ATEIZEM IN TEIZEM SKOZI ZGODOVINO UMETNOSTI

Pred Vami je ščepec projekta. Celoten projekt pod zgornjim naslovom obsega preko 100 znamenitih, starodavnih umetnin. Pripoved je zanimiva občasno tudi šokantna. Pripoved se ni izognila niti hieroglifom, niti v manjši meri klinopisju. Torej pred Vami je skromen košček kot reklama in prošnja za sodelovanje. Ne morete si ogledati vseh velikih slik s katerimi so povezane manjše slike umetnin...

Še nekaj naslovov projekta: Ubijanje bika, O Raju in drevesu življenja, Simboli ženskosti in moškosti v starem Egiptu, Izgon iz raja, Izgon iz znanja, Olmeki, Maji, Azteki..., Kaj pa simbol križa ipd? Za celotno predstavitev se prosim obrnite na avtorja. Morda mi pomagate pri organizaciji predstavitve projekta.
Vnaprej hvala.


Vabilo na predavanje 13.4.2000:
ATEIZEM IN TEIZEM SKOZI ZGODOVINO UMETNOSTI
..

  avtor: Vladislav Stres
Fabianijeva 45, Ljubljana,
http://www2.arnes.si/~sspvstre/
e poštni naslov: Vladislav.Stres@guest arnes.si
tel 061/1377-292

Začnimo s Heraklesom, ki prevzame Nebeški svod od Atlasa  (Herakles in Atlas, 480 p.n.š. Zeusov tempelj, Muzej Olimpija). Kaj je Herakles prevzel? Prevzel je odgovornost za usodo. Atlas je bil  simbol ljudi, ki so povezovali Nebo in Zemljo, človek ljubezni, Herakles, ki ga je nadomestil, pa je bil Človek moči. Od tega trenutka je pomembna predvsem moč, ki se pokaže v medsebojnem tekmovanju...  Drugo upodobitev  tekmovanja z Atlasom kaže grški krožnik  (Atlas in Prometej, Etruščanski muzej v Vatikanu). Tako Atlas kot Prometej  imata pri  tekmovanju za prestol probleme. Atlas, ki na ramenih nosi Nebeški svod, ima probleme s kačo (kot, da jo odganja, kot, da bi ga pičila).  Desnico pa uporablja tudi kot oporo pri drži Nebeškega svoda kar kaže na  utrujenost.  Prometej pa ima probleme s svojo zvezanostjo ter s ptičem, oba problema je nadenj poslal Zeus, najvišji bog stare Grčije. Ptič in kača, kaj simbolizirata? Atlas in Prometej  stojita na prestolu (morda se borita za položaj prvega v naravi - sta na stiliziranem obrezanem drevesu življenja). Večji pomen enega zmanjšuje pomen drugega. V času je  zmagala kača, Herakles premaga Atlasa in ga s tem nadomesti. Ali je kača zmagala dokončno? Ne.  Je bila posledica zmage nad Atlasom izgon iz Raja? No, pa si poglejmo lepo po vrsti.
 

BOJ PTIČA S KAČO

V starih umetninah  je polno upodobitev ptičev. Upodobitve so tako stilizirane, da je jasno, da so simbol nečesa. Kaj pa predstavljajo te upodobitve  ptiča? Dobro rešitev so iznašli reševalci egipčanskih hieroglifov. Enostavno so rekli: sokola, ščinkavčka, gos... Seveda to ne bo držalo. Dolgo časa sem ogledoval "stelo" kralja Vadjija .( Ptič kraljuje Kači, 2850 p.n.š., kralj Vadjij iz Abida, Muzej Loure v Parizu). Enostavna upodobitev. Razumel sem jo kot boj med ptičem (sokolom) ter kačo.  Kača  na upodobitvi varuje kašče - bogastvo, je pa v omejenem prostoru. Ta omejeni prostor kot, da govori, da je omejena, nevedna, kašče pa, da je izjemno bogata  (Vaze s simboli kač, ok. 1600 p.n.š., Kreta),  (Kadilnica iz Kaananskega svetišča Ben Šanu 1.300 p.n.š., Izraelski ddelek starin v Jeruzalemu). Bogastvo kače ter intelekt ptiča - idealna kombinacija.  Ptič predstavlja višje vrednote, duha, kača pa primitivnejši, toda nič manj čudovit del življenja - enostavnejšo naravo, podzavest? Kaj si ogleduje ptič?  (Ogledovanje bogastva, Marduk nadin ahea, ok. 2000 p.n.š., Britich Muzeum v Londonu). Zanimiva je primerjava oblik z "predpasnikom" idola ženske.  (Kača, 1600 p.n.š. muzej Heraklion na Kreti).  Bogastvo in na drugi strani omejenost pelje do  problemov. S "kačo" so se borili ljudje že zelo dolgo  večja slika (Krotilka kač, 1600 p.n.š. muzej Heraklion na Kreti). Nekateri so jo ukrotili, nekateri pa so ji podlegli.Nekaj podobnega se je zgodilo  tudi Laokonta z otrokoma.  (Laokont in otroka, ok. 25 p.n.š. Sette Salle, Vatikanski muzej v Rimu). .
 

