Teorija
| Informacija
P11 |
Novico, ki pove o določeni stvari nekaj novega in pri prejemniku vzbudi določeno spremembo, imenujemo informacija. Z informacijo si širimo znanje o kakem pojavu ali odnosu. Pove nam nekaj, česar pred tem še nismo vedeli. Običajno jo povezujemo s tistim, česar ne vemo, a nujno potrebujemo, da lahko pravilno ukrepamo |
| Kaj je pomembno poleg vsebine informacije?
P11 |
|
| Informatika
P11 |
V sredini tega stoletja se je tako rodila veda, ki raziskuje vrste in značilnosti informacij, zakonitosti in teorijo informacijskih dejavnosti ter vplive informacij na človeka. Imenujemo jo informatika. Informatika ni le teoretična znanost, ampak obravnava tudi praktično uporabo informacij ter razvija pripomočke in sredstva, ki omogočajo informacijske dejavnosti. |
| Predstavitev informacije
P11 |
Informacija je nekaj abstraktnega, neotipljivega in jo doživljamo šele, ko vzbudi v naših možganih, v povezavi z že prej sprejetimi informacijami, določeno predstavo. Kadar želimo, da je predstavitev popolnoma jasna, moramo informacijo predstaviti s podatki, ki so uporabniku poznani in razumljivi. Takšni podatki so npr.: črke, številke, merske enote itd. |
| Podatek
P11 |
V pogovornem jeziku pomeni podatek dejstvo, ki o določeni stvari kaj pove ali se nanjo nanaša. |
| V katerih primerih lahko informacijo razumemo?
P12 |
Informacijo lahko razumemo, če prepoznamo in razumemo podatke, s katerimi je informacija predstavljena. |
| Kaj moramo upoštevati pri predstavitvi informacije,
da bo uporabniku čim lažje
razumljiva?
P12 |
Pri predstavitvi informacije moramo:
|
| Definiraj kodno pravilo ali kod!
P12 |
Da bi bila predstavitev informacij čim bolj enostavna, so se v zgodovini razvila določena pravila za zapis podatkov, s katerimi predstavimo informacijo. Imenujemo jih kodna pravila ali kar kod. Tako kodiramo: tone po določenih pravilih z notami, glasove s črkami, števila s števkami itd. |
| Katera
načina kodiranja poznamo?
P12 |
Ne
glede na to, kako kodiramo podatke, razlikujemo dva bistveno različna načina
kodiranja:
|
| Bit
P13 |
Kadar zvemo za odgovor na vprašanje, pri katerem smo izbirali med natančno dvema enako verjetnima odgovoroma, smo dobili en bit informacije. |
| Informacijski sistem | Informacijskisistem je urejena množica podatkov ter pripomočkov in metod, s katerimi te podatke obdelamo. Njegova glavna naloga je oskrbeti uporabnike s podatki, na podlagi katerih si bodo lahko oblikovali pravo predstavo o določeni stvari. Informacijski sistem sam po sebi torej ne rešuje nobenega problema, vendar s posredovanjem podatkov omogoča njihovo reševanje. |
|
II. |
Prvi računalniki so bili narejeni z namenom, da bi olajšali računanje. Zato so dobili tudi takšno ime. Danes pa so to stroji za avtomatsko obdelavo podatkov in je samo računanje le ena od mnogih nalog. Z računalniki urejamo besedila, rišemo in oblikujemo, se zabavamo, jih uporabljamo kot glasbilo, ... . |
|
|
|
Praktične vaje
| Definicija
računalnika
|
Računalnik je elektronska naprava za avtomatsko obdelavo podatkov in za shranjevanje vsakovrstnih podatkov. | ||||||
| Definicija programa
|
Navodilom za avtomatsko obdelavo podatkov pa pravimo program. | ||||||
| Programska oprema
|
Računalniška programska oprema ali programje (ali tudi softver) je skupni izraz za vse programe, ki se izvajajo v računalniku. | ||||||
