INOVACIJSKI PROJEKT:

 UVAJANJE MODULOV V POKLICNO IN STROKOVNO IZOBRAŽEVANJE



Vsebina:

Avtorji projekta
Zakaj moduli
Ugotovitve
Osnutek modula za srednje poklicno izobraževanje - poklic mesar
Splošno izobraževalni moduli
Podporni moduli
Poklicni (strokovni moduli)
Modul
 

ŽIVILSKA ŠOLA MARIBOR
PARK MLADIH 3
2000 MARIBOR
 

Avtorji projekta:

Vodja inovacijskega projekta
Vesna Poštuvan, dipl. org., učiteljica gospodarskega poslovanja in praktičnega pouka

Sodelavci v projektu
Polonca Leskovar Mesarič, dipl. ing., učiteljica strokovno teoretičnih predmetov
Marina Veselič, prof., ravnateljica Živilske šole Maribor

Konzulent(ka)
Jelka Čop, dipl. ing., svetovalka za področje živilstva na CPI v Ljubljani
 
 

Razlogi za izvedbo inovacijskega projekta

Kaj prinaša izobraževanje v modulih, kakšne spremembe prinaša za šole, učence in širšo družbo, so bila vprašanja, ki so nas vznemirjala že nekaj časa. Stiki, ki jih imamo s šolami v tujini in kjer smo prvič slišali za izvajanje modularnega izobraževanja, so vzpodbujali našo radovednost in tako smo se odločili, da  pripravimo  osnutek  modularnega izobraževanja za pridobitev poklica mesar.

Cilji inovacijskega projekta

Glavni cilji so bili:

Ugotovitve in spoznanja

Moduli prinašajo mnoge spremembe, prednosti in slabosti in jim je pred vpeljavo v prakso  posvetiti veliko časa. Za njihovo uvedbo je potrebno na nacionalnem nivoju pripraviti ustrezna izhodišča, zakonske osnove, normative, možnost priznavanja potrdil o opravljenih modulih (certifikatov), načine označevanja … Uvedba modulov bi v šole prinesla mnoge spremembe, naj omenimo le nekatere: spremembe urnikov in poučevanje v modulnih blokih, spremembe v učni obvezi učiteljev, oziroma ustrezen preračun na letni nivo ur, spremembe v didaktičnih prijemih in metodah dela …
Moduli pa v primerjavi z obstoječim načinom šolanja prinašajo mnogo prednosti: učencem omogočajo izbirnost modulov, dobro integracijo teorije in prakse, uporabo sodobnih pedagoških načel in  aktivnih metod dela, izmenjavo učencev in učiteljev tudi s šolami iz tujine, ponujajo možnost za permanentno izobraževanje in dopolnjevanje znanja, zmanjšali bi osip učencev, šole bi se lahko hitreje odzivale na potrebe v družbi.
Priprava modulov zahteva dobro poznavanje poklica in ciljev, ki jih želimo doseči, hkrati pa  morajo biti moduli čimbolj prilagojeni udeležencem izobraževanja.
 

Vpliv inovacijskega projekta na vzdušje in delo

Dodatne aktivnosti na šoli (in v drugih organizacijah) sprožajo različne reakcije. Po predstavitvi našega osnutka modularnega izobraževanja na šoli, so kolegi izrazili različna mnenja, nekateri so imeli pomisleke, drugi so bili navdušeni. Ker smo naredile med 21 % učiteljev Živilske šole anketo in SWOT analizo, bi želele v kratkem predstaviti  še te rezutate, ki so zagotovo izraz mnenj in odnosa učiteljev  do predstavljenega projekta. Skoraj 45 % učiteljev do predstavitve na šoli še ni slišalo za modularno izobraževanje, 61,1 % vprašanih meni, da je takšno izobraževanje primerno, 33,3 % pa , da je celo zelo primerno za naše razmere.  Kolegi so bili mnenja, da je modularni način izobraževanja manj primeren za nižjo poklicno šolo. Dve tretjini anketiranih menita, da je izobraževanje v modulih primerno za redno izobraževanje in za izobraževanje ob delu. Kot največjo prednost so naši sodelavci videli v možnostih za izbiro modulov, specializaciji, nadgrajevanju in obnavljanju znanj. Največ pomislekov imajo učitelji glede organizacije in morebitne ozke usmerjenosti.
Zagotovo smo s tem projektom mnoge naše kolege seznanile s izobraževanjem v modulih in jih vzpodbudile k razmišljanju o njih.
 
 

Osnutek modula za srednje poklicno izobraževanje - poklic mesar

Za nivo poklicnega izobraževanja smo predvideli tri osnovne izobraževalne sklope modulov, ki smo jih poimenovale:

Deleže posameznih sklopov modulov smo razdelile:spolšno izobraževalni sklop: 30 %, podporni sklop modulov: 20 % in poklicni sklop modulov: 50 %.  Na podlagi opravljenih modulov bi dobili udeleženci potrdila o opravljenih modulih, na podlagi opravljenega sklopa modulov pa potrdilo - certifikat in “šopek” teh certifikatov bi udeleženca pripeljal do poklica - spričevala, diplome  (terminološko usklajenost je potrebno doseči na nacionalnem nivoju). Posamezni modulni sklop smo razdelile na različno število osnovnih modulov. Ti so lahko obvezni ali pa izbirni.
 