Simbol ptiča se je sčasoma izgubljal, na pomenu pa je dobil  simbol drevesa življenja, (ki je bil ptiču vir energije?), simbol kače pa je bil  odstranjen, saj je zmagala, predstavljali so jo kot lastnost vladarjev, kot so Sargon... to se je dogajalo predvsem na področju Asirije (okrog 900 p.n.š.) . Sla po moči, je tako sladka, da se ji Človek ni hotel odreči. Polastili so se  Drevesa življenja. Iz vira slasti in pameti so želeli iztisniti čim več. Saj veste kaj delajo pijavke. Upodobitev kaže dva kralja, (sta vlogi podobni kot sta jih imela v Bibliji Abel in Kajn?). Eden z desnico pomaga, da bi drevo življenja dobilo oporo, z drugo roko kaže na drevo, drugi pa se za preživetje drevesa ne meni, z roko drži ročaj noža, z drugo roko kaže na "ptiča" na vrhu drevesa. Torej mu roji po glavi ukazovanje ptiču in polastitev drevesa  življenja, od katerega je ptič očitno odvisen. "Edino z drevesa v središču Raja ne jej" beremo v Bibliji stare zaveze. Da bi bil bolj prepričjiv drži Sargon roko na ročaju noža. Ptiču  tako preti z umorom.  Pa poglejmo še enega sladokusca drevesa v središču Raja. Nimrud, 900 p.n.š., muzej  Luvr v Parizu,  Horsabad 800 p.n.š., muzej Luvr v Parizu. Kaj dela kanglica v levici ter "storžast" sadež slasti v desnici? Nekateri se očitno ne ustavijo pred ničimer - njam! Posledice so znane - izgon iz Raja.  (Izgon iz Raja, San Zeno v Veroni 1100-1180  n.š.). Simboli za isto zgodbo so lahko različni. Simbol perzijskega ptiča pa je lahko isto kot simbol kače. Kača je ovila drevo življenja in se ga polastila. (Izgon iz Raja, Michelangello Bounarotti, 16. st.n.š., Sikstinska kapela v Vatikanu). Michelangelo je zanimivo upodobil moškega, ki je razdvojen. Na eni strani grabi za drevo s tako močjo, da lomi vejo, z drugo se zoperstavlja kači. Toda ali mu to uspe? Po izgonu iz Raja (drugi del slike) se žena zelo postara... Kaj je s kačo? V zadnji sodbi daje Michelangelo odgovor. (Magdalena detajl Zadnje sodbe, Sikstinska kapela, v Vatikanu). kača je del nas samih. Magdalena je zavita kot kača. Zanimiva je tudi upodobitev bronastih vrat  (Bronasta vrata (detajl) Hildesheimska stolnica 1015 n.š.). Relijef v bakru kaže podobo ptiča angela (boga ?) s krili, ki izganja moža, ta kaže na ženo, kot, da bi hotel reči, ona je kriva, ona pa kaže s prstom na kačastega zmaja (je zmaj - kača simbol enostavne narave?). Kriva je ona (imaginarna kača). Simbol kače  se je skozi leta spreminjal. Krščanstvo je sproduciralo nov simbol - zmaja. Sveti Jurij ubija Zmaja.  (Sveti jurij ubija zmaja, konec 17 st., Benaki muzej v Atenah, Grčija). Zgodba se s tem seli v pravljično deželo. Zmaji so res malce pravljični.

avtor: Vladislav STRES