3. NAVADA ZELO USPEŠNIH LJUDI
Postavite pomembne stvari na prvo mesto
“V življenju vedno nečemu rečemo ne”,
pravi Covey, ko opisuje tretjo navado zelo uspešnih ljudi. Če se ne odrečemo nepomembnim zadevam, verjetno rečemo ne stvarem, ki so bolj temeljne in izredno pomembne. Učinkovito upravljanje samega sebe (osebni menedžment) pa pomeni, da postavimo pomembne stvari na prvo mesto. Torej, če se že moramo nečemu odreči, naj bodo to nepomembne stvari.Seveda naj bi najprej ugotovili, kaj je za nas zares pomembno. Ljudj
e pogosto nečemu, kar je samo nujno, pripisujemo prevelik pomen. Ali znamo ločiti med pomembnim in nujnim? Moja mama je na to vprašanje odgovorila: “Nujno je nekaj, kar je nujno, vendar je včasih nepomembno. Po drugi strani pa je to, da greš nekam na obisk, pomembno, ni pa nujno”. In kako prav je imela, pa čeprav ni nikoli prebrala te knjige. Življenje je najboljša šola, pravijo.Nujne zadeve so navadno vidne in se na njih odzivamo. Pomembne zadeve, ki niso nujne, pa zahtevajo več pobude in notranje disci
pline, zato niso vedno prijetne. Ena izmed skupnih značilnosti uspešnih ljudi je ta, se ukvarjajo s stvarmi, ki jih neuspešneži ne marajo početi.Najbolje je, da čimveč svojega časa posvetimo
stvarem, ki so pomembne in niso nujne (načrtovanje, izobraževanje, grajenje dobrih medčloveških odnosov, rekreacija...) Seveda pomembnih in nujnih stvari ne smemo ignorirati (krize, neodložljivi problemi…), vendar lahko mnoge od njih preprečimo, še preden se pojavijo. Prav je, da spoznamo, katere stvari niso pomembne, čeprav so za nas nujne (odzivanja na pričakovanja okolice, odvisnost od ljudi ali institucij…), saj se jim lahko odpovemo. Prav tako naj se ne bi preveč ukvarjali s stvarmi, ki niso niti nujne niti pomembne, saj so odraz ravnanja po trenutnih vzgibih, neodgovornosti in pomanjkanja discipline.S pomočjo
časovne matrice lahko vsako dejavnost uvrstimo v enega od štirih kvadratov. Za prvi kvadrat je značilen stres, v tretjem se počutimo kot žrtev, v četrtem nekoristno zapravljamo čas, v drugem kvadratu, ki je jedro uspešnega upravljanja samega sebe, pa smo v ravnotežju s svojimi vrednotami. Za to potrebujemo notranjo disciplino, ki predstavlja delovanje naše svobodne volje.Katera dejavnost bi, če bi se redno ukvarjali z njo, povzročila ogromno pozitivno razliko v vašem življenju ?
Dejavnosti drugega kvadrata imajo takšno moč.ČASOVNA
MATRICA MENEDŽMENTA|
|
Nujno |
Ni nujno |
|
Pomembno |
1 Na njih se odzivamo, zahtevajo takojšnjo pozornost, ne smemo jih ignorirati STRES |
2 Zahtevajo pobudo, dajejo rezultat, ki je podvržen vrednotam, niso vedno prijetne RAVNOTEŽJE |
|
Ni pomembno |
3 Pogosto se nam zdijo pomembne, služijo nam kot izgovor, da nimamo časa VLOGA ŽRTVE |
4 Pogosto so beg pred problemi ZAPRAVLJANJE |
Upravljati samega sebe v drugem kvadratu
Da bi ohranili ravnovesje, se moramo posvečati vsem svojim raznolikim vlogam, ki jih imamo v življenju.
Kajti uspeh na enem področju ne more odtehtati neuspeha na drugih področjih življenja. Npr. uspeh v poklicu naj ne vodi v uničen zakon, okvarjeno zdravje ali značajske slabosti.PREPOZNANJE VLOG:
Najprej napišemo svoje ključne življenjske vloge, npr.: vloga posameznika, vloge, ki jih imamo kot družinski član, vloge, ki nam jih daje zaposlitev ter morebitne vloge v javnem življenju.IZBIRANJE CILJEV:
Nato za vsako vlogo izberemo dva ali tri cilje, ki jih želimo doseči v naslednjih sedmih dneh. Vsaj nekaj teh ciljev naj odseva dejavnosti drugega kvadrata.RAZPOREJANJE:
Čas naslednjega tedna razporedimo tako, da bomo te cilje dosegli.DNEVNO PRILAGAJANJE:
Glede na nepričakovane dogodke, medosebne odnose in izkušnje lahko dnevno prilagajamo razporejeni čas. Kajti ljudje so pomembnejši od stvari. Ko imamo opravka z ljudmi, naj bo naše vodilo uspešnost in ne učinkovitost.
Pogoj za uspešnost je tudi učinkovito poverjanje dela drugim ljudem, ki se osredinja na rezultate in ne na metode. Poverjanje je ključ uspešnega menedžm
enta.
Vsebino pripravila:
Barbara Rupnik