Splošno izobraževalni moduli

Splošno izobraževalne module smo tako razdelile v: modul slovenskega jezika, ki ga sestavljajo 4  osnovni moduli, od katerih bi bila obvezna pravopis in književnost, učenci pa bi nato izbirali enega izmed retorike ali  korespondence. Module naravoslovja bi sestavljali temeljni naravoslovni predmeti, matematika bi bila obvezna , izmed ostalih treh bi učenci izbrali po dva modula. Prav tako bi bil modul tujega jezika v sklopu družboslovnih modulov obvezen, izmed ostalih bi učenci izbrali dva modula.
Splošnoizobraževalni moduli bi, po našem mnenju, morali biti podobni - usklajeni  na nacionalnem nivoju. Tako bi udeležencem izobraževanja omogočili, da modul opravijo tam (na tistih šolah)  kjer jim najbolj ustreza.  To bi šole vzpodbujalo k pripravi dobrih modulov, povzročilo pa bi tudi fleksibilnost učencev med programi in šolami. Splošno izobraževalno skupino modulov bi se dalo še izpopolniti, vendar je to presegalo okvir naše naloge.
 


 

Podporni moduli

Podporni moduli  so že precej bolj usmerjen na poklicno področje. Po ustrezno opravljenih modulih, pridobijo udeleženci izobraževanja 4 certifikate -potrdila o znanju:

- Varstvo ljudi, okolja in premoženja,
- Higiena in mikrobiologija,
- Prehrana,
- Gospodarjenje.

Modula iz varstva pri delu in varovanja okolja in premoženja ter higiene in mikrobiologije ne ponujata izbirnosti - nujnost vseh znanj za živilca in tudi zakonske zahteve. V sklopu prehrane pa sta obvezna modula iz sestave živil in metabolnih procesov, ob teh pa izberejo učenci še dva izmed 4. Prav tako so v sklopu gospodarjenja  obvezeni moduli o stroških in informatiki, izmed ostalih ponujenih modulov pa morajo izbrati po dva.
V tem delu učenci opravijo 16 modulov (so pa manjši kakor v splošnoizobraževalnih sklopih). Udeleženci bi pridobili 4 certifikate - potrdila. Tudi v tem delu je možno, da pride do priznavanja nekaterih modulov z drugih šol (npr.: moduli o varovanju ljudi in premoženja ter okolja so na živilskih šolah podobni tistim s kemijskih, učencu, ki je opravljal module iz higiene in mikrobiologije na zdravstveni šole, bi se priznavali tudi v živilskem programu …). Moduli so nastavljeni tako, da omogočajo enakovredna znanja na nivoju živilca - ne glede na poklic za katerega se nato izobražujejo učenci.
 

Poklicni (strokovni) moduli

Poklicni (strokovni) moduli so izrazito poklicno naravnani za izobraževalni program za mesarje. V tem sklopu smo pripravili 10 osnovnih modulov - 9 obveznih in nato še izbirni modul - v njem učenci izberejo minimalno en modul.
 

Da bi zagotovili čim boljšo povezovanje teorije in prakse, smo predvideli v strokovnih modulih skupno delo učitelja tehnologije in prakse. Delež posameznega učitelja bi se razlikoval od modula do modula - glede na vsebine in zahtevnost. Želeli pa bi si, da se zagotovi vsaj 10 do 15 % skupnih ur tehnologa in učitelja prakse.
Na podlagi potrdil o opravljenih modulih bi udeleženci izobraževanja dobili poklic.

Posamezne module (še posebej iz zadnjega sklopa modulov) bi lahko ponudili na tržišču za izobraževanje odraslih. Podjetju, ki se na primer ukvarja s predelavo perutnine, bi bil lahko zanimiv modul “perutnina” za usposabljanje  zaposlenih ali za izobraževanje novih delavcev. Šola bi v okviru izbirnih predmetov lahko razvila tudi modul o ribah ali bi ponudila modul embaliranje mesa in mesnih izdelkov. Tudi nekateri moduli iz prejšnjih modulnih sklopov (higiena, prehrana, stroški, jeziki) bi bili lahko zanimivi za izobraževanje odraslih. Seveda pa bi ob tem morali na šolah upoštevati specifične zahteve odraslih udeležencev izobraževanja.
 
 
 

Moduli prinašajo mnogo sprememb, zato se zavedamo, da bi se dal naš osnutek še dodelati, kljub temu pa upamo, da bo lahko  koristil tudi drugim.
Kaj pa, če modul pomeni:

M - moderne
O - odprte
D - dinamične
U - učeče se
L - ljudi ?

Mi smo zanje!.