| Strojna oprema
|
Računalniška strojna oprema (ali tudi hardver) pomeni posamezne računalniške sklope kot tudi računalnik v celoti in vse naprave, ki jih vanj vgrajujemo ali nanj priključimo. | ||||||
| Operacijski sistem
|
Operacijski sistemje osnovni program računalnika in predstavlja vez med računalnikom kot napravo in uporabnikom. | ||||||
| Namestitev programa
|
|
||||||
| Resetiranje
računalnika
|
|
||||||
| Namizje, ikona, opravilna vrstica
|
Omogoča nam preklaplanje med opravili. |
||||||
| Sistemski programi
|
Sistemski programi
so programi, namenjeni pravilnemu in čim bolj ekonomičnemu delovanju računalniškega
sistema. Torej skrbijo, da ima uporabnik čim manj dela z upravlanjem strojne
opreme računalnika. To so:
|
||||||
| Operacijski sistem
|
Operacijski sistem
je osnovni
program računalnika in predstavlja vez med računalnikom kot napravo in
uporabnikom. Zažene se ob vklopu računalnika in teče, dokler računalnika
ne ugasnemo. Upravlja notranja in zunanja sredstva računalnika: procesor,
pomnilnik, diskovne in disketne pogone, tipkovnico, miško itn.
|
||||||
| Von
Neumanov model računalnika
|
Leta
1945 je matematik Jon von Neuman predstavil model računalnika, ki se sestoji
iz naslednjih enot:
|
||||||
| Pomnilnik - delitev in lastnosti
|
Ločimo:
|
||||||
| Nalaganje programa
|
Prenosu programa s pomnilniškega nosilca v delovni pomnilnik pravimo nalaganje programa. | ||||||
| Formatiranje
|
Najbolj razširjeni pomnilniški nosilci
za zapis podatkov so magnetni - diski in diskete.
Pred uporabo magnetno snov nosilca s posebnim postopkom, ki mu pravimo formatiranje, obdelamo tako, da deluje kot množica miniaturnih magnetkov. Formatiranje diska izbriše z diska vse informacije. Tvorijo se steze in sektorji. Če je bil disk stisnjen, ga formatirajte s programom DriveSpace ali drugim programom za stiskanje podatkov.
|
||||||
| Nariši skico formatirane diskete ter označi steze in sektorje! | |||||||
| Opiši postopek formatiranja in vrste formatiranja! |
|
||||||
| Datoteka
|
Datoteka
ali zbirka podatkov (File) je osnovna organizacijska enota z računalnikom
zapisanih podatkov shranjenih v POMNILNIŠKEM NOSILCU. Pri tem je podatek
vse, kar lahko na pomnilniški nosilec zapišemo.
Operacijski sistem shrani podatke o mestu, kamor je zapisal datoteko, na poseben del nosilca, v nekakšen imenik oziroma kazalo, katerega strukturo sami določimo po potrebah oz. željah. Podatki o datoteki so torej na nosilcu zapisani v imeniku, vsebina datoteke pa na povsem drugem mestu. DOS-ova imena tvorimo iz črk in številk po obrazcu "8.3" brez presledkov in šumnikov. V oknih 95 sme imeti ime datoteke največ 255 znakov, v imenu pa lahko uporabljamo vse znake razen naslednjih: \?:*˛ </. Večina operacijskih sistemov pri imenih datotek ne razlikuje med velikimi in malimi črkami. Nekaj ustaljenih podaljškov z opisom (najverjetnejše) vsebine datotek, ki jih nosijo: |
||||||
| Besedilo | TXT | Besedilo v čisti kodi ASCII (napisano na primer z dosovskim programom EDIT ali okensko beležnico | |||||
| DOC | Besedilo napisano s programom WORD. | ||||||
| Slike | BMP | Bitne slike. | |||||
| JPG, GIF | Bitne slike namenjene prenosu po omrežju. | ||||||
| TIF | Slike prebrane z bralnikom slik. | ||||||
| PCX | Slike v "splošnem" zapisu (prepozna jih večina programov). | ||||||
| Zvok | WAV, MID | Valovna datoteka (posnet zvok).
