroze

·        nevroza je ‘konfliktni model’ bolezni

·        nevrozo je odkrila globinska psihologija

·        poznamo tesnobne nevroze, depresivne nevroze, fobije, konverzijske nevroze in prisilne nevroze

·        teža neživetega življenja

 

smeri pristopa k nevrozi

 

·        pristopi k nevrozi: psihoanaliza, logoterapija, pogovorna, vedenjska in družinska terapija (in še nekateri drugi

·        ujetost v ‘dozdevne religije’

 

·        psihoanaliza

o       Sigmund Freud: nevroze izvirajo iz neobvladanega izkustva iz otroštva, ki je bilo porinjeno v podzavest in (še) ni postalo predmet zavesti; v podzavesti se kuha konfliktni položaj

o       psihoanaliza (pomoč) obsega štiri stvari: a) metodo preiskave; b) teorijo o osebnosti in o razvoju (meta-psihologija); c) nauk (teorijo) o bolezni in č) lastno terapevtsko metodo

o       transfert

o       Freudovo ortodoksno psihoanalitično metodo sta dopolnila Carl Gustav Jung (analitična psihologija) in Alfred Adler (individualno-psihološka terapija)

o       strukturni model osebnosti (konfliktni model)

o       psihoanaliza ima svojo teorijo o bolezni, in sicer duševne bolezni

o       psa. kot terapevtska metoda gradi na tem, da bi pacient čimprej opazil pomen nepredelanega konflikta iz preteklosti ali sedanjosti; bistvena sestavina je pogovor (konceptualizacija; talking cure)

 

·        logoterapija

o       bistven korak naprej je naredila logoterapija, ki jo je osnoval Viktor Frankl

o       logoterapija ni običajna psihoanalitična metoda, ampak je nov pristop k nevrozi: odsotnost motiva pri zdravniku in nujnost hotenja cilja pri pacientu

o       logoterapija domneva, da je nevroza izraz eksistenčnega vakuuma (noogena nevroza)

o       logoterapija in praktičen prevod transcendence (navtočnost; pomaga, da je tam)

o       logoterapija in terapevtova osebnost

 

·        pogovorna terapija (Carl Rogers): nedirektivno terapevtovo obnašanje; ubesedenje (verbalizacija)

·        vedenjska terapija (Pavlov: klasični pogojni refleks; Skinner: namerna pogojenost

·        skupinska in družinska terapija (ethical communities v okviru t.i. komunitarne etike /comunitarian ethics/)

 

·        homoseksualnost kot bolezen

o       poseben problem predstavlja terapija homoseksualnosti

o       homoseksualnost je opredeljena dokaj nejasno: včasih – posebno pri ženski istospolni usmerjenosti – je poudarek na spolni nevtralnosti, včasih na okoliščinah, na primer v zaporniški homoseksualnosti

o       naravni h. prevladuje prepričanje, da je z osebnostjo (identiteto) povezana na podoben način kot heteroseksualnost, le da proces identitete ni isti, ker se lahko homoseksualna oseba predstavi kot homoseksualna le v ozkih družbenih kontekstih in ima spolna usmeritev nenavadno močno identifikacijsko vlogo v samopredstavitvi

o       v današnjem procesu dekonstrukcije h. se (posebno ameriški) psihiatri prizadevajo, da bi h. depatologizirali[1] oziroma desubstancializirali; po njihovem spolna usmeritev ne prispeva bistveno k osebnostnim lastnostim in potezam

o       h. večinoma razumemo kot negativno družbeno lastnost

o       subjektivizacija spolnosti in spolnih odnosov pa je močan dejavnik negotovosti tako na homoseksualnem kot na heteroseksualnem področju

o       ameriški psihiater W. H. Masters[2] svari pred neterapevtsko (proti človeku) zahtevo, če terapevt od pacienta v teku terapije zahteva spolno vzdržnost; če terapijo povezuje z moralnimi zahtevami, izčrpava žrtev v areni

 

Encyclopedia of Bioethics (2003), II, 1057-1087.

Encyclopedia of Bioethics (2003), II, 1157-1179 (homoseksualnost)

Frankl V., Zdravnik in duša, Celje 1994.



[1] K. Lewes, The Psychoanalytic Theory of Male Homosexuality, New York 1988.

[2] Nav. po B. Häring, Frei in Christus III, 91.