Nazaj Naprej
P1 - Podatek, informacija, znanje
Zamislite si, da smo na izletu nekje v Sloveniji.
Opišite kraj čim bolj slikovito in sicer tako, da si ga bodo sošolci
čim lažje predstavljali.
Poskusimo še enkrat tako, da si bomo pomagali z naslednjo spletno stranjo.
Pokrajina in dogajanje v njej je realnost,
ki pa ni omejena samo na naš opis, vendar zajema vse dogodke, svet in
vesolje. Mi pa realnost opazujemo in jo zaznavamo. Elemente realnosti
imenujemo entitete. Entitete
so tudi elementi, ki jih mi ne zaznamo, vendar obstajajo. Entite pa med
seboj razlikujemo. To nam omogočajo atributi,
s katerimi entitete opisujemo. Gre torej za značilnosti in lastnosti
entitet (barva, dolžina skoka ...). Entitete imajo veliko atributov, mi
pa zajamemo le tiste, ki nas zanimajo. Entitete vzbudijo v naših
možganih vtis, ki je močnejši,
če gre za pomembnejšo entiteto. Nekateri vtisi se vtisnejo globoko v
spomin in se pri tem povežejo še s prejšnjimi vtisi ter tvorijo
nekakšen posnetek okolice in dogodkov v njej. Takšno posnemanje
realnosti imenujemo koncepcija.
Tudi koncepciej se med seboj povezujejo in dopolnjujejo in tako tvorijo
v možganih sliko realnosti, ki
pa seveda ni prava realnost, temveč le njen poenostavljen model. To je človeška realnost
oziroma njegovo znanje.
<>
realnost => entitete => atributi => vtis => koncepcija => model realnosti
Podatek
Do znanja lahko pridemo sami (z opazovanjem) ali pa nam ga
posredujejo drugi. Posredovanje znanja pa mora biti takšno, da ga bodo
drugi razumeli in ga znali spojiti v svoj model. Pri tem lahko
uporabljamo razen pogovornega jezika še jezik gibov, zvokov, vonjev
itn. Pri tem se moramo zavedati, da posredovana realnost ni takšna, kot
je bila v trenutku prejemanja vtisov. Za predstavitev realnosti
uporabimo podatke, s katerimi
želimo v prejemniku vzbuditi predstavo, ki je čim bolj podobna
realnosti. Takšni podatki so npr. višina sošolca, barva obleke...
Podatke nato uredimo in zapišemo na neko snov ter jih kot sporočilo pošljemo do prejemnika.
To snov imenujemo medij. Medij
je torej prenosno sredstvo, ki prenaša podatke od oddajnika k
prejemniku (knjiga, časopis, posnetek na zgoščenki).
Informacija
Prejemnik po posredovanju sporočila najprej poskuša razbrati podatke.
Če pozna njihov pomen, si iz njih lahko ustvari neko predstavo. Če je
ta predstava (znanje) zanj nova, ve sedaj več in razume drugače.
Prejemnik je z njo nadgradil svoje znanje in ta prirastek imenujemo informacija. Ker se vse dogaja v
človekovi glavi, informacija izven človekove glave sploh ne obstaja.
Sedaj lahko povemo, da v pogovornem jeziku naredimo večkrat napako, ko
rečemo, da prenašamo informacije. V resnici prenašamo podatke iz
katerih v glavi nastane informacija. Pravtako obdelujemo podatke in ne
informacije, ki se zgradi šele na koncu pri prejemniku.
Vsega znanja se ne da predstaviti s podatki. Zato ostaja v naših glavah
precej nezapisanega znanja,
zaradi katerega se ločimo med seboj (imamo radi različne stvari).
Razvoj informacijske tehnologije pa omogoča zbiranje, urejanje in
uporabo zapisanega znanja. Govorimo o upravljanju
z znanjem., kjer ljudje nastopamo kot nosilci znanja, ki pri tem
uporabljamo za to nalogo informacijsko tehnologijo.
Znanje
Človek se na dogodke v realnosti odziva na osnovi modelov realnosti, ki
si jih je ustvaril. Ti modeli pa so lahko zelo nerealni, saj so na njih
vplivali slučajni dogodki. V odvisnosti od dogodkov oz. okolice si
lahko isti model realnosti drugače predstavljamo (smučanje v slabem ali
lepem vreemenu). Tako lahko novi vtisi prejšnje prekrijejo ali pa jim
dajo drugačen smisel. Pravimo, da se znanje poglablja.
Ker pa si vsak človek ustvari svoj model realnosti, si lahko ljudje
iste stvari predstavljamo drugače. Zaradi tega poskušamo svoje znanje
predstaviti s podatki tako, da podatke zapišemo na nek medij. Če te
podatke še uredimo, govorimo o zapisanem
znanju.
Za konec klikni TUKAJ.
Dodatno gradivo: 1,