Glasbena datoteka. |
|||||
| Video | AVI,MOV,MPG | Datoteke videoposnetkov | |||||
| Izvršni programi | EXE,
COM |
Večina izvršnih programov. | |||||
| Stisnjeno | ZIP, ARJ | Stisnjene datoteke. | |||||
| Sistemske datoteke | SYS, INI, DRV | Navodila operac. sistemu.
Zagonski podatki operac. sistemu ali programu. Gonilniki za različne naprave. |
|||||
| Mapa oz. imenik in drevo imenikov
|
Ker
disk običajno vsebuje na stotine datotek, operacijski sistem nudi ukaze,
s katerimi lahko posamezne skupine podobnih datotek spravimo v en prostor
na pomnilniškem nosilcu. Tak prostor se imenuje imenik
oziroma mapa (ali kar direktorij
"Directory - kazalo, imenik"). Takšno področje pa lahko vsebuje tudi podpodročja
oz. podimenike.
Po formatiranju vsebuje disk ali disketa le en direktorij, ki ga imenujemo osnovno ali korenskopodročje oz. ROOT. Zatem pa lahko uporabnik sam zgradi direktorije in poddirektorije tako, da so datoteke čimbolj racionalno organizirane. Dobimo drevesnostrukturo področij ali tudi drevo imenikov (Directory Tree). |
||||||
| POT (Path)
|
Pot
je bolj neposreden način opisovanja, kje v računalniku ali omrežju je datoteka,
npr. dokument ali program. Pot poleg imena datoteke vsebuje tudi pogon,
mape in podmape, ki vsebujejo datoteko.
Določitev poti
Primeri Če želite določiti mesto
programa Defrag, ki je na pogonu C v mapi Windows, natipkajte:
c:\windows\defrag.exe
Če želite določiti mesto dokumenta z imenom Povabljeni na zabavo.doc, ki je v podmapi Rojstni dan v mapi Prazniki na pogonu C, natipkajte: "c:\prazniki\rojstni dan\povabljeni na zabavo.doc" |
||||||
| Izdelava mape
|
Izdelava nove mape
|
||||||
| Namen
programa "Beležnica"
|
Namen
programa "Beležnica"
S programom Beležnica lahko izdelate ali urejate datoteke z besedilom, ki jih ni potrebno oblikovati in ki so manjše kot 64 KB. Beležnica odpre in shrani samo besedilo, zapisano v ASCII obliki. Če želite izdelati ali urejati datoteke, ki jih je potrebno oblikovati ali ki so večje kot 64KB, uporabite program WordPad. |
||||||
| Zagon
programa "Beležnica" in odpiranje datoteke
|
Zagon programa in odpiranje datoteke:
|
||||||
| Shranjevanje
datoteke s programom "Beležnica"
|
Shranjevanje datoteke:
|
||||||
| Izdelava mape (ponovitev) |
|
||||||
| Hitro kopiranje in premikanje datotek |
|
||||||
| Postavljanje bližnjice na namizje |
IZDELAVA IZ NAMIZJA
|
||||||
| RAČUNALNIŠKI VIRUSI (splošno) |
|
||||||
| NAMESTITEV ANTIVIRUSNEGA PROGRAMA |
|
||||||
| ELEKTRONSKA POŠTA | El.
pošta je omrežna storitev. Omogoča hitro in zanesljivo pošiljanje in sprejemanje
sporočil.
