VZGOJA S SMISLOM


Današnja vzgoja še vedno temelji na teoriji homeostaze. Vodi jo načelo, da je treba mladim ljudem naprtiti kar najmanj zahtev. Upoštevati je treba dejstvo, da danes večina ljudi trpi zaradi premajhnih zahtev, ne zaradi prevelikih. Premožna družba je premalo zahtevna družba, ki ljudem prizanaša z napetostjo. Tako lahko ljudje napetost ustvarjajo sami na zdrav (šport) in nezdrav način (huligani). V nasprotju s teorijo homeostaze napetost ni nekaj, čemur bi se bilo treba brezpogojno izogibati; miselni/ duševni mir pa nič takega, na kar bi bilo treba brezpogojno prisegati. Zdrava količina napetosti, kakršno npr. zbuja smisel, ki ga je treba izpolniti, je nepogrešljiva za dobro duševno počutje. Govorimo torej o eustressu, stresu, ki nas ohranja zdrave. Hans Selye, utemeljitelj nauka o stresu slednjega označuje kot the salt of life in tudi the spice of life. Bolezni torej ne povzroča le preobremenjenost, ampak tudi razbremenjenost. Človek potrebuje napetost, napetost, ki vlada med objektom in subjektom, med sem in moral bi, med resničnostjo in idealom, med bitjem in smislom. John Glenn, ameriški astronavt je nekoč dejal: "Samo ideali nam omogočajo preživeti." Usmerjenost v ideal ustvarja napetost, kjer je potrebna t. i. toleranca frustracije, odpornost proti prikrajšanosti, v kateri se moramo izuriti. Toda današnja vzgoja, ki pretežno skrbi za čim manjšo napetost, človeka naravnost vzgaja za netoleranco frustracije, nekakšno psihično neodpornost. Potem mladi ljudje ne morejo čakati, da se jim uresničijo želje, ne morejo se odpovedati nečemu, česar še nimajo, ali celo žrtvovati kaj takega, kar že imajo. Ne zmorejo več odvračati ter prestajati trpljenja, kaj šele, da bi mogli sočustvovati s kom drugim - zmorejo le sočutje do samega sebe.

Tako se v današnjem svetu pojavlja sindrom bivanjske prikrajšanosti, ki se kaže v dolgčasu in ravnodušnosti, izzivoma tako vzgoji kot psihiatriji. Dolgčas pomeni nezmožnost, da bi se za kaj zanimal, ravnodušnost pa nezmožnost, da bi vzel pobudo v svoje roke, da bi v tem svetu nekaj spremenil in izboljšal. Vzgoja bi potemtakem morala priskrbeti človeku sredstva za najdevanje smislov. Njena glavna naloga ni ta, da posreduje izročila in znanje, ampak da prečiščuje tisto zmožnost, ki omogoča človeku, da najdeva edinstveni smisel. Namesto tega pa pogosto še prispeva k bivanjski praznoti. Občutek praznosti in nesmiselnosti pri študentih je okrepljen s tem, kako so jim predstavljene znanstvene ugotovitve: na redukcionističen način. Študentje se po mehanicistični teoriji o človeku in relativistični življenjski filozofiji izpostavljeni indoktrinaciji.

Živimo v času, ko se izročila krušijo in izginjajo. Ne nastajajo nove vrednote iz edinstvenih smislov, ampak se dogaja ravno nasprotno. Splošne vrednote izginjajo, ostajajo pa edinstveni smisli. Tako je vedno več ljudi ujetih v občutek brezciljnosti in praznosti - bivanjska praznota. Današnja vzgoja si ne more privoščiti, da bi se držala smernic izročila, ampak mora spodbujevati zmožnost za neodvisno in pristno odločanje. Množična občila nas bombardirajo s pobudami, mi pa se jih moramo braniti s tem, da jih nekako prečiščujemo. Ponuja se nam veliko možnosti in med njimi moramo izbirati. Skratka, moramo se odločati, kaj je bistveno in kaj ni.

Pripravila: Mateja Košar

| teme študijskega krožka | drugi članki |