Na Internetnem strežniku je namešen program poštni strežnik, na katerem imajo uporabniki svoje poštne predale. V bistvu gre za prostor na disku, do katerega lahko dostopa uporabnik z vnosom uporabniškega imena in gesla. Vanj poštni strežnik shranjuje el. pošto. El. naslov uporabnika je sestavljen iz dveh delov, ki ju ločuje znak @, kot kaže primer: ucenec.gimnazije@maxx.s-dgm.mb.edus.si. Na svojem računalniku pa mora imeti uporabnik nameščen program poštni odjemalec, ki skrbi za komunikacijo s poštnim strežnikom. Za komunikacijo potrebuje podatke:
|
||||||
| WORD - uvod (nastavitev delovnega okolja) | Nekaj
namigov in predlogov za lažje delo:
|
||||||
| WORD - pisanje besedila (V09) |
|
||||||
| WORD - oblikovanje dokumenta (V10) |
|
||||||
| SLIKA V DOKUMENTU
(V12) |
Ker
urejevalnik v osnovi ni namenjen risanju slik, običajno slike vstavimo
preko vmesnega pomnilnika (Clip Arta) ali iz datoteke. Če vstavljamo sliko
iz grafičnih programov, mora imeti urejevalnik pretvornik. Včasih se zgodi,
da urejevalnik ne pozna formata, v katerem imamo sliko. Zato poskušamo
v takih primerih sliko pretvoriti v urejevalniku znano obliko s pomočjo
kakšnega programa,
ki to zna (Paint Shop Pro, ...). Format slike pa je pomemben tudi zato,
ker nekateri formati zavzamejo veliko manj pomnilnika, slika pa ni toliko
slabša (*.jpg, *.gif). Kateri format uporabiti, lahko ugotoviš sam tako,
da sliko shraniš v različnih formatih.
Več o tem pa si lahko prebereš tudi na naslovu: http://zavod.zrsss.si/pps/rai/Mesec/M10_1.htm
Slika iz datoteke, ... Vstavljanje / Slika /
Iz datoteke
|
||||||
| Tabele
(V13) |
Velikokrat
so tabele edina rešitev za pregleden izpis podatkov. V tabelo lahko vnesemo
števila, besedilo, slike, ... . Tabele so nepogrešljive pri izdelavi spletnih
strani in še bi lahko naštevali. Ker lahko robove tabele tudi skrijemo,
včasih sploh ne vemo, da gre za tabelo.
Vstavlanje tabele
|
||||||
| Kazala
(V14) |
V praksi uporabljamo stvarno kazalo,
kazalo vsebine in slikovno kazalo.
Kazalo vsebine Vstavljanje / Kazala / Kazalo vsebine
Stvarno kazalo Vstavljanje / Kazala / Stvarno kazalo
Slikovno kazalo Vstavljanje / Kazala / Slikovno kazalo
|
||||||
Nazaj Informatika
Informatika1 Predavanja
Vaje Utrjevanje
| Kako prenesem sliko iz INTERNETA na svoj PC? | Z desno tipko miške klikneš na sliki.
Izbereš ukaz "Save Image As" in v oknu, ki se ti prikaže izbereš MAPO, v katero se slika naj shrani. Spremeniš lahko tudi ime datoteke. |
| Pritisneš
tipko "PrintScrn" (računalnik si zapomni cel zaslon).
Zaženeš WORD in izbereš ukaz "Prilepi" - prikaže se ti vse, kar je bilo pri pritisku tipke "PrintScrn" na ekranu. "Odrežeš" vse dele slike, ki so odveč tako, da z desno tipko miške klikneš na sliki in izbereš ukaz "Pokaži orodno vrstico "Slika"". Nato z ukazom "Obreži" odstraniš vse tiste dele slike, ki so odveč. |
|
| Kateri format slike naj uporabim? | Več
o tem si preberi na naslovu:
http://zavod.zrsss.si/pps/rai/Mesec/M10_1.htm Če imamo sliko v drugem formatu, kot bi si želeli, jo lahko z nekaterimi programi tudi pretvorimo v drug format (Paint Shop Pro, ...). |
Nazaj Informatika
Informatika1 Predavanja
Vaje Utrjevanje
Stran ureja: Mirko.Pesec@guest.arnes.si